FORD MONDEO II StW (BNP) 1.8 TD , vuosimallia 1999.
Kuinka tähän vaihdetaan laturi?
Keskustelupalstoilla joku on vaihtanut laturin yläkautta.
Omaani kun tutkin, yläkautta tila näyttää aivan liian ahtaalta.
Onnistuuko alakautta näin.
1. Akun nolla johto pois.
2. Oikeapyörä pois ja se takaa suojalevy pois.
3. Ylhäältä moottorintakaa suodin pois, jotta laturi ja sen yläruuvi ja piuhat saadaan näkyviin.
4. Otetaan öljynsuodin pois ( öljytkin samalla pois) , ja raidetanko irroitetaan olkanivelestä.
5. Löysätään laturin hihna.
6. Kierretään laturin kiinnitys pultit pois sekä yläpuolelta, että alapuolelta -
7. Soipiiko nyt laturitulemaan alakautta pois?
Entä operaation riskit?
Mondeo 1.8 TD Laturin vaihto
Re: Mondeo 1.8 TD Laturin vaihto
No melkein noin, mutta vähän tarkennusta:tuik kirjoitti:FORD MONDEO II StW (BNP) 1.8 TD , vuosimallia 1999.
Kuinka tähän vaihdetaan laturi?
Keskustelupalstoilla joku on vaihtanut laturin yläkautta.
Omaani kun tutkin, yläkautta tila näyttää aivan liian ahtaalta.
Onnistuuko alakautta näin.
1. Akun nolla johto pois.
2. Oikeapyörä pois ja se takaa suojalevy pois.
3. Ylhäältä moottorintakaa suodin pois, jotta laturi ja sen yläruuvi ja piuhat saadaan näkyviin.
4. Otetaan öljynsuodin pois ( öljytkin samalla pois) , ja raidetanko irroitetaan olkanivelestä.
5. Löysätään laturin hihna.
6. Kierretään laturin kiinnitys pultit pois sekä yläpuolelta, että alapuolelta -
7. Soipiiko nyt laturitulemaan alakautta pois?
Entä operaation riskit?
kohta 3. Tarkoitat varmaan välijäähdytintä, kyllä, se pois.
kohta 4. Raidetankoa ei ole pakko irroittaa, antaa kyllä pikkuisen lisätilaa, suodatin kyllä.
kohta 5. Otetaan laturin hihna kokonaan pois edestä. Samoin laturin hihnan kiristin kokonaan pois, on tiellä.
kohta 7. Muistaakseni jouduin ihan hiukan nostamaan tai laskemaan moottoria, eli jakohihnan puoleinen moottorin kannatin löysälle, ei tarvitse kokonaan irroittaa. Sitten pitäisi mahtua. En oikeastaan tiedä mitä riskejä siihen nyt sisältyisi. Niin se laturi tulee vain määrätyssä asennossa sieltä pois, muistaakseni pystyssä hihnapyörä ylöspäin. On melko tiukka väli, mutta mahtuu.