Mk 2 Mondeo V 6 vm 1997 ilmastoinnista ja releistä ?
Lähetetty: 10 Kesä 2014 23:04
Moi !
Murheen kryyninä on tuo em V6 Mondeo vm 1997
Aikaisemmin tässä sähköpalstalla kirjoittelin juttua Mondeon käynnistysongelmista,jotka poistuivat kun konehuoneessa sijaitsevan sulakerasian tuulilasin puoleisen puolikkaan uusi kokonaan,ja hintaa ko sulakerasialle tuli 70 euroa.
Tämä rasia tuli uusittua nyt vuoden 2014 huhtikuussa eli pari kuukautta sitten.Sen jälkeen ei ole ollut käynnistymisongelmia.
Mutta nyt kun tuli kesä,ja tuli aloitettua tuo ilmastointilaitteen aktiivisempi käyttö,alkoi ilmastointilaitteen toiminnassa esiintyä ongelmia.Alussa en vielä ollut niin paljon perillä ilmastointilaitteen toiminnasta,joten ajattelin ilmastoinnin tehottomuuden johtuvan ilmastointilaitteen kylmäaineen vähäisyydestä,jonka vuoksi vein auton ilmastoinnin täyttöhuoltoon.
Mutta eipä auttanut ilmastointilaitteen täyttöhuolto,vaan huollon jälkeen huollon suorittanut kaveri kertoi ettei ilmastointilaitteen kompuran siivapyörän ulommaisin ns magneettikytkin levy pyörinyt lainkaan,minkä takia ilmastointilaitteesta ei tullut kylmää autoon.Selvittelin em vian mahdollisia syitä Ford Club Finlandin sähköosiosta,josta löysin mahdollisen vian johtuvan joko viallisesta releestä taikka magneettikytkimestä.
Kävin Fordin paikallisesta merkkihuollosta kysymässä ko relettä ilmastointilaitteelle,mutta aikansa marmoritiskin takana päätettään tutkinut merkkihuollon kaveri ilmoitti ettei ko relettä löydy maasta,mutta 70 eurolla sen saisi tilattua Ruotsista.
Ihmettelin hintaa,joka oli sama kuin kokonaisen sulakerasian puolikkaan hinta samaan autoon,joten jätin releen ostamatta.
Clubin sähköosiossa kerrottiin että joku oli saanut ilmastointilaitteen toimimaan kun oli ottanut yhden prikan magneettikytkin levyn kiinnitysruuvin alta,ja meikäläinen teki saman tempun ja ilmastointi alkoi toimimaan mutta kuinka pitkään mahtaa toimia ?
Mutta en oikein vieläkään ole täysin vakuuttunut tuon ilmastointilaitteen releen toiminnasta,koska se rele kuumenee aika tavalla lyhyenkin ilmastointilaitteen käytön jälkeen.Ja kuten tuossa aikaisemmin jo tuli kerrottua,niin noita sähkönkulkuongelmia liittyy tuon Mondeo mallin sulakerasiaan.Tuossa sulakerasiassahan on mm ilmastoinnissa ja ainakin pitkissä valoissa muuten tyyppinumeroltaan ja releen napojen numeroinniltaan täysin samanlaiset releet,ainoana ulospäin näkyvänä erona on releiden värit,nyt en ihan sata varma ole noista releiden väreistä,mutta olisikohan ilmastoinnin rele ollut vihreä ja pitkissä valoissa ollut ruskea tai harmaa,ei muista kun ei ole nuo releet juuri nyt tässä kirjoitellessa näkyvissä.
Tuli vaan kokeiltua tuota ilmastoinnin relettä noihin pitkien valojen releen paikalle,niin valot alkoivat heti palaa kun sen ilmastoinnin releen tökkäsi siihen valojen releen tilalle ilman että valot on edes kytketty valokatkaisimesta taikka että auto olisi käynnissä.Kiinnostaisi tietää,kertooko tuo ilmiö siitä että tuo ilmastoinnin rele ei toimi täysin oikein vai onko nuo releet kuitenkin toiminnoiltaan erilaiset,että sen vuoksi niitä ei voi laittaa muuta kuin niiden omille paikoilleen sulakerasiassa,muutoin eivät toimi niinkuin on suunniteltu.Jos tähän ongelmaan löytyy tietoa muodossa taikka toisessa taikka miten tuota releen toimintaa voi mitata esim yleismttarilla tms,niin tietäisi pitääkö se 70 euroa uhrata sen ilmastointireleen hankkimiseen,jotta saa ilmastointilaitteen varmasti toimimaan.
Murheen kryyninä on tuo em V6 Mondeo vm 1997
Aikaisemmin tässä sähköpalstalla kirjoittelin juttua Mondeon käynnistysongelmista,jotka poistuivat kun konehuoneessa sijaitsevan sulakerasian tuulilasin puoleisen puolikkaan uusi kokonaan,ja hintaa ko sulakerasialle tuli 70 euroa.
Tämä rasia tuli uusittua nyt vuoden 2014 huhtikuussa eli pari kuukautta sitten.Sen jälkeen ei ole ollut käynnistymisongelmia.
Mutta nyt kun tuli kesä,ja tuli aloitettua tuo ilmastointilaitteen aktiivisempi käyttö,alkoi ilmastointilaitteen toiminnassa esiintyä ongelmia.Alussa en vielä ollut niin paljon perillä ilmastointilaitteen toiminnasta,joten ajattelin ilmastoinnin tehottomuuden johtuvan ilmastointilaitteen kylmäaineen vähäisyydestä,jonka vuoksi vein auton ilmastoinnin täyttöhuoltoon.
Mutta eipä auttanut ilmastointilaitteen täyttöhuolto,vaan huollon jälkeen huollon suorittanut kaveri kertoi ettei ilmastointilaitteen kompuran siivapyörän ulommaisin ns magneettikytkin levy pyörinyt lainkaan,minkä takia ilmastointilaitteesta ei tullut kylmää autoon.Selvittelin em vian mahdollisia syitä Ford Club Finlandin sähköosiosta,josta löysin mahdollisen vian johtuvan joko viallisesta releestä taikka magneettikytkimestä.
Kävin Fordin paikallisesta merkkihuollosta kysymässä ko relettä ilmastointilaitteelle,mutta aikansa marmoritiskin takana päätettään tutkinut merkkihuollon kaveri ilmoitti ettei ko relettä löydy maasta,mutta 70 eurolla sen saisi tilattua Ruotsista.
Ihmettelin hintaa,joka oli sama kuin kokonaisen sulakerasian puolikkaan hinta samaan autoon,joten jätin releen ostamatta.
Clubin sähköosiossa kerrottiin että joku oli saanut ilmastointilaitteen toimimaan kun oli ottanut yhden prikan magneettikytkin levyn kiinnitysruuvin alta,ja meikäläinen teki saman tempun ja ilmastointi alkoi toimimaan mutta kuinka pitkään mahtaa toimia ?
Mutta en oikein vieläkään ole täysin vakuuttunut tuon ilmastointilaitteen releen toiminnasta,koska se rele kuumenee aika tavalla lyhyenkin ilmastointilaitteen käytön jälkeen.Ja kuten tuossa aikaisemmin jo tuli kerrottua,niin noita sähkönkulkuongelmia liittyy tuon Mondeo mallin sulakerasiaan.Tuossa sulakerasiassahan on mm ilmastoinnissa ja ainakin pitkissä valoissa muuten tyyppinumeroltaan ja releen napojen numeroinniltaan täysin samanlaiset releet,ainoana ulospäin näkyvänä erona on releiden värit,nyt en ihan sata varma ole noista releiden väreistä,mutta olisikohan ilmastoinnin rele ollut vihreä ja pitkissä valoissa ollut ruskea tai harmaa,ei muista kun ei ole nuo releet juuri nyt tässä kirjoitellessa näkyvissä.
Tuli vaan kokeiltua tuota ilmastoinnin relettä noihin pitkien valojen releen paikalle,niin valot alkoivat heti palaa kun sen ilmastoinnin releen tökkäsi siihen valojen releen tilalle ilman että valot on edes kytketty valokatkaisimesta taikka että auto olisi käynnissä.Kiinnostaisi tietää,kertooko tuo ilmiö siitä että tuo ilmastoinnin rele ei toimi täysin oikein vai onko nuo releet kuitenkin toiminnoiltaan erilaiset,että sen vuoksi niitä ei voi laittaa muuta kuin niiden omille paikoilleen sulakerasiassa,muutoin eivät toimi niinkuin on suunniteltu.Jos tähän ongelmaan löytyy tietoa muodossa taikka toisessa taikka miten tuota releen toimintaa voi mitata esim yleismttarilla tms,niin tietäisi pitääkö se 70 euroa uhrata sen ilmastointireleen hankkimiseen,jotta saa ilmastointilaitteen varmasti toimimaan.