Sivu 157/162

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Loka 2021 13:22
Kirjoittaja 69dude
Ishvan kirjoitti: 13 Loka 2021 20:30
ecobeast kirjoitti: 13 Loka 2021 14:53 Tuli aika luopua Mondeosta ja siirtyä uuteen käyttövoimaan, eli sähköön.

Haikein mielin möin autoni suoralla kaupalla ihan kohtuulliseen hintaan, nämä bensiini/automaatti -versiot kuulema ovat kysyttyjä tällä hetkellä. Malli siis Ecoboost 1.5 Trend Hb vm. 2018, ajettu vajaa 70 tkm.

Auto on mielestäni uutenakin selvästi alihinnoiteltu ottaen huomioon tilat, kulutuksen (6,6l/100km), ajo-ominaisuudet, hiljaisuuden, yleisen laadukkuuden ja häiriöttömyyden. Autoa pystyi vertaamaan ehkä tehoja lukuunottamatta täysin esim. Volvo V70, Bmw 520 - sarjan autoihin.

Viiden vuoden takuu meni tavallaan hukkaan, kun ongelmia ei esiintynyt vajaan neljän vuoden kuluessa.

Oli tarkoitus jatkaa sähköisellä Fordilla, mutta Mustang Mach e:ssä eivät tilat aivan riittäneet, joten valinta osui muuhun merkkiin.
Miltä osin Mondeota voi verrata Volvoon tai Bemariin ? Koon perusteella ehkä ja hiljaisuuden. Ei ainakaan laadukkuuden osalta. Johan nämä Fordit on materiaaleiltaan ja kaikilta osien sovituksiltaan valovuoden päässä sakemanneista ja uusista Volvoista. Amerikan autoja, jotka nitisee ja natisee uudesta alkaen ja kaikki vähän sinnepäin. Asiakaspalvelu maahantuojan puolesta umpisurkeaa, siis niin surkeaa kuin voi vain olla. Hintaansa nähden ihan "ok", mutta viimeinen Foortti. Siitä piti maahantuoja huolen. Eiköhän taas tulevaisuudessa siirrytä muihin merkkeihin. Aika vaaleanpunaiset Ford-lasit saa olla päässä, että näistä "premiumin" saa.
Hiljaisuudessa ja ajettavuudessa aivan samalla tasolla mesejen ja bemmujen kanssa.Ja huolto hinnatkin murto-osa noihin verrattuna.Oma auto tähän mennessä vähävikaisin mitä olen omistanut.Parit softa hässäkät ollut,mutta päivittämällä niistäkin selvisi.Asiakaspalvelu kuulemma paskaa,mutta itsellä kaikki toiminut hienosti.Kyllä sanoinsin että Mondeon on erinomainen auto hinta/laatu suhteeltaan.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Loka 2021 18:33
Kirjoittaja Ishvan
69dude kirjoitti: 15 Loka 2021 13:22
Ishvan kirjoitti: 13 Loka 2021 20:30
Miltä osin Mondeota voi verrata Volvoon tai Bemariin ? Koon perusteella ehkä ja hiljaisuuden. Ei ainakaan laadukkuuden osalta. Johan nämä Fordit on materiaaleiltaan ja kaikilta osien sovituksiltaan valovuoden päässä sakemanneista ja uusista Volvoista. Amerikan autoja, jotka nitisee ja natisee uudesta alkaen ja kaikki vähän sinnepäin. Asiakaspalvelu maahantuojan puolesta umpisurkeaa, siis niin surkeaa kuin voi vain olla. Hintaansa nähden ihan "ok", mutta viimeinen Foortti. Siitä piti maahantuoja huolen. Eiköhän taas tulevaisuudessa siirrytä muihin merkkeihin. Aika vaaleanpunaiset Ford-lasit saa olla päässä, että näistä "premiumin" saa.
Hiljaisuudessa ja ajettavuudessa aivan samalla tasolla mesejen ja bemmujen kanssa.Ja huolto hinnatkin murto-osa noihin verrattuna.Oma auto tähän mennessä vähävikaisin mitä olen omistanut.Parit softa hässäkät ollut,mutta päivittämällä niistäkin selvisi.Asiakaspalvelu kuulemma paskaa,mutta itsellä kaikki toiminut hienosti.Kyllä sanoinsin että Mondeon on erinomainen auto hinta/laatu suhteeltaan.
Mistä nämä murto-osa huoltohintahuomiot oikein revitään ? Pikkuhuolto tähän Hybrid Mondeoon ( 20tkm ) ~310e. Volvolla ja Mersulla joiden huoltoväli oli 30tkm hinta oli ~350e. Isohuolto Mondeoon ( 60tkm ) ~450e, Volvoon ja Mersuun 500e. Normihuolloilla jos mennään niin aika pieniä on erot. Eri jos lähdetään oikeasti jotain korjaamaan, silloin näkyy vähän premiumlisä, mutta loppuen lopuksi aika vähän.....jos sitten ollenkaan.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 15 Loka 2021 20:22
Kirjoittaja focst
Ishvan kirjoitti: 15 Loka 2021 18:33
69dude kirjoitti: 15 Loka 2021 13:22
Hiljaisuudessa ja ajettavuudessa aivan samalla tasolla mesejen ja bemmujen kanssa.Ja huolto hinnatkin murto-osa noihin verrattuna.Oma auto tähän mennessä vähävikaisin mitä olen omistanut.Parit softa hässäkät ollut,mutta päivittämällä niistäkin selvisi.Asiakaspalvelu kuulemma paskaa,mutta itsellä kaikki toiminut hienosti.Kyllä sanoinsin että Mondeon on erinomainen auto hinta/laatu suhteeltaan.
Mistä nämä murto-osa huoltohintahuomiot oikein revitään ? Pikkuhuolto tähän Hybrid Mondeoon ( 20tkm ) ~310e. Volvolla ja Mersulla joiden huoltoväli oli 30tkm hinta oli ~350e. Isohuolto Mondeoon ( 60tkm ) ~450e, Volvoon ja Mersuun 500e. Normihuolloilla jos mennään niin aika pieniä on erot. Eri jos lähdetään oikeasti jotain korjaamaan, silloin näkyy vähän premiumlisä, mutta loppuen lopuksi aika vähän.....jos sitten ollenkaan.
Siellä korjaus puolella huomaa että ajaa premiumilla.. Fordin osat suorastaan ilmasia kun vertaa vaikka Volvoon.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 17 Loka 2021 12:35
Kirjoittaja Renee
Jos nyt tallissa seisoo Mondeo tyhjänpanttina. Vähän ajettu ja huoltohistoria kunnossa ja muutenkin auto on siistissä kunnossa. Siitä saa hyvän hinnan vaikka suoralla kaupalla myy vaikka liikkeseen. Hyvistä vaihtareista on pulaa liikkeissä.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 17 Loka 2021 13:44
Kirjoittaja dr500
Huolloista tuli mieleen, että mainitut hintatiedot saattavat olla vanhoja. Hain juuri ooppelin huollosta, niin 60 tonnin huolto kustansi 700 e. Tulppien vaihto 150, jne. Pidän kyllä kalliina. Takuunalainen auto.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Joulu 2021 21:00
Kirjoittaja Ford77
Vaihdoin muutama viikko sitten mk 4.5:n tähän uudempaan malliin. 2.0tdci ps titanium business wagon -15 nyt ajossa. Mukavaa kyytiä kyllä ja tason nosto edellisestä mallista, joka sekin oli hyvä.

Joitakin huomioita:

-Takalasinlämmitin lähtee aina päälle. Onko niin että sitä ei saa pois. Onko joku päivitys tullut tähän asiaan?

-Sutimisenesto: välillä pyörät karkaavat sutimaan oikein kunnolla ja välillä risteyksissä pientä nykimistä kun sutimisenesto meinaa puuttua liiankin herkästi peliin...

- Webasto päällä aina ajossa pakkasella. Ilmeisesti ei saa valittua niin että ei ole?
-Webasto ja akku. Webasto jättänyt välillä käynnistymättä ja ilmoittaa alhaista akun varausta. Tähän auttaa ilmeisesti päivitys jännitteen rajoihin?

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Joulu 2021 04:46
Kirjoittaja hke
- Mondeo vm2011 osalta takalasinlämmittimen automatiikkaa ei saanut pois. Totesin että jos käyttää hetken napista päälle ja pois ei automatiikka herää. Lämmitys jäädyttää puhtailla lumikeleillä takaluukun.
- Löytyykö valikosta ”aux heater” josta raksi pois? Näin ainakin diesel ST focuksessa (2017). Ei kyllä lämpiä helposti ilman.
- ST ssä minulla 10A laturi jota välillä käytän. Vaikka auto seisoo välillä viikkoja ei akun varauksen kanssa ole ollut ongelmia.
- sutimisen esto ollut 2011 Mondeosta alkaen ok. Ja tärkeintä että saa pois päältä, STssä nappi. Vm 2006 Mondeossa oli kuin olisi juuttunut liisteriin mutkassa...

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Joulu 2021 14:38
Kirjoittaja Pajar
Terve.

Uusi täällä, eka viesti.. Olen lukenut täältä jonkin verran noista webastoon ja akkuun liittyvistä ongelmista sattuneesta syystä.

Nyt taisi tulla kyllä pohjat: Kävin Seinäjoella Ford-merkkihuollossa tämän "tyyppivian" kanssa. Akku oli heikossa hapessa, joten siltä osin asia selvä ja uusi akku tilalle.
Mutta kävipä niin, että ongelma ei poistunut.

Tulkitsin asian niin, että vikakoodi oli edelleen päällä ja varasin Espoosta Ford-merkkihuollossa ajan vikakoodin poistoon. Lähes välittömästi tulivat sanomaan, että autoon on asennettu väärän tyyppinen akku. Arvojensa puolesta ok mutta akku oli SLI-tyyppiä ja pitäisi olla EFB, joka tukee mm. Start/stop-järjestelmää. Auto kuulemma käynnistyy ja toimii ensin mainitullakin mutta tulee näitä 'low state of charge' -herjoja ja tulee olemaan nopeasti taas heikossa hapessa.

Soitin Seinäjoelle ja ihmettelivät asiaa, että heidän varaosajärjestelmä kyllä näyttää kyseistä SLI-akkua tuohon Mondeoon. (Vaan eipä näytä toisessa Ford-liikkeessä.) Lisäksi mainitsivat, että sellainen SLI-akku autosta Seinäjoella myös pois otettiin.

Soitin vielä auton edeltävälle omistajalle, joka ei ollut ainakaan tietoinen, että autoon olisi koskaan akkua vaihdettu (kaikki huollot tehty aina merkkihuolloissa). Voiko siis olla, että auto on lähtenyt tehtaalta väärän tyyppisellä akulla? Täällä on aiemmin puhuttu "viallisista" akuista mutta onko niin, että nuo on olleet vaan alunperin väärää tyyppiä koko autoon? Tuskin tässä nyt auttaa mikään muu kuin maksaa.. Ihmettelen vain.. Toki Seinäjoelta lupasivat korvata virheen.

Auto siis Ford Mondeo Wagon AWD 2.0 TDCi 180hv PowerShift Titanium Bsn 2017.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Joulu 2021 19:05
Kirjoittaja Ford77
Ford77 kirjoitti: 12 Joulu 2021 21:00 Vaihdoin muutama viikko sitten mk 4.5:n tähän uudempaan malliin. 2.0tdci ps titanium business wagon -15 nyt ajossa. Mukavaa kyytiä kyllä ja tason nosto edellisestä mallista, joka sekin oli hyvä.

Joitakin huomioita:

-Takalasinlämmitin lähtee aina päälle. Onko niin että sitä ei saa pois. Onko joku päivitys tullut tähän asiaan?

-Sutimisenesto: välillä pyörät karkaavat sutimaan oikein kunnolla ja välillä risteyksissä pientä nykimistä kun sutimisenesto meinaa puuttua liiankin herkästi peliin...

- Webasto päällä aina ajossa pakkasella. Ilmeisesti ei saa valittua niin että ei ole?
-Webasto ja akku. Webasto jättänyt välillä käynnistymättä ja ilmoittaa alhaista akun varausta. Tähän auttaa ilmeisesti päivitys jännitteen rajoihin?

Vielä omaa viestiä jatkan. Polttoaineen kulutuksesta..Mitä muilla nämä on vieneet talvella seka-ajossa ? Tankkasin täyteen liruttelemalla niin että range näytti 999km (ilmeisesti maksimi mitä voi näyttää). Tähän osui kova pakkasjakso, mutta kuitenkin, nyt lauhtunut ja tankki on hiukan alle puolen välin ja tripissä vasta vähän yli 300km. Vastaavalla ajoprofiililla ja keleillä pääsi edellisellä mondeolla ainakin 100km enemmän, jopa 150km. Kulutus näyttäisi olevan 8,5-9l luokkaa. Pidän korkeana lukuna. Onkohan tässä vikaa... :shock:

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Joulu 2021 19:27
Kirjoittaja focst
Ford77 kirjoitti: 13 Joulu 2021 19:05
Ford77 kirjoitti: 12 Joulu 2021 21:00 Vaihdoin muutama viikko sitten mk 4.5:n tähän uudempaan malliin. 2.0tdci ps titanium business wagon -15 nyt ajossa. Mukavaa kyytiä kyllä ja tason nosto edellisestä mallista, joka sekin oli hyvä.

Joitakin huomioita:

-Takalasinlämmitin lähtee aina päälle. Onko niin että sitä ei saa pois. Onko joku päivitys tullut tähän asiaan?

-Sutimisenesto: välillä pyörät karkaavat sutimaan oikein kunnolla ja välillä risteyksissä pientä nykimistä kun sutimisenesto meinaa puuttua liiankin herkästi peliin...

- Webasto päällä aina ajossa pakkasella. Ilmeisesti ei saa valittua niin että ei ole?
-Webasto ja akku. Webasto jättänyt välillä käynnistymättä ja ilmoittaa alhaista akun varausta. Tähän auttaa ilmeisesti päivitys jännitteen rajoihin?

Vielä omaa viestiä jatkan. Polttoaineen kulutuksesta..Mitä muilla nämä on vieneet talvella seka-ajossa ? Tankkasin täyteen liruttelemalla niin että range näytti 999km (ilmeisesti maksimi mitä voi näyttää). Tähän osui kova pakkasjakso, mutta kuitenkin, nyt lauhtunut ja tankki on hiukan alle puolen välin ja tripissä vasta vähän yli 300km. Vastaavalla ajoprofiililla ja keleillä pääsi edellisellä mondeolla ainakin 100km enemmän, jopa 150km. Kulutus näyttäisi olevan 8,5-9l luokkaa. Pidän korkeana lukuna. Onkohan tässä vikaa... :shock:
Käy tankkaamassa täyteen ja laske mitä se on kuluttanut. Ei sitä kulutusta voi mittarista katsoa. Kaupunki ajoa? Ja kovat pakkaset helposti kulutus nousee.. tätä ketjua selaamalla löytyy paljon keskustelua kulutuksesta..ei muuta kun selaamaan. Tankin koko myös eri mk4 70l ja mk5 63l

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Joulu 2021 20:54
Kirjoittaja Ford77
focst kirjoitti: 13 Joulu 2021 19:27
Ford77 kirjoitti: 13 Joulu 2021 19:05

Vielä omaa viestiä jatkan. Polttoaineen kulutuksesta..Mitä muilla nämä on vieneet talvella seka-ajossa ? Tankkasin täyteen liruttelemalla niin että range näytti 999km (ilmeisesti maksimi mitä voi näyttää). Tähän osui kova pakkasjakso, mutta kuitenkin, nyt lauhtunut ja tankki on hiukan alle puolen välin ja tripissä vasta vähän yli 300km. Vastaavalla ajoprofiililla ja keleillä pääsi edellisellä mondeolla ainakin 100km enemmän, jopa 150km. Kulutus näyttäisi olevan 8,5-9l luokkaa. Pidän korkeana lukuna. Onkohan tässä vikaa... :shock:
Käy tankkaamassa täyteen ja laske mitä se on kuluttanut. Ei sitä kulutusta voi mittarista katsoa. Kaupunki ajoa? Ja kovat pakkaset helposti kulutus nousee..
Lähestytäänpä aihetta niin että Mondeo konkarit, onko mk5 2.0tdci 150hp powershift kuluttanut enemmän kuin vanhempi Mk4.5 2.0tdci 140hv powershift kokemuksienne mukaan. Uudempi on euro6 diesel ja pitäisi olla valmistajan ilmoituksen mukaan taloudellisempi. Itse pääsin talvella sekalaisessa ajossa vanhemmalla tyypillisesti 7-7,5l kulutukseeen.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Joulu 2021 21:40
Kirjoittaja focst
Ford77 kirjoitti: 13 Joulu 2021 20:54
focst kirjoitti: 13 Joulu 2021 19:27
Käy tankkaamassa täyteen ja laske mitä se on kuluttanut. Ei sitä kulutusta voi mittarista katsoa. Kaupunki ajoa? Ja kovat pakkaset helposti kulutus nousee..
Lähestytäänpä aihetta niin että Mondeo konkarit, onko mk5 2.0tdci 150hp powershift kuluttanut enemmän kuin vanhempi Mk4.5 2.0tdci 140hv powershift kokemuksienne mukaan. Uudempi on euro6 diesel ja pitäisi olla valmistajan ilmoituksen mukaan taloudellisempi. Itse pääsin talvella sekalaisessa ajossa vanhemmalla tyypillisesti 7-7,5l kulutukseeen.
Suunnilleen samalla pitäis mennä. Tankkien koko ero selittää rangen heiton.. mk4 70l ja mk5 63l.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 14 Joulu 2021 13:54
Kirjoittaja Ford77
focst kirjoitti: 13 Joulu 2021 21:40
Ford77 kirjoitti: 13 Joulu 2021 20:54 Lähestytäänpä aihetta niin että Mondeo konkarit, onko mk5 2.0tdci 150hp powershift kuluttanut enemmän kuin vanhempi Mk4.5 2.0tdci 140hv powershift kokemuksienne mukaan. Uudempi on euro6 diesel ja pitäisi olla valmistajan ilmoituksen mukaan taloudellisempi. Itse pääsin talvella sekalaisessa ajossa vanhemmalla tyypillisesti 7-7,5l kulutukseeen.
Suunnilleen samalla pitäis mennä. Tankkien koko ero selittää rangen heiton.. mk4 70l ja mk5 63l.
Tankin koko selittää miksi tuntui kuluvan nopeasti. Tankkaamalla samalla tavalla, asemalla ja pistoolilla kulutukseksi tuli 7,7l/100km.Ajotietokone ilmoitti 6,5l...

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 28 Joulu 2021 16:47
Kirjoittaja Ford77
Ajoin tankillisen 80% maantieajoa, loput sekalaista, tankkauksesta laskettu kulutus 6,39l / 100km. Esilämmitykset webastolla sisältyy.
-2.0tdci 150hv powershift wagon-

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 31 Joulu 2021 15:37
Kirjoittaja anatoli79
Morjensta pöytään!!
Onkohan kellään muulla foorumilaisella ollut vastaavaa ongelmaa?
Kyseessä siis 2016 Mondeo 2.0tdci. Huomasin pari päivää sitten, että lämmityslaite ei puhalla jaloille juuri ollenkaan. Tänään tutkailin asiaa enemmän ja havaitsin, että vaikka puhalluksien suuntausta vaihtaa niin ei tapahdu mitään. Puhaltaa siis pelkästään sivu, keski ja keskikonsolin suuttimista?
Syncin soft ja hard resettiä kokeiltu sekä yritin googletella asiaa tuloksetta…

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 06 Tammi 2022 19:11
Kirjoittaja satulaseppä
Ford Mondeo mk5 ja 80Ah AGM akku, mitat 315mm x 175mm x 190mm.

Tällä viikolla tuollaisen akun vaihdoin. Sopii täysin paikoilleen ja myös johdotukset yltävät juuri sopivasti navoille. Tuskin sattumaa vaan mitä ilmeisimmin on AGM akulle Mondeo suunniteltu. Lyhyempikin akku sopii, jos moottorille riittää pienempi ampeeritunti määrä.

Tässä selkeä ja helppo ohjevideo akun vaihtoon. Moottorin ilmanputsari on otettava tieltä pois. Kuriositeettina jopa tässä Brittivideossa on Mondeossa AGM akku, vaikka niin etelässä ovat.
https://www.youtube.com/watch?v=uVI_lRtK4O4
-----
Tehdasasennuksena on 75Ah EFB akku, ja sen Ford myös Mondeoon ohjeistaa, esim akkuliikkeiden tietojärjestelmät tarjoavat juuri tuota EFB akkua, eli tässä kohtaa liikkeessä sanottava että ottaa muutaman kympin kalliimman AGM akun.
Kevään, kesän ja syksyn EFB on vallan mainio akku, mutta ne noin 4kk vuodessa jolloin voi olla -15°C tai enemmänkin pakkasta on EFB aivan surkea. Tämä on niin valtava mainehaitta Fordille että en käsitä miksi käyttävät tuota akkua pohjolan olosuhteissa.

Minulle Ford vaihtoi takuuna akun 3v kohdalla, sanoin että akun oltava AGM ja maksavani erotuksen EFB -> AGM itse. Mutta ei onnistunut, Fordin hyväksymä akku on EFB, ja Fordin mukaan AGM akku ei mahdu autoon 15mm suuremman korkeuden vuoksi, mikä ei ole totta.

Mondeossa on tehdasasennus polttoainekäyttöinen lämmitin kauko-ohjaimella "webasto". Muutoin hyvin on toiminut, ainoo ettei EFB akussa riitä potkua edes sen käynnistämiseen, saatikka käyttöön. Fordin ratkaisu on suositus pitää talviaikaan aina ylläpitolaturissa kiinni. Itse käytän mieluummin AGM akkua.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 09 Tammi 2022 22:17
Kirjoittaja satulaseppä
BMS (Battery Management System) reset
Tämä akun vaihdon jälkeen.

Virta päälle
5x väläyttää pitkiä valoja
3x painaa jarrua
odottaa kun punainen akkuvalo vilkkuu 3x

https://www.youtube.com/watch?v=VEDKsKEetMg
https://www.youtube.com/watch?v=wtV7z_IjDzY

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 11 Tammi 2022 23:00
Kirjoittaja Milo
Minun Mondeon alkuperäinen EFB antautui viiden vuoden iässä. Kyselin paikalliselta :ford: -marmorilta AGM-akkua, mutta siellä yleensä asiantuntevana pitämäni työnjohtaja piti sitä turhana, koska he eivät pysty asettamaan AGM-tyyppiä auton ohjausboksiin, joten latausprofiili olisi väärä. Fordin alkuperäiset akut ovat olleet pitkäikäisiä joten oli helppo laittaa samanlainen EFB kun sattui olemaan tarjouksessa.

Kyllä tuo EFB on minusta toiminut aivan kelvollisesti. Tänään oli -27°C, yksi startti puolen tunnin Webasto-lämmityksellä ja kaksi puhdasta kylmäkäynnistystä. Ajoa 20km. Hyvin lähti vaikka takana oli monta viikkoa pelkkää nurkka-ajoa. Nyt laitoin kyllä yöksi lataukseen ettei tulisi turhia syväpurkautumisia.

Se on kyllä tavallaan jännä homma, että 50 euron kännykkä osaa kertoa akun latausprosentin, mutta 50 000 euron auton kanssa sitä pitää arvailla...

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 12 Tammi 2022 11:23
Kirjoittaja Focus_2.0
Eiköhän EFB kestä jos on auton lataus kunnossa. Vaihdoin hiljattain Focukseen kuus vuotta vanhan alkuperäisen vielä toimivan EFB:n varmuuden vuoksi uuteen. Koskaan tarttenu latailla ulkosella ja eberi/S&S toiminu sillon kun halunnut. Auto väillä pienellä käytöllä.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 13 Tammi 2022 11:40
Kirjoittaja satulaseppä
Vautsi, hienoa jos muilla EFB toimii.

Oma kokemus on vain yhdestä autosta, siinä 6 vuoden aikana kaksi EFB akkua.
On mahdollista että juuri tässä autoyksilössä on jotain muuta vikaa, mutta outoa että vaikuttaa toimintaan vain talvella.
Laitan tänne viestiä jahka tulee AGM kokemusta yli -15°C pakkasella.

Kerran kuussa yöksi laturiin, CTEK 12V 10A AGM valinnalla, saa optimi jännitteillä ladattua ja pysyy paremmassa kunnossa.
Jos vanha EFB klaaraa kuormitustestin se pääsee maaliskuussa autoon ja AGM takas lokakuussa. Samalla otan myös webaston sulakkeen nro 85 irti. Säästyy polttoainetta eikä tupruttele turhia.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 19 Tammi 2022 09:56
Kirjoittaja Ford77
2kk ja 5000km taitettuna nyt tällä mk5 mondeolla. Ilo siilä on ajella eikä mitään ongelmia ole esiintynyt talvesta huolimatta. Polttoaineen kulutus on ollut korkeampi kuin vanhemmalla mallilla, 2 0tdci ps wagon kyseessä. Edellinen tankillinen vaihtelevaa taajama ajoa etupäässä, todellinen keskikulutus 8,1. Vanhalla mallilla pääsi 0,5-1l vähemmällä. Sama kuljettaja, sama ajo ympäristö, sama ajotapa. Ketjua kun olen lukenut niin jatkuvasti päälle lähtevää lisälämmitintä pidetään yhtenä syyllisenä ja joku oli ajellut lisälämmittimen sulake irti. Onko kukaan rakennellut katkaisijaa ja onko todellinen kulutus talvella pudonnut tankkauksista laskettuna. Muita havaintoja tai kommentteja 2.0tdci ps talvikulutuksesta? Näillä hinnoilla jokainen säästetty litra kiinnostaa ja jo myös ihan periaatteen vuoksi.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 19 Tammi 2022 10:39
Kirjoittaja Renee
Tämä dieselien päästöt on tehnyt sen että mikä moottorin kulutuksessa säästää se palaa sitten lisälämmittimessä savuna ilmaan .Kun kaikki ei asustele lämpöisissä maissa

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 19 Tammi 2022 10:48
Kirjoittaja janti
Ford77 kirjoitti: 19 Tammi 2022 09:56 Ketjua kun olen lukenut niin jatkuvasti päälle lähtevää lisälämmitintä pidetään yhtenä syyllisenä ja joku oli ajellut lisälämmittimen sulake irti. Onko kukaan rakennellut katkaisijaa ja onko todellinen kulutus talvella pudonnut tankkauksista laskettuna.
Täällä ajellaan edelleenkin sulake irti leudommilla keleillä. Kun sääennuste lupaa alle -15C pakkasia ja olisi ajoa tiedossa, niin laittelen sulakkeen paikalleen. Sen verran helppo on tuo irrotus ilman työkaluja, ettei katkaisijaa ole tullut rakennettua. :thumbup:

Eikös ajastimella olevissa lisälämmittimissä saa tuon käynnistymisen valikosta estettyä vai onko tuo poistettu näistä EURO 6 malleista.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 19 Tammi 2022 13:42
Kirjoittaja Ford77
janti kirjoitti: 19 Tammi 2022 10:48
Ford77 kirjoitti: 19 Tammi 2022 09:56 Ketjua kun olen lukenut niin jatkuvasti päälle lähtevää lisälämmitintä pidetään yhtenä syyllisenä ja joku oli ajellut lisälämmittimen sulake irti. Onko kukaan rakennellut katkaisijaa ja onko todellinen kulutus talvella pudonnut tankkauksista laskettuna.
Täällä ajellaan edelleenkin sulake irti leudommilla keleillä. Kun sääennuste lupaa alle -15C pakkasia ja olisi ajoa tiedossa, niin laittelen sulakkeen paikalleen. Sen verran helppo on tuo irrotus ilman työkaluja, ettei katkaisijaa ole tullut rakennettua. :thumbup:

Eikös ajastimella olevissa lisälämmittimissä saa tuon käynnistymisen valikosta estettyä vai onko tuo poistettu näistä EURO 6 malleista.
Mk 4.5 :ssä oli aux heater rasti ruutuun valinnalla. Tässä ei ole tai en ole ainakaan itse löytänyt.

Taidan kokeilla nyt kun lauhtui tuota sulakkeen irroitusta.

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Lähetetty: 20 Tammi 2022 22:21
Kirjoittaja satulaseppä
Mondeo mk5
Mitä rengaskokoja raati käyttää?

Kesärenkaat oli ensiasennuksena 235/50R17 Ø667mm
Harvinainen koko ja siitä lisähintaa, ovat myös tarpeettoman leveät. Silläpä seuraavina laitoin 225/55R17 Ø679mm, jotka ovat huomattavasti yleisemmät ja halvemmat. Halkaisija on suurempi, mutta sallittujen rajojen sisällä. Lisäksi ainakin minulla plussaa että maavara kasvaa, kun sitä ei todellakaan ole liikaa.

Talvirenkaat ovat 215/60R16 Ø664mm, seuraavina samoille vanteille voisi mennä 225/60R16 Ø676mm.
Ei niin hyvin jäis lumiketjuille tilaa, mutta en ole tarvinnut. Toki esim. vetohommissa voi jollakulla olla niille käyttöä.