Sivu 1/1

Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 16 Marras 2013 18:40
Kirjoittaja jarzko
Eli 2 litranen 16 valve zetec vm.99 farkku. Kuka osaisi sanoa mistä mahtaisi johtua fordin epätasainen tyhjäkäynti? Vaihdettu jakopään hilppeet jonka jälkeen paukautti putkessa, tyhjäkäynti muuttunut epätasaiseksi ja kone ravistaa aikalailla. Kävisikö kolmella? Osia tähän mennessä vaihdettu tyhjäkäynti-venttiili ja lambda. Kaikki letkut ja liittimet käyty lävite ja suihkittu aineella koneen käydessä, ei havaittavissa imu vuotoa. Auto tuntuu muuten pelittävän hyvin maantie ajossa eikä vie bensaakaan sen enempää mitä aikaisemmin ja tehot samalla tasolla kuin aiksemminkin. Auto nykii jos ajaa n. 5-60km/h pintakaasulla. Ilmamäärämittari mitattu ja näytti ainakin oikeita arvoja. Pakokaasu haisee joksenkin oudolle "raketille".

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 16 Marras 2013 20:36
Kirjoittaja ReiluReiska
Onko mahdollista että jako päässyt hyppäämään yhdellä hampaalla? Luulisi kyllä että se tuntuisi sitten tehoissa...

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 16 Marras 2013 21:29
Kirjoittaja jarzko
Olen moneen kertaan purkanut jakopään ja katsonut ajoitus merkit. Siellä oli valmiina punaset täpät yläällä molemmissa nokissa yhdillä täpeillä ja alaalla kahdella täpällä merkattuna. En ole itse ainakaan huomannut auton tehoissa mitään vaikutusta suuntaan enkä toiseen. Ei viitsisi kokeilla kääntää hampaan verran jakoa ettei aiheuta enempää tuhoa koneelle.

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 16 Marras 2013 21:48
Kirjoittaja yritäedes
jarzko kirjoitti:Siellä oli valmiina punaset täpät yläällä molemmissa nokissa yhdillä täpeillä ja alaalla kahdella täpällä merkattuna.
Siis edellinen omistaja/korjaamo on tehnyt sinne omat merkit? Sulla ei siis ole Zetecin ajoitustyökaluja käytössä? Tuo on sen verran millintarkka asetus, että kannattaa tarkastaa nokka-akseleiden takapäistä, että 5 mm latta menee uriin, edellyttäen että kampiakseli on varmasti kohdallaan, eli 1. mäntä YKK:ssa.

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 16 Marras 2013 22:53
Kirjoittaja jarzko
Elikkä ei oo ajoitustyökaluja ja aikaisemmat merkit joku tehny kylläkin. Mitenkähän tämä tarkistus tapahtuu?? Nokka akselin takapäitä meinaan akun puolelta akselin päästä? :o missä siellä on urat mihin latta pitäisi mennä? Onko jotain mittoja niistä ajoitustyökaluista? Taikka kuvia kuinka tarkistan yläpään/alapään jaon? Missäs asennossa kampiakselin kiilaura on kun 1 pytty on ykk:ssa? Näkeköö esim tulpan reiästä millon on ykk kohdassa?

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 17 Marras 2013 10:38
Kirjoittaja yritäedes
Jos haluat itse tarkistaa ajoituksen (voihan vika olla muuallakin), voisi olla parasta hankkia - ostaa tai lainata kaverilta/kirjastosta korjausopas, jossa tuo asia perusteellisesti selvitetään.'
jarzko kirjoitti:Nokka akselin takapäitä meinaan akun puolelta akselin päästä? missä siellä on urat mihin latta pitäisi mennä?

Jep, siellä akseleiden päissä on urat, joiden tulee olla saman suuntaiset ja kannen reunan tasolla - niin, että 5 mm paksuisen lattaraudan tai vaikka viilan voi laittaa niihin uriin.
jarzko kirjoitti:Missäs asennossa kampiakselin kiilaura on kun 1 pytty on ykk:ssa? Näkeköö esim tulpan reiästä millon on ykk kohdassa?
Kampuran kiilaurasta en ole varma, ehkä ylöspäin. Tulpan reikään kun laittaa vaikka pitkän meisselin ja tekee siihen merkkejä, saa melko hyvin männän YKK-asentoon. Se "oikea" ja tarkin keino on kuitenkin lohkoon kierrettävä lukitustappi, jota vasten kampiakseli käännetään.

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 17 Marras 2013 13:11
Kirjoittaja focst
Kiila ylhäällä on oikea asento.. ei se viivotin mene sinne nokkien päähän kun yhdessä asennossa juurikin kiila ylös päin..

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 17 Marras 2013 13:17
Kirjoittaja focst
Tulpat tulpanjohdot ja puola tarkastus..onko kaikki liittimet kunnolla kiinni..? Tuskin johtuu jakohihnasta käyntivika jos kerran omat merkit on kohdillaan..on niitä tussi/maalikynä merkeillä vaihdettu todella paljon..

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 17 Marras 2013 14:02
Kirjoittaja yritäedes
focst kirjoitti:jos kerran omat merkit on kohdillaan
Siinähän se, kun merkit ei ole omat... :roll:
Siitä olen aivan samaa mieltä, ettei tuo välttämättä jaosta johdu...

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 17 Marras 2013 20:23
Kirjoittaja focst
Tarkoitin että kun merkit oli omat tai tehtaan on uudella ja vanhalla hihnalla kohdallaan niin en usko vian johtuvan hihnan vaihdosta..

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 17 Marras 2013 21:09
Kirjoittaja jarzko
Täytyypä käydä ostamassa uusi virranjako boxi ja tulpanjohdot+ tulpat ja jos muistas niin ostas samalla ykk-anturin ja kampiakselin anturi. Jos ei asetu vieläkään niin sitten varmaan käytettävä tohtorilla.

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 18 Marras 2013 10:17
Kirjoittaja jarzko
focst kirjoitti:Tarkoitin että kun merkit oli omat tai tehtaan on uudella ja vanhalla hihnalla kohdallaan niin en usko vian johtuvan hihnan vaihdosta..
voisiko vika olla jossain alipaine järjestelmässä tai letkussa? Yksi letku oli irronnut imusarjalta niin ei pysynyt käynnissä ollenkaan ja kun letkun laitto kiinni niin pysy juuri ja juuri käynnissä. Onko jollain tietoa että mitkä letkut menee helposti rikki mitkä kannattaa vaihtaa?

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 18 Marras 2013 19:39
Kirjoittaja jarzko
ReiluReiska kirjoitti:Onko mahdollista että jako päässyt hyppäämään yhdellä hampaalla? Luulisi kyllä että se tuntuisi sitten tehoissa...


Voiko olla mahdollista jos kampiakselin jako olisi mennyt 1 hampaan pieleen. Mitenkä vaikuttaa autoon? Meneekö venttiilit solmuun jos kokeilee kääntä hampaan verran jompaan kumpaan suuntaan?

Olisko jollain laittaa kuvaa missä on nämä ajoitus tapin kohdat kampiakselin päässä?

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 18 Marras 2013 23:40
Kirjoittaja yritäedes
jarzko kirjoitti:Olisko jollain laittaa kuvaa missä on nämä ajoitus tapin kohdat kampiakselin päässä?
Tuolla sivulla on kuvat ylösalaisin olevasta lohkosta (pakosarjan puoli),
tapin paikasta ja miten se toimii. Se tulee siis lohkon kylkeen, ei akselin päähän. Ja se siis EI ole lukituspultti, sitä vasten ei saa hihnapyörän pulttia vääntää.

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 21 Marras 2013 22:33
Kirjoittaja jarzko
Nyt toimii foordi niin kun pitää. Kannatti ostaa fordin korjausopas ja tutustua. Loppujen lopuksi syynä oli virheellinen ajoitus toisella nokalla. Toinen nokka oli hampaan verran pielessä. Nokka oli hampaan verran vastapäivään vintturallaan.

Re: Ford focus 2.0 16v zetec tyhjäkäynti, jakorempan jälkeen

Lähetetty: 22 Marras 2013 00:37
Kirjoittaja yritäedes
Hyvä homma kun sait kuntoon! Nokka oli tosiaan myöhäisellä ja siksi kone kävi hyvin kierroksilla/kuormitettaessa.