Sivu 1/1
No nyt se Mondeo tempun teki
Lähetetty: 31 Tammi 2006 16:45
Kirjoittaja Naq
Kun vauhti nousee n. 60-90 km/h, niin ABS- ja luistoneston varotusvalot syttyvät.
Sanovat että ABS-boksi rikki.. Eikä maksa kuin 2300€!! Aivan käsittämätöntä.
Fordin liikkeessä siis, olivat todenneet että pyörien anturit toimii ihan oikein, mutta boksi luulee että kolme niistä on rikki.
Absit ja luistonesto kuitenkin toimii hyvin ennen sitä kriittistä nopeutta.
Mutta kun valot kerran lävähtää, niin ei auta kun sammuttaa ja käynnistää auto uudelleen.
Onko siis mitään tehtävissä ennen kun lähden romiksia pyörimään sormet ristissä?
Mitä se boksi on syönyt sisäänsä?
Juotos irti piirilevyllä?
IC-piiri hypännyt kannastaan?
Pitäiskö antaa hienosäätö-lekaa jonnekkin?
Oisko sulla tollasta ylimääräistä?;)
Missään tapauksessa en uutta meinaa ostaa. Ennemmin säästän auton juhannuksen rientoihin.
Kyllä harmittaa.
Lähetetty: 31 Tammi 2006 22:13
Kirjoittaja Naq
Eipä ole mahdollisuuksia tollaseen.
Kalliossa on vähän heikompi pitää tollasta varaosa-autoa lojumassa..
Lähetetty: 31 Tammi 2006 23:21
Kirjoittaja Monteonisti
Tuon kait pystyy vielä korjaan kun vanhaa mallia?
Tarkista painevenat ja "pohjan moottori"! 8)
Lähetetty: 01 Helmi 2006 14:04
Kirjoittaja Naq
Niimpäniin..
Eikö kukaan ole siis kurkannut tonne sisään?
Tai kertokaa edes mistä tuo boksi löytyy, niin osaan vasaroida oikeaa laatikkoa.. 8)
Lähetetty: 04 Helmi 2006 23:53
Kirjoittaja Monteonisti
Jos luit ollenkaan tuota aloitusta, siinä puhutaan ABS-boksista, eli ohjausjärjestelmästä.
Luinhan minä ja vastasin siihen, mikä mättää?
Vika kait ABS-laatikossa, siis boxisa? Löytyy seuraamalla jarruputkia pääsylinteriltä lähtien. Voi olla painevenat jumissa tai alapuolella oleva "sähkömoottori" jumissa!

Lähetetty: 05 Helmi 2006 13:21
Kirjoittaja Naq
Monteonisti kirjoitti:
Luinhan minä ja vastasin siihen, mikä mättää?
Vika kait ABS-laatikossa, siis boxisa? Löytyy seuraamalla jarruputkia pääsylinteriltä lähtien. Voi olla painevenat jumissa tai alapuolella oleva "sähkömoottori" jumissa!

Mullekkin selvisi että sehän ei ole pelkkä sähköinen-ohjauslaatikko, vaan että siinä on samassa pumppuyksikkö.
Taidan ihan ensimmäiseksi laittaa lämpimään talliin pariksi päiväksi ja toivoa parasta..
Mistähän se boksi muuten tietää nopeuden? Oma anturi, vai summaako se puöriltä tulevat tiedot? Kun tuntuukin olevan aika tarkka 80kmh, kun putoaa pois.
Kukaan ei tunnu tietävän..(Herttoniemen Ford, Bosch Autosähkö)
Lähetetty: 06 Helmi 2006 21:44
Kirjoittaja Naq
Vähän lisää taas..
Huomasin tuossa että vaikka varoitusvalot syttyvät, niin ABS:t kuitenkin toimivat. Näin ei mielestäni ollut alumperin, mutta kuitenkin..
Luistonesto kuitenkin pysyy poissa, joten olisikohan syytä kohdistaa vikaa siihen?
Kaikki toimii siis normaalisti ennen tiettyä nopeutta, eli ei kai pitäisi olla mekaanisesti mitään rikki? (ventiilit, moottori)
Minne antureiden tiedot siis kerätään? Ajotietokoneelle joka ohjaa ABS+ESP?
Vai absille, joka ohjaa luistonestoa?
Hämärää mulle..
Joku vihjasikin, että jotkin ABS:t vaihtaa ohjelmaa nopeuden kasvaessa, sallien pidemmät pyörien lukitukset, yms. Onko mondeossa näin?
Se toisaalta voisi selittää jotain ton nopeuden vaikutuksesta asiaan..
Ja outoa ettei merkkiliikkeessä osata vastata tälläisiin kysymyksiin..!;)
Lähetetty: 07 Helmi 2006 08:28
Kirjoittaja jpisteh
Naq kirjoitti:Vähän lisää taas..
Huomasin tuossa että vaikka varoitusvalot syttyvät, niin ABS:t kuitenkin toimivat. Näin ei mielestäni ollut alumperin, mutta kuitenkin..
Luistonesto kuitenkin pysyy poissa, joten olisikohan syytä kohdistaa vikaa siihen?
Kaikki toimii siis normaalisti ennen tiettyä nopeutta, eli ei kai pitäisi olla mekaanisesti mitään rikki? (ventiilit, moottori)
Minne antureiden tiedot siis kerätään? Ajotietokoneelle joka ohjaa ABS+ESP?
Vai absille, joka ohjaa luistonestoa?
Joku vihjasikin, että jotkin ABS:t vaihtaa ohjelmaa nopeuden kasvaessa, sallien pidemmät pyörien lukitukset, yms. Onko mondeossa näin?
Se toisaalta voisi selittää jotain ton nopeuden vaikutuksesta asiaan..
Mekaaninen rikki olo ei varmaan tulee kyseeseen.
Tuossa Mondeossa on ilmeisesti Bendix Mecacrome ABS-järjestelmä, joka on täysin outo minulle. Kuitenkin tarkastaisin ns. vika hetkellä kaikkien pyörätunnistimien signaalit vian esiintymishetkellä mielellään oskilloskoopilla. Veikkailua: Jos pulssi menee jollain nopeudella ns. puuroksi, jota ohjainlaite ei pysty tunnistimaan, sytyttää vikavalon, kun nopeus laskee riittävän alas signaali tulee luettavaksi ja näin vika koodi poistuu muistista.
Onko luistonesto ns. tehoja vähentävä?
Ohjaako luistonesto myös jarruja ns. sähköinen tasauspyörästön lukitus?
Fordilla on omat lyhenteet molemmille, mutta en jaksaa kaivaa niitä.
Käsittääkseni tuossa Mondeossa ei ole ESP-järjestelmää.
Anturitiedot menee aina ABS-yksikölle ja sieltä se käskyttää luistonestoa (moottorinohjausta tehon vähennys).
Ajonopeus ABS-järjestelmälle lasketaan monien parametrien avulla...
- pyörien pyörimisnopeus
- pyörien kiihtyvyys (paineen löysäys)
- auton laskennallinen hidastuvuus
- voi olla hidastuvuus tunnistinkin (jossain järjestelmissä)
Nopeuden kasvaessa säätötaajuus tuskin muuttuu, mutta pyörät ovat pitemmän matkaa kerralla lukossa (aika vakio ja nopeus muuttuu).
j.h
Jos purkurilta ostat uuden boxin, niin varmistu yhteensopivuudesta, noissa on yllättävän paljon vuosi, malli jne. eroavaisuuksia.
Lähetetty: 07 Helmi 2006 13:12
Kirjoittaja Naq
jpisteh kirjoitti:
Mekaaninen rikki olo ei varmaan tulee kyseeseen.
Tuossa Mondeossa on ilmeisesti Bendix Mecacrome ABS-järjestelmä, joka on täysin outo minulle. Kuitenkin tarkastaisin ns. vika hetkellä kaikkien pyörätunnistimien signaalit vian esiintymishetkellä mielellään oskilloskoopilla. Veikkailua: Jos pulssi menee jollain nopeudella ns. puuroksi, jota ohjainlaite ei pysty tunnistimaan, sytyttää vikavalon, kun nopeus laskee riittävän alas signaali tulee luettavaksi ja näin vika koodi poistuu muistista.
Onko luistonesto ns. tehoja vähentävä?
Ohjaako luistonesto myös jarruja ns. sähköinen tasauspyörästön lukitus?
Fordilla on omat lyhenteet molemmille, mutta en jaksaa kaivaa niitä.
Käsittääkseni tuossa Mondeossa ei ole ESP-järjestelmää.
Anturitiedot menee aina ABS-yksikölle ja sieltä se käskyttää luistonestoa (moottorinohjausta tehon vähennys).
Ajonopeus ABS-järjestelmälle lasketaan monien parametrien avulla...
- pyörien pyörimisnopeus
- pyörien kiihtyvyys (paineen löysäys)
- auton laskennallinen hidastuvuus
- voi olla hidastuvuus tunnistinkin (jossain järjestelmissä)
Nopeuden kasvaessa säätötaajuus tuskin muuttuu, mutta pyörät ovat pitemmän matkaa kerralla lukossa (aika vakio ja nopeus muuttuu).
j.h
Jos purkurilta ostat uuden boxin, niin varmistu yhteensopivuudesta, noissa on yllättävän paljon vuosi, malli jne. eroavaisuuksia.
Tosiaan fordilta olivat tarkistaneet antureiden signaalit, ja sanoivat niiden olevan kunnossa.. Mutta boksi luulee niiden olevan rikki.
Mutta eivät tuntuneet kovin varmoilta asiasta...
Luitonesto vähentää tehoja (ja pitää sellaisen rutinan), sekä ohjaa mielestäni myös jarruja (lukitus).
Niin, ESP:hän taitaa tarkoittaa ajonvakautusjärjestelmää. Siitä ei ole kyse.
Lyhenteet sekaisin.
Taidan käydä anturit ja kaikki liittimet kunnolla läpi, ehkä se vika sieltä löytyy.. Palailen ensiviikolla kun on aikaa, mutta pistäkää vinkkiä mistä kannataa tuota lähtä kaivelemaan!
Ja kiitoksia vinkeistä!
Lähetetty: 08 Helmi 2006 07:45
Kirjoittaja jpisteh
Naq kirjoitti:Tosiaan fordilta olivat tarkistaneet antureiden signaalit, ja sanoivat niiden olevan kunnossa.. Mutta boksi luulee niiden olevan rikki.
Mutta eivät tuntuneet kovin varmoilta asiasta... :?
Luitonesto vähentää tehoja (ja pitää sellaisen rutinan), sekä ohjaa mielestäni myös jarruja (lukitus).
Taidan käydä anturit ja kaikki liittimet kunnolla läpi, ehkä se vika sieltä löytyy.. Palailen ensiviikolla kun on aikaa, mutta pistäkää vinkkiä mistä kannataa tuota lähtä kaivelemaan!
Ja kiitoksia vinkeistä!
Veikkaan, että Fordilla on tarkastettu anturit paikallaan ollessa ja pienessä nopeudessa ja sekin tehty testerillä. Testerin antama tieto on jo ABS-järjestelmän käsittelemää tietoa, joten ei enää FAKTAA. Testeri lukee arvot kerran pari sekunnissa ja oskilloskooppi lukee arvot muutaman tuhat kertaa sekunnissa. Oskilloskoopilla anturisignaalit suuremmassa nopeudessa (vian esiintymisnopeus) olisi minun ehdotus...
Jos molemmat vetävät pyörät luistavat vähennetään tehoja jos toinen pyörä luistaa niin jarrutetaan luistavaa pyörää.
j.h
Lähetetty: 08 Helmi 2006 22:28
Kirjoittaja K.S.
Toihan on ihan selkeä homma.
Ne on tyriny huollossa eikä testannu kunnolla.
Niinkun tossa ylenpänä jo mainittiinkin että joku anturi on rikki/jäässä ja kovassa nopeudessa antaa pelkkää "puuroa" ja boksi ei sitä ymmärrä.
Lähetetty: 27 Helmi 2006 18:34
Kirjoittaja Naq
K.S. kirjoitti:Toihan on ihan selkeä homma.
Ne on tyriny huollossa eikä testannu kunnolla.
No niin. Tänään hain auton Pitäjänmäen Fordilta ja sanoivat taas että se on se boksi rikki..!
Testerillä kai saaneet vikakoodin "sisäinen mikroprosessori-vika".
Suoraan sanoen epäilyttää vieläkin..!
En saanut jutella tarkastuksen tehneen asentajan kanssa, mutta tuskin oli tarkistettu antureiden toimintaa kovissa nopeuksissa, vaikka sitä nimenomaan pyysin.
Luottavat kai sokeasti siihen vikakoodiin. Alkaa tapelu-into hyytyä kun veloittivat tuostakin tarkastuksesta 120€..
Mutta, voinhan olla väärässäkin.

Kai se on pakko ootella lämpimämpiä kelejä ja laittaa itse se oskiloskooppi kiinni..
Lähetetty: 27 Helmi 2006 18:36
Kirjoittaja Naq
Pakko vielä mainita suunnaton pettymys Fordin asiakaspalveluun ja asiantuntemukseen, ainakin tässä tilanteessa.