Mk1 Focus kytkin (pääsylinterin työntötanko)
Lähetetty: 27 Elo 2014 11:50
Auto vm.2000 Focus. Sattui kaupan pihasta lähtiessä niin, että yht'äkkiä kytkin meni kivikovaksi. Ei painunut ollenkaan alas. Onneksi vauhtia ei ollut paljoa ja liikenne vähäistä. Rullasin viereisen liikkeen pihaan tarkastelemana vahinkoja. Pihassa jarrua painaessa kytkimen luota putosi tappi ja kytkin meni ihan löysäksi. Tappi oli ilmeisesti kiilautunut kytkin- ja jarrupolkimen väliin, estäen kytkimen painamisen.
Pienen tutkailun jälkeen selvisi, että kyseessä oli pääsylinterin työntötangoa ohjaava tappi polkimesta. Kuvassa (Alfamer) ympyröity punaisella:

Itse tappi oli hitsattu vain toiselta reunalta polkimeen, tehtaalla säästelty?:

Haettiin lähellä olevasta Etrasta sopiva pultti väliaikaiseksi ratkaisuksi, jotta pääsee kotiin asti mutta uskaltaako tuolla ajella pitkään? Tuo on nyt täydeltä matkalta kierteinen, niin voiko se syödä tuota muovista työntötankoa pahasti. Polkimia tuskin alan purkamaan ja hitsaamaan tuota samaa tappia takaisin. Onko muille käynyt vastaavaa? Millä olette tuon korvannut sitten?
Kotiin ajaessa kytkin tuntui ihan normaalilta tuon pulttivirityksen kanssa.
Tämmöinen tuohon varmaan olisi parempi laittaa?:

Pienen tutkailun jälkeen selvisi, että kyseessä oli pääsylinterin työntötangoa ohjaava tappi polkimesta. Kuvassa (Alfamer) ympyröity punaisella:
Itse tappi oli hitsattu vain toiselta reunalta polkimeen, tehtaalla säästelty?:

Haettiin lähellä olevasta Etrasta sopiva pultti väliaikaiseksi ratkaisuksi, jotta pääsee kotiin asti mutta uskaltaako tuolla ajella pitkään? Tuo on nyt täydeltä matkalta kierteinen, niin voiko se syödä tuota muovista työntötankoa pahasti. Polkimia tuskin alan purkamaan ja hitsaamaan tuota samaa tappia takaisin. Onko muille käynyt vastaavaa? Millä olette tuon korvannut sitten?
Kotiin ajaessa kytkin tuntui ihan normaalilta tuon pulttivirityksen kanssa.
Tämmöinen tuohon varmaan olisi parempi laittaa?:
