Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä
Lähetetty: 27 Elo 2014 08:27
Moikka! Piti sitten rekisteröityä foorumillenne, kun alkaa tyttöystävän Fordin kanssa tietotaito loppua.
Osaisitteko auttaa? Kyseinen tapaus on aika pitkällä vikahistorialla varustettu Escort jossa kilometrejä n. 280 tkm. Mm. Kansi mennyt alle 100k sitten ja rempattu koko yläkerta koneesta. Vetaria ja ohjaustehostinta vaihdettu myös lähiaikoina. Bensapumppu n. 20k sitten. Vikana nyt, että ajoittain nykii kiihdytettäessä, ei lähde kylmänä ja varsinkaan kostealla ilmalla hyvin käyntiin. Tyhjäkäynti jää välillä 3000+ kierroksiin ja tippuu hetken päästä takaisin alas ja välillä ei tipu ollenkaan. Välillä taas pelaa kuin unelma. Täyskaasulla hyytyy, mutta kun nostaa pikkaisen kaasua niin kiihtyy hyvin. Tyhjäkäynti seilaa välillä aika lailla ja menee aina 500 rpm asti alimmillaan. Motarilla ei päässyt yli 90 kovempaa.
Tutkittu / vaihdettu
- Bensapumppu vaihdettu(20tkm sitten, vanha laukesi ja hinattiin korjaamolle)
- Sytytystulpat vaihdettu
- Tulpanjohdot vaihdettu (yksi oli sisältä poikki, mittaamalla selvisi)
- Ilmanputsari vaihdettu
- Tyhjäkäynninsäädin (imusarjan alla se venttiili, vaihdoin n. 20tkm sitten)
- Öljyt (Ford Formula 5W-30 F) vaihdoin juuri, koska oli laitettu motonetin 10W-40 3000 km sitten ja netissä luki, että nirso kone öljyille eikä lähtenyt kunnolla käyntiin kylmänä...
Diagnooseja
- Bensatankkiin kertyy painetta / alipainetta (onko korkki sökö vai mikä vikana?)
- Radiosta alkoi kuulua sytytyshäiriön kaltaista napsumista, voimakkaimmillaan n. 3000 rpm kohdilla
- MAF:n irroittaminen vaikuttaa käyntiin. Kun irroittaa tyhjäkäynti käy seilaamaan rajusti. En ole koittanut ajaa ilman MAFia. Pitäisikö?
- Lämpimillä ja kuivilla ilmoilla toimii paremmin
- Yritin lukea diagnostiikkapistokkeesta (apukuskin jalkatila) ledillä ja kytkimellä vikatietoja mutta ei onnistunut
- Koputtelin kuskin jalkatilan sulakerasiaa meisselillä äsken kun oli kova nykiminen taas, ei vaikuttanut käyntiin
Tällä hetkellä päässäni pyörii olisiko sytytyspuolamoduli rikki, tai sitten polttoainesuodin, voiko bensatankin alipaine / paine aiheuttaa noin rajuja ongelmia? Yritin puolaa mitata yleismittarilla (vastus) puolan 4:stä liittimestä moottorin maihin, mutta ei näyttänyt mitään. Pitäisikö näyttää?
e: korjasin, konehan olikin 1.6 eikä 1.8

Osaisitteko auttaa? Kyseinen tapaus on aika pitkällä vikahistorialla varustettu Escort jossa kilometrejä n. 280 tkm. Mm. Kansi mennyt alle 100k sitten ja rempattu koko yläkerta koneesta. Vetaria ja ohjaustehostinta vaihdettu myös lähiaikoina. Bensapumppu n. 20k sitten. Vikana nyt, että ajoittain nykii kiihdytettäessä, ei lähde kylmänä ja varsinkaan kostealla ilmalla hyvin käyntiin. Tyhjäkäynti jää välillä 3000+ kierroksiin ja tippuu hetken päästä takaisin alas ja välillä ei tipu ollenkaan. Välillä taas pelaa kuin unelma. Täyskaasulla hyytyy, mutta kun nostaa pikkaisen kaasua niin kiihtyy hyvin. Tyhjäkäynti seilaa välillä aika lailla ja menee aina 500 rpm asti alimmillaan. Motarilla ei päässyt yli 90 kovempaa.

Tutkittu / vaihdettu
- Bensapumppu vaihdettu(20tkm sitten, vanha laukesi ja hinattiin korjaamolle)
- Sytytystulpat vaihdettu
- Tulpanjohdot vaihdettu (yksi oli sisältä poikki, mittaamalla selvisi)
- Ilmanputsari vaihdettu
- Tyhjäkäynninsäädin (imusarjan alla se venttiili, vaihdoin n. 20tkm sitten)
- Öljyt (Ford Formula 5W-30 F) vaihdoin juuri, koska oli laitettu motonetin 10W-40 3000 km sitten ja netissä luki, että nirso kone öljyille eikä lähtenyt kunnolla käyntiin kylmänä...
Diagnooseja
- Bensatankkiin kertyy painetta / alipainetta (onko korkki sökö vai mikä vikana?)
- Radiosta alkoi kuulua sytytyshäiriön kaltaista napsumista, voimakkaimmillaan n. 3000 rpm kohdilla
- MAF:n irroittaminen vaikuttaa käyntiin. Kun irroittaa tyhjäkäynti käy seilaamaan rajusti. En ole koittanut ajaa ilman MAFia. Pitäisikö?
- Lämpimillä ja kuivilla ilmoilla toimii paremmin
- Yritin lukea diagnostiikkapistokkeesta (apukuskin jalkatila) ledillä ja kytkimellä vikatietoja mutta ei onnistunut
- Koputtelin kuskin jalkatilan sulakerasiaa meisselillä äsken kun oli kova nykiminen taas, ei vaikuttanut käyntiin
Tällä hetkellä päässäni pyörii olisiko sytytyspuolamoduli rikki, tai sitten polttoainesuodin, voiko bensatankin alipaine / paine aiheuttaa noin rajuja ongelmia? Yritin puolaa mitata yleismittarilla (vastus) puolan 4:stä liittimestä moottorin maihin, mutta ei näyttänyt mitään. Pitäisikö näyttää?
e: korjasin, konehan olikin 1.6 eikä 1.8