Kaipaan pykälätietoa
Kaipaan pykälätietoa
Alustetaan keskustelu kertomalla mahdollisesta/tulevasta projektista.
Farkku sierra ennen 6/87 ensi rekattu, turbo(t) ja mahd. iso moottori ja katulaillinen.
Useampi kysymys on tullut vuosien varrella mieleeni ja ratkaistukin mutta osa tiedosta on jo myös kadonnut. Lakiin on myös ilmeisesti tullut turvavarusteiden osalta(jarrut etc) muutoksia.
Elikkä:
- Nykyinen muutoskatsastus vs 5 vuotta sitten....
-Jarrut (turvavarusteet) saa muuttaa ilman prosentteja paremmaksi?
-Tehorajoitukset ovat edelleen voimassa (+prossat vs jarrut) eikä erikoismalleja lasketa((xr8 etc) vai onko joku hurja saanut läpi Suomen leimasta?)
- v8 asentaminen keulalle kun kerran kutosesta ei ole täyttämään toiveita.
- toimiiko MS _oikeasti_ (vs. haltec, wolf...)
Farkku sierra ennen 6/87 ensi rekattu, turbo(t) ja mahd. iso moottori ja katulaillinen.
Useampi kysymys on tullut vuosien varrella mieleeni ja ratkaistukin mutta osa tiedosta on jo myös kadonnut. Lakiin on myös ilmeisesti tullut turvavarusteiden osalta(jarrut etc) muutoksia.
Elikkä:
- Nykyinen muutoskatsastus vs 5 vuotta sitten....
-Jarrut (turvavarusteet) saa muuttaa ilman prosentteja paremmaksi?
-Tehorajoitukset ovat edelleen voimassa (+prossat vs jarrut) eikä erikoismalleja lasketa((xr8 etc) vai onko joku hurja saanut läpi Suomen leimasta?)
- v8 asentaminen keulalle kun kerran kutosesta ei ole täyttämään toiveita.
- toimiiko MS _oikeasti_ (vs. haltec, wolf...)
Eikös suomessa ole yksi V8 sierra tehty... Jep! Google löysi tälläisen sivun:
http://fordsierrav8.i8.com/
Olishan tuo ihan mukava peli...
http://fordsierrav8.i8.com/
Olishan tuo ihan mukava peli...

Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
No sierran tapauksessa on sentään jotain mahdollisuuksia selvitä muutoskatsastuksella. Lupien saaminen kun vastaa nykyään lähinnä lotosta voittamista.
Vertailumallina voi käyttää tehon (jarrut), tilavuuden(hmm...? voimansiirto) ja painon (jousitus) puolesta saman mallisarjan eri versioita.
Tehokkain sierran versio taisi olla 220hv cosworth joten suurin katsastuslaillinen teholukema saisi tällöin sierrassa olla 220hv+20% = 264hv.
Vääntömomentin suuruutta ei muutoskatsastuksessa mitenkään huoimioda.
Suurin suomessa tyyppihyväksytty moottori sierrassa on 2,9 joten suurin katsastuslaillinen tilavuus olisi tällöin ~3625cm3 (221 cid).
Painon puolesta vertailumalliksi kannattanee ottaa neliveto 2,8 tai 2,9 kuutosella. Valurautakonetta keulalle kammettaessa saattaa kuitenkin joutua kompensoimaan etupään lisääntynyttä painoa jotta päästään vertailumalli +20% rajoihin, helpoiten esim. siirtämällä akku takakonttiin. Painossa sai siis olla +20% vertailumalliin. Tarkkoja painolukemia en osaa em. autoista sanoa. Myöskin omamassan kasvu saattaa aiheuttaa kantavuuden pienenemisen ja siten esimerkiksi auton rekisteröimisen nelipaikkaiseksi.
Em. asiat ylittäviin muutoksiin tarvitsee sitten hakea poikkeuslupaa. Voihan sen ehkä hyvillä perusteluilla saadakin...........
Eli ns. roverin kasi menisi siis muutoskatsastuksella. Muiden kanssa voi ongelmaa tulla painon ja varsinkin tilavuuden vuoksi... tehon puolesta lähes joka moottorista löytynee riittävän laiska alkuperäisversio (pelkkä tyyppikoodin vertaaminen dokumentteihin yleensä riittää tehon todentamiseen muutoskatsastuksessa mikäli moottoria ei ole näkyvästi viritetty).
Vertailumallina voi käyttää tehon (jarrut), tilavuuden(hmm...? voimansiirto) ja painon (jousitus) puolesta saman mallisarjan eri versioita.
Tehokkain sierran versio taisi olla 220hv cosworth joten suurin katsastuslaillinen teholukema saisi tällöin sierrassa olla 220hv+20% = 264hv.
Vääntömomentin suuruutta ei muutoskatsastuksessa mitenkään huoimioda.
Suurin suomessa tyyppihyväksytty moottori sierrassa on 2,9 joten suurin katsastuslaillinen tilavuus olisi tällöin ~3625cm3 (221 cid).
Painon puolesta vertailumalliksi kannattanee ottaa neliveto 2,8 tai 2,9 kuutosella. Valurautakonetta keulalle kammettaessa saattaa kuitenkin joutua kompensoimaan etupään lisääntynyttä painoa jotta päästään vertailumalli +20% rajoihin, helpoiten esim. siirtämällä akku takakonttiin. Painossa sai siis olla +20% vertailumalliin. Tarkkoja painolukemia en osaa em. autoista sanoa. Myöskin omamassan kasvu saattaa aiheuttaa kantavuuden pienenemisen ja siten esimerkiksi auton rekisteröimisen nelipaikkaiseksi.
Em. asiat ylittäviin muutoksiin tarvitsee sitten hakea poikkeuslupaa. Voihan sen ehkä hyvillä perusteluilla saadakin...........
Eli ns. roverin kasi menisi siis muutoskatsastuksella. Muiden kanssa voi ongelmaa tulla painon ja varsinkin tilavuuden vuoksi... tehon puolesta lähes joka moottorista löytynee riittävän laiska alkuperäisversio (pelkkä tyyppikoodin vertaaminen dokumentteihin yleensä riittää tehon todentamiseen muutoskatsastuksessa mikäli moottoria ei ole näkyvästi viritetty).
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Jos, en suinkaan epäile, kaverillasi on 302 keulalla voisin haluta olla hieman utelias.country sedan kirjoitti:Kaverilla on STW Sierra 302 V8:lla.
Leimattu tammikuussa 2000. Muutos % oli jotain 46 hujakoilla, mutta siinä oli pakollisten lisäksi sisustaa ym. muutettu.
Tehty -83 1.6 työläismallista.
Pitäishän pääkaupunkiseudulla olla sen ex. Pro Stock teamipäälikön vastaava STW. Muistaakseni leimattu -99.
Mitkä jarrut?
Mikä 302 ja miltä vuodelta?(mustang?)
Miten?
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala