Sivu 1/1
XR 4X4, miten neliveto toimii?
Lähetetty: 13 Helmi 2006 20:48
Kirjoittaja Bifööni
Siirtyykö teho etuperälle jonkun viskokytkimen kautta ja auttaisikohan viskoöljyjen vaihto etupyörien tehoon? Onko tuossa XR 4X4:ssa lukkoperä vakiona?
Entäs miten käy jos irroittaa etuperän kardaanin, meneekö kaikki tehot taakse?
Kertokaas viisaat kun minä en tiedä

Lähetetty: 13 Helmi 2006 21:16
Kirjoittaja Jaakko85
Ei nuita viskoöljyjä taida voida vaihtaa, ainakaan ihan kotikonstein. Takana ja keskellä viskot. Edessä ei oo lukkoa. Jos eturenkaat eivät vedä niin luultavasti keskiviskon vaihto edessä.
Eturenkaat alkavat vetämään vasta sitten kun takapyörät alkavat pyöriä etupyöriä nopeampaa.
Lähetetty: 14 Helmi 2006 16:23
Kirjoittaja JesseT
Kyllä ne kaikki vetää koko ajan. Jos poistat etukardaanin, niin silloin takaveto on vain keskiviskon varassa, ja se ei noin montaa minuuttia kestä rikkoutumatta. Etuveto ei siis mene keskiviskon kautta vaan keskivisko jarruttaa etu- ja takavedon nopeuseroa. Keskellä on siis aivan normaali tasauspyörästä joka on tehty planeettatyyppiseksi. Vetosuhde on 33/67 etu ja takavedon välillä.
Lähetetty: 18 Helmi 2006 22:43
Kirjoittaja Bifööni
Pojat puhuu muuten ihan puppua tuosta nelari tekniikasta.
otin selvää fordilta ja sain kuvatkin mukaan.
vaihdelaatikon yhteydessä on jakolaatikko ja se toimii periaatteella "suoraveto" siis ei mitään viskoa. Ainut visko löytyy tosiaan perämurikasta.
Edessä on tasauspyörästö joten jos ottaa etuvedon kardaanin irti niin ei pyöri myöskään takarenkaat.
Lähetetty: 18 Helmi 2006 23:03
Kirjoittaja Bootsi
Bifööni kirjoitti:Pojat puhuu muuten ihan puppua tuosta nelari tekniikasta.
otin selvää fordilta ja sain kuvatkin mukaan.
vaihdelaatikon yhteydessä on jakolaatikko ja se toimii periaatteella "suoraveto" siis ei mitään viskoa. Ainut visko löytyy tosiaan perämurikasta.
Edessä on tasauspyörästö joten jos ottaa etuvedon kardaanin irti niin ei pyöri myöskään takarenkaat.
Katseleppas niitä kuvia oikein tarkasti ja varmista että ne on edes Sierran/Scorpion laatikosta...
Siellä on visko laatikossakin.. kuin myös perässä.
Jos et muuten usko, niin tuu käymään kaffeella ja voin sitä odotellessa tunkata nelikostani takarenkaat ilmaan ja laittaa auton käyntiin vaihde päällä.
Jos laatikossa ei olis viskoa, kotteronihan hyppäis liikkeelle.
Kierroksiahan ei kestä antaa, koska silloin visko alkaa toimimaan ja vetoa välittyy myös etupyörille.

Lähetetty: 18 Helmi 2006 23:32
Kirjoittaja jaska74
Bifööni kirjoitti:Edessä on tasauspyörästö joten jos ottaa etuvedon kardaanin irti niin ei pyöri myöskään takarenkaat.
siis....mitä?
Lähetetty: 19 Helmi 2006 13:04
Kirjoittaja Bootsi
jaska74 kirjoitti:
siis....mitä?
Taitaa olla kaveri Biosfäärin ulkopuolella.

Lähetetty: 02 Maalis 2006 19:04
Kirjoittaja Bifööni
Kyllä ne on muuten sierran kuvat.
Tunkkaappa se nelkun perä ylös.
jos sulla on visko keskellä niin sun auto lähtee liikkeelle mutta jos sulla on tasauspyörästö niin autohan jää paikalleen...eikö?
Mietippä miten tasauspyörästöllä varustettu perä toimii kaarteessa ajettaessa kun toinen rengas nousee ylös...kevyempi rengas sutii?
Tai miten viskolukkoperä sen sijaan toimii...molemmat pyörät vetää tasaisesti.
Se sun nelikkosi siinä mun kaffetellessa jäisi paikalleen nimenomaan siksi että keskellä ei ole mitään viskoa
Tekniikkaa opiskelemaan

Lähetetty: 02 Maalis 2006 19:20
Kirjoittaja overboost
Miksi on vaikea uskoa, että se visko sieltä löytyy
Se on samassa paketissa, missä on planeettapyörastö.
Lähetetty: 02 Maalis 2006 21:36
Kirjoittaja Bootsi
overboost kirjoitti:Miksi on vaikea uskoa, että se visko sieltä löytyy
Se on samassa paketissa, missä on planeettapyörastö.
Juuri niin.
Jos siellä olis vain tasauspyörästö, tehot jakautuis eteen ja taakse ihan pidon mukaan.
Mutta kun on planeettapyörät jakamassa voimasta suurimman osan taakse, niin etupää ei lähtis vetämään "täysillä" ellei olis viskoa ns. lukkona.
Planeettapyörien ja viskon ansiosta tehot välittyvät ensisijaisesti takapäähän ja
viskon avustuksella tarvittaessa myös eteen.
Tekniikkaa opiskelemaan

Lähetetty: 12 Maalis 2006 20:09
Kirjoittaja jaska74
http://www.ajovalo.net/Historia/ford_sierra.htm
-85 XR muuttui nelivetoiseksi XR4x4 -malliksi. Sen nelivetojärjestelmässä oli kaksi viskokytkintä ja takapyörät välittivät voimasta 66 prosenttia.