Sivu 1/1
ford transit,
Lähetetty: 23 Heinä 2014 14:59
Kirjoittaja harriju
kärsiikö ford transit 2,5 d moottorin venttiilit jos venttiilin nostimet vääntyy mutkalle, kun menee hihna poikki, eli tarviiko kurkata venttiileitä vaiko pääsekö niinkin helpolla
kuin pelkillä nostimien vaihdolla?
Re: ford transit,
Lähetetty: 23 Heinä 2014 16:55
Kirjoittaja seppo1
harriju kirjoitti:kärsiikö ford transit 2,5 d moottorin venttiilit jos venttiilin nostimet vääntyy mutkalle, kun menee hihna poikki, eli tarviiko kurkata venttiileitä vaiko pääsekö niinkin helpolla
kuin pelkillä nostimien vaihdolla?
Tarkoittanet keinuvipuja nokka-akselin ja venttiilin välillä. Taitaa olla semmoinen fifty/sixty mahdollisuus, että venttiilit ei ole taipuneet. Tarkista nyt ainakin venttiilikopan puolelta että kaikki venttiilit nousevat yhtä korkealle. Ja varmaan kannattaa kokeilla painamalla, että kaikki venttiilit liikkuvat takertelematta. Minulle on käynyt vastaava hihnan katkeaminen Hiacen kanssa ja siinä taipui kaikki keinuvivut + keinuvipujen akseli. Yksikään venttiili ei taipunut, mutta silloin otin kyllä kannen varmuudeksi auki, kun en oikein uskonut mahdollisuuteen, että venttiilit ei taipuisi.
Re: ford transit,
Lähetetty: 23 Heinä 2014 17:09
Kirjoittaja harriju
juu se tanko joka menee keinuvipuun, pari niistä on vääntynyt
Re: ford transit,
Lähetetty: 23 Heinä 2014 17:17
Kirjoittaja seppo1
harriju kirjoitti:juu se tanko joka menee keinuvipuun, pari niistä on vääntynyt
Eli onko tässä moottorissa nokka-akseli kannessa?
Re: ford transit,
Lähetetty: 24 Heinä 2014 05:46
Kirjoittaja harriju
ei ole ja kuvakaappaus kyseisestä tangosta
http://prntscr.com/45qwcp
Re: ford transit,
Lähetetty: 24 Heinä 2014 09:05
Kirjoittaja seppo1
Mikähän hihna sieltä moottorista on katkennut

Nokka-akselia käyttää joko ketju tai sitten se jakopää on suoralla ratasvälityksellä.
Re: ford transit,
Lähetetty: 28 Heinä 2014 13:41
Kirjoittaja harriju
kyllä siellä on ihan normi jakohihna ,130 hampainen, se pyörittää pumppua ja ja nokka-akselia ja voiman saa kampiakselinpäästä, ja kyseessä on normi diesel transiitti
2,5 litranen kone ja tiedoksi sit kaikille ,ei tartte kantta ottaa pois, riittää kun uusii ne työntötangot jotka on vääntyneet, ei ota venttiilit mäntiin kiinni,
vaan ne tangot vääntyy jos menee jakohihna poikki
Re: ford transit,
Lähetetty: 28 Heinä 2014 14:37
Kirjoittaja seppo1
harriju kirjoitti:kyllä siellä on ihan normi jakohihna ,130 hampainen, se pyörittää pumppua ja ja nokka-akselia ja voiman saa kampiakselinpäästä, ja kyseessä on normi diesel transiitti
Selvä juttu, enpä tuota tiennyt
2,5 litranen kone ja tiedoksi sit kaikille ,ei tartte kantta ottaa pois, riittää kun uusii ne työntötangot jotka on vääntyneet, ei ota venttiilit mäntiin kiinni,
vaan ne tangot vääntyy jos menee jakohihna poikki
Tuota, kyllä kai se tankojen vääntyminen on kuitenkin seurausta venttiilien tapaamisesta männän kanssa

Ilmeisesti männän pää on tasainen ja suora ja venttiilit on kohtisuoraan mäntää vastaan, joten ne työntötangot antaa sitten periksi.
Re: ford transit,
Lähetetty: 28 Heinä 2014 22:36
Kirjoittaja focst
Joo kyllä se mäntä ne venttiilit ylös auttaa jos jako menee pieleen.. mutta ei yleensä säre muuta kun työntötangot joskus menny keinuja poikki riippuu kierroksista missä rämähtää.. oon kuullut että pika korjausena uus hihna ja vasaralla tangot suoraksi ni meno jatkuu.. joskus jäänyt myös lopulliseksi korjaukseksi..