Sivu 1/3
DOHC:n piristys.
Lähetetty: 03 Maalis 2005 16:05
Kirjoittaja sambo
Sierra -91, kat, 2.0i DOHC. Kertokaapas kaikki moottorin piristyskeinot mitä tulee mieleen. Turbotuksen voi unohtaa. Tiedän sen olevan vaikeaa, mutta jos jotain "pielaveteläisiä" tulee mieleen, niin avautukaa. Kiitos.
Lähetetty: 03 Maalis 2005 16:11
Kirjoittaja overboost
Laita kartiosudatin ja mölinäpönttö, niin ainakin tulee tehonlisäyksen tunne

Halvalla et siitä montaa lisäheppaa saa.
Lähetetty: 03 Maalis 2005 16:43
Kirjoittaja lalli69
RS2000 16v kansi
Lähetetty: 03 Maalis 2005 16:43
Kirjoittaja sambo
No saako rahalla?
Lähetetty: 03 Maalis 2005 16:44
Kirjoittaja sambo
lalli69 kirjoitti:RS2000 16v kansi
Nuo on varmaan aika kiven alla?
Lähetetty: 03 Maalis 2005 23:48
Kirjoittaja Monteonisti
Efektori takapöntön tilalle, ei tehot kasva, mutta kuulostaa että kasvavat!

Jos tosissaan ajatellaan tuota, niin laadukas huolto ja laadukkaat osat auttaa ihmeesti kaikissa autoissa!

Lähetetty: 03 Maalis 2005 23:53
Kirjoittaja ZyaS
eiköhän tohon ne ihan tavalliset piristykset tehoo.. nokat, avarrusta, puristuksia, venttiileitä, vähän bensan paineita, ym. kivaa..
Lähetetty: 04 Maalis 2005 02:34
Kirjoittaja Jaakko85
ZyaS kirjoitti:eiköhän tohon ne ihan tavalliset piristykset tehoo.. nokat, avarrusta, puristuksia, venttiileitä, vähän bensan paineita, ym. kivaa..
ym. kivaa ?

Lähetetty: 04 Maalis 2005 09:34
Kirjoittaja janzamar
kevyempi vauhtipyörä..peltisarjaa..
hitosti mania..

Lähetetty: 04 Maalis 2005 10:38
Kirjoittaja tanari
varmaankin ensteks olis fiksua pistää peltisarja + nokat ja säätää bensanpaineet sopiviksi.. käydä säädättää jossain se kunnolla(ei naapurin autotallissa).
nokat ~350e
peltisarja ~250e
säätötoimenpiteet ~???e
Lähetetty: 04 Maalis 2005 10:56
Kirjoittaja ZyaS
tanari kirjoitti:varmaankin ensteks olis fiksua pistää peltisarja + nokat ja säätää bensanpaineet sopiviksi.. käydä säädättää jossain se kunnolla(ei naapurin autotallissa).
nokat ~350e
peltisarja ~250e
säätötoimenpiteet ~???e
no jos naapurilta löytyy tarvittavat työkalut

mut ens alkuun varmaan jos säädättäis vaan kunnolla sen koneen ni sais varmaanki helposti yhen kymmenen heppaa lisää, on usein niin päin persettä noinkin vanhoissa autoissa säädöt tehon suhteen että

Lähetetty: 04 Maalis 2005 11:39
Kirjoittaja overboost
ZyaS kirjoitti:
no jos naapurilta löytyy tarvittavat työkalut

mut ens alkuun varmaan jos säädättäis vaan kunnolla sen koneen ni sais varmaanki helposti yhen kymmenen heppaa lisää, on usein niin päin persettä noinkin vanhoissa autoissa säädöt tehon suhteen että

Mites säädät dohc-sierran seoksia

Lähetetty: 04 Maalis 2005 12:35
Kirjoittaja ZyaS
overboost kirjoitti:
Mites säädät dohc-sierran seoksia

no eipä tullut mieleen että ei tossa hirveesti vakiona seoksia säädellä, ja kun oli puhetta tuolla aiemmin tuplakaasareista nii tais vähän hämätä

Lähetetty: 04 Maalis 2005 13:56
Kirjoittaja Fordmula
Tässä eräs taannoin kirjoitettu resepti, joka voisi auttaa oireisiin:
"Mulla 264° nokat, kanavia vähän kiilloteltu, peltisarja, 2,5"putki Marteliuksen valikoimasta, vapaavirtaussuodatin ja syöttöä sekä sytkää ropattu Perfect Powerin smt6:lla. Lisäks katti poistettu. Tehoa tuolla operaatiolla saatiin "huimat" 140hv ja vääntöä 193nm
Ohjelmointi onnistuu pc:llä ja softan saa netistä.. Asennuksesta sen verran et siel piti löytää vissiin 4-5 piuhaa n. 30 piuhan nipusta . Mut esim. Sporttiauton Jannelta pitäs löytyy kytkentäkaavio. Pelkkä purkki makso sillä muistaakseni 390€ Käy kattoos
http://www.sporttiauto.com"
Lähetetty: 04 Maalis 2005 13:59
Kirjoittaja overboost
ZyaS kirjoitti:
no eipä tullut mieleen että ei tossa hirveesti vakiona seoksia säädellä, ja kun oli puhetta tuolla aiemmin tuplakaasareista nii tais vähän hämätä

Joo, jos seokset on pielessä, niin moottorissa/elektroniikassa on jotain vikaa. Tai joku "virittäjä-velho" on säätänyt bensanpaineita.
Lähetetty: 04 Maalis 2005 14:17
Kirjoittaja TeRoK
Toi perfect poweri mullaki on cosassa ja oon miettiny jos pyytäis sporttiautosta sen softan, mutta siinä kyllä melkeen tarvis olla sitte itellä dyno ja seosmittari. Saa helposti auton ja hajalle kun summamutikassa säätelee tietsikalla.
http://www.specialisedengines.co.uk/ tommonen firma virittelee mm. noita dohc motteja ja sieltä saa niihin myös viripaketteja. Melkein kannattaa hommata vaikka sieltä eka joku viripaketti ja sitte parannella imu ja pakopuolta (Kartioputsari, peltisatsi ja hengittävä putkisto ilman kattia tai kisakatilla) ja vasta sitte ajat vaikka tonne sporttiautoon ja pistät ton smg:n paikkaan ja säädätät/penkität.Kun ei tolla smg:llä paljon mitään lisäpotkua saa jos ei koneelle oo ensin jotain tehty. Sillä vaan säädetään seokset ja ennakot sitte vastaamaan muutoksia. Kyllä ne tuolla nettisivuilla lupailivat,että siitä 8venasesta dohcista sais semmosen 170hummaa irti.
Lähetetty: 04 Maalis 2005 16:54
Kirjoittaja Kessi
Lähetetty: 04 Maalis 2005 18:31
Kirjoittaja _P_
Toi perfect poweri mullaki on cosassa ja oon miettiny jos pyytäis sporttiautosta sen softan
Tuon softanhan saa myös perfect powerin kotisivuilta samoin kuin kytkentäkaaviot moneen autoon.
Lähetetty: 05 Maalis 2005 20:32
Kirjoittaja tanari
ite oon säätäny ainakin ohc efin seoksia niin että oon laittanut potentiometrin nestelämpötila anturin väliin, mittasin arvon kylmänä ja lämpösenä ja siitä välistä ja sai kyllä käymään RIKKAALLA..

mut eipä siitä ollu mitään älytöntä hyötyä.. penkissä olis pitäny käydä katsomassa.
Re: DOHC:n piristys.
Lähetetty: 05 Maalis 2005 21:29
Kirjoittaja Devtron
sambo kirjoitti:Turbotuksen voi unohtaa. Tiedän sen olevan vaikeaa
Haluaisiko joku selvittää meikäläiselle että miksi dohc konetta harvemmin turbotetaan? Muutamasta paikasta olen kuullut ettei dokkia kannata ahtaa, vaan vaihtaa se mieluummin 205 lohkoiseen ohc koneeseen ja rakentaa siitä. Miksi näin?
Itselläni on jo jonkin aikaa poltellut mielessä tuon oman dohcin ahtaminen peruskaavalla weber dat, garrett T03 ja kuparitiiviste

Re: DOHC:n piristys.
Lähetetty: 06 Maalis 2005 08:26
Kirjoittaja tanari
Devtron kirjoitti:
Haluaisiko joku selvittää meikäläiselle että miksi dohc konetta harvemmin turbotetaan? Muutamasta paikasta olen kuullut ettei dokkia kannata ahtaa, vaan vaihtaa se mieluummin 205 lohkoiseen ohc koneeseen ja rakentaa siitä. Miksi näin?
Itselläni on jo jonkin aikaa poltellut mielessä tuon oman dohcin ahtaminen peruskaavalla weber dat, garrett T03 ja kuparitiiviste

varmaan sen kannen takia ihmiset pelkää, onhan niitä dohc turboja, tanskassa on useitakin, ne on pikkupaineilla saanu 170-200hv vaihtanu moottoriohjauksen pistäny ahtimen ja hanaa

Lähetetty: 06 Maalis 2005 11:08
Kirjoittaja Devtron
Arvelinkin että kannen takia sitä pelätään. Toinen syy lienee se että iso osa dohc koneisista sierroista on vähäpäästöisiä.
Itselläni on onneksi vanha kaasarimalli, siinä pääsee helpommalla bensapuolen kanssa. Eikä tämän ikäisessä ole rekisteriotteessakaan vielä mitään ikäviä merkintöjä
Joo voisi alata katselemaan sopivaa ahdinta ja weberiä... 8)
Lähetetty: 06 Maalis 2005 16:38
Kirjoittaja tmo
Onhan sit vielä mehdollista pistää siihen doch:n kylkeen vaikka tollanen eatonin kompura, sais mukavasti vääntöö koneeseen alakierroksille verrattuna turboon, tosin huipputehoa saa varmasti turbolla enemmän.
Eikä tollasen eatonin asennuskaan olis niin työlästä kun turbon, kiinnikeet vaan koneen kylkeen ja veto samalta moniurahihnalta kun laturi ja vesipumppu.
Niota eatoneita on ainakin käytettynä ollu overdriven myyntipalstalla myynnissä ihan kohtuu hintaan.
DOHC:n piristely
Lähetetty: 06 Maalis 2005 20:25
Kirjoittaja TuneGi
Moi.
Mulla kanssa DOHC 2.0i -92 kattimalli. Olen laittanut marteliuksen peltisarjan, 2,5 putkiston, katti poistettu just ja tilalla suora ohituspala, vaparisuodatin vakiokotelossa. Ainoan eron huomasin, kun katin otin pois, että alakierrosten väännöt jotenkin heikkeni, johtuen varmaan siitä, että pakovastusta ei ole tarpeeksi ja putkisto kuitenkin suht iso 2,5 peltisarjalta loppuun asti. Takana yksi pöntö ja putken päässä pönttö. Eli pitäisi saada vääntöä alakierroksille lisää. Miten onnistuu helpoiten, joku efektori väliin tms?
Re: DOHC:n piristely
Lähetetty: 06 Maalis 2005 21:00
Kirjoittaja ZyaS
TuneGi kirjoitti:Moi.
Mulla kanssa DOHC 2.0i -92 kattimalli. Olen laittanut marteliuksen peltisarjan, 2,5 putkiston, katti poistettu just ja tilalla suora ohituspala, vaparisuodatin vakiokotelossa. Ainoan eron huomasin, kun katin otin pois, että alakierrosten väännöt jotenkin heikkeni, johtuen varmaan siitä, että pakovastusta ei ole tarpeeksi ja putkisto kuitenkin suht iso 2,5 peltisarjalta loppuun asti. Takana yksi pöntö ja putken päässä pönttö. Eli pitäisi saada vääntöä alakierroksille lisää. Miten onnistuu helpoiten, joku efektori väliin tms?
vaihdoitko peltisarjan ja pakoputken samaan aikaan?? ja samalla myös se katti pois?