Sivu 1/1
Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 03 Elo 2014 17:47
Kirjoittaja aaaa
Hei, autona vuosimallin 2005 Ford Focus 1.6 Ti-VCT Ghia Wagon korimallia mk2. On antanut vikakoodia P0430 = Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2) eli katalysaattorin teho alle ohjearvon. Pari kertaa olen nollannut vikakoodin, mutta tulee aina takaisin. Merkkiliike oli sitä mieltä, että suurella todennäköisyydellä katalysaattori on hajalla. Pitivät vikakoodia sen verran luotettavana, eivät tehneet ilmeisesti muita tutkimuksia. Vein auton päästömittaukseen Fixukseen, mittaustulokset alla:
Nopea joutokäynti:
rpm 2530 1/min
CO 0,127 % vol
CO2 14,96 % vol
HC 66 ppm vol
O2 0,07 % vol
lambda 0,996
Vapaa joutokäynti:
rpm 800 1/min
CO 0,082 % vol
CO2 14,94 % vol
HC 77 ppm vol
O2 0,05 % vol
lambda 0,996
Näillä arvoilla menisi ilmeisesti katsastuksesta läpi. Voiko tuosta päätellä, ettei katalysaattori olisikaan hajalla? Fixuksessa olivat sitä mieltä, että takimmainen lambda anturi olisi hajalla ja vaihdettava. Ei ollut kuulemma antanut jännitevaihtelua OBD-testissä. Eli voisiko vikakoodi johtuakin tuosta hajonneesta lambda anturista?
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 03 Elo 2014 19:16
Kirjoittaja Xanthe_
Itse luottaisin fixuksen diagnosointiin kun siinä oli faktaa. Kahdella O2 sensorilla kun mitataan tuota katalysaattorin tehokkuutta ja molempien pitäisi antaa jännitevaihtelua.
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 03 Elo 2014 20:35
Kirjoittaja yritäedes
Täältä myös ääni lambdan vaihdolle. On nopea ja helppo toimenpide, eikä rahat mene "hukkaan", koska se menee jossain vaiheessa kuitenkin vaihtoon. Katti sen sijaan aika usein vaihdetaan ennen aikojaan.
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 04 Elo 2014 16:34
Kirjoittaja mösjöö
Toi päästömittaus on nyt likipitäen priimaa. HC koholla ehkä enemmän kuin nykypäivän autosta vois olettaa, mutta taas korreloi "korkean" CO:n ja matalan hapen kanssa. Lambda myös hitusen alle 1,00 joten näyttää, että käy ihan pikkusen rikkaalla. Mutta en uskoisi, että katti on pökäleenä, sen verran siistit arvot vielä ovat.
Jännää tosta tekee tosissaa toi Bank 2. Rivikoneessa ei pitäis olla kuin yksi Bank ja takimmaisen, katin jälkeisen happitunnarin pitäis tunnistautua Sensor 2:na. Eli Bank1 Sensor1 = ennen kattia, Bank1 Sensor2 = katin jälkeinen. Jos itse omaat vikatesterin esim pc:hen pystyt kanssa tarkastamaan happitunnareitten käyttäytymistä. Mittaaminen on tietysti luotettavampi, mutta hankalampi toteuttaa. Käyntilämpimänä tunnistimilta pitäisi saada saahavaa, ääripäästä ääripäähän heittelevää jännitettä. 0V ja 5v välillä. Ajan saatossa se jalometalli tunnarin sisällä kaiketi hapettuu tms. joka vaikuttaa sen sähkönjohtokykyyn ja näin sen jännite-eron muodostuminen ei välttämättä ole yhtä tarkkaa tai nopeaa.
Joka tapauksessa happitunnistin on suht halpa ja helppo kokeilla.
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 04 Elo 2014 18:06
Kirjoittaja Krisse
Niinkun jo jossain kirjottelin aijemminkin tohon rivikoneeseen ja bankkiin liittyen, niin kyllä tollasessa autossa - kuten monissa muissakin ihan rivinelosissa - on jo kaks kattia rinnakkain ja kaks lambdaa molemmille ja ne erotellaan silloin juuri bankkeina.
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 04 Elo 2014 20:40
Kirjoittaja Fiestalla
Krisse kirjoitti:Niinkun jo jossain kirjottelin aijemminkin tohon rivikoneeseen ja bankkiin liittyen, niin kyllä tollasessa autossa - kuten monissa muissakin ihan rivinelosissa - on jo kaks kattia rinnakkain ja kaks lambdaa molemmille ja ne erotellaan silloin juuri bankkeina.
Mikäs järki tuossa on?
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 05 Elo 2014 16:49
Kirjoittaja mösjöö
Ei tiedä, ei oma järki käsitä, kun ei oo kukaan viisampi vielä kertonut miksi laittaa kaksi kolmitoimikattia peräkkäin yhteen rööriin. Tällaista ratkaisua en ole vielä nähnyt.
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 06 Elo 2014 00:30
Kirjoittaja Krisse
Kirjoitin kyllä RINNAKKAIN, ei peräkkäin, mösjöö. Ja mistä minä syytä tietäsin, en ole mikään insinööri. Kysykää vaikka auton suunnittelijalta.
Focus '06 1.6 Ti-VCT katalysaattori
2 kattia, molemissa lambda ennen ja jälkeen eri 4 lambdaa ja ainakin testerit puhuu bankeista puolta eritellessään. Ei ole mikään ainutlaatuinen ratkaisu, törmään vastaaviin ratkaisuihin töissä lähes viikottain.
Editoidaan vielä sen verran että tarkotin tietenkin että 'puolet' erotellaan bankkeina, lambdat tietysti lambdoina/sensoreina. Mutta pointti oli kuitenkin se että kyllä ne bankit löytyy nykyään ihan rivinelosistakin.
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 06 Elo 2014 16:36
Kirjoittaja mösjöö
Kaikkee uutta aina oppii. Tietääkseni oon töissä merkillä, joka väittää koko mallistonsa olevan yhteenlasketusti vähäpäästöihin muihin valmistajiin verrattuna. Mut ei meidän vehkeissä tollasia oo vielä näkyny

Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 20 Syys 2014 21:01
Kirjoittaja aaaa
Kiitokset vastauksista kaikille. Palaan tähän aiheeseen pienen tauon jälkeen. Vein auton Fixukseen lambda-anturin vaihtoon, mutta huomasivat että katalysaattori on hajalla, kun olivat irroittaneet anturin. Eivät vaihtaneet anturia. Eli ainakin toinen katalysaattori on hajalla. Ilmeisesti sitten vielä jotenkin toimii, kun päästöt kuitenkin alle rajojen.
Jotenkinhan tuo tulisi korjata, mutta miten mahdollisimman halvalla tietysti. Uusi katalysaattori maksaa n. tonnin, joten se ei ole kovin järkevältä kuulostava ratkaisu, kun autollakin on kuitenkin jo ikää. Jostain purkaamolta löysin joskus aikaisemmin osan hintaan 200 e, mutta harmikseni en löydä sitä enää. Tuo hinta kuulostaisi jo kohtuullisemmalta.
Mietin sitäkin, että onnistuisiko jossain pajalla katalysaattorin sisusten vaihto. Tai katalysaattorin vaihto tarvikeosaan hieman sovittelemalla. Tuossa uudessa alkuperäisosassa, kun tulee mukana paljon kaikkea ylimääräistä, kun pelkkiä katalysaattoreita ei voi vaihtaa erikseen.
Hyviä ideoita otetaan siis mielellään vastaan. Itse en oikein tiedä mikä olis järkevintä/mahdollista.
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 20 Syys 2014 21:13
Kirjoittaja tuomaz
Henk.koht en ostais purkaamolta käytettyä kattia, vaan eBaysta uuden. Mahtaisko tommonen käydä?
http://www.ebay.com/itm/91483H-CATALYTI ... 43c2c72ff5
Omani on toki ihan erilainen kuin tuo aiheen malli, mutta ehkä antaa osviittaa. Motonetista mun focceriin pakosarja ja katti, muistaakseni noin 420 euroa karkeasti. eBaysta about puoleen hintaan vastaavat ja hyvin ovat pelittäneet...
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 22 Syys 2014 01:24
Kirjoittaja yritäedes
Fiestalla kirjoitti:Mikäs järki tuossa on?
Tuolle rakenteelle ainoa perustelu, johon olen törmännyt, on virtausvastuksen pienentäminen ja näin katin aiheuttaman tehohävikin pienentäminen (BMW ym.). Voi tietenkin kysyä, onko tämä Ti-VCT nyt sellainen tehomonsteri, että tuplakatista on jotain hyötyä...
Kaipa tuohon perus 1.6:n yksipönttöinen kattikin menisi, mutta sittenhän täytyy ohjelmoida ECU tai kikkailla lambdojen johdoilla, muuten herjaa puuttuvia kahta anturia...
Re: Ford Focus 1.6 Ti-VCT katalysaattori vai lambda hajalla?
Lähetetty: 23 Syys 2014 19:51
Kirjoittaja aaaa
Kiitos tuomaz vinkistä. En ole aikaisemmin ostanut mitään eBaysta, mutta nyt voisi olla aika. Olen melko varma, että tuo linkin katalysaattori sopii Focukseeni. Tosin tuossa on eri OEM Part Number kuin esim. Fixuksen varaosahaussa. Ja tuon eBayn katalysaattorin valmistajan sivuilla on taas eri OEM. Onko kokeneemmilla osien ostajilla hyviä vinkkejä miten voisin varmistua, että tuo sopii Focukseeni? Vai mietinkö vaan liikaa?
Sen tästä voi ainakin tulevia autohankintoja varten oppia, että varaosien hintaa ja saatavuutta ajatellen perusfocus on parempi kuin Ti-VCT. Eikä tuo Ti-VCT tosiaan mikään tehomonsteri ole
