Sivu 1/1

Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 31 Tammi 2014 20:22
Kirjoittaja Jheinonen
Kuumana pitää aikas metallista ääntä(ei takova tai kova), käy hyvin kuumana ja kaikki muuten ok, kylmänä ääntä ei kuulu. Ääni kuuluu venttiilikopan/nokkapyörän muovisuojuksen ja laturin välimaastosta, yläosasta moottoria. Autoon tehty nokkahihnaremontti n.20tkm sitten.(ajettu 146tkm) Onko focuksessa tyyppivikoja laakereihin, nokkapyörät, laturi ym? vai voiko olla kompura tms..mikä pitää ääntä?

Re: Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 31 Tammi 2014 21:04
Kirjoittaja tuomaz
Oletetaan että jakohihnaremontissa on kiristinrulla vaihdettu niinkuin pitää, eli se olisi kunnossa.
Sittenhän siellä on apulaitehihnan varrella välirulla, kiristinrulla, laturi, vesipumppu, ilmastoinnin kompura, ohjaustehostimen pumppu...
Välirulla ja kiristinrulla on ihan kulutustavaraa ja voi noilla kilsoilla hyvinkin olla vaihtokunnossa, harvemmin nuo muutkaan osat käytössä paranevat. Periaatteessahan voi olla mikä vaan noista ja mahdollista myös sekin että useampi rulla kitisee yhtäaikaa.

Itse tein silleen et halvimmasta päästä hinnastoa rupesin noita vaihtamaan ja laturin kohdalla tärppäs :lol:

Re: Focus -01 1.6l ääntely

Lähetetty: 01 Helmi 2014 12:01
Kirjoittaja Jheinonen
Kuinkas tommonen apulaitehihnan ohjainrulla tai kiristirulla vaihdetaan? Mistäs tuo monitoimihihna ylipäin löysätään/sijaitsee kiristin? ohjainrullahan on 10mm pultilla vaan kiinni, joten se on helppo vaihtaa ja näkyvillä.

Re: Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 01 Helmi 2014 17:28
Kirjoittaja tuomaz
Kiristinrulla on siellä ihan alhaalla, jos on kaposet kädet niin muistaakseni 17mm lenkkiavaimella ottaa rullassa olevasta pultinkannasta kiinni ja vetää ylöspäin eli vastapäivään niin hihna löystyy. Tämä siis yläkautta, kannattaa tehdä kone kylmänä ettei käsi pala. Kiristimessä on siis jousi, jonka voimalla kiristys tapahtuu automaattisesti. Hihna pois ja samaa pulttia alaspäin eli myötäpäivään niin rullan saa irti, eli siinä on vääräkätiset kierteet. Välirullassa ihan normi jenga, eli siinä ei kummempaa. Pidemmän kaavan kautta jos tekee niin auto pukille, hantin pyörä irti, hihnan suojamuovi irti ja sitä kautta..

Re: Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 01 Helmi 2014 17:33
Kirjoittaja Jheinonen
Kattelin hihnalle, ohjuripyörälle ja kiristimelle hinnat..rapia 100e...aikas luksusta..no kokeillaan ny vaihtaa, uus hihna höllille ilmeisesti kiristimelle ennenkun kirraa kiristimen kiinni+ilmeisesti kiristää samalla hihnan?tattista neuvosta :idea:

Re: Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 01 Helmi 2014 21:02
Kirjoittaja tuomaz
Eipä nuo ilmaisia ole. Suosittelen laittamaan fordin orkkis hihnan tai vastaavan hyvänlaatuisen, kerran laitoin halvimman mahdollisen mitä kaupasta löysin ja vuoden päästä se oli jo niin haperossa kunnossa et meni vaihtoon.

Takaisinlaiton oon tehnyt silleen et hihna muuten paikoilleen poislukien laturi, toisella kädellä vetää kiristintä löysälle eli ylöspäin, sit ujuttaa hihnan laturille ja vapauttaa kiristimen. Helpottaa jos on kaveri apuna, toinen vetää kiristintä ja toinen laittaa hihnan varmistaen että se menee kunnolla paikoilleen, mutta onnistuu kyllä yksinkin.

Re: Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 01 Helmi 2014 21:58
Kirjoittaja Foordson
100e hyvälaatuisista on lähes ilmaista.

Re: Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 02 Helmi 2014 10:06
Kirjoittaja tuomaz
Foordson kirjoitti:100e hyvälaatuisista on lähes ilmaista.
Se on kyllä totta että laatuun kannattaa yleensä panostaa. Huonot osat laittamalla saa saman remontin tehdä vuoden päästä uudelleen, eikä se sitten tullutkaan yhtään sen halvemmaksi kun tekee asiat kahteen kertaan :lol:

Re: Focus -01 1.6l kolinakalkatus

Lähetetty: 02 Helmi 2014 17:02
Kirjoittaja Jheinonen
Gates-hihnapktin hain..asennus odottaa ma.