Sivu 1/1

Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 31 Tammi 2014 14:49
Kirjoittaja Ike58
Löytyykö keneltäkään ohjetta kannatinlaakerin vaihtoon?

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 31 Tammi 2014 15:57
Kirjoittaja tuomaz
Tässä nopsaan päästä heitettynä ykköskoppasen ib5 vaihteiston ohje..

Akselin napamutteri pikkusen löysälle kun auto on vielä maassa.
Auto ylös pukkien päälle, pyörä irti, napamutteri irti.
Alapallonivelen mutteri auki, pultti pois ja pallonivel irti navasta.
Tukilaakerin panta irti, 2 mutteria.
Iso valutusastia vaihdelaatikon alle.
Vetoakselin pää irti navasta
Vetämällä vetoakseli irti vaihdelaatikosta.

Tässä vaiheessa vaihteistoöljyt tulee pihalle ja vetoakseli on sylissä. Kannattaa mitata ulostullut öljymäärä, jotta tietää about paljonko laittaa takaisin.

Itse poikkaisin vetoakselin tuosta kohtaa, välttämätöntä se ei kai ole, mutta omassa tapauksessa helpotti uuden laakerin asennusta.. Tuossa kuvassa uusi laakeri jo asennettuna, mutta periaate sama.. Tässä kyseessä tarvikemallin vetari, saattaa poiketa ulkonäkö Fordin alkuperäisestä, tai sit ei?

Kuva

Rälläkällä urat vanhaan laakeriin ja moskan taltan avulla vanha laakeri päreiksi...

Kuva

Sitten uutta laakeria mieleisekseen keksimällä tavalla nakuttamaan paikoilleen, vetoakseli kasaan ja takaisin asentamaan.

Vetoakselin tiiviste kannattaa vaihtaa samalla sieltä vaihdelaatikon päästä ennenkuin akselin asentaa takaisin.

Kun akseli on asennettu ja kamat kasassa, otetaan pakkivalon anturi irti, letkun ja tratin kanssa valutetaan vaihteistoöljyä poistullut määrä takaisin. Varman päälle pelaajat laittaa pikkaisen yli tai kaivaa sitten sen virallisen täyttöreijän sieltä muoviläppien alta ja täyttää reikään asti. Anyway, täyttöpaikka löytyy about tuolta

Kuva

Omasta mielestä helpompaa ja nopeampaa on vaihtaa samantien koko vetoakseli uuteen, kuin purkaa vanhaa. Vanhan korjaamisessa aikaa menee enempi ja sit alkaakin jännääminen et koska laukeaa nivelet/ruikkaa rasvat pihalle ja sit saa tehdä saman remontin uudelleen. Periaatteessa säästöä syntyy kun pelkkä laakeri maksaa näköjään Hepe tradingilla n.60e, suhteutettuna siihen et tarvikeakseli muistaakseni noin 170e tai sit orkkisakseli jotain 500e. Mutta, mutta...

Tuossa yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvineen koskien akselien irroitusta ja takaisinlaittoa: viewtopic.php?f=3&t=42857

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 31 Tammi 2014 15:58
Kirjoittaja mösjöö
Kinkkinen homma niinkuin kannatinlaakeri melkein aina on. Pois sen saa nätisti kun katkasee rälläkällä. Se laakeri on puristussovitteella siinä vetoakselin päällä, eli sun täytyy poistaa pitemmän puolen vetoakseli ja sen jälkeen purkaa se välinivel ja suojakumi pois tieltä, jonka jälkeen tarvitset prässin ja pirun pitkän holkin, jolla painat sen uuden laakerin olakkelleen. Jos sen vetoakselin purkaa aivan paljaaksi niin ehkä saa nätisti kumivasaralla paukutettua vaikka viilapenkin leukojen välissä olevan laakerin ympärille.

Jos on aikaa ja haluaa harrastaa niin miksei, mutta tossa kohtaa on myös todennäköistä, että ne vetonivelet rupeavat olemaan entisiä, joten helpommalla pääsee kun vaihtais koko vetoakselin.

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 31 Tammi 2014 16:10
Kirjoittaja tuomaz
mösjöö kirjoitti:jonka jälkeen tarvitset prässin ja pirun pitkän holkin, jolla painat sen uuden laakerin olakkelleen. Jos sen vetoakselin purkaa aivan paljaaksi niin ehkä saa nätisti kumivasaralla paukutettua vaikka viilapenkin leukojen välissä olevan laakerin ympärille.
Holkki ja prässi olis herkkua tuossa hommassa :P Niiden puuttuessa tein silleen et ujutin laakerin tuolta boorien puolelta tietty sisään niin pitkälle kun menee käsivoimin, sitten akseli pystyyn viilapenkkiin laakeria vasten silleen et akseli nippanappa pääsee liikkumaan ylösalas. Tämän jälkeen sopiva levy suojaksi tuonne nivelmaljan päälle ja sieltä suunnilta tarkkoja lyöntejä moskalla.

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 31 Tammi 2014 23:30
Kirjoittaja mösjöö
tuomaz kirjoitti: Holkki ja prässi olis herkkua tuossa hommassa :P Niiden puuttuessa tein silleen et ujutin laakerin tuolta boorien puolelta tietty sisään niin pitkälle kun menee käsivoimin, sitten akseli pystyyn viilapenkkiin laakeria vasten silleen et akseli nippanappa pääsee liikkumaan ylösalas. Tämän jälkeen sopiva levy suojaksi tuonne nivelmaljan päälle ja sieltä suunnilta tarkkoja lyöntejä moskalla.
Toimii ;D mut mä en viittis. Noi kokonaiset kepit on niin sopivaksi hinnoiteltuja, etenkin ebaysta, että en paljon viittis ;)

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 31 Tammi 2014 23:43
Kirjoittaja tuomaz
Harrastuksen piikkiin kato :lol:

En olis itekään tuohon laakerinvaihtoon ruvennut, mutta koska vanhan laakerin suojamuovit porsi vain 10tkm ajon jälkeen vetoakseli oli sen verran tuore vielä että piti kokeilla. Uudessa laakerissa oli metalliset kylkisuojukset muovisten sijaan, hyvin on kestänyt tämän jälkeen. Ei tuossa tuntipalkoille oikein pääse, toista kertaa en kyl välttämättä rupeis 8)

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 01 Helmi 2014 02:08
Kirjoittaja Tessu
Pikuvinkki,akseli pakastimeen että on varmasti kylmä! sitten laakeriin lämpöä mutta ei liikaa jos muovia siitä löytyy.
meneepi sitten paikoilleen helpommin,noin kaveri kertoi että vaihtoivat armeija aikana hieman suurempaankin kalustoon osia.

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 01 Helmi 2014 08:31
Kirjoittaja taky
tuomaz kirjoitti:tarvikeakseli muistaakseni noin 170e tai sit orkkisakseli jotain 500e. Mutta, mutta...
Tai eBaysta puoleentoista sataan molemmat, http://www.ebay.ie/itm/2x-Antriebswelle ... 0372501872? samalla kertaa. Kohta vuoden olleet em. asennettuna ja ihan toimivat vetarit.

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 01 Helmi 2014 09:03
Kirjoittaja tuomaz
taky kirjoitti:Tai eBaysta puoleentoista sataan molemmat
Aika muikea hintaero noissa akseleissa tosiaan. Aikoinaan Fordilta kyselin hintaa niin muistaakseni jotain 900e oli yhteensä :roll:
Laatuerojakin noissa toki on, mulla ekasta fixuksen akselista meni laakeri ja nivelistä rasvat pihalle 10tkm jälkeen. Uutta tilalle, taas laakeri rikki 10tkm jälkeen. En jaksanut enää takuuseen vedota, vaikka olisin voinutkin. Uus laakeri sisään ja nyt on kestänyt. Positiivinen puoli oli että maahantuoja (koivunen) hyvitti kuittia vastaan jälkikäteen asennuksesta aiheutuneita kuluja, stefat, öljyt jne. Asennuksenkin olisivat maksaneet, mutta kun ite tein niin ei pystynyt velottaa :lol:

Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko kenelläkään kokemusta miten takuuasiat toimii ulkomailta tilattujen osien kanssa? Onko käytännössä muuta kuin takavalotakuu?
Ulkomaan nettikaupassahan mennään myyjäosapuolen kuluttajalakien mukaan? Aika paljon on tullut eBaysta tilattua mut on ollut niin hyvää ja halpaa ettei ole voinut valittaa.
Tessu kirjoitti:Pikuvinkki,akseli pakastimeen että on varmasti kylmä!
Tämä on toimiva juttu, itsekin kuullut raskaskonepuolelta samanlaista. Veikkaan et purkki kylmäsprayta vois kans toimia?

Re: Vetoakselin kannatinlaakerin vaihto Focukseen

Lähetetty: 03 Helmi 2014 19:16
Kirjoittaja Ike58
Kiitokset kaikille hyvistä vihjeistä.

Lopputulemana päätin tilata uudet vetoakselit Saksasta (siis molemmat). Hinta oli sen verran sopiva, että ei kehtaa ruveta räpeltämään pelkän kannatinlaakerin kanssa. Kilsojakin on jo sen verran mittarissa, että kohta olisi tullut niveletkin vaihtoon.

Varaosakauppa sb-autoteile toimii loistavasti ainkin tähän asti. Ilmoitin sinne autoni sarjanumeron ja vastineeksi heiltä tuli eBay item kode, jolla tilaus onnistui nappia naksauttamalla. Hinta toimituskuluineen oli 210 € ja toimitusajaksi luvattiin 5 päivää. Nyt vaan innolla odottelemaan milloin osat tulee ja onko ne oikeat.