Sivu 1/1

Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 03 Touko 2014 19:32
Kirjoittaja sierrafan
Taas pientä probleemaa, eli kytkinpoljin naksahtaa pohjaan ilman vastusta. Tänään teki tätä muutamia kertoja peräjälkeen kunnes rupes taas toimii. Eli todennäköisesti polkimen kiristysmekanismi kulunut? Voiko säätää vai hommaanko suosiolla uuden poljinpaketin jostakin purkuautosta, kun ei noita näy missää myytävän..

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 06:06
Kirjoittaja tursas
Oli hiljattain näistä puhetta.
viewtopic.php?f=3&t=21461
Motonetti myy niitä säätöpaketteja, eri kokoisia.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=181
Otat sen suojamuovikaukalon polkimien edestä pois ja katot minkä värinen se vanha säätöratas on. Mulla oli "keltainen", maksokohan kympin ja siinä pussissa on mukana muutkin siihen kuuluvat nippelit ja nappelit samalla kannattaa vaihtaa myös vaijeri, jos vanha on originaali. Kytkin/jarrupoljinpaketti on kiinni siellä kolmella mutskulla 2 x 17 jarrutehostimessa ja 1 x 13 ylhäällä. Kun paketti on kourassa se kytkinpuoli hajoaa vielä kahtia 2 x 13 mutskuilla. Tarkka pitää olla, että saa uudet jouset ja palaset takaisin samaan järjestykseen, jos oikein sössii. :mrgreen:
Kuvia löytyy guuglesta: ford sierra clutch pedal
https://www.google.fi/search?q=ford+sie ... 80&bih=709

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 11:28
Kirjoittaja futura68
Mieluummin vanha originaali kuin uusi tarvike!

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 12:25
Kirjoittaja duckworth
Jep, värin katsot vanhasta ja joko Fordilta tai Motonetistä uusi.

Poljinpakettia on turha irrotella kokonaan, nykäiset vaan kytkinpolkimen sivusta sen sokan pois (vaikka siirtoleukapihdeillä), ja vedät polkimen sivusuunnassa pois. Tämän jälkeen voit alkaa vaihtamaan sirpin ja sen kielen joka painuu sirppiä vasten. Näin tein itse aikanaan kun tuota ihmettelin.

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 13:03
Kirjoittaja tursas
duckworth kirjoitti:Jep, värin katsot vanhasta ja joko Fordilta tai Motonetistä uusi.

Poljinpakettia on turha irrotella kokonaan, nykäiset vaan kytkinpolkimen sivusta sen sokan pois (vaikka siirtoleukapihdeillä), ja vedät polkimen sivusuunnassa pois. Tämän jälkeen voit alkaa vaihtamaan sirpin ja sen kielen joka painuu sirppiä vasten. Näin tein itse aikanaan kun tuota ihmettelin.
Ei se noin mene, ellei halua olla siellä tuntia pää alaspäin, sokan irrottaminen ei auta sitten mitään, pari pulttia pitäis avata siinä sivussa, jousia yms. et näe. 8)

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 13:16
Kirjoittaja duckworth
Puhutaankohan me nyt samasta sokasta...? Itse sain kyllä pelkän polkimen irti ottamalla akselin päästä sen sokan ja vedin sivulle polkimen irti.

Voin laittaa tänne sen räjäytyskuvan, niin ymmärtää paremmin mitä tarkoitin.

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 13:32
Kirjoittaja sierrafan
Noniin. Kerkesin nyt kuitenki jo irrottamaan koko paketin ja "puolikuun" väri on punainen ja kehä on nyt oikeasta kohasta mitattuna 45mm eli sama kuin keltaisella. Kun aiemmin mittasin keskeltä reunaan kun se mitataan tietenki keskeltä vaijerin hahloo.. Jännä että noitaki on erivärisiä samalla koolla :/
Ja kyllä tuossa kun sokan irrottaa niin täytyy myös nuo 2x 13mm mutterit irrottaa että saa polkimen irti ja sitä kautta sirpin.. Ainaki itellä :)

E: Muokattu mittavirheet

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 14:47
Kirjoittaja DragoN1982
Aika outo.. Microcat tarjoaa vain Keltaista (45mm), Valkoista (50mm) ja Punaista mutta se on 40mm. Eli lienee kyse tarvikeosasta?

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 15:56
Kirjoittaja sierrafan
Siinä on kyllä ainaki fordin logot ja koodit. Vai löytyykö ne tarvikeosistaki? Tässä myydään punaista ja samanlaista kuin mulla mutta 40mm: http://www.hepetrading.fi/fi/Kaikki+tuo ... rase=Kytki ja se on koodilla 88BB-7L609 kun se mulla on taas 88BB-7L583.
Noita 45mm keltasiaki on 2 eri sorttia näköjään. Tällänen missä hampaitten jälkeen porras http://opmd.com/main.cfm?tpl=product.cfm&pid=932 ja sitten tasanen. Kumpaaha lie se motonetin yksilö. Ei taida muualtakaa löytyä niin tilaan sen motonetin keltasen kävi tai ei.

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 04 Touko 2014 16:45
Kirjoittaja DragoN1982
Ettei ole 83BB tuo sinun.. se passais paremmin ku 88BB tosin väri on edelleen väärä.

83BB-7L583-BA on nimittäin tuo 45mm keltainen

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 05 Touko 2014 09:30
Kirjoittaja tursas
Jotenkin jälkeenpäin tuntuis siltä, että tärkein osa siinä on hampaiden lisäksi se kuunsirpin stoppari ja sen hevosenkengän muotoinen palautusjousi, että ottaa napakasti kiinni. Jos hampaat ja jousi on ehjiä, pelkällä crceellä vois auttaa paljon.
Motonetin pussissa oli nämä osat, koko eri :
http://de.autoladu.ee/varuosa/1856/115933/

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 05 Touko 2014 13:36
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
tursas kirjoitti: Ei se noin mene, ellei halua olla siellä tuntia pää alaspäin, sokan irrottaminen ei auta sitten mitään, pari pulttia pitäis avata siinä sivussa, jousia yms. et näe. 8)
Juuri noin se menee kuin duckworthi kertoi, tai noin ainakin itsekin tein, vaijeri vaan irti ja sokka pois, poljin sivullepäin irti, osat vaihtoon ja takasin.
Mulla olis käytetyt ehjät punainen puolikuu yms. osat. 10e+postit.

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 05 Touko 2014 14:42
Kirjoittaja sierrafan
Joo eli kyllä se mun puolikuu on sittenkin 40mm. Kysyin Hepe Tradingilta, että mistä se mitta otetaan, niin laittovat kuvaa nettisivuille: http://www.hepetrading.fi/fi/Kaikki+tuo ... %A4t%C3%B6
Sierra2.3-16v kirjoitti: Juuri noin se menee kuin duckworthi kertoi, tai noin ainakin itsekin tein, vaijeri vaan irti ja sokka pois, poljin sivullepäin irti, osat vaihtoon ja takasin.
Mulla olis käytetyt ehjät punainen puolikuu yms. osat. 10e+postit.
Ostan pois jos se on tuolla tavalla mitattuna 40mm ja hampaat ehjät!

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 05 Touko 2014 16:00
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Sillä värillä nuo juuri erotetaan toisistaan, eli punaiset on samankokoisia, keltaiset keskenään samankokoisia ja valkoiset jne.. Ja on voortin orkkiskamaa, ei mitään schaissea. Tsekkaan vielä kunnon ja laitan sulle privaa.

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 05 Touko 2014 16:36
Kirjoittaja choesos
mulla ollut jokaisessa sierrassa punainen

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 05 Touko 2014 16:37
Kirjoittaja duckworth
Sierra2.3-16v kirjoitti: Juuri noin se menee kuin duckworthi kertoi, tai noin ainakin itsekin tein, vaijeri vaan irti ja sokka pois, poljin sivullepäin irti, osat vaihtoon ja takasin.
Mulla olis käytetyt ehjät punainen puolikuu yms. osat. 10e+postit.
Joo. Tuossa kuvatus mitä sokkaa tarkoitan 8)

Kuva

Saa tosiaan irti suoraan, siis minäkin (95kg lihavana) sain sen pois irrottamatta edes kojelaudanalaosaa... :mrgreen: Eihän tuo muiden osien irroittelu mikään iso työ ole, mutta esitinpä yhden tavan tehdö ko. remontti.

Jatkakaa.

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 05 Touko 2014 18:45
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Taitaa noissa dokeissa olla kaikissa punainen, eli olisko niin, että mt75:llä punainen ja type9:llä keltainen puolikuu, tai ainakin mulla on kans ollut kaikissa dokeissa punainen, ja ohc:ssä on tullut vastaan keltaista.

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 06 Touko 2014 07:02
Kirjoittaja tursas
Hyvä kuva, jankuttaisin vielä sen verran, että pelkästään kun sokan otti irti, tappi ei liiku mihinkään, eikä kytkinpoljinta saa pois, kun siinä välissä sokan juuressa on runkona toi paksu musta peltilevy. :roll:

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 06 Touko 2014 09:10
Kirjoittaja choesos
pitää käydä kahtomassa minkä värinen oli cvh kun siin oli t9 laatikko

Re: Sierran kytkinpoljin ja kiristysmekanismi

Lähetetty: 06 Touko 2014 12:38
Kirjoittaja Tessu
Me kun kaverin kanssa tuo tutkittiin niin penkki tieltä pois ja vaijeri montulla lootanpäästä irti MUTTA käpälä rautalangalla kiinni ettei helähdä välistä pois,on kuulemma vittumainen takas laittaa kun ei nää,noin tehtiin mutta vika ei ollu polkimen päässä,kytkin jumii muuten,harmi!