Sivu 1/1
Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 03 Touko 2014 16:03
Kirjoittaja Teemu85
Lambdat näyttää samoja lukemia ennen ja jälkeen katin, savuttaa niin saakelisti kun paikallaan pitää kierroksia 4000rpm. HC arvo kierroksilla 134, tyhjäkäynnillä 100.
Onko arvon raati sitä mieltä että katalysaattorin vaihtamalla päästöistä läpi? Kulutus matkassa 7.1 L/100km eli ihan järjissään auto muuten. ajettu 250 tkm.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 03 Touko 2014 20:14
Kirjoittaja Teemu85
Nojoo.. Otin tulpat pois ja pienensin kärkiväliä 3 millistä noin puoleentoista. olivat lisäksi todella hapettuneet! Savutus pieneni murto-osaan aikaisemmasta.
Eiköhän ala pakokaasuarvot asettumaan jo noilla toimenpiteillä.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 05 Touko 2014 20:23
Kirjoittaja Teemu85
Voorti katsastettu!

Seuraavaks ilmastoinin kimppuun. Autossa automaatti-ilmastointi ja ei tapahdu ac napista mitään muuta kuin merkkivalo palaa napissa.
Varustettu yhdellä flektillä ja en oo saanu pyörimään kuin täydellä nopeudella, lämpöjen ollesa testerin mukaan yli 100. tästäkös se ilmastoinnin toimimattomuus johtuu? aineet laitettu viime kesänä ja todettu ettei ole vuotoja. pitää kokeilla suoralla virralla kytkeekö kompuran kiinni!
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 05 Touko 2014 21:16
Kirjoittaja mösjöö
Niin tohon ilmastointiin tuli vaan mieleen, että ootko täysin varma, että kylmäaineet ovat pysyneet sisällä. Meinaan omassa autossa samankaltainen juttu. Kun lämpimät kelit rupes tulemaan, pyysin ilmastointia toimimaan ja vitunliekit sieltä mitään kylmää tullu. Ja olin tehnyt täyttöhuollon viime kesänä. Noh. Nopeesti kokeilin korkeapainepuolelta suhahtaako, no ei tullu ku pikkukoiran pierun verran. Koeponnistin typellä joku 30min ~13 bar - ei vuoda, varmuudeksi vaihdoin huoltoliittimien venttiilit ja aineet sisälle. Nyt on taas toiminu kylmästöinti.
Tarinan opetus piti olla se, että kyllä ne kaasut voi sieltä karata vaikka onkin vuosi sitten huollettu järjestelmä. Aina ei oo näin, mutta mahdollista.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 06 Touko 2014 06:55
Kirjoittaja Teemu85
Viime kesänäkin luulo että kylmäaineet loppu, vajausta oli noin 100 grammaa. täytyykin koittaa venttiilistä varmuuden vuoksi pihahtaako! Jos kompuran magneettikytkimessä
liian iso välys, kytkeekö edes suoralla virralla kompuraa kiinni?
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 06 Touko 2014 08:45
Kirjoittaja hluukkonen
Teemu85 kirjoitti:Viime kesänäkin luulo että kylmäaineet loppu, vajausta oli noin 100 grammaa. täytyykin koittaa venttiilistä varmuuden vuoksi pihahtaako! Jos kompuran magneettikytkimessä
liian iso välys, kytkeekö edes suoralla virralla kompuraa kiinni?
Laita rätti eteen kun koitat suhauttaa, sieltä tulee tavaraa yllättävän paljon ja sotkee kaikki paikat. 8)
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 06 Touko 2014 14:39
Kirjoittaja Teemu85
hluukkonen kirjoitti:
Laita rätti eteen kun koitat suhauttaa, sieltä tulee tavaraa yllättävän paljon ja sotkee kaikki paikat. 8)
Joo pitää laittaa! Montas niitä venttiileitä on siellä putkistossa mitkä antaa luvan kompuran pyöriä? Toimiiko ne maadottamalla vai mikä periaate?
Pystyis piipparilla testaamaan mihinkä tyssää käskyn antaminen...
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 06 Touko 2014 17:52
Kirjoittaja mösjöö
Siis ne huoltoventtiiliit toimii samalla tavalla kuin esim. nestekaasupullon venttiili. Eli sen sisällä on neula, jota painetaan alas. Niitä liittimiä on kaksi, korkea- ja matalapaine H ja L. Jos ei hatuissa lue, niin H on punainen ja L sininen, jos ei ole edes värillisiä niin muistaakseeni H/korkeapaineliiti on pikkusen suurempi halkaisijaltaan kuin matalapaineliitin. Lakiteknisesti tällä tavoin ilmastoinnin kokeileminen on jonkinasteinen ympäristörikos, josta ei sen enempää.
Ja kompura ei tosiaan kytke edes suoralla virralla jos se välys on liian suuri. Mutta mielestäni todennäköisempää, että järjestelmässä on muu vika. Tietysti ei maksa vaivaa tsekata magneettikytkimen rele ja sulake.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 06 Touko 2014 21:05
Kirjoittaja Teemu85
mösjöö kirjoitti:Siis ne huoltoventtiiliit toimii samalla tavalla kuin esim. nestekaasupullon venttiili. Eli sen sisällä on neula, jota painetaan alas. Niitä liittimiä on kaksi, korkea- ja matalapaine H ja L. Jos ei hatuissa lue, niin H on punainen ja L sininen, jos ei ole edes värillisiä niin muistaakseeni H/korkeapaineliiti on pikkusen suurempi halkaisijaltaan kuin matalapaineliitin. Lakiteknisesti tällä tavoin ilmastoinnin kokeileminen on jonkinasteinen ympäristörikos, josta ei sen enempää.
Ja kompura ei tosiaan kytke edes suoralla virralla jos se välys on liian suuri. Mutta mielestäni todennäköisempää, että järjestelmässä on muu vika. Tietysti ei maksa vaivaa tsekata magneettikytkimen rele ja sulake.
Säikäytti oikein ku suhahti niin saakelisti! Hyvin puski kylmää ku releen pohjasta yhistin nastat. ohjaus virrat tulee kahteen nastaan. ilmastointi näyttö ei antanu mitään koodia myöskään. Auto yhdellä flektillä eikä lähde pyörimään muuta kuin täysillä lämpöjen ollessa +100. Sekös se jarruttaa kompuran käynnistymistä?
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 09 Touko 2014 17:14
Kirjoittaja mösjöö
No oisko se rele sitten. Yleensä se logiikka menee silleen, että ilmastointi kytkee tuulettimen ainakin hitaalle nopeudelle, mutta se saattaa olla myös lämpötilaohjattu, tiedä häntä. Tosta pitäis joltain viisaammalta kysyä, että mitä kautta se signaali käsitellään, joka sen tuulettimen käskis käynnistymään. Toinen myös niin onkos tossa systeemissä hitaalle nopeudelle oma rele ja sulake myös?
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 11 Touko 2014 17:21
Kirjoittaja Teemu85
Olen siinä käsityksessä että pakkohan sen tuulettimen on pyöriä ilmastoinnin kanssa! Kaikki sulakkeet kävin läpi ja diodit myös. Taidan huomenna hakea suoraan uudet A/C ja puhaltimen releet, saa yhden vikakohdan suljettua pois.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 12 Touko 2014 12:37
Kirjoittaja KajS
mösjöö kirjoitti:No oisko se rele sitten. Yleensä se logiikka menee silleen, että ilmastointi kytkee tuulettimen ainakin hitaalle nopeudelle, mutta se saattaa olla myös lämpötilaohjattu, tiedä häntä. Tosta pitäis joltain viisaammalta kysyä, että mitä kautta se signaali käsitellään, joka sen tuulettimen käskis käynnistymään. Toinen myös niin onkos tossa systeemissä hitaalle nopeudelle oma rele ja sulake myös?
Flektin kaksinopeuksinen toiminta tehdään aivolaatikolla ja releillä (2 kpl: hitaalle ja nopealle omansa, identtiset releet), Haynesin 4619-kirjassa on hyvä kytkentäkaavio. Tuolla on se kuva:
http://www.talkford.com/topic/203548-ra ... t-working/
Ilmastointi käynnistää sen hitaamman nopeuden. Nopeampaa käytetään, kun moottori on saavuttanut sen 98-104 C lämpötilan.
Edit: kuva oli hävinnyt linkin takaa, nyt linkitettynä pätkä topikista.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 12 Touko 2014 16:37
Kirjoittaja hluukkonen
Voi olla myös jokin paineanturi tms. mikä rikki ja estää järjestelmän päälle lähdön, mutta tuo flekti tosiaan lähtee heti puolinopeudelle kun ilmastoinnin lyö päälle...
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 12 Touko 2014 17:04
Kirjoittaja jyha
Voi olla myös lämpötila-anturi rikki. Aivolaatikko luulee että on kylmää ulkona, eikä anna käynnistää ilmastointia.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 14 Touko 2014 10:03
Kirjoittaja Teemu85
Auton oma lämpötilan näyttö seuraa ulkolämpötilaa oikein, lukeeko boksi samasta anturista? Kellään arvoja noille paine-antureille jos mittais ne. Ja se boksin sijaintikin kiinnostais myös.
Re: Mondeo mk3 1.8 duratec he savuttaa
Lähetetty: 14 Touko 2014 15:53
Kirjoittaja hluukkonen
En ole noista antureista ihan varma, mutta eikö sen toiminta selviä vastusmittauksella ja jos luku on jotenki järkevä niin se on toimiva, mutta jos ei näytä mitään eli "ääretön" niin rikki?