Sivu 1/1
Päästöt korkealla Mondeossa... mistä aloittaa?
Lähetetty: 19 Syys 2014 13:25
Kirjoittaja Mikkari86
Tuli ostettua vm. 97 Ford mondeo 1.6L zetec koneella jolla rollattu 213 000km. Päästöt ovat korkealla ja haluaisin saada hieman ideaa mistä kannattaisi aloittaa vianselvitys.
Kuulemma autoon on tulpat, öljyt ja ilmansuodatin vaihdettu ennen päästömittausta. Tälläiset tiedot lukee päästöpaperissa.
Tyhjäkäynti:
HC ppm: 1286
CO%: 2,31
O2%: 0,65
CO2%: 13,24
Lambda: 0,906
Kierroksilla:
Hc ppm: 182
CO%: 4,43
O2%: 0
CO2%: 14,46
Lambda: 0,949
Voisiko katti tai lambda olla hyviä vaihtoehtoja vai mistä kannattaisi aloittaa?
Re: Päästöt korkealla Mondeossa... mistä aloittaa?
Lähetetty: 19 Syys 2014 20:06
Kirjoittaja 1henkka
Onko moottorissa vedot tallella? Käykö tasaisesti?
Lambda arvo on ainakin väärä, lähtisin ensimäisenä vaihtamaan sen, itse ostaisin sen "paremman" lambdan missä liittimet valmiina.
Katti voi hyvinkin olla mennyttä mutta, tarkista nyt ainakin onko ulkoisia kolhuja ja jos yhtään pystyt putkea heiluttamaan niin että kuulet koliseeko katti eli jos kolina käy niin rikki on.
Koska päästöt on melko korkeat, on myös mahdollista että moottorin länpötila anturi on rikki, mikäli ei oo kallis niin vaihtaisin ehkä ensin anturin ja lambdan, jos vielä sen jälkeen päästöt korkeat niin hankkisin uuden katin.
Toivottavasti oli apua
- Henri
Re: Päästöt korkealla Mondeossa... mistä aloittaa?
Lähetetty: 19 Syys 2014 22:43
Kirjoittaja Mikkari86
Kiitoksia vastauksesta ja oli avulias.
Se oli seisonut tuon päästöpaperin jälkeen 6kk mutta tasaisesti käy ja vedotkin ovat tallella kun sitä nyt tsuumailin.
Täytyypi sitten aloittaa hieman heiluttelemalla kattia ja tutkia sitä lambdaa sekä lämpötila anturia.
1henkka kirjoitti:Onko moottorissa vedot tallella? Käykö tasaisesti?
Lambda arvo on ainakin väärä, lähtisin ensimäisenä vaihtamaan sen, itse ostaisin sen "paremman" lambdan missä liittimet valmiina.
Katti voi hyvinkin olla mennyttä mutta, tarkista nyt ainakin onko ulkoisia kolhuja ja jos yhtään pystyt putkea heiluttamaan niin että kuulet koliseeko katti eli jos kolina käy niin rikki on.
Koska päästöt on melko korkeat, on myös mahdollista että moottorin länpötila anturi on rikki, mikäli ei oo kallis niin vaihtaisin ehkä ensin anturin ja lambdan, jos vielä sen jälkeen päästöt korkeat niin hankkisin uuden katin.
Toivottavasti oli apua
- Henri