Sivu 1/1

Focus 2012 omituisuus (kytkin tai pakki?)

Lähetetty: 18 Syys 2014 14:13
Kirjoittaja Fordisti71
Vaimolla on 2012 1.0 EB Focus ja hänellä on kolme kertaa kahden vuoden aikana tapahtunut omituinen tilanne. Auto on ollut parkissa mäessä, siten että auto on pitänyt peruuttaa pois parkista ylämäkeen. Auto ei kuulema lähde taaksepäin vaikka nostaa kytkimen ja kaasuttaa, vaan valuu vain eteenpäin alamäkeen. On yrittänyt useamman kerran käyttää vaihdetta vapaalla ja takaisin pakille, lopulta on laittanut käsijarrun päälle ja sen varassa auto on jossain vaiheessa alkanut totella polkimia. Tämä on siis sattunut satunnaisesti kolme kertaa kahden vuoden aikana, eikä siis todellakaan aina samaan paikkaan pysäköidessä.

Vika lienee joko kytkimessä tai vaihteissa, eli kytkin ei ota kiinni tai pakki ei mene päälle. Mutta eikö kytkin ja vaihteisto ole aivan vain mekaanisia laitteita? Vai onko siellä jotain sähkökomponentteja joihin esimerkiksi mäkilähtöavustin voisi vaikuttaa väärin jonku ohjelma- tain anturivian vuoksi? Jos kyse olisi täysin mekaanisesta viasta, niin tuntuu vähän liian hyvältä tuurilta että kaikki ongelmatilanteet olisivat olleet pysäköinnin jälkeen peruuttamaalla parkista lähtiessä, sellaisia pysäköintejä kun on kuitenkin suuhteessa aika vähän. Tietysti sekin on mahdollista että mäessä pysäköitynä seisominen aiheuttaa autoon jotain mitä ei tapahdu tasaisella eikä auton ollessa lämmin.

Vaimon ajotaidon puutteisiin en oikein usko, koska ajaa päivittäin ja on hyvä kuljettaja.

Onko vastaavia havaintoja tai hyviä arvauksia syystä?

Re: Focus 2012 omituisuus (kytkin tai pakki?)

Lähetetty: 19 Syys 2014 13:12
Kirjoittaja Tessu
Itsellä on käyny vanhemmassa autossa sama juttu,kiilautui jarru palojen JA jarrukenkienkin kitkamatriaali levyn/rummun väliin ja taakseppäin ei sitten mennykkää,toki eri kerroilla nuo molemmat mutta noinkin voi sitten käydä!
Mitään ääniä ei kuulunu ennen tuota tapahtumaa,löi vaan takapyörän jumiin kun peruutin,tässä yksi tapaus mutta voi olla myös vaihteistossa joka jumittaa??

Re: Focus 2012 omituisuus (kytkin tai pakki?)

Lähetetty: 19 Syys 2014 18:34
Kirjoittaja KajS
Olisiko se hillholder seonnut? Liikaa "Microsoftia" nykyautoissa.

Jos uskaltaa, niin akun miinuskenkä irti, kaksi kuvitteelista Norttia ja uusi yritys.

Re: Focus 2012 omituisuus (kytkin tai pakki?)

Lähetetty: 20 Syys 2014 08:55
Kirjoittaja saksoboy
Itse epäilen että ei ole uskallettu nostaa kytkintä tarpeeksi ylös kun jalka on poistettu jarrulta ja sitten on survaistu jarru pohjaan uudelleen kun auto on liikahtanu alamäkeen

toinen vaihtoehto että pakki ei ole suostunut meneen kunnolla päälle.

jos mäkilähtö avustin kettuilisi ei auto silloin pitäisi valua sinne alamäkeen

Re: Focus 2012 omituisuus (kytkin tai pakki?)

Lähetetty: 24 Syys 2014 08:41
Kirjoittaja Fordisti71
Kiitos komenteista, hyvää pohdintaa. Voisiko joku auton tekniikkaa tunteva vielä vahvistaa sen että onko kytkemessä tai vaihteistossa mitään sähköisesti toimivia osia, jotka voisivat aiheuttaa kuvatunlaista ongelmaa mäkilähtöavustimen virheellisen toiminnan vuoksi?

Olen kuvitellut että mäkilähtöavustin pitää vain jarruja kiinni sen aikaa että autoa pyritään saamaan liikkeille. Jos vika olisi siinä että mäkilähtöavustin nappaa jarrun kiinni eikä vapauttaisi jarrua, niin autonhan pitisi sammua kun nostaa kytkimen ylös, ellei systeemi osaa jotekin vaikuttaa myös kytkimen toimintaan niin että moottori pidetään käynnissä.

Pitäisi päästä itse kokemaan tai näkemään tilanne. Ensimmäisen kerran jälkeen yritimme toistaa sitä mutta ei saatu aikaan mitään hämminkiä, mutta ehkä se edellyttää alamäkeen pysäköinnin lisäksi vielä auton seisottamista tms.

Re: Focus 2012 omituisuus (kytkin tai pakki?)

Lähetetty: 25 Syys 2014 00:31
Kirjoittaja saksoboy
Ei ole sähköistä ohjausta tuon ikäisessä focuksen vaihteistossa tai kytkimessä.
Mäkilähtöavustin voi toimia tuossa joko niin että kun se tunnistaa että auto on kallellansa kytkeytyy jarru päälle ja vapauttaa sen kun tunnistaa että autolla lähetään liikkeelle. vanhemmissa autoissa homma toimi niin että jarrut yksinkertaisesti irrottaa vain sekunnin viiveellä kun ollaan kaltevalla alustalla.

Itse löisin vetoa sen puolelsta ettei pakki ole vain kytkeytynyt päälle varsinkin jos auto hiemankin on liikahtanut eteenpäin ennen pakin kytkemistä