Sivu 1/1

1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 26 Maalis 2014 09:31
Kirjoittaja pissboy
Koitin haeskella kyseiseen aiheeseen liittyviä keskusteluja, mutta ei löytynyt.
Eli -95 Escort ja 1.8 Zetec tekee sellaista, että kun kone on lämmin niin esim. kioskilla käynnin jälkeen starttaat niin ei käynnisty. Kerran se aina starttauksen aikana "nytkähtää", eli ihan kuin yrittäisi sytyttää, mutta ei muuta. Parikyt sekuntia taukoa ja toisen kerran...Kolmannen kerran kun kääntää avaimesta niin sitten lähtee ja toimii aivan normaalisti.
Ajattelin, että jos jollakulla olisi asiasta tietoa niin ei viitti alkaa vaihtelemaan mitään jos siihen on joku ihan yksinkertainen ratkaisu. Se ei varmaan liity asiaan mitenkään, mutta lämpömittarin anturi on tällä hetkellä sökö.

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 26 Maalis 2014 11:06
Kirjoittaja KajS
Siis onko se lämpömittarin anturi sökö, joka kertoo myös ECUlle jäähdytysveden lämpötilan? Jos näin on, ECU luulee, että ollaan Siperiassa. Vaihda se anturi nyt ensin.

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 26 Maalis 2014 14:30
Kirjoittaja Xanthe_
Mites on startin kunto? Pyörittääkö mukavalla vauhdilla moottoria kun moottoritila lämmin (katso että pyörittää.. voi ääni huijata)?

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 01 Huhti 2014 06:50
Kirjoittaja pissboy
Joo o. Vaihdoin sen anturin, eikä se auttanu mitään. Ihmetyttää vaan kun ei se lämpömittari vieläkään nouse edes asteikolle. Onko siellä joku toinenkin anturi kuin vaan tuo mikä on siinä "virran jakajan" vieressä?
Startti kyllä pyörittää niin pirusti, että ei siinä kyllä mitään vikaa ole.

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 01 Huhti 2014 14:11
Kirjoittaja jesese
Termarikotelossa vesiletkun alapuolella on juurikin lämpömittarin anturi. Ylöspäin kotelossa sojottaa käsittääkseni eculle ohjauksen antava anturi joka taas käskyttää flektiä? Näin ainakin omassa escortissa (-96 1.8 Zetec) olen ymmärtänyt menevän.

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 01 Huhti 2014 16:39
Kirjoittaja pissboy
No kyllä ihan oikeassa olet. Siellä alapuolella on todellakin vielä yksi anturi. Mietin vaan kun sen ylemmän mä vaihdoin ja mittari ei pelaa vieläkään ja käynnistyksenkin kanssa on edelleen ongelmia niin voihan olla, että juurikin tuo alempi anturi on Se mikä ecua käskee? Tarvii käydä hakemassa siihen vielä uusi josko Se sitten alkaisi toimimaan. Näytti olevan vaan aika inhottavassa paikassa, että voi joutua ottamaan vesiletkua irti, että saa vaihdettua .

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 01 Huhti 2014 17:19
Kirjoittaja Xanthe_
pissboy kirjoitti:No kyllä ihan oikeassa olet. Siellä alapuolella on todellakin vielä yksi anturi. Mietin vaan kun sen ylemmän mä vaihdoin ja mittari ei pelaa vieläkään ja käynnistyksenkin kanssa on edelleen ongelmia niin voihan olla, että juurikin tuo alempi anturi on Se mikä ecua käskee? Tarvii käydä hakemassa siihen vielä uusi josko Se sitten alkaisi toimimaan. Näytti olevan vaan aika inhottavassa paikassa, että voi joutua ottamaan vesiletkua irti, että saa vaihdettua .
Voi olla että uudemmissa toisin mutta se alempi (kulmikas liitin) menee mittaristolle ja ylöspäin sojottava (pyöreähkö liitin) menee ECUlle.

Toteat sen ainakin kun repäiset (alemman) anturin liittimen irti ja oikosuljet sen -> kun käännät virrat päälle pitäis mittaristo nousta punaiselle. Tämä ei kommunikoi ECUn kanssa yhtään.


Onhan sit siellä IAT (ACT) ilmalänpötilan mittari ennen MAF anturia imusarjassa. Jos vanhempi imusarja (eli kova hopeinen) niin ihan siellä kaiken takana töröttää. En tiedä vaikuttaako ns. "hot start"iin vahvasti. JOS MAF anturin liittimessä 6 johtoa on tämä IAT ja MAF anturi yhdistetty samaan. Mutta uskon että näin vasta focuksissa.


Voithan sie myös koettaa jos siellä joku vikakoodi on niin lukaista. Tai nauhoita videolle ja minä tulkitsen onko mitään (ledin/valon/yleismittarin vilkutus tai pulssit).
jesese kirjoitti:Termarikotelossa vesiletkun alapuolella on juurikin lämpömittarin anturi. Ylöspäin kotelossa sojottaa käsittääkseni eculle ohjauksen antava anturi joka taas käskyttää flektiä? Näin ainakin omassa escortissa (-96 1.8 Zetec) olen ymmärtänyt menevän.
Ainakin vanhemmissa Zetec Escorteissa on imusuodattimen koteloon tulevan lyhyen putken alla - termariin menevässä (tai tulevassa.. what ever) isossa putkessa (piilossa siis) ihan pelkkä yksinkertainen Termostaattikytkin (Radiator electric cooling fan thermostatic switch), joka tietyssä lömpötilassa menee oikosulkuun ja jäähdyttimen tuuletin pörähtää näin käyntiin.

ECUstahan tämä ei ole kiinni kun mustangeissa ECU määrää milloin tämä tuuletin hörähtää käyntiin.. Uudemmissa Escorteissa tämä on toteutettu ECUlla.

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 10 Huhti 2014 20:13
Kirjoittaja pissboy
Ei ne anturien vaihto auttanut mitään. Pahenee ongelmat vaan. Nyt ei enää tänään lähteny ollenkaan käyntiin ennen kun oli parikymmentä minuuttia odoteltu. Laitoin tuonne sähöpuolelle uuden keskustelun ja toivon saavani jonkilaisen tolkun tuohon ongelmaan. Kiitos kaikille tähän mennessä.

Re: 1.8 Zetec ja starttausongelmia lämpimänä.

Lähetetty: 11 Huhti 2014 09:15
Kirjoittaja seppo1
pissboy kirjoitti:Joo o. Vaihdoin sen anturin, eikä se auttanu mitään. Ihmetyttää vaan kun ei se lämpömittari vieläkään nouse edes asteikolle. Onko siellä joku toinenkin anturi kuin vaan tuo mikä on siinä "virran jakajan" vieressä?
Startti kyllä pyörittää niin pirusti, että ei siinä kyllä mitään vikaa ole.
Jos startti pyörittää tosi vihaisesti moottoria, saattaa olla vikana jumittavat hydrauliventtiilinnostimet, ainakin vanhemmissa oli tätä vikaa. Eli puristukset kateissa.