Kaipaan pykälätietoa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Looney
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2005 05:26

Kaipaan pykälätietoa

Viesti Kirjoittaja Looney »

Alustetaan keskustelu kertomalla mahdollisesta/tulevasta projektista.
Farkku sierra ennen 6/87 ensi rekattu, turbo(t) ja mahd. iso moottori ja katulaillinen.

Useampi kysymys on tullut vuosien varrella mieleeni ja ratkaistukin mutta osa tiedosta on jo myös kadonnut. Lakiin on myös ilmeisesti tullut turvavarusteiden osalta(jarrut etc) muutoksia.

Elikkä:

- Nykyinen muutoskatsastus vs 5 vuotta sitten....
-Jarrut (turvavarusteet) saa muuttaa ilman prosentteja paremmaksi?
-Tehorajoitukset ovat edelleen voimassa (+prossat vs jarrut) eikä erikoismalleja lasketa((xr8 etc) vai onko joku hurja saanut läpi Suomen leimasta?)
- v8 asentaminen keulalle kun kerran kutosesta ei ole täyttämään toiveita.
- toimiiko MS _oikeasti_ (vs. haltec, wolf...)
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Eikös suomessa ole yksi V8 sierra tehty... Jep! Google löysi tälläisen sivun:

http://fordsierrav8.i8.com/

Olishan tuo ihan mukava peli... :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

on noita V8:ja näkynyt, mutta eipä taida leimattuja olla yksikään
(en tosin vanno)


tarkotan siis "oikealla" kasikoneella, ei roverin 3.5:lla... :lol:
Focus 1.0 edition a6 2017
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

No sierran tapauksessa on sentään jotain mahdollisuuksia selvitä muutoskatsastuksella. Lupien saaminen kun vastaa nykyään lähinnä lotosta voittamista.
Vertailumallina voi käyttää tehon (jarrut), tilavuuden(hmm...? voimansiirto) ja painon (jousitus) puolesta saman mallisarjan eri versioita.
Tehokkain sierran versio taisi olla 220hv cosworth joten suurin katsastuslaillinen teholukema saisi tällöin sierrassa olla 220hv+20% = 264hv.
Vääntömomentin suuruutta ei muutoskatsastuksessa mitenkään huoimioda.
Suurin suomessa tyyppihyväksytty moottori sierrassa on 2,9 joten suurin katsastuslaillinen tilavuus olisi tällöin ~3625cm3 (221 cid).
Painon puolesta vertailumalliksi kannattanee ottaa neliveto 2,8 tai 2,9 kuutosella. Valurautakonetta keulalle kammettaessa saattaa kuitenkin joutua kompensoimaan etupään lisääntynyttä painoa jotta päästään vertailumalli +20% rajoihin, helpoiten esim. siirtämällä akku takakonttiin. Painossa sai siis olla +20% vertailumalliin. Tarkkoja painolukemia en osaa em. autoista sanoa. Myöskin omamassan kasvu saattaa aiheuttaa kantavuuden pienenemisen ja siten esimerkiksi auton rekisteröimisen nelipaikkaiseksi.
Em. asiat ylittäviin muutoksiin tarvitsee sitten hakea poikkeuslupaa. Voihan sen ehkä hyvillä perusteluilla saadakin...........
Eli ns. roverin kasi menisi siis muutoskatsastuksella. Muiden kanssa voi ongelmaa tulla painon ja varsinkin tilavuuden vuoksi... tehon puolesta lähes joka moottorista löytynee riittävän laiska alkuperäisversio (pelkkä tyyppikoodin vertaaminen dokumentteihin yleensä riittää tehon todentamiseen muutoskatsastuksessa mikäli moottoria ei ole näkyvästi viritetty).
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Kaverilla on STW Sierra 302 V8:lla.
Leimattu tammikuussa 2000. Muutos % oli jotain 46 hujakoilla, mutta siinä oli pakollisten lisäksi sisustaa ym. muutettu.
Tehty -83 1.6 työläismallista.

Pitäishän pääkaupunkiseudulla olla sen ex. Pro Stock teamipäälikön vastaava STW. Muistaakseni leimattu -99.
Looney
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2005 05:26

Viesti Kirjoittaja Looney »

country sedan kirjoitti:Kaverilla on STW Sierra 302 V8:lla.
Leimattu tammikuussa 2000. Muutos % oli jotain 46 hujakoilla, mutta siinä oli pakollisten lisäksi sisustaa ym. muutettu.
Tehty -83 1.6 työläismallista.

Pitäishän pääkaupunkiseudulla olla sen ex. Pro Stock teamipäälikön vastaava STW. Muistaakseni leimattu -99.
Jos, en suinkaan epäile, kaverillasi on 302 keulalla voisin haluta olla hieman utelias.

Mitkä jarrut?
Mikä 302 ja miltä vuodelta?(mustang?)
Miten?
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Looney kirjoitti: Jos, en suinkaan epäile, kaverillasi on 302 keulalla voisin haluta olla hieman utelias.

Mitkä jarrut?
Mikä 302 ja miltä vuodelta?(mustang?)
Miten?
Cossun jarrut ympäriinsä, edessä Cossun tolpat.
Puukylki farmarin kaasarikone.
?? Varmaan siten, kun luvat oli myönnetty -98.
Looney
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2005 05:26

Viesti Kirjoittaja Looney »

country sedan kirjoitti: Cossun jarrut ympäriinsä, edessä Cossun tolpat.
Puukylki farmarin kaasarikone.
?? Varmaan siten, kun luvat oli myönnetty -98.
Eli ilmeisesti haettu akelta erityislupa?
Oliko mitään erityistä syytä/kikkaa jolla tuli myönteinen päätös?
Vastaa Viestiin