Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Sekä Suomessa, että Saksassa näkyy olevan tuoreet hinnastot helmikuulta. Saksan hinnastossa näkyy olevan mukana jo nelivedot ja 210 hp diesel. Suomessa on verottomia hintoja nostettu 150 eur.

Neliveto on listattu Saksassa pariin dieseliin
2.0 150 hp manual
2.0 180 hp automatic
- lisähinta +2000 eur samaan etuvetoiseen
- CO2 päästöjä + 9 g/km

Tuon 210 HP tuplaturbodieselin CO2 lukemat ovat aikas hulppeat >170 g/km - Suomessa verottaja tykkää.

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=735029
http://www.ford.fi/SBE/Lataa/Hinnastot-ja-esitteet
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

kahe kirjoitti:Tuli myös käytyä sovittelemassa takapenkkiä perheelle. Ensin kokeiltiin Octavia pohjalle ja perään farkku Mondeo. Mukava peli ajella. Ensimmäinen ongelma, niin miksi turvavöiden lukot pitää upottaa niin syvälle piiloon. Eikä nuo kumpikaan ole viiden hengen perheautoja, jos takapenkillä isofix istuinta käyttää yksikin. Meillä reunoilla ja tyttö kapealla korokkeella keskellä, vaan ei mahdu kunnolla istumaan väliin. Myös turvavyön kiinnitys todella hankalaa. Römerin isofix istuimesta oveen jäi yli 10cm väliä, joten takapenkki on ahdas ja yhtä ahdas on Octaviassa. 45cm isofix väli ja 142cm ovien muovista. Edessä olikin ihan hyvät tilat ja avarampi kuin Octavia. Tuulilasi vaan tuntui olevan nenänpäässä heti.

Muita huomioita, niin digimittaristo on hyvin sekava. Nopeusmittarin luettavuus on tosi heikko. Tottuu tietysti käytössä, mutta parempiakin toteutuksia on nähty. Siksipä trend varusteilla kiinnostaisi itseä enemmän tavallisten mittarien takia. Mukava peli ajaa ja hiljainenkin Octavian jälkeen. 1.6Tdci manuaalilla ja hillhold ihmetytti valoista lähtiessä. Meinas pari kertaa sammua, kun ikään kuin jarrut päällä, kun yrittää lähteä liikkeelle ja vääntöä ei löydy tarpeeksi. Samaa ei tapahdu omassa C-Maxissa moottorisoftan päivityksen jälkeen.
Olen nyt ajellut omallani yli 3000 km ja minusta mittaristo on oivallinen, näkee kaiken oleellisen yhdellä silmäyksellä, tosin mulla on lisäksi vanha Garminin navi keskikonsolissa nopeusmittarina ja kamerapönttöjen varottajana. Nopeusmittari heittää muuten talvirenkailla 4- 8 km nopeudesta riippuen. Taitaa olla mittaristo tottumuskysymys tai sitten edellisessä autossa oli huono...
Näin paljon ajavana suositellen jättämään turhia härpäkkeitä pois ja tilata Monkku oikealla MOOTTORILLA ja automaatilla. Tiloista sen verran, että kun edellinen auto oli Skoda Suberb, niin kyllä takapenkki on auttamattomasti pieni tai siis jalkatila on ainakin silloin tosi pieni kun laitan penkin mulle sopivaan asentoon(olen 187 cm pitkä) . No mä pärjään kyllä, kun ei ole tuota jälkikasvua. Sitten siitä hillholdist vielä, se kannattaa manuaalivaihteissessa kytkeä kokonaan pois. Meillä on firmassa uusi Transit ja siitä kytkettiin heti hillhold pois, kun se vaan vaikeutti lähtemistä.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Tommi13 kirjoitti: Pikaisesti katsottuna en nähnyt nopeusnäyttöä navigaattorissa tänä aamuna. Saapumisaika-arvio siellä kyllä on. Mielenkiinnolla jään odottamaan seuraava sw-päivitystä, jos se toisi mukana uusia ominaisuuksia kuten kaiketi toi Fiestassa. Mittaristossa on hyvä paikka nopeuden näyttämiselle kierrosluku- ja nopeusmittarin välissä, missä tällähetkellä näytetään radiokanavia.
Juu huomasin saman asian, tosin sitten nopeus pitäisi tulla navista, koska auto oma mittari heittää ihan reilusti, ainakin talvinakeilla. n. 4-8 km liikaa nopeudesta riippuen. Itse käytän vanhaa garminia nopeusmittarina ja samalla myös kameratolppa hälyttimenä. Sille on muuten oivallinen paikka keskikonsolin syvennyksessä kosketusnäytön alla.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Jykä99 kirjoitti: Samaa mieltä siinä, että 150 hv diesel on melkoisen ponneton kiihdytettäessä yli 80 km/h nopeuksista. Toisaalta hiljaisemmissa vauhdeissa meno on rivakkaa muhkean väännön ja powershiftin ansiosta. Vanhan mallinen automaatti (ecoboostin kanssa) ei mielestäni ollut missään nimessä huono. Se vaan tuntui enemmän "jenkkimäisen" letkeältä.

Kulutuslukemia pitää mittailla tarkemmin kun saan auton alle. 7.8l tuntuu kuitenkin aika korkealta, sillä parin tunnin sekalaisella koeajolla sain dieseliä kulumaan alle 6 l satasella (ajotietokoneen mukaan). Saattaa kuitenkin nämä ajotietokoneiden lukemat olla vähän sitä sun tätä, joten aika näyttää...
Kulutuksesta sen verran, että mulla on ollut pahimmillaan seka-ajossa 7.2l ja sitten Pohjanmaan reissulla oli 5.8l keskikulutus ja mä en paljon jarruttele!! Tuosta 180 hvsta voin sanoa sen verran, että on ihan joka euron väärtti, kokeilin kolleegan 150 hvta ja eroa oli ihan kunnolla. Vääntöä on sen verran enemmän, että on ilo ajaa. Saahan sen 150 hvn varmaan viritettyä jälkeenpäin, mutta kun meillä näissä työautoissa on aina huolenpitosopimus, niin ei oikein onnistu. Bensakone on varmaan hyvävaihtoehto, jos ei tule ihan tälläsiä kilometrejä.(viime viikolla 2700 km)
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Salesman1966 kirjoitti:Juu huomasin saman asian, tosin sitten nopeus pitäisi tulla navista, koska auto oma mittari heittää ihan reilusti, ainakin talvinakeilla. n. 4-8 km liikaa nopeudesta riippuen. Itse käytän vanhaa garminia nopeusmittarina ja samalla myös kameratolppa hälyttimenä. Sille on muuten oivallinen paikka keskikonsolin syvennyksessä kosketusnäytön alla.
Kuulin jostain että Mondeon navigaattorin asetuksista kun laittaa päälle Hazard Spot Warningin niin se ilmoittaa kamerapönttöjä. Sen voi kai asettaa näyttämään pelkästään muu vaara kolmion navin näytössä ja sen lisäksi äänivaroituksen. Oletko kokeillut?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

fordever kirjoitti: Kuulin jostain että Mondeon navigaattorin asetuksista kun laittaa päälle Hazard Spot Warningin niin se ilmoittaa kamerapönttöjä. Sen voi kai asettaa näyttämään pelkästään muu vaara kolmion navin näytössä ja sen lisäksi äänivaroituksen. Oletko kokeillut?

Kiitti tiedoista.En ole vielä perehtynyt niin tarkkaan. Täytyy tutustua tänään
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Landor kirjoitti:Sekä Suomessa, että Saksassa näkyy olevan tuoreet hinnastot helmikuulta. Saksan hinnastossa näkyy olevan mukana jo nelivedot ja 210 hp diesel. Suomessa on verottomia hintoja nostettu 150 eur.

Neliveto on listattu Saksassa pariin dieseliin
2.0 150 hp manual
2.0 180 hp automatic
- lisähinta +2000 eur samaan etuvetoiseen
- CO2 päästöjä + 9 g/km

Tuon 210 HP tuplaturbodieselin CO2 lukemat ovat aikas hulppeat >170 g/km - Suomessa verottaja tykkää.

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=735029
http://www.ford.fi/SBE/Lataa/Hinnastot-ja-esitteet

Vertailin tuossa Suomen ja Saksan hintoja. Suomessa 150 hv hatchback diesel Titanium Business varustelulla, automaattivaihteistolla ja metallivärillä maksaa 38.900 kun sama auto Saksassa (Business Paket II) näyttäisi maksavan 37.300. Voiko hintaero olla näin pieni vai onko joitain jäänyt huomaamatta ?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
kahe
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 20:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kahe »

Salesman1966 kirjoitti:Sitten siitä hillholdist vielä, se kannattaa manuaalivaihteissessa kytkeä kokonaan pois. Meillä on firmassa uusi Transit ja siitä kytkettiin heti hillhold pois, kun se vaan vaikeutti lähtemistä.
No ei todellakaan kannata kytkeä pois. Toimii se täydellisesti, kun on säädöt vain kohdillaan. Nykyisessä C-Maxissa toimii erinomaisesti, joten tunnistin eron heti Mondeon toiminnassa. Omassa alkoi toimimaan paremmin, kun huollossa päivittivät moottorinohjauksen. Pitää kierroksia korkeammalla eikä päästä konetta sammumaan tai nyykähtämään kokonaan. Aiemmin sitä kyllä teki. Töistä lähtiessä on valot rinteessä, joten monesti tuon todennut toimivaksi ja toimii monessa pienemmässäkin rinteessä.
ex C-Max 1.6TDCi Titanium 09/2011 Kulutus
ex C4GP 2.0HDi+bmp 2007
ex C-Max 1.8 2004 Ghia kulutus, ex Pösö 308 1.6Hdi 2008
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Jykä99 kirjoitti: Vertailin tuossa Suomen ja Saksan hintoja. Suomessa 150 hv hatchback diesel Titanium Business varustelulla, automaattivaihteistolla ja metallivärillä maksaa 38.900 kun sama auto Saksassa (Business Paket II) näyttäisi maksavan 37.300. Voiko hintaero olla näin pieni vai onko joitain jäänyt huomaamatta ?
Kohtalaisen pieniä nuo erot tuossa näyttävät olevan. Ynnäilin samat kamat ford.de sivun nettilaskuriin ja sama hinta tuli. Mutta tuo näyttää heti myös erillisen "erikoishinnan", joka on 33 600 eur eli noin 10% tulee alennusta heti.

Katselin vähän bensakoneellisten Titaniumien hintoja...

Hatchback Titanium automatic
1.5 ecoboost 160 hp
- Saksa: 33 150 eur
- Suomi: 35 500 eur (vero 8400 eur)

2.0 ecoboost 203 hp
- Saksa: 35 150 eur
- Suomi: 43 100 eur (vero 12 100 eur)

2.0 ecoboost 240 hp
- Saksa: 37 150 eur
- Suomi: 47 850 eur (vero 13 500 eur)

Suomen verottaja ei tykkää "isoista" bensakoneista.
Avatar
janti
Viestit: 482
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: Omaan makuun alusta on turhan pehmeä (äänetön). Econetic-mallissa on vakiona 10 mm madalllettu alusta, onkohan se myös hieman tiukempi?

Omaan makuuni ratti on hieman pienikehäinen ja kehä turhan paksu, nykyisen Mondeo IV Econeticin 4-puolainen ratti on mielestäni paremmin käteen sopiva.
Noin kolmesataa kilometria takana tuolla uudella Mondeo, 1.6 TDCi Econetic Trend 5d.

Moottori tuntuu vetävän hyvin jo ihan alakierroksilta. Kesällä moottoritienopeuksissa totuus sitten varmaan paljastuu. 8-)

Hillhold on toiminut ihan hyvin, samoin kuin käsijarrun automaattivapautus. Myös Start/Stop-toiminto tuntuu toimivan ihan loogisesti. ;)

Alusta onnistunut normaalille kuivalle ajokelille. Liukkaalla kelillä haluaisin enemmän tunnokkuutta, nyt esim. etupyörien sutimista ei huomaa kovin helposti pidon rajalla. Vanhempi mk. IV Econeticin alusta oli selvästi tiukempi (ja äänekkäämpi) ja antoi paremmin informaatiota alustasta ja pidosta.

Ohjauspyörä tosiaan turhan pienikehäinen ja minun makuuni paksu. Itse en ole tuon kanssa päässyt oikein sinuiksi. Trendin vakio kangasistuimet istuinosaltaan pehmeät, selkänojan säätö on portaallinen, sivuttaistuki kuitenkin OK. Mk IV Econeticissa oli kovemmat puolinahka sport-penkit. Ne antoivat paremmin sääritukea ja selkänoja säätyi portaattomasti.

=> Edellisten vuoksi ajoasentoa en ole oikein saanut haluamanilaiseksi, edellisessä mallissa oli mielestäni parempi ajoasento ja käsille löytyi luonteva tuki. Penkin ja ratin vaihto olisi mielestäni paikallaan uudessa Mondeo Mk 5:ssa. Olisi pitänyt ottaa vanhasta autosta ratti ja penkki. :lol:

Polttoainekulutuksesta ei ole vielä tietoa, koska yhtään tankkia ei ole tyhjäksi ajettu. Mittarin mukaan nyt olisi kulutus ollut noin 4,8 l/100 km, mutta katsotaan mihin päin tuo valehtelee jos valehtelee. Nopeusmittari "valehtelee" noin 5 km ylöpäin, renkaat vakio 215/60R16 Contin kitkat.

Trendin polttoainekäyttöinen lämmitin ei toimi kuin ajon aikana. Siinä ei ole ajastusmahdollisuutta eikä sitä pysty itse kytkemään pois päältä. Itselläni on lohkolämmitin mahdollisuus kotona ja töissä, joten eipä tuon tarvitsisi turhaan käynistyä silloin kun auto on esilämmitetty.

Peruutuspeilissä ei ole erillistä yöasentoa, olisiko tuo sitten itsestään Himmentyvä?
Ilmeisti on kun tiedoista löytyi "Sähkökromaattisella taustapeilillä"
Viimeksi muokannut janti, 11 Helmi 2015 18:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

fordever kirjoitti: Kuulin jostain että Mondeon navigaattorin asetuksista kun laittaa päälle Hazard Spot Warningin niin se ilmoittaa kamerapönttöjä. Sen voi kai asettaa näyttämään pelkästään muu vaara kolmion navin näytössä ja sen lisäksi äänivaroituksen. Oletko kokeillut?
No niin, nyt sain sen toimimaan.Kaunis naisääni huutelee pöntön kohdalla" Caution"...
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Landor kirjoitti:
Olikos tämä foorumin ensimmäinen pajakäynti mk5 Mondeolla.

No niin ja nyt on seuraava vika, ei tämäkään iso, mutta ärsyttävä myöskin. Lampunpesimen luukut ei aina palaudu paikalleen, ovatko ottaneet pakkasesta nokkiinsa vai mikä lie?..Pitäisi näissä oloissa olla eri katkaisijan takana lampunpesimet, niin kuin mulla oli joskus Mesessä..
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

kahe kirjoitti: No ei todellakaan kannata kytkeä pois. Toimii se täydellisesti, kun on säädöt vain kohdillaan. Nykyisessä C-Maxissa toimii erinomaisesti, joten tunnistin eron heti Mondeon toiminnassa. Omassa alkoi toimimaan paremmin, kun huollossa päivittivät moottorinohjauksen. Pitää kierroksia korkeammalla eikä päästä konetta sammumaan tai nyykähtämään kokonaan. Aiemmin sitä kyllä teki. Töistä lähtiessä on valot rinteessä, joten monesti tuon todennut toimivaksi ja toimii monessa pienemmässäkin rinteessä.

Ok. kiitos tiedosta. täytyy kertoa terveisiä pakukuskille, että käy pajalla
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Salesman1966 kirjoitti: No niin ja nyt on seuraava vika, ei tämäkään iso, mutta ärsyttävä myöskin. Lampunpesimen luukut ei aina palaudu paikalleen, ovatko ottaneet pakkasesta nokkiinsa vai mikä lie?..Pitäisi näissä oloissa olla eri katkaisijan takana lampunpesimet, niin kuin mulla oli joskus Mesessä..
Jahas, lampunpesimen luukkuvika tuo ikävästi mieleen oman mk3 (2001) Mondeon lampunpesimien luukut. Ne olivat varressa niin heikosti napsauttamalla kiinni, että lentelivät tuuleen tuon tuosta. No ehkä 3-4 kertaa 10 v aikana. Toisaalta siinä jo oppi välttämään turhaa peseskelyä moottoritienopeuksissa. Pikaisesti googlasin Ford Fusion kuvia enkä nähnyt yhdessäkään lampunpesimiä. Kohtuu harvinaisia ne olivat myös hakusanoilla Ford Mondeo 2015. Olisko tässä saumaa lastentaudille - ei kai - eihän.

Oman Mk5 pelin suhteen sain eilen mukavia uutisia. Auto on ilmeisesti valmistunut viime perjantaina ja lomailee nyt Espanjan lämmössä. Vielä ei ole tiedossa koska Fordin väki buukkaa sille laivaristeilyn kohti pohjoista. Ihan keväiset kelit täällä pääkaupunkiseudulla alkaa jo olla, joten voisi se sieltä minun puolestani jo hypätä laivaan. Mutta voi tässä vielä parikin kuukautta kulua ennen ensitreffejä.

Kyselin jo myyjältä valmistenumeroa, mutta ei ole vielä vastannut. Sattuuko joku tietämään joko tiedot voisivat näkyä
http://www.etis.ford.com/ (-> Ajoneuvo tai Vehicle)
palvelun kautta ...vai missä vaiheessa tiedot tuonne ilmestyvät?

Ehkä etunenässä itseäni kiinnostaisi varmistua siitä, että onko Ultimate Pack kuskin penkissä muistipaikat.
Tämän uutisen tietoja Ultimate Pack sisällöstä en kyllä usko...
http://www.tuulilasi.fi/ensikoeajot/koe ... ndeo-wagon
- mainitsee mm. avattavan lasikaton ja nahkaverhoilun - en siis usko, että nämä kuuluvat Ultimate pakettiin.
--- kelpaisivat kyllä mulle
Sama autoyksilö näyttää olevan nyt siis Tuulilasin testissä, kun sama rekkari vilahtaa myös Tekniikan maailman talvitestissä (lehden ilmestymispäivä tänään). Auton tiedot löytyvät http://www.etis.ford.com palvelusta rekkarin perusteella. Autossa näkyisi olevan myös takapenkillä lämmitys, liekö sitä testattu. Eimaar, täytynee hakeutua lähikauppaan penkomaan lehtihyllyä.
Avatar
janti
Viestit: 482
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Salesman1966 kirjoitti:[No niin ja nyt on seuraava vika, ei tämäkään iso, mutta ärsyttävä myöskin. Lampunpesimen luukut ei aina palaudu paikalleen, ovatko ottaneet pakkasesta nokkiinsa vai mikä lie?..Pitäisi näissä oloissa olla eri katkaisijan takana lampunpesimet, niin kuin mulla oli joskus Mesessä..
Mulla on pelkääjän puolella samainen ongelma. Pitää pistää "parkit" päälle jos haluaa säästää pesunestettä. Jos valot on päällä, niin ruikauttaa niille vettä aina kun pesee etuikkunaa.

Kuskinpuolen etuikkunan ja takaikkunan pesusuuttimet on kyllä aika huonot. En tiedä voisiko tuota kuskin puolen suutinta suunnata, niin että saisi pyhkimien ollessa käynnissä suihkautettua pesunestettä sinne pyyhkimen yläpuolellekin.

Mihin muuten laitatte uudessa Mondeossa roskat? :?
Landor kirjoitti: Kyselin jo myyjältä valmistenumeroa, mutta ei ole vielä vastannut. Sattuuko joku tietämään joko tiedot voisivat näkyä
http://www.etis.ford.com/ (-> Ajoneuvo tai Vehicle)
palvelun kautta ...vai missä vaiheessa tiedot tuonne ilmestyvät?
Mulla ei tuolta löytynyt vielä rekisterinumerolla tietoja, mutta alustanumerolla kyllä tiedot löytyivät.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Päivän verran ajeltu ja ohessa muutamia ensivaikutelmia...

Kävin heti testaamassa LED valojen toiminnan ja ihan turhaan niitä moititaan...siis testeissä. Pitkät valot voisivat tietysti kantaa pidemmälle, mutta ainakin lumisella tiellä kantama oli ihan riittävä. Lyhyet valot näyttävät mukavan leveälle, joskin valon eturaja on aika terävä. Toisaalta ei rajaa normaalissa ajossa huomaa. Valoautomatiikka toimii erinomaisen nopeasti ja täsmällisesti. Lyhyet vaihtuvat päälle ehkä vähän turhankin herkästi, mutta mielummin niin kuin liian myöhään. Kääntyvät valot ovat myös mukavat ainakin mökkitiellä ajeltaessa.

!50 hv diesel on aivan riittävän rivakka myös ohituksissa. Aina voisi tehoa olla lisääkin, mutta tällä pärjää oikein hyvin. Powershift automaattia on ilo käyttää. Nopeat vaihdot ja ainakin omalla ajotyylillä vaihtaa erittäin pehmeästi.

Äänenlaatu Sonyn vehkeissä on pienen virittelyn jälkeen erinomainen, varsinkin USB soitinta käytettäessä. Myös matalat äänet toistuvat hyvin. Ei radiokaan huono ole.

Puhelimen ääniohjaus vaatii rauhallista äänen käyttöä, mutta toimii kohtuullisen hyvin. Jostain syystä äänikomennoilla ei pääse pikavalikkoon. Se olisi toivottavaa kun puhelimessa on paljon yhteystietoja. Suoralla "call X" komennolla tulee helposti virhesoittoja.

Navigaattori seilasi vähän aikaa pitkin peltoja, mutta toimii nyt oikein hyvin. Helppo käyttää jos on osoitteita muistissa. Jos pitää etsiä ihan uusi paikka, niin kannattaa käyttää näppäimiä äänikomentojen sijaan. Voi olla hermo aika kireällä kun on tavaillut pari osoitetta kirjain kerrallaan.

Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä ensivaikutelma. Katsotaan vieläkö ollaan samaa mieltä parin viikon kulttua :D
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Jykä99 kirjoitti:Kävin heti testaamassa LED valojen toiminnan ja ihan turhaan niitä moititaan...siis testeissä. Pitkät valot voisivat tietysti kantaa pidemmälle, mutta ainakin lumisella tiellä kantama oli ihan riittävä. Lyhyet valot näyttävät mukavan leveälle, joskin valon eturaja on aika terävä. Toisaalta ei rajaa normaalissa ajossa huomaa. Valoautomatiikka toimii erinomaisen nopeasti ja täsmällisesti. Lyhyet vaihtuvat päälle ehkä vähän turhankin herkästi, mutta mielummin niin kuin liian myöhään. Kääntyvät valot ovat myös mukavat ainakin mökkitiellä ajeltaessa.
Kiitos oikeista käytännön testituloksista. Nuo autoja testaavat lehdet tuntuvat olevan tietyissä asioissa varsinaisia liukuhihnan pyörittäjiä eli eivät jaksa keskittyä käytäntöön. Jos valot ovat mukautuvat, niin laitetaan mittari kuitenkin pysäköidyn auton eteen ja se on siinä. Ei vaivauduta oikeasti selvittämään miten ne valot toimivat eri tilanteissa, niin kuin valmistaja on suunnitellut ja jopa ilmoittanut/mainostanut.

Tekniikan Maailma toisti taas havaintonsa ja arvostelunsa kaukovalojen keltaisuudesta, nyt talviautovertailussaan. Onko kyse siitä, että kaukovalot ovat keltaiset vai siitä että ne ovat keltaiset verrattuna lyhyisiin valoihin? Ja mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa tai miten se haittaa?

Näyttääkö kaukovalojen kantama siltä, että nimenomaan valoteho loppuu tai että se on vain jotenkin rajautunut vai näyttääkö se siltä, että ikään kuin suuntaus olisi väärin?

Tekisikö joku kokeen: Nopeus yli 100 km/h jolloin valokuvion pitäisi muuttua pidemmäksi ja lyhyet valot päällä valokytkin automaattiasennossa. Vaihto valokytkimen normaaliasentoon. Muuttuuko lyhyiden valojen kuvio tai kantama? Saman voisi tehdä kaukovaloilla. Tähän mennessä ei kukaan ole vielä raportoinut mitä tapahtuu valokuviolle/kantamalle lyhyillä ja pitkillä kun nopeus nousee yli 100 km/h.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

fordever kirjoitti: Kiitos oikeista käytännön testituloksista. Nuo autoja testaavat lehdet tuntuvat olevan tietyissä asioissa varsinaisia liukuhihnan pyörittäjiä eli eivät jaksa keskittyä käytäntöön. Jos valot ovat mukautuvat, niin laitetaan mittari kuitenkin pysäköidyn auton eteen ja se on siinä. Ei vaivauduta oikeasti selvittämään miten ne valot toimivat eri tilanteissa, niin kuin valmistaja on suunnitellut ja jopa ilmoittanut/mainostanut.

Tekniikan Maailma toisti taas havaintonsa ja arvostelunsa kaukovalojen keltaisuudesta, nyt talviautovertailussaan. Onko kyse siitä, että kaukovalot ovat keltaiset vai siitä että ne ovat keltaiset verrattuna lyhyisiin valoihin? Ja mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa tai miten se haittaa?

Näyttääkö kaukovalojen kantama siltä, että nimenomaan valoteho loppuu tai että se on vain jotenkin rajautunut vai näyttääkö se siltä, että ikään kuin suuntaus olisi väärin?

Tekisikö joku kokeen: Nopeus yli 100 km/h jolloin valokuvion pitäisi muuttua pidemmäksi ja lyhyet valot päällä valokytkin automaattiasennossa. Vaihto valokytkimen normaaliasentoon. Muuttuuko lyhyiden valojen kuvio tai kantama? Saman voisi tehdä kaukovaloilla. Tähän mennessä ei kukaan ole vielä raportoinut mitä tapahtuu valokuviolle/kantamalle lyhyillä ja pitkillä kun nopeus nousee yli 100 km/h.
Pitkien valojen teho näytti enemmänkin hiipuvan kuin olevan väärin suunnattu tms. Mutta kuten sanoin niin kyllä niillä riittävän pitkälle näkee talvikelillä. Paha sanoa miten valaisee kun on märkä syksyinen keli. En valitettavasti uskaltanut ajaa yli satasta, sillä tie oli sen verran kapea ja liukas :D Pitää joskus tehdä se testi paremmilla keleillä.

Automaattiasennon ja ns. normaalin välillä on ainakin se ero, että automaattiasennossa palavat kaikki ledit, kun taas normaaliasennossa yksi keskellä oleva led lamppu on sammuksissa. Tämä (sammuva) led näyttäisi antavan valokuviolle enemmän leveyttä lyhyessä päässä. Havainto on tehty pihalla autotallin edessä, joten en ole ihan varma vaikuttaako se jotenkin muutenkin. Enemmän valoa automaattiasennossa kuitenkin on.

Valojen keltaisuus on mielenkiintoinen juttu. En kiinnittänyt siihen mitään huomiota, kunnes pihalle saavuttaessa lumipenkkaan edessä tuli muutama kellertävä valojuova pitkien ollessa päällä. Pitää kyllä olla tosi herkkä silmäinen jos se jotakin häiritsee.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

fordever kirjoitti: Kiitos oikeista käytännön testituloksista. Nuo autoja testaavat lehdet tuntuvat olevan tietyissä asioissa varsinaisia liukuhihnan pyörittäjiä eli eivät jaksa keskittyä käytäntöön. Jos valot ovat mukautuvat, niin laitetaan mittari kuitenkin pysäköidyn auton eteen ja se on siinä. Ei vaivauduta oikeasti selvittämään miten ne valot toimivat eri tilanteissa, niin kuin valmistaja on suunnitellut ja jopa ilmoittanut/mainostanut.

Tekniikan Maailma toisti taas havaintonsa ja arvostelunsa kaukovalojen keltaisuudesta, nyt talviautovertailussaan. Onko kyse siitä, että kaukovalot ovat keltaiset vai siitä että ne ovat keltaiset verrattuna lyhyisiin valoihin? Ja mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa tai miten se haittaa?

Näyttääkö kaukovalojen kantama siltä, että nimenomaan valoteho loppuu tai että se on vain jotenkin rajautunut vai näyttääkö se siltä, että ikään kuin suuntaus olisi väärin?

Tekisikö joku kokeen: Nopeus yli 100 km/h jolloin valokuvion pitäisi muuttua pidemmäksi ja lyhyet valot päällä valokytkin automaattiasennossa. Vaihto valokytkimen normaaliasentoon. Muuttuuko lyhyiden valojen kuvio tai kantama? Saman voisi tehdä kaukovaloilla. Tähän mennessä ei kukaan ole vielä raportoinut mitä tapahtuu valokuviolle/kantamalle lyhyillä ja pitkillä kun nopeus nousee yli 100 km/h.

No niin. ensinnäkin se mainittu keltaisuus näkyy vaan välillä tietyissä kohdissa ja johtuu ledin peileistä.
Yli 100 vauhdissa kantamaa hiukan pidentyy ja valokeila kapenee hiukan edessä ja levenee kauempana.
Mukautuvien valojen ideahan on se, että ne näyttää juuri niin kauas kun Sun pitää missäkin vauhdissa nähdä
ja se toteutuu kylläkin, mutta vaatii vähän totuttelua, varsinkin jos on ajanut ennen kaksoisxenoneillla, niin ku minä Skodassa, siinä kun oli Xenonien lisäksi tavalliset H7 pitkinä, jotka tietysti pysyivät paikallaan ja näyttivät pitkälle. Jos jotain moitittavaa, niin jotenkin niin kuin omalle kaistalle ja kauemmas vähän pimeämpi kohta eli niin kuin mainitsit, ihankuin suuntaus oli väärä. Ajattelin vielä kokeilla jos vaihtaa vasemmanpuoleisen liikenteen asetuksen päälle, niin mitä se vaikuttaa. Automaatikan pois kytkeminen ei vaikuta valokeilaan.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
janti
Viestit: 482
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Olipa tuossa tänään mahdollisuus liukaankeliharjotteisiin maantienopeuksilla Hyvinkään kiitotiellä.

ABS-jarrut toimivat mallikkaasti kaarrejarrutuksissa. Myös ESP-toimi hirviväistökokekeessa (ilman hätäjarrutusta) ja luistoissa hyvin. Tuota ESP:tä ei ole tässä mk5 mahdollisuus kytkeä kokonaan pois päältä, kuten mk4 oli. Ainoastaan vetoluistostoneston voi halutessaan kytkeä pois päältä.

Auton penkkiä ja rattia ei noissa harjoitteissa ehtinyt kyllä miettimään, kun oli vauhtia ja muuta toimintaa sen verran. :)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

K: Sync2 laitteen netin voinee luoda USB mokkulalla. Minkä mokkuloiden kanssa järjestelmä on yhteensopiva? Yhteensopivien puhelinten listaa löysin, mutta en senkään seasta löytänyt mokkuloita.
V: Ei voi luoda mokkula-yhteyttä. Se poistettiin Euroopan malleista turvallisuussyistä. Mahdollinen yhteys tulee muodostaa mobiililaitteen kautta.
Päivitys edelliseen, kun sain siihen uudet kommentit Fordilta...
-> autoon voi luoda ns. WLAN tukiaseman nettitikun kautta, mutta nettiselain ei ole käytössä Euroopassa eli autolla ei voi suoraan surffata verkkosivuilla. WLAN tukiasema voidaan muodostaa myös matkapuhelimen kautta esim. Bluetooth tai USB yhteydellä riippuen puhelimesta. Nettitikkujen yhteensopivuudesta meillä ei ole vastaavaa taulukkoa kuten puhelimista, mutta yleisimpien mallien kanssa pitäisi toimia.
Samalla varmistui sekin, että Ultimate packissa on kuskin sähkösäätöpenkille muistipaikat. Tänään tuo on lisätty myös hinnastoihin. Joskin nyt sanamuoto muuttui sellaiseksi ettei se kerro mitään oikean puolen etupenkin säädöistä.
Ennen: etuistuinten 10-suuntaan sähkösäätö
Nyt: kuljettajan istuimen 10-suuntaan sähkösäätö muistilla

Sekä Tuulilasi, että TM näyttävät sotkevan näitä varustelujuttuja vielä lisää. Tuulilasilla näyttää olevan nyt koeajossa täsmälleen sama menopeli kuin TM:n talvitestimondeo.
http://www.tuulilasi.fi/ensikoeajot/koe ... ndeo-wagon
- Tuulilasi väittää virheellisesti, että Ultimate Pack sisältää avattavan lasikaton, nahkaverhoilun - Ei siis sisällä näitä. Toki rahalla saa.
- TM väittää, että Titanium Business varusteluun kuuluu ohjauspyöränlämmitin ja takaistuionlämmittimet reunapaikoille - Ei siis sisällä näitä. Toki rahalla saa.

Omasta autosta sen verran, että en saanut valmistenumeroa. Mutta ilmeisesti sillä ei mitään tekisikään, koska Etis järjestelmään päivittyvät auton tiedot vasta kun ostotapahtuma rekisteröidään Fordille.

Kiitokset minunkin puolestani noista valokokeista ja muistakin oikean autoilun fiiliksistä, niitä on mukava lukea.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Landor kirjoitti:Omasta autosta sen verran, että en saanut valmistenumeroa. Mutta ilmeisesti sillä ei mitään tekisikään, koska Etis järjestelmään päivittyvät auton tiedot vasta kun ostotapahtuma rekisteröidään Fordille.

Kiitokset minunkin puolestani noista valokokeista ja muistakin oikean autoilun fiiliksistä, niitä on mukava lukea.
LED-ajovaloista on muodostunut kommenttien ja kokemusten (kiitos vielä!) perusteella kuva, että automaattiasennossa ne voi ikään kuin unohtaa ja valoteho ja -kuvio on jotakuinkin aina tilanteeseen sopiva ja riittävä ja pitkät/lyhyet-vaihdot hoituvat lähes kuin itse ne tekisi. Testejä tekevillä lehdillä on päivityksen paikka testimenetelmissään ja ne voisivat siksi aikaa lopettaa ainakin jyrkimpien tuomioiden jakamisen mukautuvien ajovalojen kyseessä ollen.

Itse olen saanut valmistenumeron (VIN-koodin 11 viimeistä merkkiä) n. viikon kuluessa siitä, kun tein tilaussopimuksen. Toki tuo edellyttää, että paikallinen liike vie tilauksen eteenpäin heti ja että tehdas sijoittaa tilauksen tuotantoon. VIN-koodin alkumerkit voi sitten vakoilla saman korimallin esittelyautosta. Ja sitten vain ETIS:iin seuraamaan auton muodostumista. Vaikka auto on ETIS:n mukaan valmistunut, niin silti ETIS saattaa olla keskeneräinen tietojen osalta. Jännitystä piisaa. :ugeek:
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Otetaanpa uusi aihe. Briteissä on havaittu, että lämmityslaite hoitaa joissakin autoissa lämpötilan nostopyyntöä työntämällä jonkin aikaa polttavan kuumaa ilmaa sisään. Ei siis mitään hienovaraista säätöä vaan täysillä. Onko sattunut eteen tuollaista ilmiötä?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

fordever kirjoitti: LED-ajovaloista on muodostunut kommenttien ja kokemusten (kiitos vielä!) perusteella kuva, että automaattiasennossa ne voi ikään kuin unohtaa ja valoteho ja -kuvio on jotakuinkin aina tilanteeseen sopiva ja riittävä ja pitkät/lyhyet-vaihdot hoituvat lähes kuin itse ne tekisi. Testejä tekevillä lehdillä on päivityksen paikka testimenetelmissään ja ne voisivat siksi aikaa lopettaa ainakin jyrkimpien tuomioiden jakamisen mukautuvien ajovalojen kyseessä ollen.
Kyllä se valojen automatiikan kanssa näyttäisi aika pitkälle näin olevan ...eli automatiikka päälle ja valojen kanssa leikkimisen voi unohtaa. Se mikä hieman jurppii, on tämä takavalojen pysyminen pimeänä päivävaloilla ajettaessa. Kyselin Ford huollosta ja siellä sanottiin, että takavalojen kytkeminen palamaan ei onnistu pelkkien päivävalojen kanssa. Onneksi automatiikka näyttäisi toimivan luotettavasti ja ajovalot kytkeytyvät päälle hyvinkin herkästi illan tummuessa. Ajovalot kytkeytyvät lisäksi päälle (myös automaattiasennossa) kun lasinpyyhkimet alkavat toimimaan. Tosin pari pyyhkäisyä ei riitä vaan niiden pitää olla ns. jatkuvassa liikkeessä.

Tuli myös tiedusteltua Webaston maahantuojalta, josko lisälämmittimen saisi kauko-ohjattavaksi myös kännykällä. Valitettavasti tehdasasennettujen lämmittimien kanssa se ei onnistu ...ainakaan tällä hetkellä.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Tommi13
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:44
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi13 »

fordever kirjoitti:Otetaanpa uusi aihe. Briteissä on havaittu, että lämmityslaite hoitaa joissakin autoissa lämpötilan nostopyyntöä työntämällä jonkin aikaa polttavan kuumaa ilmaa sisään. Ei siis mitään hienovaraista säätöä vaan täysillä. Onko sattunut eteen tuollaista ilmiötä?
Tuo tapahtuu silloin, kun laittaa tuulilasinlämmityksen Max-napista päälle. Samalla ilmastointi puhaltaa Hi -arvolla kuumaa sisään. Puhallus palautuu oletusarvolle kun Max-asetus poistetaan. Tuo sama Max-nappi laittaa myös takalasinlämmittimen päälle.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
Vastaa Viestiin