Sivu 1/1

Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 18 Maalis 2014 23:23
Kirjoittaja fordpihas
Eli ostin fordin puoli vuotta sitten ja muuten pelannut hyvin, mutta öljyn kulutus on ollut luokkaa 1.5L/1000km :shock: ja tyhjäkäynti on pomppivaa hurinaa. Nyt muutama päivä sitten ilmeni uusia vikoja, eli nyt ei foordi kulje enempää kuin n. 120km/h ja loivassa ylämäessä hyytyy alle 100km/h ja kiihtyy huomattavasti hitaammin kuin aikaisemmin. Pakokaasujen väri on sinertävää, lämpimänä ei enää niinkään ja ei haise normaalilta pakokaasut koneen ollessa lämmin tai kylmä, vaan nenään pistää jokin etovampi haju. Oikealla puolella moottorin kyljessä näkyy öljyä laajalla alueella, mutta maassa ei ole öljy länttejä. Öljynä on käytetty ford 5w-30 formulaa.

Olisiko minkäänlaista apua osamaattomalle? Päätin kysyä täältä ensin, koska ford huollossa pulittavat moottorivian tutkimisesta 120e/h ja kun opiskelija olen, käyttäisin kaikki neuvot hyväksi ennen sitä.

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 19 Maalis 2014 09:11
Kirjoittaja tepsu123
Viittaa siihen et öljyä pääsee palotilaan joten kansiremppa on edessä. Elikkäst venttiilivarren kumit on loppu ja mahollisesti jopa kansipahvi on sökö.

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 19 Maalis 2014 10:26
Kirjoittaja tuomaz
fordpihas kirjoitti:ford huollossa pulittavat moottorivian tutkimisesta 120e/h ja kun opiskelija olen
15 vuotta vanhaa vookkusta ei mielestäni kannata viedä tuohon tuntihintaan Fordille, missä lopputulos on se että saat lapun missä lukee "mahdollinen moottorivaurio, vaatii moottorin avaamista, asiakkaalta ei saatu korjauslupaa" ja laskun xxx euroa :lol:

Jos kansiremonttiin ryhtyy, niin se maksaa kuitenkin aika paljon ja helpolla ylittää auton arvon. Nimim. "Kokemusta on".
Kuvittelisin että tuommoisen öljymäärän pääseminen palotilaan vaikuttais jo sitten lambdaan ja kattiin ja siitä kautta tulee tuo suorituskyvyn alenema.

En halua luoda tappiomielialaa, mutta sinuna kävisin jossain pienellä yksityisellä moottorikorjaamolla kyselemässä että mitä tuolle voi tehdä ja mitä se tulis maksamaan. Neuvojen saaminen saattaa usein olla jopa ilmaista :P Sitten punnitaan vaihtoehdot että tehdäänkö jotain vai ajetaanko niin kauan kuin tulee savua putkesta.

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 19 Maalis 2014 12:11
Kirjoittaja tpak
Tarkasta imusarjan alta kampikammiohöyryjen tuuletus. Ts. Imusarjan alla menee letkut harmaaseen venttiiliin, joka on oltava kunnossa, kuula liikkuu jne. Myös letkut oltava kunnossa ,ei imuvuotoa tai letku lintassa. Nimittäin se systeemi jos ei toimi alkaa hulvaton öljynsyönti luokkaa 1l /1000km. Se puskee öljyä palotilaan jos huohotus ei pelaa. Omassa fordissa huomasin tämän kun öljynkulutus pomppas pilviin,tarkastin systeemin,yks letku oli rikki,korjasin ja nyt öljyn kulutus 0,4l/1000km.

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 19 Maalis 2014 12:48
Kirjoittaja yritäedes
tpak kirjoitti:Tarkasta imusarjan alta kampikammiohöyryjen tuuletus.
tpak kirjoittaa asiaa. Mulla oli sama juttu - ja tyhjäkäynnin seilaaminenkin ja tehottomuus
voi johtua tuosta (esim. letku halki/poikki/irti).

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 19 Maalis 2014 14:54
Kirjoittaja tpak
Aivan, omassa foordissakin vaikutti tyhjäkäyntiin kun sieltä rikkinäisestä letkusta hori ilmaa. Ja uskomatonta miten paljon tosiaan öljynkulutukseen vaikuttaa tuon systeemin toimimattomuus. Joten kannattaa tutkia toi

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 21 Maalis 2014 10:46
Kirjoittaja ReiluReiska
Jos öljyä pääsee palotilaan (kuten haisevat pakokaasut siihen viittaavat), niin vaarana on myös että katti voi hiljakseen mennä osittain tukkoon sotkien päästöarvoja eikä mene autosi seuraavasta katsastuksesta läpi (jos menee edes nytkään). Samoin lambda anturi voi kerätä itseensä hiljakseen öljyisen kerroksen epäpuhtauksista eikä tulkitse pakokaasuja oikein esim. käskee vähentämään ruiskutusta ja auto kulkee nuhaisemmin. Nämä siis vain arvailuja että tulevaisuudessa voi tulla enemmänkin ongelmia moottorivikojen suhteen...

Re: Ford 1.6 v.99 zetec-s

Lähetetty: 27 Kesä 2014 19:15
Kirjoittaja Optimus
Imusarjan alla menee letkut harmaaseen venttiiliin, joka on oltava kunnossa, kuula liikkuu jne.
Kuuluuko tuon venttiiliin kolista kuten kilinäkolina- maalipullon heilutellessa?
Melko hyvin maistuu öljy Focukselle ja tänään huomasin, että käyntiin laittaessa menee yks nuista huohotusletkuista linttaan - eli tuo venttiili on sökö?
Ei myöskään mennyt päästöistä läpi tämän päiväisellä katsastusreissulla. Kaikki arvot oli koholla.
Kellään tietoa paljonko tuo venttiili marmoritiskillä kustantaa?