Sivu 1/1

Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 18:54
Kirjoittaja TAP
Escort 1,6 vm. 1999 Zetec koneella tiputtaa öljyä alleen. Näyttäisi pahasti siltä että kytkimen puoleisesta päästä olisi kampiakselin stefa sökö. Älkää kovin pelotelko, mutta onko paha rasti? Aivan esikertalainen en ole ruuvaajana, mutta olisi kiva kuulla jos asiaan liittyy jotain erityistä huomioitavaa. Vinkkejä ja varoituksia sudenkuopista otetaan vastaan.

Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 21:31
Kirjoittaja Krisse
Loota pois ja vauhtipyörä pois ja sithän se jo näkyykin.

Perusruuvaamista mutta ei järin mukavaa ilman nosturia.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 22:36
Kirjoittaja TAP
Todennäköisesti pääsen nosturille. Pitää valmistella hyvin kun autoa käytetään työmatkoihin eli viikonlopun hommia.

Stefa lähtee kai kohtuudella irti tilastaan, esim. ruuvarilla vängäten?

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 25 Heinä 2014 09:34
Kirjoittaja TAP
Sain käsiini Alfamerin korjausoppaan, jossa mainittiin takapään stefan vaihdon olevan vaikeaa ilman erikoistyökalua 21-011. Ilman työkalua neuvottiin irroittamaan öljypohja ja tiivistekilpi työn helpottamiseksi. Onko kenelläkään käsitystä tuon työkalun olemuksesta? Tuntuu vähän turhalta avata ylimääräisiä paikkoja, ainakin jos tiivisteet osien saumoissa ovat pitäneet hyvin.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 25 Heinä 2014 13:02
Kirjoittaja njietro

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 25 Heinä 2014 13:44
Kirjoittaja TAP
Vaikuttaisi olevan työkalu jolla stefa asennetaan paikoilleen. Luulisi sen saavan paikalleen jollain korvikkeellakin, kunhan katsoo tarkasti miten syvällä vanha oli. Saatan erehtyäkin...

Paikallisesta Motonetistä löytyisi stefa, mutta ei öljypohjan, eikä tiivistekannen tiivistettä. Fordilta en ole kysynyt, mutta ei saa viikonloppuna jos nykäisen laatikon irti huomenna.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 25 Heinä 2014 21:01
Kirjoittaja mösjöö
Öljypohjassa ihan silikonitiiviste. Jos rupeet hommaan niin vauhtipyörään uudet pultit marmorilta, jos väärin muistan niin ovat kulmakiristettäviä.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 26 Heinä 2014 10:15
Kirjoittaja TAP
Alfamerin oppaan mukaan pitäisi laittaa uudet pultit, mutta kiristys 110 Nm ilman sitä kulmaa. Stefan asennus ilman erikoistyökalua mainittiin erittäin vaikeaksi, ihmettelen.

Voortilla stefa maksaa noin 92 euroa ja Motonetissä 12, houkutus on suuri sen halvemman perään.

Melkoinen homma pienen asian vuoksi, ne pahuksen vetoniveletkin...

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 26 Heinä 2014 11:23
Kirjoittaja njietro
Alapään tiivistesarjassa tulee kaikki kansitasosta alaspäin tulevat tiivisteet. Ostin omaani juur semmosen kun oli kampiakselia myöten kone purussa. Tänään tuun luultavasti asentaan kampuran takastefan.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 26 Heinä 2014 12:44
Kirjoittaja focst
Suosittelen alkuperästä tulee muovinen asennus työkalu mukana eikä tarvi ensviikolla vaihtaa uudestaan..

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 26 Heinä 2014 15:56
Kirjoittaja TAP
Motonetissä alapään tiivistesarja 39,90, mutta ei löydy paikallisesta liikkeestä. Kai ne vauhtipyörän pultitkin joutuu uusimaan, lienevätkö kalliita?

Niin, ehkä alkuperäisosat ovat "varma" valinta. Edelleen ihmetyttää, että mikä siinä on niin ihmeellistä etteikö sitä stefaa saa paikalleen ilman juuri oikeaa työkalua, mutta hyvä tieto että alkuperäisen mukana työkalu tulee.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 26 Heinä 2014 22:54
Kirjoittaja seppo1
TAP kirjoitti:Motonetissä alapään tiivistesarja 39,90, mutta ei löydy paikallisesta liikkeestä. Kai ne vauhtipyörän pultitkin joutuu uusimaan, lienevätkö kalliita?

Niin, ehkä alkuperäisosat ovat "varma" valinta. Edelleen ihmetyttää, että mikä siinä on niin ihmeellistä etteikö sitä stefaa saa paikalleen ilman juuri oikeaa työkalua, mutta hyvä tieto että alkuperäisen mukana työkalu tulee.
Mahdollisesti ongelma on stefan huulen saaminen ehjänä kampiakselin päälle. En ole tota Zetekin kampiakseli takapään tiivistettä vaihtanut, mutta sensijaan olen vaihtanut Mondeon 1,8 dieselin kampiakselin etupään stefan ilman erikoistyökalua ja se oli hankala. Tässä moottorissa ainakin oli kampuran päässä melko terävät reunat, joten stefa ei noussut pelkästään työntämällä kampuran päälle, vaan huuli taittui ja vahingoittui, eli yksi tiiviste meni harjoitellessa.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 03 Elo 2014 17:33
Kirjoittaja 1696
>vauhtipyörään uudet pultit marmorilta, jos väärin muistan niin ovat kulmakiristettäviä.

Totta kai myyvät vaikka kuunkin taivaalta jos joku haluaa vaan ostaa,. :lol:

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 04 Elo 2014 19:41
Kirjoittaja TAP
Stefa ja vauhtipyörä paikoillaan, mutta uusi kytkinlevysarja tulee vasta huomenna. Laitoin stefan paikoilleen ilman työkalua, saas nähä... Alkuperäisen hinta asennustyökaluineen olisi ollut melkein 7 -kertainen.

Glaserin stefa Motonetistä, mutta itse osassa luki "Victor Reinz".

Laatikkoon pitäisi laittaa uudet öljyt. Suosittaako arvoisa raati voortin omaa öljyä, vai löytyykö parempaa ja ennen kaikkea halvemmalla? Laatikko lienee IB5.

Re: Zetec kampiakselin stefa

Lähetetty: 06 Elo 2014 00:34
Kirjoittaja Krisse
No sille lootalle kelpaa mikä vaan tavallinen GL4 luokiteltu öljy.

Synteettisenä jos ei käsivoimat riitä veivaamaan talvikohmeista mineraaliöljyä.