Sivu 1/1

MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 02 Touko 2014 12:08
Kirjoittaja Temuli
Mitäs öljyä olette laittaneet mondeoon? Ilmeisesti suositusten mukaan kovinkin tarkka? Mahtaiskos tämä käydä?
https://oeldepot24.de/motoroel/motoroel ... liter.html

T

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 02 Touko 2014 15:00
Kirjoittaja Temuli
Niin vuosimalli oli 08

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 02 Touko 2014 17:15
Kirjoittaja anon
Käytän Mobil 5W50 , eikä ole tullut näppyjä naamaan. :P

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 02 Touko 2014 17:34
Kirjoittaja NiceMan
anon kirjoitti:Käytän Mobil 5W50 , eikä ole tullut näppyjä naamaan. :P
Ja suositus kun 5w-30

Kaveri laittoi kanssa ST Fiestaansa tuota tervaa ja rallatus oli melkoinen... Öljyt pois ja 5w-30 tilalle ja hiljeni.

Itse käytän Mobil 5w-30 fe ja hyvin rokkaa.

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 03 Touko 2014 05:14
Kirjoittaja Whiplasher
on muuten kuraa noi 0w öölit. vuotaa läpi melkeen ehjästäkin koneesta. ihan siis kokemuksesta puhun. talvella noi ymmärtää ettei jäykisty liikaa mutta mulla ex autossa vuosi öljypohjasta pikkuhiljaa hikoilemalla tollanen öljy, 10w 40 toimi hyvin kun vaihdoin. nyt sierrassa sama ongelma, tarkotus maanantaina olis pistää jäykemmät öölit. mulla toimi 10w ihan talvenkin hyvin.

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 03 Touko 2014 10:31
Kirjoittaja mösjöö
No tuskin se uudehkon auton öljypohjan saumasta läpitte pääse, samalla tarkottais että kyllä sieltä viskositeetiltään paksumpi öljykin uisi läpi ennen pitkää. Eräällä japsimerkillä painetaan "oikeana" öljynä jo 0W-20, harvoin vain asiakas siitä suostuu maksamaan ~21e/l vaan pistetään hanasta 5w-30.

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 08 Maalis 2015 22:24
Kirjoittaja Jupe90
Terve. Täällä Mondeossa käyntiinlähtöongelmaa.
Autona siis Mk4 Mondeo farkku 2007, 2.0 tdci dpf 103kw (QXBA -moottorikoodi), 6v manuaali, lisälämmittin ajastimella, 258tkm.

-Ongelmana melkein aina kylmänä startatessa (ilman lämmittimiä) joutuu starttauttaa monta kertaa ennen kuin käynnistyy.
-Ongelmaa ilmenee myös, kun auto seisoo ajon jälkeen jonkun aikaa. Mitä enemmän kone on jäähtyt, sitä pitempään vaalii starttausta.
Yleensä lähtee käyntiin ensi starttauksella (jos ei ole kauaa seisonut ajon jälkeen) ja jäähdyttyään muutaman tunnin vaatii yleensä 3-5, jopa 5 starttia. Pisimmät startit ollut 6-7 n.5 sekunnin starttia (täysin kylmänä) ennen kuin käynnistynyt. (Starttaus loppuu itsestään n.5 sekuntia kestettyään.)
-Kun lisälämmitintä on käytetty auton/koneen lämmittämiseen, melkein aina on lähtenyt hyvin käyntiin vaikkakaan ei kovin terävästi.
-Käyntiin lähtö ei siis yleensä tapahdu kovin terävästi vaan tyhjäkäyntiin hitaasti nousten, ei kylmänä eikä lämpimänä.

-Lämpimällä koneella lähtenyt käyntiin hyvin, ilman pitkää starttia.
-Käyntiin lähdettyä on toiminut häiriöttömästi ja vedot on tallella.
-Akussa riittänyt virta ja startti pyörittää hyvin.

-Vikakoodeja ei siis löytynyt kaverin autocomilla. Ja pikaisesti katsottuna anturit/lämpötilat näyttivät suunnilleen oikeita lukemia. Silloin oli siis lämmin kone.
-Käyty myös diesel-pajalla (wihelän konepaja) jossa käytetty Bochin testeriä ja ei löytäneet sanottavaa suuttimista ja polttoainepaineista. Eivät alkaneet silloin arvailemaan vikaa kun ei äkkiseltään mitään löytäneet. Omakin toive oli ettei arvailemalla/ osia vaihtamalla vikaa ensinnä selvitettäis. Siellä myöskin katsoivat polttoainejärjestelmänkaaviota, eikä tuossa ole siirtopumppua erikseen tankissa vaan se on korkeapainepumpun yhteydessä. Sekin poissuljettu.
-Oiskohan anturi/tunnistin/ohjelma vikaa? Onko autossa useampi lämpötila-anturi jotka vois vaikuttaa käyntiinlähtöön, syöttämällä esim. eculle väärää tietoa joka vaikuttaa siten käynnistymiseen? Voiko joku anturi antaa välillä väärää tietoa ja välillä toimisi oikein?

Keräsin tämmösen sekavan stoorin mitä tuli mieleen, ilman autoalan suurempaa tietämystä ja lisäilen jos jotain muuta muistan.

Apua tarvittais! Ja jos apua/tietoa/testereitä oulun seudulla, otetaan mielellään vastaan! Kiitoksia jo etukäteen!

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 09 Maalis 2015 07:17
Kirjoittaja riikomi
Ilmavuoto polttoainejärjestelmässä ainakin aiheuttaa starttausongelmia. Nyt en varmaksi osaa sanoa mutta muistelisin, että tuossa mallissa olisi ollut vuotoja dieselsuotimen kotelossa.

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 09 Maalis 2015 08:48
Kirjoittaja Gona
Polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen joskus ilmaus voi olla todella vittumainen. Kumminkin tällöin koko kone ei käy. Tuota koteloa itsekkin tutkisin tarkemmin.

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 09 Maalis 2015 12:58
Kirjoittaja riikomi
Omassa autossani moottoritilassa olevat polttoainelinjat ovat pääosin läpinäkyvää muovia ja niiden päällä on musta kudossukka. Sukkaa voi siirtää syrjään ja katsoa siinä koneen käynnistymisen jälkeen josko siellä on ilmakuplaa menossa. Ilmeisesti aina siellä menee harvakseltaan pientä kuplaa mutta jos siellä on isoa kuplaa ja tiuhaan, niin sitten jossain on ilmavuoto.

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 01 Huhti 2015 21:01
Kirjoittaja Jupe90
Polttoainesuodattimen sain viimein viikko sitten vaihdettua, mutta käyntiinlähtöongelmaa esiintyy edelleen. Joitakin startteja lähti hyvin käyntiin (n.5 kertaa), joista ainakin kerran kylmänä, mutta liekkö sattumaa vaiko ei, koska tehnyt niin ennenkin. Suodatin kotelossa/kopassa en huomannut mitään halkeamia tai muutakaan sanottavaa. Järjestelmän ilmaus onnistui kohtuu vaivalla ja n.10€ sijoituksella venepuolelta tuttuun "pässinkivekseen" ja pätkään kirkasta letkua ja niillä imin konehuoneesta polttoaineen paluuputkesta. Aikaa meni n.tunti kaikkineen.
Tässä on tosiaan kirkasta letkua polttoaineen tulopuolella ennen pumppua ja kerran toisen sahatessa autoa käyntiin ei ilmakuplia putkessa kahta pientä kuplaa lukuunottamatta liikkunut.
Kovasti vian haluais löytyvän, kiitos jo tullesta vastauksista!!

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 07 Huhti 2015 20:52
Kirjoittaja Jupe90
Tein tänään kylmälle koneelle samanlaisen ilmauksen kun polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä, eli imin paluupuoleta ainetta pumpun läpi, eikä sillä ollut käyntiinlähtöön vaikutusta. Ilmaa ei juurikaan ollut kuin mitä liitoksen irrotuksen yhteydessä sinne menee. Tihkaasti sekin vähäinen aine tuli kun pumppu ilmeisesti vastustaa. Kaksi viiden sekunnin starttia koitin ja kun ei käynnistynyt laitoin suosiolla lisälämmittimen hetkeksi päälle ja johan alle kahden sekunnin startilla käynnisty. Onkohan sittenkään polttoainepuolella vika..? Alkaapi pian olla että merkkikorjaamolle mondeo lähtee..

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 13 Huhti 2015 19:44
Kirjoittaja tuomo.h
Terve, muistelin että ainakin mersun cdi koneissa olis nokkaakselin tai kampiakselin asentoanturi tehnyt myöskin tän suuntasta vaivaa.
En nyt muista että oliko se kylmänä vai lämpimänä, saatto olla niin ettei lähtenyt sitte ollenkaan käyntiin.

Mutta luulis noiden ilmenevän testerillä.

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 18 Huhti 2015 21:57
Kirjoittaja Jupe90
Käytetty merkkihuollossa jossa päivitetty ohjelma ja kaasuläppäkotelo puhistettu ja nyt toimii.. :thumbup:

Re: MONDEO IV TURNIER 2.0 TDCI (103KW) -07

Lähetetty: 21 Huhti 2015 17:09
Kirjoittaja tuomo.h
Hyvä että tuli kuntoon. Kyllä näitten kanssa saa välillä taistella.