Sivu 1/1

1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 25 Syys 2014 07:43
Kirjoittaja Vpuskala
Moro!

Eli koitetaan ajaa kilpaa tollasella mk3 Fiestalla jossa kyseinen 1.6 cvh voimanpesänä. Kysymys kuuluu onko kukaan tietonen onko kyseisellä moottorilla ajettu kilpaa tai onko joku foorumilainen ajanu kilpaa kyseisellä jyvällä. Ehkä joku jopa rakentanut joskus kilpailukykyisen moottorin?

Nyt moottori tuottaa noin 140hp 6800 kierrokselta, vääntö noin 170Nm 5500 kierrokselta. Mootorissa 1.3 pattimännät, 40 weberit, Virtasen nokka ja tehty kansi. Joku peltisarja myös löytyy. Sytytystä ohjaa Thunderspark. Osaako joku kertoo onko kyseiset lukemat suurinpiirtein oikeat kyseiseen kokoonpanoon? Jostain luin että joku tehnyt kyseisiä moottoreita joskus, kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Tähän moottoriin saa mm. Kent cams nokkia, onko näistä kokemuksia? Kestääkö alakerta vakiona vai laitetaanko tiukempia kiertokankia ja mäntiä?

Suuri kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille ja avokätisesti neuvonsa jakaville!

-Ville Puskala

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 27 Syys 2014 12:30
Kirjoittaja emax
Kiertokangista pettää ekana pultit. Ne vähintään kannattaa vaihtaa arppeihin jos lisää rinkiä mielii. Vakio kytkin alkaa antautua 220nm jälkeen. Vaparin "maaginen" tehoraja on 100hp/litra, silloin on virtaukset hyvin kohdallaan. 140hp 1.6:sta kuullostaa jo hyvältä, mutta vähän on vielä reservissäkin.

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 29 Syys 2014 08:55
Kirjoittaja Vpuskala
Kiitos vastauksesta.

Onko tietoa keneltä vois kysellä kannen saloista? Kuulin että olis vaikee tehtävä. Entäs palotilan muoto, puolipallo vai ns. laihapoltto kansi. Onko mielipiteitä.

Kiitos,

-Ville P.

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 29 Syys 2014 09:43
Kirjoittaja xraam
Omia kokemuksia ei ole, mutta burtonin sivuilta löytyy jotain tarinaa ja toki myös osia. http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Tuolla on maininta, että molempia palotilan muotoja voi käyttää, mutta tyypillisesti "hemi" antaa enemmän voimaa.

Burtonilta löytyy myös koneistettuja kansia, hinnat lienee kovia, mutta voi noista ehkä vakoilla hieman, mitä muutoksia ovat tehneet mm. venttiilipuolelle. Esim. http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... h094a.html

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 01 Loka 2014 08:45
Kirjoittaja JiiHoo

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 20 Loka 2014 12:43
Kirjoittaja Gona
Jos, käyttää 1.3 mäntiä niin kantena on pakko olla "hemi" kansi. Kanavat, jos haluaa kunnolla tehdä on venttiilinohjurit poistettava vähintään imupuolelta ja tämän jälkeen kairattava oikeista kohdista.

Itsellä seuraava kombinaatio kasassa.

1.3 männät 0,75 ylikoossa ARP pultit
New Man Camsin PH2 nokka
Weberin 2kurkkunen
1.6 Pakosarja kuristamassa
Hyvät tulpat ja johdot
Sierra cosworthin A-ryhmäläisen sytytyspuola
Diesel koneen startti sillä vakio ei jaksanut kauaa pyörittää.

Helposti saisi vielä lisää ulos, mutta on uusia projekteja. Ja ihan kivasti liikkuu 800kg fiesta tuolla.

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 21 Loka 2014 16:11
Kirjoittaja Vpuskala
Tosiaan on tupla weber 40 ja bensaa menee aikalailla. Nyt on harkinnan alla Kent Cams:n nokka cvh28 niin sais vähän kiertään paremmin ja ehkä lievää tehon nousua. Toivottavasti ei alapään vääntö häviä kokonaan...

Tehokäyrä näyttää nyt tältä. Jotain on kyllä pielessä, vai mitä sanoo tietäjät?

Kuva

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 22 Loka 2014 11:56
Kirjoittaja Gona
Minkäs painoiset muuten kentillä on nuo kovat nostajat verrattuna vakioihin? Ootko tehnyt mitään noille keinuvipua kannessa pitäville pulteille? Jotain hämärää on käyrässä kyllä. Kentin nokan hankinnan vältin heidän kestävyys/materiaali ongelmien takia, mutta jos sulla toimis.

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 22 Loka 2014 16:16
Kirjoittaja Vpuskala
Kannessa olevat keinuvipujen pultit on vakiot. Meillä on mun mielestä newman camsin tekemät kovat nostajat ja rullakeinut kun ei tahtonu ne orkkis keinut kestää. Taitaa ne kovat nostajat painaa saman verran kun ne hydrauliset.

Vaihdetaan varmaan 45 kaasarit ja koitetaan jos auttas mitään.

-Ville Puskala

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Lähetetty: 25 Loka 2014 12:39
Kirjoittaja Kollo
Itse osoittaisin syyttävän sormen kaasarien suuntaan, koska notkahdus neljän tonnin kohdalla on todella raju. Oletan että kipinävehkeet ovat ovat kunnossa koska ei ole jakajaa. Kokeiltiinko penkissä eri suuttimia ja seosputkia vai mitattiinko vaan tehot? Kohojen kunto ja säädöt on varmaan tarkastettu?