Sivu 1/1

kumpi oli väärässä?

Lähetetty: 01 Helmi 2006 13:03
Kirjoittaja Mondeomies
mulla oli ´91 mk5 escort ja menin vaihdattamaan siihen takalaakerit kun rupes syömään renkaita sisäreunalta. korjaamolla auto nostettiin ylös ja klappia oli todella rutkasti. sain auton korjaamolta 179 euroa vastaan seuraavana päivänä. sitten tulikin jarrukenkien vaihto ajankohtaiseksi. nostin takapään ylös pukeille ja rupesin irroittamaan rangasta. kas kummaa! klappia oli edelleen. kaahasin korjaamolle ja valitin asiasta koska laakerirempasta oli vajaa kuukausi. äijä totesi viileästi että kartiolaakerissa kuuluukin olla vähän klappia. kumma juttu ettei toisella puolella ollut ollenkaan klappia!!! miten on asian laita? kuuluuko sitä olla vai ei?

Lähetetty: 01 Helmi 2006 13:33
Kirjoittaja Jaakko85
No ei kuulu olla väljyyttä tollasissa kovaa kiristettävissä laakereissa mun mielestä (Eikä myöskään omissa autoissa ole ollut, kun laakeri on kunnossa). Ihan pieni klappi on sallittu tollasissa joissa pyöränlaakeri kaipaa säätöä, eli yleensä vanhemmat autot, niistäkin sen klapin saa pois kun säätää sen laakerin oikealle tiukkuudelle.

Eihän mutteri ollut vaan päässyt löystymään?

Lähetetty: 01 Helmi 2006 14:11
Kirjoittaja JesseT
Ei missään nimessä pitäisi olla käsipelillä havaittavissa.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 14:36
Kirjoittaja janzamar
Ei tosiaan klappia..
pitää pyöriä kevyesti mutta ei mitään sivuttaisliikettä.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 17:00
Kirjoittaja jani
Kyllä siellä pitää olla pieni kädellä havaittava klappi, jos on kartiorulla laakerit.

Ja jos toisella puolella ei oo klappia, niin se on kiristetty sopivasti tai hieman liian lujaa. Kun kiristää sitä mutteria niin pitäisi riittää, että kiristää sen sormilla. Senhän takia siinä on se lukitusprikka.

Toinen kiristystiukkuuden tarkistustapa on se, että kiristää mutterin silleen, että se aluslaatta liikkuu nihkeesti kun sitä ruuvarilla lykkii..

Jatkoa vielä.. Jos ei oo pientä väljyyttä ja lähdet ajamaan pitempää matkaa, niin se laakerihan lämpenee ja lämmetessä laajenee, niin mihin se sitte laajenee ku ei oo pientä väljyyttä??? Näin.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 17:12
Kirjoittaja Jaakko85
jani kirjoitti:Kyllä siellä pitää olla pieni kädellä havaittava klappi, jos on kartiorulla laakerit.

Ja jos toisella puolella ei oo klappia, niin se on kiristetty sopivasti tai hieman liian lujaa. Kun kiristää sitä mutteria niin pitäisi riittää, että kiristää sen sormilla. Senhän takia siinä on se lukitusprikka.

Toinen kiristystiukkuuden tarkistustapa on se, että kiristää mutterin silleen, että se aluslaatta liikkuu nihkeesti kun sitä ruuvarilla lykkii..

Jatkoa vielä.. Jos ei oo pientä väljyyttä ja lähdet ajamaan pitempää matkaa, niin se laakerihan lämpenee ja lämmetessä laajenee, niin mihin se sitte laajenee ku ei oo pientä väljyyttä??? Näin.
Muttakun tuon escortin laakeri kiristetään n.200Nm tiukkuuteen, eli se on säätöäkaipaamaton laakeri. Sillon siellä ei paljon välyksiä tunnu.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 17:15
Kirjoittaja JesseT
jani kirjoitti:Kyllä siellä pitää olla pieni kädellä havaittava klappi, jos on kartiorulla laakerit.

Ja jos toisella puolella ei oo klappia, niin se on kiristetty sopivasti tai hieman liian lujaa. Kun kiristää sitä mutteria niin pitäisi riittää, että kiristää sen sormilla. Senhän takia siinä on se lukitusprikka.

Toinen kiristystiukkuuden tarkistustapa on se, että kiristää mutterin silleen, että se aluslaatta liikkuu nihkeesti kun sitä ruuvarilla lykkii..

Jatkoa vielä.. Jos ei oo pientä väljyyttä ja lähdet ajamaan pitempää matkaa, niin se laakerihan lämpenee ja lämmetessä laajenee, niin mihin se sitte laajenee ku ei oo pientä väljyyttä??? Näin.
Älä nyt puhu autoista mistä et tiedä. Ei noissa ole mitään säädettäviä laakereita lukitustapeilla enää. Nykyään on useimmissa sellaisen tarkasti mitoitetut jotka vedetään vaan tappiin asti, eli laakereiden sisäkoolit puristuu toisiaan vasten. Jos klappia vielä jää, niin sitten on jostakin palikasta, siis muusta kuin laakerista, kulunut tavaraa pois.

edit: myöhässä....

Lähetetty: 01 Helmi 2006 17:24
Kirjoittaja JesseT
lapazu kirjoitti: Sikäli asentaja on ihan oikeassa. Nyt sulla on autossa kaksi erilaista laakeria joilla on eri valmistaja ja pienet erot toiminnallisissa välyksissä.
Ikävä kyllä yleensä tuossa tapauksessa löysä johtuu siitä, että kulunut laakeri on jo ehtinyt syödä pintaa akselista tai laakeripesästä. Varsinkin etupyörien laakereissa ikävän useasti myös akseli menee vaihtoon.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 18:06
Kirjoittaja Jaakko85
jani kirjoitti:
Toinen kiristystiukkuuden tarkistustapa on se, että kiristää mutterin silleen, että se aluslaatta liikkuu nihkeesti kun sitä ruuvarilla lykkii..
.
Unohtui äsken mainita ettei tuo aluslevy pääse kaikissa tapauksissa edes pyörimään, nimittäin se on estetty sellaisella pienellä nypykällä (aluslevyn sisäkehässä) joka menee akselin ulkokehällä olevaan koloon ja näin ollen estää aluslevyn pyörimisen.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 18:27
Kirjoittaja Bootsi
lapazu kirjoitti:
Tää nyt on muistinvaraista mutta tässä kyseessä olevassa ekkerissä lienee se laakeripesä samassa paketissa laakerin kanssa. Siis kaupan paketissa.
Ainakin Sierraan saa "kokopaketin" tai pelkät laakerit. :wink:

Lähetetty: 01 Helmi 2006 20:23
Kirjoittaja Bootsi
lapazu kirjoitti: Sierra on takapotku, eskortti etuveto. Ei välttämättä samanlainen laakerointi takana....
Erinlaiset on.. mutta molemmissa 2x kartio laakerit ja momenttiin kiristys. :wink:

Lähetetty: 01 Helmi 2006 21:21
Kirjoittaja Mondeomies
Eräät "asiantuntijat" olivat sitä mieltä että pyörän napa olis kulunu ja siks se klappi.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 21:27
Kirjoittaja jani
Muttakun tuon escortin laakeri kiristetään n.200Nm tiukkuuteen, eli se on säätöäkaipaamaton laakeri. Sillon siellä ei paljon välyksiä tunnu.
No joo, perun sitte väittämäni tässä keskustelussa, mutta vanhemmissa esim. volkkareissa toimii tämä kyseinen homma.. Kuvittelin escoon vastaavaa systeemiä.
Unohtui äsken mainita ettei tuo aluslevy pääse kaikissa tapauksissa edes pyörimään, nimittäin se on estetty sellaisella pienellä nypykällä (aluslevyn ulkokehässä) joka menee akselin ulkokehällä olevaan koloon ja näin ollen estää aluslevyn pyörimisen.
Totta, mutta en tarkoittanut, että sitä pyöritettäisiin, vaan ruuvarilla vääntää sitä "reunasta" "reunaan", tiedäthän. Yleensähän se aluslevy on hieman väljä siihen akseliin.

Lähetetty: 01 Helmi 2006 22:27
Kirjoittaja JesseT
Mistä johtuu, että kaikki keskustelut aina päätyy Sierra ja OHC aiheiseksi?...

Lähetetty: 02 Helmi 2006 07:52
Kirjoittaja p3
jani kirjoitti:Kyllä siellä pitää olla pieni kädellä havaittava klappi, jos on kartiorulla laakerit.

Ja jos toisella puolella ei oo klappia, niin se on kiristetty sopivasti tai hieman liian lujaa. Kun kiristää sitä mutteria niin pitäisi riittää, että kiristää sen sormilla. Senhän takia siinä on se lukitusprikka.

Toinen kiristystiukkuuden tarkistustapa on se, että kiristää mutterin silleen, että se aluslaatta liikkuu nihkeesti kun sitä ruuvarilla lykkii..

Jatkoa vielä.. Jos ei oo pientä väljyyttä ja lähdet ajamaan pitempää matkaa, niin se laakerihan lämpenee ja lämmetessä laajenee, niin mihin se sitte laajenee ku ei oo pientä väljyyttä??? Näin.
kartiorullalaakerit tulee kiristää hieman tiukalle, jolloin laakeri hakeutuu varmasti paikalleen. tämän jälkeen löysätään että tulee havaittava välys ja lopuksi tiukataan se juuri pois ei yhtään yli :)

Lähetetty: 02 Helmi 2006 17:39
Kirjoittaja jani
p3 kirjoitti: kartiorullalaakerit tulee kiristää hieman tiukalle, jolloin laakeri hakeutuu varmasti paikalleen. tämän jälkeen löysätään että tulee havaittava välys ja lopuksi tiukataan se juuri pois ei yhtään yli :)
Näin!

Lähetetty: 02 Helmi 2006 18:00
Kirjoittaja Jaakko85
jani kirjoitti: Näin!

Niin, mutta tämä ei liity tuohon kysyjän escorttiin milläänlailla.

Lähetetty: 02 Helmi 2006 20:12
Kirjoittaja Mondeomies
miläs ero on kartiorullalaakerilla ja kartiolaakerilla? vai onko vain kaksi nimitystä samalle laakerille?

Lähetetty: 02 Helmi 2006 20:44
Kirjoittaja Bootsi
Mondeomies kirjoitti:miläs ero on kartiorullalaakerilla ja kartiolaakerilla? vai onko vain kaksi nimitystä samalle laakerille?
Sama laakeri.

Vanhoissa autoissa tuo laakeri kiristetään kuten "p3" kirjoittikin.
Ja useassa uudemmassa autossa, tuo saman tyyppinen laakeri kiristetään momenttiin, niin kuin "lapazu" kirjoitti.

Tutkikaa niitä laakeripesiänne ennen kuin tuhoatte ne uudet laakerit. :wink:

Lähetetty: 04 Helmi 2006 10:50
Kirjoittaja Mondeomies
eli koko jutun pointti oli siis se että MEIKÄLÄINEN oli oikeassa ja KORJAAMO väärässä. niin se ammattimieskin erehtyy... :wink:

Lähetetty: 04 Helmi 2006 23:05
Kirjoittaja jani
Mondeomies kirjoitti:eli koko jutun pointti oli siis se että MEIKÄLÄINEN oli oikeassa ja KORJAAMO väärässä. niin se ammattimieskin erehtyy... :wink:
Tai sitten yritti välttyä hommilta.. :wink:

Lähetetty: 06 Helmi 2006 10:16
Kirjoittaja Mondeomies
jani kirjoitti: Tai sitten yritti välttyä hommilta.. :wink:
taisi voorttikorjaamo menettää asiakkaan...