Sivu 1/1
Focus käy tyhjäkäyntiä ylikierroksilla
Lähetetty: 06 Helmi 2006 10:22
Kirjoittaja engine
Terve, amatööri ihmettelee taas.
Mistähän voisi johtua se, että eilen huomasin Focuksen tyhjäkäynnin pyörivän ylikierroksilla? Tähän asti kierrosneula on tyhjäkäynnillä normaalisti ollut siellä 700 paikkeilla, mutta eilen ajellessani se on selvästi ylempänä, yli 900 kierrosta. Rattikin värisee siihen malliin, että ei se neula taida valehdella, vaan kierroksia on selvästi parisataa enemmän.
Muuten kyllä kaikki pelaa ihan yhtä hyvin kuin ennenkin, eli onko tuota syytä lähteä tutkimaan tarkemmin?
Kulkupelinä siis Focus -01
Lähetetty: 06 Helmi 2006 12:42
Kirjoittaja Lex
Tarkoititko tyhjäkäynnillä tässä tapauksessa auton rullaamista vapaalla tai kytkin pohjassa? Jos näin, kierrosten kuulukin olla vähä normaalia tyhjäkäyntiä isommalla. Oisko syynä moottorin lisälaitteiden kuten pumppujen ja laturin toiminta
Jos taas tarkoitit ihan auton paikalla käyttämistä, tyhjäkäyntinopeuteen vaikuttaa ainakin tietysti moottorin lämpötila. Itellä kylmänä kiertää samanlainen auto jotai ~1100 rpm. Toinen mahdollinen vaikuttava asia vois olla laturin kuormitus, eli jos on paljo sähkölaitteita päällä

Tuosta en tosin oo ollenkaa varma..
Lähetetty: 06 Helmi 2006 13:35
Kirjoittaja engine
Lex kirjoitti:Jos taas tarkoitit ihan auton paikalla käyttämistä, tyhjäkäyntinopeuteen vaikuttaa ainakin tietysti moottorin lämpötila. Itellä kylmänä kiertää samanlainen auto jotai ~1100 rpm.
Paikalla käyttämistä lähinnä tarkoitin, tosin kierroksia näytti olevan ihan yhtä paljon, olipa auto paikallaan tai rullasinpa kytkin pohjassa. Moottorin eri lämpötilojakin tuli testattua eilen, kierroksia oli tyhjäkäynnillä ihan yhtä paljon 2 ja 100 kilometrin ajon jälkeen, sekä parin tunnin lämpimässä hallissa seisottamisen jälkeen. Täytyy vielä tänään iltapäivällä kokeilla tilannetta, kun kiesi on saanut sulaa hallissa työpäivän verran.
Ei sen kanssa mitään ongelmaa ole, kunhan ihmetyttää...
Lähetetty: 06 Helmi 2006 20:43
Kirjoittaja engine
engine kirjoitti:Täytyy vielä tänään iltapäivällä kokeilla tilannetta, kun kiesi on saanut sulaa hallissa työpäivän verran.
Päivän seisotus lämpimässä hallissa palautti kierrokset normaalilukemiin. On tuo moottori vaan fiksu, käy kovempaa kun on kylmempää. Entinen wanha corolla kun kävi aina yhtä huonosti, oltiin sitten palmun alla tai Siperiassa.
