Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

fordever kirjoitti:Manuaalin sivulla 78 kerrotaan:
Kääntäkää häikäisysuoja sivuikkunaa kohti
ja vetäkää sitä taaksepäin lisävarjoksi.
Onko tuo se mitä tässä nyt kaivataan vai jääkö peitto vielä vajaaksi tuosta huolimatta?
Just tuosta kohdasta tuli tuo häikäisysuojajuttu mieleen. Kuvassa tuo jatke näyttäisi olevan eteenpäin, kun käytännössä ongelma on yleensä toisessa päässä.

Kävin tuossa valaisemassa mondeolla lentokoneelle kiitotietä...
http://mondeo.ford.de/
Suomisivukin näyttäisi olevan tekeillä, mutta ei ainakaan minulla lataudu alkua pidemmälle (kolmella eri selaimella koklasin).
Tommi13
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:44
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi13 »

Landor kirjoitti: Just tuosta kohdasta tuli tuo häikäisysuojajuttu mieleen. Kuvassa tuo jatke näyttäisi olevan eteenpäin, kun käytännössä ongelma on yleensä toisessa päässä.

Kävin tuossa valaisemassa mondeolla lentokoneelle kiitotietä...
http://mondeo.ford.de/
Suomisivukin näyttäisi olevan tekeillä, mutta ei ainakaan minulla lataudu alkua pidemmälle (kolmella eri selaimella koklasin).
Minulla ei ole koko ikkunan kattavaa häikäisysuojaa. Tuossa manuaalissa tarkoitetaan luultavasti sitä, että häikäisysuojaa voi liikuttaa pituussuunnassa hieman, mutta mitään lisäkappaletta siinä ei ole, ts. osa sivuikkunasta jää ilman suojaa.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Salesman1966 kirjoitti: ...edellinen työauto mulla oli Skoda Suberb ja se on ollut tähän asti kaikista kotteroista ylivoimaisesti paras,ajoin sillä 4 vuodessa 240 tkm ja se ei käynyt kun normi huolloissa...
...
....Ensinmäinen pajakäynti tulee huomenna, ei varsinaisesti haittaa mitenkään ajoa, mutta ärsyttää..Pissapojan varotusvalo palaa vaikka säiliö on täynnä...
Olikos tämä foorumin ensimmäinen pajakäynti mk5 Mondeolla.

Löysästi aiheeseen liittyen... Saksan foorumilla raportoitiin oikean vetoakselin pettämisestä 6000 km kohdilla. Kaverin profiilitiedoissa on mainittu Ford Mondeo Mk5 2.0 TDCi Turnier, PS:150, Hubraum:1999, Motor:Diesel
http://www.motor-talk.de/forum/antriebs ... 94790.html
Tommi13 kirjoitti:
Minulla ei ole koko ikkunan kattavaa häikäisysuojaa. Tuossa manuaalissa tarkoitetaan luultavasti sitä, että häikäisysuojaa voi liikuttaa pituussuunnassa hieman, mutta mitään lisäkappaletta siinä ei ole, ts. osa sivuikkunasta jää ilman suojaa.

...ja vielä varmistus ettei liiku ulos likimainkaan niin paljoa, että yltäisi B-pilariin asti?
Takapainoinen T
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Syys 2011 04:57

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Takapainoinen T »

Terve taas,

2012 mallin 2.2 TDCI meni vaihtoon vuosi sitten, ja välissä on kärvistelty uudella Octavialla. Uuden Mondeon ilmestyminen sai (taas) hullun innostumaan, ja nyt on tilattu Titanium Business 150 hv PS Wagon.

Alcantara-nahkajakkarat, sähköluukku ja muutama muu toiminnallinen lisävaruste on allekirjoitettun tilaussopimukseen jo ruksittu, mutta vielä olisi muutama viikko aikaa tilausta täydentää ennen kuin auto menee tehtaalla tuotantoon. Nykyisessä Skodassani on avaimeton keskuslukitus ja adaptiivinen vakkari, ja nämä ovat Webaston lisäksi kyllä parhaat lisävarusteet, mitä päivittäiseen käytettävyyteen tulee. Uuden Mondeon tilaukseen olen kuitenkin jättänyt nämä ruksimatta, vaikka kovasti haluttaisi. Syynä on melko pöyhkeä hinta.

Mukautuva vakkari melkein 1,5 k€ ja avaimeton keskuslukituski yli 700 €. Ultimate Pack sisältäisi nämä ja vähän muutakin 3 k€ hintaan.

Käytännössä siis uusi 27" iMac tai tutka keulalle...

Mitä mieltä olette? Pystyykö / kannattaako yli 40K€ autoa tilata ilman noita varusteita?

EDIT: Lapasesta karkasi taas... Mukautuva vakkari ja Keyless Entry tuli vielä lisättyä. Nyt odotellaan kärsivällisesti. :?
ilpopo
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Joulu 2009 20:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ilpopo »

Teit oikean valinnan! Olisi harmittanut jälkikäteen varmasti!
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Takapainoinen T kirjoitti: Mukautuva vakkari melkein 1,5 k€ ja avaimeton keskuslukituski yli 700 €. Ultimate Pack sisältäisi nämä ja vähän muutakin 3 k€ hintaan.
Käytännössä siis uusi 27" iMac tai tutka keulalle...
Mitä mieltä olette? Pystyykö / kannattaako yli 40K€ autoa tilata ilman noita varusteita?
EDIT: Lapasesta karkasi taas... Mukautuva vakkari ja Keyless Entry tuli vielä lisättyä. Nyt odotellaan kärsivällisesti. :?
Itse olen odotellut nyt 3 vko ja 3 päivää, on tässä kärsivällisyys vielä hakusessa. Itse yritin viikko sitten lisätä vielä takapenkin turvatyynyvyöt ja metallikoristeiset polkimet, mutta oli jo liian myöhäistä. Turvavöiden osalta, kun katseli tarpeeksi demovideoita ja esittelyitä niin alkoi ihminen miettiä, että haluanko törmäystilanteessa lapseni luiden murtuvan vai pitäisikö sitä yrittää välttää pallovöillä. Ajatus koristepolkimista tuli ihan vaan siitä, kun monissa kuvissa ne näkyvät silleen kivasti ja olisivat maksaneet vain jokusen kympin. "Halvoista" tehdasvarusteista voisi mainita roiskeläpät. Tehtaalta ne tulevat 32 eur hintaan. Itse vielä mietin, että ottaisiko ne takaa sitten pois, ne tulevat sekä eteen, että taakse.

Ultimate packista pari kommenttia... Hinnastossa ei selkeästi mainita, että kuskin penkin ja ratin (käsittääkseni sivupeilienkin) säädöille on kolme muistipaikkaa, joka tunnistaa myös muistipaikalle paritetun avaimen. Näin asia ainakin minulle myytiin. Aktiivijousitushan vaikuttaa myös sähköisen ohjauksen tuntumaan. Käsittääkseni ohjaustuntuma jäykistyy sporttia kohti mentäessä (comfort, normal, sport). Mainitaan sekin samaan syssyyn, että BLIS järjestelmä ei sisällä poikittaisliikenteen tunnistusta vaikka ne ohjekirjassa selostetaan samassa luvussa.

Poikittaisliikenteen tunnistusta ei Suomen Fordin mukaan saa Mondeoon vaikka monessa muussa tämän vuoden Fordissa se on. Osittain ultmate packiin liittyen... se ei sisällä ennakoivaa jarrutusta jalankulkijan tunistuksella. Jalankulkijan tunnistava varoitus (ja jarrutus) toiminto vaatii aktiivisen cruiserin ja active city stopin.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Landor kirjoitti:Aktiivijousitushan vaikuttaa myös sähköisen ohjauksen tuntumaan. Käsittääkseni ohjaustuntuma jäykistyy sporttia kohti mentäessä (comfort, normal, sport).
Olisko foorumilaisilla jo jotain kokemuksia tämän toiminnasta ja sen herättämistä fiiliksistä?
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Minkäs ihmeen takia Tuulilasi puhuu jatkuvasti tästä neljännen sukupolven Mondeona? Eikö tämä ole viides sukupolvi?

Mk1 1993-1996
Mk2 1996-2000
Mk3 2000-2007
Mk4 2007-2015
Mk5 2015-
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Landor kirjoitti: Olikos tämä foorumin ensimmäinen pajakäynti mk5 Mondeolla.

Löysästi aiheeseen liittyen... Saksan foorumilla raportoitiin oikean vetoakselin pettämisestä 6000 km kohdilla. Kaverin profiilitiedoissa on mainittu Ford Mondeo Mk5 2.0 TDCi Turnier, PS:150, Hubraum:1999, Motor:Diesel
http://www.motor-talk.de/forum/antriebs ... 94790.html

Taisi olla.. Anturi viallinen. Turun Assistor sai pyyhkeitä, eivät olleet varustelussa huomanneet, että valo palaa...!!!

...ja vielä varmistus ettei liiku ulos likimainkaan niin paljoa, että yltäisi B-pilariin asti?
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Landor kirjoitti: Itse olen odotellut nyt 3 vko ja 3 päivää, on tässä kärsivällisyys vielä hakusessa. Itse yritin viikko sitten lisätä vielä takapenkin turvatyynyvyöt ja metallikoristeiset polkimet, mutta oli jo liian myöhäistä. Turvavöiden osalta, kun katseli tarpeeksi demovideoita ja esittelyitä niin alkoi ihminen miettiä, että haluanko törmäystilanteessa lapseni luiden murtuvan vai pitäisikö sitä yrittää välttää pallovöillä. Ajatus koristepolkimista tuli ihan vaan siitä, kun monissa kuvissa ne näkyvät silleen kivasti ja olisivat maksaneet vain jokusen kympin. "Halvoista" tehdasvarusteista voisi mainita roiskeläpät. Tehtaalta ne tulevat 32 eur hintaan. Itse vielä mietin, että ottaisiko ne takaa sitten pois, ne tulevat sekä eteen, että taakse.

Ultimate packista pari kommenttia... Hinnastossa ei selkeästi mainita, että kuskin penkin ja ratin (käsittääkseni sivupeilienkin) säädöille on kolme muistipaikkaa, joka tunnistaa myös muistipaikalle paritetun avaimen. Näin asia ainakin minulle myytiin. Aktiivijousitushan vaikuttaa myös sähköisen ohjauksen tuntumaan. Käsittääkseni ohjaustuntuma jäykistyy sporttia kohti mentäessä (comfort, normal, sport). Mainitaan sekin samaan syssyyn, että BLIS järjestelmä ei sisällä poikittaisliikenteen tunnistusta vaikka ne ohjekirjassa selostetaan samassa luvussa.

Poikittaisliikenteen tunnistusta ei Suomen Fordin mukaan saa Mondeoon vaikka monessa muussa tämän vuoden Fordissa se on. Osittain ultmate packiin liittyen... se ei sisällä ennakoivaa jarrutusta jalankulkijan tunistuksella. Jalankulkijan tunnistava varoitus (ja jarrutus) toiminto vaatii aktiivisen cruiserin ja active city stopin.

Mä taidan olla vähän liian vanha näihin juttuihin, mutta miks helvetissä te laitatte rahaa näihin turhanpäivisiin härpäkkeisiin...turvavyö airbagit mä vielä ymmärrän, mutta nää muut helevtin tunnistemet sun muut, mullakin on kaistavahti, mutta mitä v..ttua mä sillä teen, kyllä mä olen auton saanut pidettyä kaistalla 31 vuotta ilman avustimia..ja sitten koristellut polkimet... Ketä niitä kattelee..? Sorry vaan poikaset, mutta ei vanha kaupparatsu ymmärrä..
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Salesman1966 kirjoitti: Mä taidan olla vähän liian vanha näihin juttuihin, mutta miks helvetissä te laitatte rahaa näihin turhanpäivisiin härpäkkeisiin...turvavyö airbagit mä vielä ymmärrän, mutta nää muut helevtin tunnistemet sun muut, mullakin on kaistavahti, mutta mitä v..ttua mä sillä teen, kyllä mä olen auton saanut pidettyä kaistalla 31 vuotta ilman avustimia..ja sitten koristellut polkimet... Ketä niitä kattelee..? Sorry vaan poikaset, mutta ei vanha kaupparatsu ymmärrä..
Kiitokset kommenteista. Ihan mukakava, kun joku auton oikeasti omistava käy täällä kommentoimassa. Ihan mukavahan se olisi, jos noita turvallisuusvarusteita ei koskaan tarvitsisi.

Heh, itselle auto ei ole mikään pakollinen työkalu joten koko 40000 eur on ihan pelkkää rahan tuhlausta. Eihän tässä ole järjen hiventäkään. Itselläkin kun lähin pyöreä luku on 50v niin yksi perustelu mondeon tilaamiselle oli sekin, että jos en nyt tätä tee niin koska sitten - nyt vielä sentäs ymmärrän näitten systeemien päälle ja osaan niistä poikamaisesti nauttia.
Viimeksi muokannut Landor, 05 Helmi 2015 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

HMS77 kirjoitti:Minkäs ihmeen takia Tuulilasi puhuu jatkuvasti tästä neljännen sukupolven Mondeona? Eikö tämä ole viides sukupolvi?

Mk1 1993-1996
Mk2 1996-2000
Mk3 2000-2007
Mk4 2007-2015
Mk5 2015-
Ei aavistusta, mutta ensimmäiseksi sukupolveksi he sanovat kautta 1993-2000. Ilmeisesti tuo Mk2 katsotaan jossain piireissä sitten Mk1:n face liftiksi.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Tuulilasin valinta testata Mondeon hybridiversio eli täysin marginaalinen tuote oli outo. No selvisihän siitä tietysti se, että loppujen lopuksi Mondeon kuorissa ei moisesta ole kenellekään mitään hyötyä. Taitaa hybridi olla markkinoilla vain jotta saadaan jokin keskimääräinen CO2-arvo riittävän alas, mene ja tiedä. Sitä paitsi tekstistä sai sen käsityksen, että hybridi olisi jopa alustaratkaisultaan enemmän kallellaan Amerikan Fordiin, mutta lieneekö siinä perää? Jos on, niin se vähentää testin hyödyllisyyttä vielä enemmän.

Koeajoautossa oli halogeenit, mutta olivat sitten kuitenkin mitanneet LED-valot. Ja jättäneet samalla testaamatta ne. Tekniikan Maailma sentään jaksoi viisastella jostain valojen värisävyistä vastamäkeen ajettaessa. Tuulilasi tietysti mittasi liikkumattomasta autosta ja jätti analysoimatta valojen mukautuvuuden ja sen mahdolliset vaikutukset käytännön valotehoon. Tällä foorumilla ei ainakaan vielä ole moitteita LED-valoista näkynyt.

Onko Mondeota ohjastavilla jo kokemuksia Tuulilasin havaitsemasta sivutuuliherkkyydestä?

Vielä näistä tingeltangeleista sun muista nippeleistä eli niin kuin englantilaiset sanovat "Bells and Whistles" joita jotkut haluavat autoihinsa. Olen niitä vastaan ollut, mutta nyt kun alkaa loppusuora häämöttää, niin piti kokeilla kerran itsekin ja tilata auto elektroniikkaa täyteen. Ei ole järkeä, ei, mutta sen mitä ajaa, kun ei työkseen aja, niin voihan niitä ihastella. Tosin voihan huoltokin sitten tulla tutuksi. Ans kattoo ny.

Yksi juttu vielä kaistavahdista. Pakko tunnustaa, että olosuhteiden pakosta, vaikka se tyhmää on ollutkin, on joskus väsyttänyt ja näin jälkikäteen ajatellen jokin kaistavahdin kaltainen herättelijä olisi ollut ihan kätevä. Mitään ei ole koskaan sattunut onneksi, mutta nyt tulee sitten kaistavahtikin autoon.
Viimeksi muokannut fordever, 06 Helmi 2015 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Takapainoinen T
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Syys 2011 04:57

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Takapainoinen T »

Mä taidan olla vähän liian vanha näihin juttuihin, mutta miks helvetissä te laitatte rahaa näihin turhanpäivisiin härpäkkeisiin...turvavyö airbagit mä vielä ymmärrän, mutta nää muut helevtin tunnistemet sun muut, mullakin on kaistavahti, mutta mitä v..ttua mä sillä teen, kyllä mä olen auton saanut pidettyä kaistalla 31 vuotta ilman avustimia..ja sitten koristellut polkimet... Ketä niitä kattelee..? Sorry vaan poikaset, mutta ei vanha kaupparatsu ymmärrä..
Turhamaisuutta ja outoa poikamaista intoa tämä itselläkin on. Neljä vuosikymmentä itselläkin takana, mutta edelleen jaksaa innostua. Olen muutenkin vaihtanut autoja aivan liikaa. Alle 2 vuotta nuo keskimäärin ovat pihassa seisoneet. Toki sen verran on tullut kokemusta, että BMW, Volvo, Audi jäävät kauppaan ja haluan rahalle enemmän vastinetta ja vähemmän pöyhkeilevää statusta.

Noiden lisävarusteiden turhuudesta olen eri mieltä. Kalliita ne ovat ja tekevät varmasti autonvalmistajille suuren osan katteesta. Esim teknisesti varmasti samankaltainen mukautuva vakionopeudensäädin maksoi Skodaan alle 500 €, kun Ford pyytää siitää kolminkertaisen hinnan. Varuste on kuitenkin sellainen, että kun se kerran on autossa ollut, ei ilman halua ajella.

Sama edellä mainittu pätee mielestäni myös automaattivaihteistoon, Webastoon, nahkajakkaroihin, avaimettomaan lukitukseen, sähkötakaluukkuun ja hyvään äännentoistojärjestelmään. 4-6 k€ varusteet, mutta ilman niitä auto kuin auto on aika erilainen kokemus.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Vielä yksi kommenttiviesti Fordilla autoilusta yleisesti. Jokaisella on omat motiivinsa ja tarpeensa autoilussa. Itse olen aina ajanut Fordeilla ja bensakoneilla ja olen pitänyt siitä, että kesät talvet vain ajetaan ilman mitään kommervenkkejä. Talvella pitää joskus muistaa laittaa lohkolämmittimen piuhaa kiinni ja sivuikkunoita skrapailla. Mutta ei mitään pahviviritelmiä ole tarvinnut laittaa keulaan yms. Eikä ole muutenkaan koskaan pulaan joutunut. Ja nyt tiukka ja pitkä koputus puuhun!

Ihan kivaa on ollut myös se, että kukaanhan ei kadehdi Fordilla ajelevia. Saa olla rauhassa. Ehkä joitakin sääliviä katseita on voinut saada osakseen, mutta siitä viis, kun matka on taittunut. No, nyt kyllä tämän uusimman Mondeon kanssa voi asia olla jo toisin, koska on se ainakin hetken varsin muhkean ja suorastaan tiukanpöyhkeänkin oloinen ja näköinen. Mutta kunhan ihmiset huomaavat Fordin logon, niin mielenkiinto lopahtaa. :D
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Tommi13
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:44
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi13 »

Landor kirjoitti:
...ja vielä varmistus ettei liiku ulos likimainkaan niin paljoa, että yltäisi B-pilariin asti?
Jep, ei yllä B-pilariin asti ja jää n. 10 cm vajaaksi. Jos penkki on täysin takana kuten itselläni, niin joskus saattaa tulla tilanne, että aurinko paistaisi silmiin, mutta totuuden nimessä on sanottava, etten yleensä käytä tuota häikäisysuojaa sivuikkunalla lainkaan.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
LoiFord
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Tammi 2015 20:49

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja LoiFord »

Landor kirjoitti: Itse olen odotellut nyt 3 vko ja 3 päivää, on tässä kärsivällisyys vielä hakusessa. Itse yritin viikko sitten lisätä vielä takapenkin turvatyynyvyöt ja metallikoristeiset polkimet, mutta oli jo liian myöhäistä. Turvavöiden osalta, kun katseli tarpeeksi demovideoita ja esittelyitä niin alkoi ihminen miettiä, että haluanko törmäystilanteessa lapseni luiden murtuvan vai pitäisikö sitä yrittää välttää pallovöillä. Ajatus koristepolkimista tuli ihan vaan siitä, kun monissa kuvissa ne näkyvät silleen kivasti ja olisivat maksaneet vain jokusen kympin. "Halvoista" tehdasvarusteista voisi mainita roiskeläpät. Tehtaalta ne tulevat 32 eur hintaan. Itse vielä mietin, että ottaisiko ne takaa sitten pois, ne tulevat sekä eteen, että taakse.

Ultimate packista pari kommenttia... Hinnastossa ei selkeästi mainita, että kuskin penkin ja ratin (käsittääkseni sivupeilienkin) säädöille on kolme muistipaikkaa, joka tunnistaa myös muistipaikalle paritetun avaimen. Näin asia ainakin minulle myytiin. Aktiivijousitushan vaikuttaa myös sähköisen ohjauksen tuntumaan. Käsittääkseni ohjaustuntuma jäykistyy sporttia kohti mentäessä (comfort, normal, sport). Mainitaan sekin samaan syssyyn, että BLIS järjestelmä ei sisällä poikittaisliikenteen tunnistusta vaikka ne ohjekirjassa selostetaan samassa luvussa.

Poikittaisliikenteen tunnistusta ei Suomen Fordin mukaan saa Mondeoon vaikka monessa muussa tämän vuoden Fordissa se on. Osittain ultmate packiin liittyen... se ei sisällä ennakoivaa jarrutusta jalankulkijan tunistuksella. Jalankulkijan tunnistava varoitus (ja jarrutus) toiminto vaatii aktiivisen cruiserin ja active city stopin.
En pysty vahvistamaan asiaa, mutta mielestäni Ultimate Pack sisältää pelkät sähkösäätöiset istuimet ja ratin. Jos haluaa ratin ja penkit muistipaikkojen taakse, tulee tilata esim. nahka/alcantarapenkit. Saatan olla väärässä.

Lisävarusteiden valinta on vähän sama homma kuin röökin poltto, oluen juonti ja lottoaminen. Ilmankin pärjäisi, rahaa menee hukkaan, mutta kukin tehköön mitä haluaa. Otin lähes kaikki mahdolliset varusteet Mondeoon. En sitten taas toisaalta lottoa enkä juo olutta tai vedä sauhuja.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

LoiFord kirjoitti: En pysty vahvistamaan asiaa, mutta mielestäni Ultimate Pack sisältää pelkät sähkösäätöiset istuimet ja ratin. Jos haluaa ratin ja penkit muistipaikkojen taakse, tulee tilata esim. nahka/alcantarapenkit. Saatan olla väärässä.
Tämä oli just se viimeinen varustejuttu mitä pohdittiin myyjän kanssa, kun tilausta olin tekemässä. Asian pohdiskelu jatkui siten, että
A) myyjä kyseli myyntipäällikön näkemystä asiaan. Hän sanoi (arveli?) muistipaikkojen kuuluvan ultimate pakettiin.
B) myyjä katseli jostain maahantuojan sivuilta/dokumenteista, että 10-suuntaan säätyvässä penkissä olisi aina muistipaikat. Ja kun on vielä tuo sähkörattikin.

Ihan pommin varma en asiasta siis ole, mutta toiveikas olen muistipaikkojen suhteen. No, selviää se joskus.
Kera
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Helmi 2015 19:39

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kera »

Viikon verran olen ajellut uudella Mondeolla.
Edellinen oli 2011 malli. Kilometrejä nyt noin 1100 km.
Ei mitään valittamista.
Viimeksi muokannut Kera, 08 Helmi 2015 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0L TDCi Powershift Titanium Business Wagon Ruby Red. 2015
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

Ensi viikolla pitäisi saada uusi Mondeo alle...

Käyttökokemuksia ei ole toistaiseksi kuin parista kolmesta koeajosta, joista viimeisin oli yhden koko illan mittainen. Mondeoon tuli vaihdettua Peugeot 508:sta melkoisen soutamisen ja huopaamisen jälkeen. Olen ollut tosi tyytyväinen Peugeotiin. 3 vuotta tuli ajettua ilman vikoja ja auto on muutenkin ollut kaikin puolin miellyttävä tuttavuus. Mondeo yllätti kuitenkin niin positiivisesti, että sitä oli lopulta mahdoton ohittaa ....erittäin hyvä ajaa ja jopa aavistuksen verran hiljaisempi kuin 508.

Tarkoitus oli alunperin ostaa 1.5 ecoboost automaatilla, mutta koeajon jälkeen ja varsinkin TM:n kulutuslukemat luettuani päädyin powershiftiin ja diesel koneeseen. Onkin sitten ensimmäinen diesel kone 40 vuotta kestäneellä autoilu uralla, joten mielenkiinnolla odotan miten se talvikeleissä toimii. Päätöksentekoa helpotti myös auton oleminen valmiina varastossa. Business varustelun lisäksi mukana on ainoastaan metalliväri, Webasto sekä lämmitettävä ratti.

Ainoa mikä hieman arveluttaa on pitkien LED valojen kantama. Nykyiset kääntyvät tuplaksenonit kun ovat olleet erinomaiset. Pitää testailla niitä LEDejä enemmän ensi viikolla.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
kahe
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 20:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kahe »

Tuli myös käytyä sovittelemassa takapenkkiä perheelle. Ensin kokeiltiin Octavia pohjalle ja perään farkku Mondeo. Mukava peli ajella. Ensimmäinen ongelma, niin miksi turvavöiden lukot pitää upottaa niin syvälle piiloon. Eikä nuo kumpikaan ole viiden hengen perheautoja, jos takapenkillä isofix istuinta käyttää yksikin. Meillä reunoilla ja tyttö kapealla korokkeella keskellä, vaan ei mahdu kunnolla istumaan väliin. Myös turvavyön kiinnitys todella hankalaa. Römerin isofix istuimesta oveen jäi yli 10cm väliä, joten takapenkki on ahdas ja yhtä ahdas on Octaviassa. 45cm isofix väli ja 142cm ovien muovista. Edessä olikin ihan hyvät tilat ja avarampi kuin Octavia. Tuulilasi vaan tuntui olevan nenänpäässä heti.

Muita huomioita, niin digimittaristo on hyvin sekava. Nopeusmittarin luettavuus on tosi heikko. Tottuu tietysti käytössä, mutta parempiakin toteutuksia on nähty. Siksipä trend varusteilla kiinnostaisi itseä enemmän tavallisten mittarien takia. Mukava peli ajaa ja hiljainenkin Octavian jälkeen. 1.6Tdci manuaalilla ja hillhold ihmetytti valoista lähtiessä. Meinas pari kertaa sammua, kun ikään kuin jarrut päällä, kun yrittää lähteä liikkeelle ja vääntöä ei löydy tarpeeksi. Samaa ei tapahdu omassa C-Maxissa moottorisoftan päivityksen jälkeen.
ex C-Max 1.6TDCi Titanium 09/2011 Kulutus
ex C4GP 2.0HDi+bmp 2007
ex C-Max 1.8 2004 Ghia kulutus, ex Pösö 308 1.6Hdi 2008
EGOboost
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2013 23:16

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EGOboost »

Tilaukseen lähti lopulta 1,5 ecoboost 5d Titanium busines (sport pack) ja automaatilla.
Kahden koeajetun mallin väliltä valinta oli lopulta helppo.

150hv Diesel powershift oli muuten mukava ajettava mutta maantiellä (n.80km/h) ohituskiihtyvyys tuntui todella ponnettomalta.
Bensa tuntui luonteeltaan muutenkin sopivan omaan makuun huomattavasti paremmin. Tosin 180hv diesel olisi voinut olla jo toista maata, mutta yli 3000€ lisähinta pelkästä moottorin ohjelmoinnista tuntuu todella kovalta. Myyjänkin kanssa tätä pohdittiin ja totesi hänkin tämän olevan lisävarusteisiin verrattava rahastuskeino.

Kulutuslukemat koeajolenkeiltä 150hv diesel A 7,8l ja 160hv ecoboost A 8,7l (ajotietokoneen mukaan). Molemmat lenkit ruuhkaaikaan ja enimmäkseen kaupunki oloissa. Kulutustenkaan ero ei ollut niin huomattava että olisin dieseliin päätynyt. Omat kilometrit vuodessa noin 20k.
Tekniikanmaailman mittaamaan 11l/100km en päässyt lähellekkään. Tuon lukeman täytyy sisältää valtavasti valoista lähtöjä ja ryömintää.

Autoissa huomion herätti ensimmäisenä laatuvaikutelma ja hiljaisuus (kitkarenkailla), jotka ei jätä moitteelle sijaa. Nykyiseen kulkineeseen 2013 Focukseen verrattuna ollaan jo reilusti premiumin puolella. Joku kyseli sivutuuli herkkyydestä ja sitä kyllä valitettavasti on. Koeajettu farmari reagoin lyhyellä maantiepätkällä tuulenpuuskiin melko voimmakkaasti, varsinkin focukseen verrattuna. Tämän kanssa voi kyllä elää ja luulen että sport packin matalampi alusta ja 5 ovinen malli rauhoittavat tuuliherkkyyttä hieman.

Huhtikuulle lupailtiin toimitusta ja sitä odotellaan innolla!

Näistä lisävarusteista... Hyvähän se on, että löytyy valikoimaa ja mallistoa. Löytyy sitten jokaiselle ne mieleiset varusteet, moottorit ja voimansiirrot.
Toisen mielestä turha varuste on toiselle ehto auton hankinnalle. Nämä on niitä kuuluisia mielipiteitä, kuten Volkkari on parempi kuin Foordi keskusteluissa! ;)
Mondeo Titanium Busines Sport Pack 5d 1.5 ecoboost Automaatti
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

EGOboost kirjoitti:Tilaukseen lähti lopulta 1,5 ecoboost 5d Titanium busines (sport pack) ja automaatilla.
Kahden koeajetun mallin väliltä valinta oli lopulta helppo.

150hv Diesel powershift oli muuten mukava ajettava mutta maantiellä (n.80km/h) ohituskiihtyvyys tuntui todella ponnettomalta.
Bensa tuntui luonteeltaan muutenkin sopivan omaan makuun huomattavasti paremmin. Tosin 180hv diesel olisi voinut olla jo toista maata, mutta yli 3000€ lisähinta pelkästä moottorin ohjelmoinnista tuntuu todella kovalta. Myyjänkin kanssa tätä pohdittiin ja totesi hänkin tämän olevan lisävarusteisiin verrattava rahastuskeino.

Kulutuslukemat koeajolenkeiltä 150hv diesel A 7,8l ja 160hv ecoboost A 8,7l (ajotietokoneen mukaan). Molemmat lenkit ruuhkaaikaan ja enimmäkseen kaupunki oloissa. Kulutustenkaan ero ei ollut niin huomattava että olisin dieseliin päätynyt. Omat kilometrit vuodessa noin 20k.
Tekniikanmaailman mittaamaan 11l/100km en päässyt lähellekkään. Tuon lukeman täytyy sisältää valtavasti valoista lähtöjä ja ryömintää.
Samaa mieltä siinä, että 150 hv diesel on melkoisen ponneton kiihdytettäessä yli 80 km/h nopeuksista. Toisaalta hiljaisemmissa vauhdeissa meno on rivakkaa muhkean väännön ja powershiftin ansiosta. Vanhan mallinen automaatti (ecoboostin kanssa) ei mielestäni ollut missään nimessä huono. Se vaan tuntui enemmän "jenkkimäisen" letkeältä.

Kulutuslukemia pitää mittailla tarkemmin kun saan auton alle. 7.8l tuntuu kuitenkin aika korkealta, sillä parin tunnin sekalaisella koeajolla sain dieseliä kulumaan alle 6 l satasella (ajotietokoneen mukaan). Saattaa kuitenkin nämä ajotietokoneiden lukemat olla vähän sitä sun tätä, joten aika näyttää...
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Saahan sitä sedania muutenkin kuin hybridinä, nimittäin ainakin Virossa ja kai muuallakin, mutta ei nyt Suomessa. No, hatchbackihan on tavaratilan puolesta monikäyttöisempi, mutta kaikki eivät välttämättä siitä välitä eivätkä esim. takalasin pyyhkimestä. Tuossa sitä sedania EcoBoostilla:

https://www.youtube.com/watch?v=LeymajSTeZs
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

Ajotietokoneen kulutusnäyttöihin en kyllä luottaisi. Voi näyttää säkällä aika lähelle, mutta voi myös heittää hurjasti. Yleensä nuo valehtelevat alaspäin, mutta erikoisin tapaus oli, kun ajelin pari kesää sitten koeajo-Kugaa dieselautomaatilla. Tuon koeajopirssin kulutusnäyttö valehteli roimasti ylöspäin. Ajoin yli 500 kilometrin siivun, joten tankkaustulos oli melko luotettava.

Oman Kugan näyttö taas on aika lähellä oikeaa, valehtelee vähän alaspäin tankkauksilla varmistetusta kulutusta. Edellisen autoni näyttö taas valehteli tosi paljon alaspäin, sitä enemmän mitä isommista kulutuksista oli kyse. Eli valehtelu ei ole välttämättä edes lineaarinen. Kummastakin autosta kaikki tankkaukset on kirjattu, joten pienet tankkausvirheet eliminoivat tosensa.

Eli aika lailla enemmän luottaisin TM:n mittauksiin kuin ajotietokoneen näyttöön koeajolla. Mutta jos auto muuten miellyttää, on valinta varmaan oikea.
Vastaa Viestiin