Sivu 1/1

Mondeon "kurlutus" käynnistyksen jälkeen

Lähetetty: 04 Helmi 2006 21:15
Kirjoittaja TTR
Alle -5 asteessa starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta, niin kuin jotkin nesteet lähtisivät liikkeelle ja jääpalat kilisisivät lasissa.

Auto Mondeo -03, 1,8 110 hv, ajettu 95 tkm.

Lähetetty: 05 Helmi 2006 11:50
Kirjoittaja tsetec
Eihän ole tuontiauto ja vedet(laihat nesteet) moottorissa??

Lähetetty: 05 Helmi 2006 13:54
Kirjoittaja TTR
Ei ole tuontiauto, nesteet tarkistettu n. 1kk sitten, joten pitäisi olla ok.

Lähetetty: 05 Helmi 2006 22:54
Kirjoittaja kd
Mullakin on kuulunut tuota kurluttamista, mutta ei jäillä. Onko teillä mahtollisesti automaatti-ilmastointi?

Tuolla keskustellan kurlutuksesta:

viewtopic.php?t=4029&highlight=

Pelaako se autosi muuten ok?

Lähetetty: 06 Helmi 2006 20:58
Kirjoittaja TTR
Aivan, luin tuon keskustelun myös. Ei ole automaatti-ilmastointi, ihan tavallinen vain. En tiedä miten tuo kirjoitettu vesipumppuvika, miten saa näillä pakkasilla selville?

Muuten ei mitään vikaa ilmennyt, ja toimii hyvin.

Lähetetty: 07 Helmi 2006 10:53
Kirjoittaja KajS
Ilmeneekö tuo "starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta" lohkolämmittimen käytön yhteydessä?

Mun 05 taunusturnier tekee saman tempun, jos auto on ollut "liian vähän aikaa" töpselissä. Jos jättää pikkupakkasilla töpselöimättä kokonaan, käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Ja kurlutus ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä.

Olen keksinyt siis kaksi "hoitokeinoa":

1) Älä lohkolämmitä pikkupakkasella
2) Starttaa hartaasti, siis riittävän pitkään.

Viisaat voi kertoa, tekeekö lohkolämmitys Durateciin ilmakuplan, josta kurlutus. Tuo sammuminen käynnistyksen jälkeen voisi kaiketi johtua siitä, että auton aivot saavat ristiriitaista tietoa; veden lämpötila-anturi väittää aivoille, että on kesä ja aivot antaa soppaa "kesäannoksen". Mutta kun koneeseen tuleva ilma on huomattavan kylmää, eli siinä on paljon enemmän ilmamolekyylejä, pitäisi seoksen olla rikkaampi.

Teoriani saa, ja pitääkin tosihenkilöiden tyrmätä, mutta itse olen keksimilläni teorioilla ja ohjeilla pärjännyt paremmin.

Lähetetty: 08 Helmi 2006 19:34
Kirjoittaja TTR
KajS kirjoitti:Ilmeneekö tuo "starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta" lohkolämmittimen käytön yhteydessä?

Mun 05 taunusturnier tekee saman tempun, jos auto on ollut "liian vähän aikaa" töpselissä. Jos jättää pikkupakkasilla töpselöimättä kokonaan, käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Ja kurlutus ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä.

Olen keksinyt siis kaksi "hoitokeinoa":

1) Älä lohkolämmitä pikkupakkasella
2) Starttaa hartaasti, siis riittävän pitkään.

Viisaat voi kertoa, tekeekö lohkolämmitys Durateciin ilmakuplan, josta kurlutus. Tuo sammuminen käynnistyksen jälkeen voisi kaiketi johtua siitä, että auton aivot saavat ristiriitaista tietoa; veden lämpötila-anturi väittää aivoille, että on kesä ja aivot antaa soppaa "kesäannoksen". Mutta kun koneeseen tuleva ilma on huomattavan kylmää, eli siinä on paljon enemmän ilmamolekyylejä, pitäisi seoksen olla rikkaampi.

Teoriani saa, ja pitääkin tosihenkilöiden tyrmätä, mutta itse olen keksimilläni teorioilla ja ohjeilla pärjännyt paremmin.

Kyllä, just noin se menee ja kun lämmittää "täyden" ajan, kurlutusta ei kuulu.

Ja starttauksen jälkeen kierrokset ensin laskee, jonka jälkeen sammuu kuin tukehtumalla. Uusi käynnistys ja ok. Noin se juuri tekee.

Eli ilmeisesti pakkasella ei kannata Mondeota piuhassa pitää... :)

Lähetetty: 09 Helmi 2006 16:01
Kirjoittaja kd
Mun auto ei kyllä sammu...

Semmosen olen huomannut, että jos heti alkaa starttaamaan niin sahata vähän aikaa ennen kuin starttaa. Yleensä laitan virrat ja sitten odottelen että ne merkkivalot syttyy jotka on syttyäkseen ja ne sammuu jotka on sammuakseen. Ja sitten startti.

Minkä siellä sitten kestää virittyä, boottaako moottorinohjaus itseään vai kestääkö bensanpaineen nousta.

Lähetetty: 09 Helmi 2006 21:43
Kirjoittaja TTR
kd kirjoitti:Mun auto ei kyllä sammu...

Semmosen olen huomannut, että jos heti alkaa starttaamaan niin sahata vähän aikaa ennen kuin starttaa. Yleensä laitan virrat ja sitten odottelen että ne merkkivalot syttyy jotka on syttyäkseen ja ne sammuu jotka on sammuakseen. Ja sitten startti.

Minkä siellä sitten kestää virittyä, boottaako moottorinohjaus itseään vai kestääkö bensanpaineen nousta.
Joo, tuo on totta, hehkuttaa saa, kun vanhaa diesel-mersua. Tuosta onkin jo monta keskustelua käytynä tälläkin palstalla. Tuo on kuitenkin eri juttu, kun keskusteltu sammuminen.

Lähetetty: 12 Maalis 2006 22:18
Kirjoittaja recycler
Ilmoittaudun minäkin tähän kurlaavien kerhoon, Mondeo 1.8 vm 2005.

Kolmannen "hoitokeinon" yllämainittujen lisäksi vielä listaisin, eli kun starttauksen yhteydessä painaa hieman kaasua sen aikaa että tuo kurlaus kuuluu, niin hyvin pysyy käynnissä.

Lieneekö tuosta ongelmasta mitään muuta haittaa kuin se kaverien kummastelu ettei uudehko auto pysy käynnissä? :)