Sivu 82/83

Re: Focus 2015

Lähetetty: 14 Maalis 2022 06:13
Kirjoittaja Jap3
makedeuz kirjoitti: 11 Maalis 2022 16:17 Kiitos nopeasta vastauksesta Jap3 :thumbup: Voisin olettaa että Laakkonen tuskin tekee asian eteen mitään ;) Myös ohjainyksikkö on vissiin vahdettavissa? Ainakin löytyy jotain ebaystä ja aliexpressistä :?:
Juu ohjainyksikkö on myös vaihdettavissa. Veikkaan vahvasti, että sinullakin on piuha irti liittimestä, tyyppivika näissä.

Mulla tosiaan pari vuotta sitten vaihdettiin goodwillin piikkiin tuo samainen umpio, mistä oli nyt piuha irti liittimestä. Silloin pari vuotta sitten umpiota ei tarkemmin tutkittu, vaan laitettiin suoraan uusi maahantuojan piikkiin. Saattaa olla, että sekin olisi korjaantunut piuhan vaihdolla, mutta tosiaan sitä piuhaa ei saa varaosana marmorilta. :)

Re: Focus 2015

Lähetetty: 20 Maalis 2022 08:20
Kirjoittaja hke
ST diesel farmarilla (2017) 950km, 4h ja auto täynnä tavaraa. Katolla boksi (70cm leveä) ja suksipussi. Kulumittari näytti 5.2L/100 koko matkalle, useampi reipas kiihdytys. Kuorma ei ajossa tunnu. Maavara joskus voisi olla isompi (nyt ei ollut tarpeen), mutta sitten menisi ajettavuuskin niinkuin katumaastureissa käy.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 20 Maalis 2022 21:31
Kirjoittaja Focus_2.0
Ajettiin kanssa vajaa 1000km limsapullomoottorilla reipasta ajoa täysleveä boksi katolla ja auto täynnä tavaraa. Mittarin mukaan kulutus 5,7l/100km. Bensakin on nykyään halvempaa kun diesel eikä tartte maksaa käyttövoimaveroa. :roll:

Re: Focus 2015

Lähetetty: 26 Heinä 2022 09:31
Kirjoittaja Focus_2.0
Eilen kauppareissulla jäi kytkipoljin pohjaan. Jalalla nostaessa palautui ylös ja toimi normaalisti sen jälkeen. Poljin kytkintä pihassa vielä kauppareissun jälkeen enkä huomannut mitään erikosta. Autolla ajettu 75tkm.

Jollekin muulle sattunut Focuksessa/Mondeossa vastaavaa 1.5 ecoboost/ib6 vaihteistoyhdistelmällä?

Eilen selasin brittifoorumeita niin siellä ollut vastaavia tapauksia. Toisiin vaihettu kaikki kytkimen osat (pääsylinteri, työsylinteri, paineasetelma, kytki..) toisiin pelkkä pääsylinteri. Joku vaan kerto että pääsee ilmaa systeemiin.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Heinä 2022 12:56
Kirjoittaja Jap3
Focus_2.0 kirjoitti: 26 Heinä 2022 09:31 Eilen kauppareissulla jäi kytkipoljin pohjaan. Jalalla nostaessa palautui ylös ja toimi normaalisti sen jälkeen. Poljin kytkintä pihassa vielä kauppareissun jälkeen enkä huomannut mitään erikosta. Autolla ajettu 75tkm.

Jollekin muulle sattunut Focuksessa/Mondeossa vastaavaa 1.5 ecoboost/ib6 vaihteistoyhdistelmällä?

Eilen selasin brittifoorumeita niin siellä ollut vastaavia tapauksia. Toisiin vaihettu kaikki kytkimen osat (pääsylinteri, työsylinteri, paineasetelma, kytki..) toisiin pelkkä pääsylinteri. Joku vaan kerto että pääsee ilmaa systeemiin.
Viime lokakuussa omassa focuksessa sama homma, mulla on vaan 1,5 diesel. Ei ole tuon yhden kerran jälkeen temppuillut, ainakaan vielä. Kilometrejä tuon episodin jälkeen tullut kuitenkin n. 25tkm.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Heinä 2022 15:16
Kirjoittaja hatapalo
Tekniikkaosiossa on ollut keskustelua Focuksen kytkimen tahmailusta. viewtopic.php?t=59016

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Heinä 2022 17:36
Kirjoittaja Focus_2.0
Kiitos, tää tekniikkapuolen ketju menny ihan ohi. Eli jotain remonttia ilmeisesti itsellä myös edessä.

Nyt on taas toiminu normaalisti. Sitä myös kirjoittelivat britti foorumilla että voi mennä aikaa että vika uusii. Pääsylinterin vaihdon hinta viime vuoden lopulla ei ollu kauhean paha. On kyllä nykyään laatutavaraa jos korkaa reilu 70tkm ajettuna..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 05 Marras 2022 07:10
Kirjoittaja Focus_2.0
Onko täällä ketään joka on vaihtanut jakohihnan 1.5 ecoboostiin? Fordin mukaan 10v/200tkm. Tämä siis se kuiva hihna. Ohjehinta n. 500€ + mahdollinen vesipumppu.

Itselleni tulee talvella hihnalle ikää 7v. Ajattelin vuoden sisällä vaihdattaa edellisten ja täällä olleiden kokemusten perusteella. Meillä tosin kilsoja n. 80tkm.

Sama kone siis käytössä myös Mk5 Mondeossa.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 17 Helmi 2023 13:24
Kirjoittaja hke
Kannattaako akku vaihdattaa seuraavassa huollossa, 2017 st diesel farmari? Auto seisoo pihassa aika paljon, akkulaturi on jota harvoin käytän. Eberi on käytössä. Ei ongelmia.
Ajatuksena vain kun autolla jo 6v ikää ja alkuperäinen akku.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 17 Helmi 2023 13:53
Kirjoittaja Focus_2.0
hke kirjoitti: 17 Helmi 2023 13:24 Kannattaako akku vaihdattaa seuraavassa huollossa, 2017 st diesel farmari? Auto seisoo pihassa aika paljon, akkulaturi on jota harvoin käytän. Eberi on käytössä. Ei ongelmia.
Ajatuksena vain kun autolla jo 6v ikää ja alkuperäinen akku.
Vaihdoin akun omaani saman ikäisenä. Laskeskelin myös, että alkaa kohta olemaan vaihtokunnossa vaikkei mitään ongelmaa ollut. Akun pystyy vaihtamaan helposti myös itsekin ja nollata BMS. Tuubissa on videoita miten tehdään. Hommasin omaani akun Fordin tarjouksesta viime talvena.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 17 Helmi 2023 13:56
Kirjoittaja Focus_2.0
Moniko joutunut vaihtamaan Focukseen pitkittäisten takatukivarsien etupuslat? Ne jotka on takarenkaan etupuolella. Itselläni vajaa 80tkm ajetussa farkussa alkanut puslat murenemaan ja niissä on välystä.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 22 Helmi 2023 05:45
Kirjoittaja hke
hke kirjoitti: 17 Helmi 2023 13:24 Kannattaako akku vaihdattaa seuraavassa huollossa, 2017 st diesel farmari? Auto seisoo pihassa aika paljon, akkulaturi on jota harvoin käytän. Eberi on käytössä. Ei ongelmia.
Ajatuksena vain kun autolla jo 6v ikää ja alkuperäinen akku.
Vastaanpa itselleni; olisi kannattanut vaihtaa jo. Eberi oli just päällä ja jouduin idottamaan että akku elpyy ennenkuin starttasi. Yöllä oli <~20 mutta päivällä lauhtui. Laturi päällä mutta silti kävi noin. Vaihtoaika varattu.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 25 Helmi 2023 13:39
Kirjoittaja hpford
2015 Focus 2 litran diesel (110kW, 150hv) PowerShift-automaatti.

Auto ollut alunperin Ruotsissa, hankin sen nelisen vuotta sitten. Akku oli alkuperäinen, tuli vaihtoikään viime syksynä, muutenkin autoon tarvinnut tehdä vain määräaikais-huoltoja kera muutamien kuluvien osien vaihtojen.

Kulutus: laskettu tankkauksista; 5,2 ltr/100km (vaihtelu 4,4 (kesäkuussa) - 6,9 (tammikuussa)), ajotietokoneen laskema kulutuksien keskiarvo (nollattu jokaisen tankkauksen yhteydessä); 5,7 ltr/100km - nämä lukemat perustuvat noin 90tkm:n ajeluun (molemmin puolin 100tkm mittarilukemaa).

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2023 13:06
Kirjoittaja Focus_2.0
Onko niin, että kaikki aktiiviset foorumilaiset ovat laittaneet jo Mk3.5 Focuksensa kiertoon kun ei kommenttia Mk3.5 ecoboost 1.5 jakopään- tai pitkittäistukivarsien puslien vaihdosta?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 02 Maalis 2023 19:22
Kirjoittaja hke
Katson nuo puslat keväällä renkaanvaihdon yhteydessä, tosin st:ssä voi olla eri (2017 st diesel wagon)
Kiertoon tämä ei mene kun en saa mitään käyttööni sopivaa tilalle.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 02 Maalis 2023 19:46
Kirjoittaja Focus_2.0
Samat puslat mun mielestä.. Kannattaa tsekata missä kunnossa ovat. Huollossa sanoivat että näillä kilsoilla menee (alle 100tkm). Itselläni oli toinen puoli revennyt. En itse huomannut eikä katsurikaan syksyllä. Noi voi itsekin vaihtaa jos on prässi/ulosvetäjä. Vaihtoehtoisesti voisi laittaa uretaaniset kumisten tilalle. Kestää paremmin.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 19 Maalis 2023 21:47
Kirjoittaja Kalermo
Focukseen syttyi moottorin vikavalo ja koodin lukija antoi viaksi P0131, joka ilmeisesti on O2 anturin alhainen varaustila (lambda-anturi?). Kuittasin vian pois ja vikavalo ei syttynyt, kun auton käynnistin uudestaan. Kannattaako alkaa varaamaan huolto-aikaa anturin vaihdolle vai seuraileeko tilannetta, että ilmaantuuko vikavalo uudelleen? Kyseessä on 2015 vuoden 1.0 Ecoboost Focus ja kilometrejä on kertynyt 111600 km.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 18 Huhti 2023 13:16
Kirjoittaja hke
Aikaisempaan viitaten - kaikki puslat ok. Tarkistin renkaanvaihdon yhteydessä ja huoltovideo varmisti vielä tämän.
Auto 2017 ST diesel farmari 80tkm.
Eber lämmitin hajosi viikko sitten (savuttaa ei käynnisty) - pitää korjauttaa ennen ensi talvea.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 23 Huhti 2023 11:12
Kirjoittaja Focus_2.0
Onko jollain ollut ongelmia ilmastoinnin kanssa? Meillä kuskin mukaan ei lähde viilentämään kun ilmastointi päällä. Puhallin nostaa kyllä kierroksia.

Viime syksynä vielä toimi normaalisti. Talvella aina välillä laittanu ilmastoinnin päälle kun lähteny lämpimästä tallista. En tosin ole katsonut lähteekö flekti päälle/kytkeytyykö kompura. Vuosi sitten talvella tarkastettu kylmäaineet eikä juuri ollut vajausta.

Ensimmäisenä vissiin kannattaa tarkastuttaa kylmäaineet ja sen jälkeen lähteä etsimään vikaa?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 26 Elo 2023 23:44
Kirjoittaja Jussja
Jap3 kirjoitti: 14 Maalis 2022 06:13
makedeuz kirjoitti: 11 Maalis 2022 16:17 Kiitos nopeasta vastauksesta Jap3 :thumbup: Voisin olettaa että Laakkonen tuskin tekee asian eteen mitään ;) Myös ohjainyksikkö on vissiin vahdettavissa? Ainakin löytyy jotain ebaystä ja aliexpressistä :?:
Juu ohjainyksikkö on myös vaihdettavissa. Veikkaan vahvasti, että sinullakin on piuha irti liittimestä, tyyppivika näissä.

Mulla tosiaan pari vuotta sitten vaihdettiin goodwillin piikkiin tuo samainen umpio, mistä oli nyt piuha irti liittimestä. Silloin pari vuotta sitten umpiota ei tarkemmin tutkittu, vaan laitettiin suoraan uusi maahantuojan piikkiin. Saattaa olla, että sekin olisi korjaantunut piuhan vaihdolla, mutta tosiaan sitä piuhaa ei saa varaosana marmorilta. :)
Joo täällä kans ekaa kertaa headlamp vikakoodia ja toinen valo seilaa. En nyt oo edes vilkaissut Konepellin alle vielä kun rouvan auto ja tänään tuli vikakoodia vasta. Onko se uus liitin sellainen mistä lähtee 3kpl johtoa? Tuossa nopeesti googlettelin ja semmonen 40e liitin sieltä löyty.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 19 Syys 2023 21:20
Kirjoittaja revert
Onko muilla ollut ongelmana että kytkinpoljin inisee painettaessa? Oma pitää jokaisella polkaisulla tuommoisen ärsyttävän äänen, koitin rasvaa suihkutella niihin osiin mihin nyt päältäpäin pystyi, mutta ei vaikutusta asiaan.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 21 Syys 2023 14:40
Kirjoittaja Jap3
Focus_2.0 kirjoitti: 27 Helmi 2023 13:06 Onko niin, että kaikki aktiiviset foorumilaiset ovat laittaneet jo Mk3.5 Focuksensa kiertoon kun ei kommenttia Mk3.5 ecoboost 1.5 jakopään- tai pitkittäistukivarsien puslien vaihdosta?
Oma Focus kävi huollossa ja huomasivat että molemmat etualatukivarret ja takatukivarsien etummaiset puslat vaihtokunnossa.

Kuulemma pitää taka-akseli tiputtaa, että saa puslat vaihdettua.. Aika suolanen tarjous tuosta rempasta tuli merkkihuollosta. :o

Re: Focus 2015

Lähetetty: 21 Syys 2023 15:23
Kirjoittaja yritäedes
Jap3 kirjoitti: 21 Syys 2023 14:40
Focus_2.0 kirjoitti: 27 Helmi 2023 13:06 Onko niin, että kaikki aktiiviset foorumilaiset ovat laittaneet jo Mk3.5 Focuksensa kiertoon kun ei kommenttia Mk3.5 ecoboost 1.5 jakopään- tai pitkittäistukivarsien puslien vaihdosta?
Oma Focus kävi huollossa ja huomasivat että molemmat etualatukivarret ja takatukivarsien etummaiset puslat vaihtokunnossa.

Kuulemma pitää taka-akseli tiputtaa, että saa puslat vaihdettua.. Aika suolanen tarjous tuosta rempasta tuli merkkihuollosta. :o
En ole itse tuollaiseen Focukseen puslia vaihtanut, mutta jos on paikka missä tehdä ja työkalut, niin aika suoraviivainen pura ja kokoa-operaatiohan tuo on. Itse puslan vaihto tukivarteen sujuu spesiaalipuristimella tai muulla isolla puristimella.
Parasta voi olla ottaa koko tukivarsi irti ja vaihtaa pusla prässissä. Voihan sen taka-akselin tiputtaa kokonaankin, kun ollaan korjaamossa ja auto nosturilla. Tuossa on eri vaihtoehtoja.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 21 Syys 2023 15:27
Kirjoittaja yritäedes
revert kirjoitti: 19 Syys 2023 21:20 Onko muilla ollut ongelmana että kytkinpoljin inisee painettaessa? Oma pitää jokaisella polkaisulla tuommoisen ärsyttävän äänen, koitin rasvaa suihkutella niihin osiin mihin nyt päältäpäin pystyi, mutta ei vaikutusta asiaan.
Vanhemmassa Focuksessa ja Mondeossa auttoi tuohon vinkunaan, kun suhautti pillillä silikonispreitä pääsylinterin sisään suojakumin aukosta, mistä polkimen tanko menee sisään. Silikoni ei vahingoita muovista sylinteriä.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 05 Marras 2023 22:30
Kirjoittaja Focus_2.0
Alko auto herjaamaan oikeanpuoleista ajovaloa ”headlamp malfunction”. Hetken hakee kuviota käynnistettäessä jonka jälkeen ajaa alas sivulle. Pitkä ei toimi. Tämä on alkuperäinen umpio. Vasen vaihdettu takuuseen alkuvaiheessa. Otin oikean puoleisen umpion pöydälle. Johdot olivat molemmissa liittimissä kiinni kun niitä liikuttelin. Tilasin Briteistä korjaus-sarjan jossa uudet liittimet pidemmällä johdolla. Pitää askarella paikoilleen kun joskus saapuvat. Nettikeskustelun mukaan suurella todennäköisyydellä johto poikki liittimen juuresta. Uusi umpio maksaa edelleen tonnin verran.

Onko joku täällä askarrellut korjaus-sarjaa umpioon tai onnistunut korjaamaan jollain muulla tavalla?