Duratec HE-moottori vm 01-05 vs uudemmat versiot -erot?
Lähetetty: 26 Syys 2014 15:54
Oon yrittäny selvitellä mitä teknisiä eroja on noissa alkupään (2001-2005) Mazdapohjaisissa MZR/Duratec-HE moottoreissa
verrattuna uudempiin 2006-2011. Moottoria käytettiin käsittääkseni USA:n markkinoilla mk3 Focuksessa vielä
aivan viime vuosiin saakka. Jotain viilausta luulis tapahtuneen.
Ainoat mitä itse tiedän on:
Imusarjan läpät:
*2001-2002 (?) Se imusarjan läppäsysteemi meni usein rikki ja osa on uudistettu uudempiin malleihin.
Sytytyspuola:
*2001-2005 Erillinen sytytyspuola ja johdot tulpille
*2006(?)-2011 "puola" jokaisen tulpan päällä eli ns. suorasytytys
Kaasuläppä ja tyhjäkäyntiventtiili:
*2001-2005 Ainakin Mondeossa ja alkupään Mazdoissa kaasuläppä ei ole täysin sähköinen ja käytössä on myös tyhjäkäyntiventtiili
*2005-2011 Täysin sähköinen kaasuläppäkotelo eikä ole lainkaan tyhjäkäyntiventtiiliä
(edit. lisätty mulle uusia juttuja mitä selvinnyt)
verrattuna uudempiin 2006-2011. Moottoria käytettiin käsittääkseni USA:n markkinoilla mk3 Focuksessa vielä
aivan viime vuosiin saakka. Jotain viilausta luulis tapahtuneen.
Ainoat mitä itse tiedän on:
Imusarjan läpät:
*2001-2002 (?) Se imusarjan läppäsysteemi meni usein rikki ja osa on uudistettu uudempiin malleihin.
Sytytyspuola:
*2001-2005 Erillinen sytytyspuola ja johdot tulpille
*2006(?)-2011 "puola" jokaisen tulpan päällä eli ns. suorasytytys
Kaasuläppä ja tyhjäkäyntiventtiili:
*2001-2005 Ainakin Mondeossa ja alkupään Mazdoissa kaasuläppä ei ole täysin sähköinen ja käytössä on myös tyhjäkäyntiventtiili
*2005-2011 Täysin sähköinen kaasuläppäkotelo eikä ole lainkaan tyhjäkäyntiventtiiliä
(edit. lisätty mulle uusia juttuja mitä selvinnyt)