Mondeo mk4 2.0 tdci nykiminen tasakaasulla

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
juhvis
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Tammi 2014 11:24

Mondeo mk4 2.0 tdci nykiminen tasakaasulla

Viesti Kirjoittaja juhvis »

Moi,
Tästä selasin läpi kirjoituksia ja tähän oireeseen on monta korjaus ehdotusta, mutta mistä olisi helpoin aloittaa..

Auto on nykinyt satunnaisesti tasakaasulla (tuntunut hetkelliseltä) tehon menetykseltä, joskus kiihdyttäessä tulee "tauko" jonka kyllä huomaa, tosin tulee harvoin..

Nyt uutena alkoi viimeviikolla, aamuisin kun auto seisonut yön, lähtee liikkeelle ensimmäisellä 500m:llä tekee selviä nykimisliikkeitä, huomaa myös kierroslukumittarissa, mutta kun moottori lämpenee vähän niin nämä loppuu lukuun ottamatta noita satunnaisia taukoja.. Tehnyt nyt joka aamu ensimmäisellä siirtymällä, päivällä ei enään mitään... aamulla jos käynnistää ja pitää tyhjäkäynnillä ei mitään erikoista, vain liikkelle lähdön jälkeen tulee nykimistä joka kestä alle 1m/1km matkan..

Auto on kyllä pintakaasusta hitaasti kiihdyttäen tuntunut aavistuksen "laiskalta" esim. 80->100kmh, mutta ohituskiihtyvyys on normaali...

Henkun valo ei välky ajaessa eikä vikakoodeja ole näistä tullut. 220tkm mittarissa. Diesel suodatin vaihdettu äskettäin...

Itse silti epäilisin hehkuja vai voisiko tehdä noi selvät nykimiset kylmänä, vaikka käynnistyy normaalisti..
Tosin vaikuttaisi että ei saisi naftaa kunnolla kun ensimmäisen kerran joutuu pihasta peruuttamisen jälkeen "tositoimiin" moottori kun nostaa nopeutta 0-40kmh...
Noista venttiilien/antureiden putsaamisesta on paljon puhetta, onko "helppo" toimenpide ja mitä vaaroja on mennä pieleen jos ei ole ennen puhdistanut...?
Pm123
Viestit: 16
Liittynyt: 25 Marras 2013 19:10

Re: Mondeo mk4 2.0 tdci nykiminen tasakaasulla

Viesti Kirjoittaja Pm123 »

Kokeileppa tulpata Egr-venttiili, helppo homma tehdä. Itselläni auttoi, kun Kuga nyki kylmänä. Siinähän on sama moottori, kuin Mondeo mk4.
luxor
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Tammi 2013 18:00

Re: Mondeo mk4 2.0 tdci nykiminen tasakaasulla

Viesti Kirjoittaja luxor »

Minulta kanssa ääni EGR venttiilille.Käsittääkseni egr kierrättää pakokaasuja moottorin ollessa kylmänä.Kannattaa lukea toi mun juttu "mondeo mk4 ei kiihdy tasaisesti"
luxor
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Tammi 2013 18:00

Re: Mondeo mk4 2.0 tdci nykiminen tasakaasulla

Viesti Kirjoittaja luxor »

Tässä on kans mietteitä aiheesta volvo foorumilta.Moottori on sama kuin fordissa.http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34019.0
Mondeo 2.0TDI
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Marras 2015 19:30

Re: Mondeo mk4 2.0 tdci nykiminen tasakaasulla

Viesti Kirjoittaja Mondeo 2.0TDI »

Omassa Mondeossa vaikuttaisi myös EGR oikuttelevan ja kylmänä startatessa veto lakkoilee etenkin matalilla kierroksilla kiihdytettäessä. Samaan teemaan liittyvien ketjujen perusteella vaikuttaisi siltä, ettei EGR:n puhdistaminen ole patenttiratkaisu em. ongelmiin ja että osan voi puhdistuksesta huolimatta joutua joka tapauksessa vaihtamaan uuteen. Tämän vuoksi pohdin, josko laittaisi saman tien koko osan vaihtoon.

Osaisitteko sanoa, millä perusteella voin varmistua, että uusi osa sopii korvaamaan vanhan osan? Onko EGR:ssä konepellin alla näkyvissä esim. jokin koodi/numerosarja, jonka pitäisi täsmätä uuden palikan kanssa?

Kävisikö esim. tuo Delphin osa:

http://www.mister-auto.fi/fi/egr-ventti ... -12B1.html

Entäs tämä:

https://www.skruvat.fi/Venttiili-pakoka ... 12502.aspx

Vai saako uuden osan ulkomailta selkeästi halvemmalla? Entä paljonko osan kalibrointi pajalla kustantaa?

Oma auto on Saksasta uitettu MK4 Mondeo 2.0TDI 115hv vm. -08, ajettu 210tkm.

Kiitos paljon jo etukäteen, mikäli joku asiasta tietävä ehtii vastailemaan.
Mondeo 2.0TDI
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Marras 2015 19:30

Re: Mondeo mk4 2.0 tdci nykiminen tasakaasulla

Viesti Kirjoittaja Mondeo 2.0TDI »

Omassa Mondeossa sama nykimisongelma. Osaatteko neuvoa, miten voin varmistua, että netistä ostamani uusi osa sopii omaan autoon. Onko vanhassa osassa näkyvissä jokin koodi tms. jolla sopivuuden voisi varmistaa? Joutuuko paneeleita yms. purkamaan paljon, jotta koodin saa näkyviin?

Oma auto siis Mondeo MK4 2.0TDI 85kW -08, ajettu 210tkm.

Mahtaisiko tuo sopia uudeksi vaihto-osaksi:

http://www.mister-auto.fi/fi/egr-ventti ... -12B1.html

Vai saako uuden jostain Suomesta tai ulkomailta vielä edullisemmin?

ENtä paljonko ottavat osan kalibroinnista marmoritiskillä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Vastaa Viestiin