Ei siihen tarvi muuta kuin oliks se nyt 17mm lenkkiavaimen ja ohkaset kädet jos pelkän hihnan vaihtaa. Alfamerin ohjekirja neuvoo vaihtamaan tuon alakautta, "irrota miinuskaapeli, ota pyörä pois, ota suojamuovi pois jne.." Itse olen vaihtanut tuon ensimmäisen kerran jälkeen aina yläkautta.
Käytännössä homma menee about näin:
Anna moottorin viilentyä, ettet polta käsiäs.
Nosta ohjaustehostimen säiliö irti telineestään ja siirrä sivuun. Älä kuitenkaan irroita letkuja tai mitään!
Käsi lenkkiavaimen kanssa syvälle kiristinrullan pulttiin kiinni, muistaakseni tuon mallinen avain on paras, ettei lipsu. Ota niin alhaalta pultista ote kun vain suinkin saat, kiristimen liike on aika pitkä.
Hihnan kiristimen rullassa oli muistaakseni vääräkätinen kierre, tämä on hyvä muistaa jos joutuu kiristimen rullan joskus vaihtamaan. Jos ei ole koskaan vaihdettu rullia, niin todennäköistä saattaa olla että ainakin välipyörän laakerissa on klappia. Ilmenee kitinänä kylmänä startatessa yleensä. Noita saa tarvikeliikkeestä about 20e/kpl. Jos kiristimen rullasta on laakeri mennyt, sitä ei taida saada erikseen ilman kiristinlaitteen runkoa ja maksaa jotain alk.80e? Ainakin joskus oli tilanne tuo, ite tilasin eBaysta kun siellä myytiin pelkkää rullaa erikseen. Joku hurja on kai joskus noihin rulliin pelkkiä laakereitakin vaihdellut?
Vedä avaimella kiristintä ylöspäin että hihna löystyy. Hihna irti ja voit palauttaa kiristimen. Se on siis automaattinen jousella toimiva, eli ei tarvi säätää tai mitään.
Sit tsekkaat ne muut hihnapyörät ja vaihdat jos tarvetta. Muistaakseni näissä oli ihan tavalliset kierteet ja jollain about 12mm pultilla vaan kiinni.
Hihnan kun laitat takaisin, tee silleen että asetat hihnan valmiiksi paikoilleen kaikille muille laitteille paitsi vesipumpulle. Löystät hihnankiristintä, muljautat hihnan vesipumpulle ja vapautat kiristimen. Varmista vielä että hihna on oikein paikoillaan, tehostimen pönttö paikoilleen, pelti kiinni ja kovaa ajoa 8)