1.6 Zetec käyntiongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

1.6 Zetec käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Focus mk1 1.6 zetec S ajettu n .180tkm

Kaasuttaessa moottori aivastaa, ja tyhjäkäyntikin on mielestäni vähän epämääräistä ja moottorijarrutuksessa kone saa selvästi edelleen polttoainetta, koska kierrokset putoaa aika verkkaisesti ja auto vaan jatkaa kulkuaan.
Öljyt oli vaihdettaessa aivan litkua ja haisi vahvasti bensalle.

Imuilmavuotoja en jarrukliinerin kanssa ainakaan löytänyt, ja kumiletkut näyttää ehjiltä.
Tulpista ei ole tietoa koska vaihdettu mutta ei ainakaan viimeiseen 50tkm aikana, joten ne nyt on ainakin vaihtolistalla, liekö niillä ja tuolla bensankatkuisella öljylitkulla jotain tekemistä keskenään. Polttoainesuodatintakaan ei liene vaihdettu pitkiin aikoihin joten tuokin on vaihtolistalla.

Nyt on uudet öljyt ja ilmansuodatin. Öljyt on sentään vaihdettu huoltokirjan mukaan aina ajallaan ja hihna 130tkm paikkeilla.

Toinen vika on nopeusmittarin ajottainen putoaminen nollaan ajossa, erityisesti jos ajaa pitkään tasaista nopeutta.

Ja kolmas kysymys, miten tämän auton vaihteistoöljyn määrän voi tarkistaa/ lisätä, vaihteisto tuntuu vähän jäykältä.
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 1.6 Zetec käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

K.S. kirjoitti:Toinen vika on nopeusmittarin ajottainen putoaminen nollaan ajossa, erityisesti jos ajaa pitkään tasaista nopeutta.
Tähän auttaa VSS anturin vaihto, itse anturi maksaa joitain kymppejä. Vaihto voi olla tosi helppo tai tosi veemäinen, riippuen onko anturi umpijumissa vai ei :lol: Anturi sijaitsee vaihdelaatikon kyljessä, about hantinpuolen vetarin yläpuolella kun alapuolelta katsoo.
K.S. kirjoitti:Ja kolmas kysymys, miten tämän auton vaihteistoöljyn määrän voi tarkistaa/ lisätä, vaihteisto tuntuu vähän jäykältä.
Vaihteistossa on täyttöproppu mustan muovikotelon sisällä, about akun nurkilta kun katselet alaviistoon vasemmalle. Virallinen täyttötaso oli kai jotain sentin alle reiän, jotkut täyttää siihen asti että öljy valuu täyttöreiästä ulos, tyylejä on monia.
Itse olen käyttänyt öljyn lisäykseen peruutusvaloanturin reikää, helpommin siinä tyrkyllä kuin tuo "virallinen" täyttöreikä. Tosin silloin pitää tietää muulla tavoin, paljonko öljyä laittaa. Jos laatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, hyvähän olis vaihtaa nekin kokonaan. Vetoakseli irti, öljyt pihalle ja uudet litkut askiin 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin