Escort 1997 1.6 Zetec käynnistymisongelma
Lähetetty: 22 Syys 2013 21:06
Tervehdys,
Mulla on Ford escort 1997 1.6 Zetec koneella ja siinä on ollut viimeisen muutaman vuoden enemmän ja vähemmän ongelmia käynnistymisen kanssa.
Välillä auto ei starttaa (ei pyöri startti) ollenkaan, mutta virta menee päälle (eli radiot, valot yms päälle). Ongelma saattaa olla välillä kuukausia poissa, mutta ilmaantuu taas vaivaamaan. Nyt viime aikoina se on pahentunut ja jotain toimenpiteitä tarvii tehdä. Yleensä auto käynnistyy, kun avainta kääntelee virtalukossa, saattaa mennä 2min tai puoli tuntia. Edellinen omistaja käyttänyt autoa korjaamolla muutamaan otteeseen, mutta aina silloin lähtenyt ensimmäisellä käyntiin joten vikaa ei saatu mitattua. Startti ja virtalukon pohja vaihdettu, mutta sama ongelma pysyy. Tosin yleensä muutosten jälkeen pysyy hetken poissa.
Nyt uutena vikana ilmaantunut se, että sisäpuhallin lakkasi toimimasta. Mittasin tänään, että sille ei tule virtaa ollenkaan.
Viime viikkoina päätin käyttää hyväkseni starttaamattomuuden ja yrittää paikallistaa vikaa tarkemmin:
- Kun auto ei starttaa, ei solenoidille tule jännitettä (mitattu konehuoneessa olevasta liitoksesta, ei solenoidilta. Sama piuha kuitenkin
- Kun auto ei starttaa, virtalukon pohjan starttinastalla (15?) on jännite (sama tietysti myös silloin kuin starttaa)
- Irrotin sulakerasiasta johdot ja välillä virtalukonpohja-sulakerasia on yhteys, samoin kuin välillä sulakerasia-konehuoneessa oleva liitos (tätä mitatessa tosin ei tietoa olisiko auto käynnistynyt, koska piuhat olivat irti, eli teoriassa jompikumpi johdoistakin saattaa olla huonona)
Sulakerasia avattiin ja silloin startin herätepiiri toimi (kun ohitti releen, jossa ei siis jännitettä silloin). Huonoihin liitoksiin voi tietysti vaikuttaa boksin kuljettaminen sisätiloihin, jossa se lämpesi. Osa näkyvistä liitoksista näytti vähän heikoilta, mutta huonon kolvin takia ei pystytty tekemään uudestaan.
Käytännössä mittailujen perusteella virta ei kulje joko a) startin herätteen virtapiiri katkeaa sulakeboksin sisällä tai b) virtalukolta ECU:lle menevä virtapiiri katkeaa sulakeboksissa, eikä se kytke relettä joka yhdistää startin herätteen virtapiirin. Tämä kuitenkin oma autosähköjä juurikaan tuntemattoman arvaus, eli vika voi hyvinkin olla myös muualla.
Muualta olen kuitenkin ymmärtänyt, että näissä esorteissa sulakerasia on yleinenkin ongelma ja se tässäkin tapauksessa startin herätteen mittailujen sekä sisäpuhaltimen toimimattomuuden jälkeen vaikuttaa potentiaaliselta syylliseltä.
Kysymys: Onko ajatuksia siitä, missä muualla vika voisi olla vai marssinko marmoritiskille ja lyön Fordin sedälle 350e kouraan.
Samaa alustusta voi käyttää myös siihen, jos sulakerasian vaihdon jälkeen ongelma jatkuu, eli heitelkää ideoita vapaasti. Kommentoin myöhemmin muille tiedoksi, jos viasta pääseen eroon.
Terveisin,
Eemeli
Mulla on Ford escort 1997 1.6 Zetec koneella ja siinä on ollut viimeisen muutaman vuoden enemmän ja vähemmän ongelmia käynnistymisen kanssa.
Välillä auto ei starttaa (ei pyöri startti) ollenkaan, mutta virta menee päälle (eli radiot, valot yms päälle). Ongelma saattaa olla välillä kuukausia poissa, mutta ilmaantuu taas vaivaamaan. Nyt viime aikoina se on pahentunut ja jotain toimenpiteitä tarvii tehdä. Yleensä auto käynnistyy, kun avainta kääntelee virtalukossa, saattaa mennä 2min tai puoli tuntia. Edellinen omistaja käyttänyt autoa korjaamolla muutamaan otteeseen, mutta aina silloin lähtenyt ensimmäisellä käyntiin joten vikaa ei saatu mitattua. Startti ja virtalukon pohja vaihdettu, mutta sama ongelma pysyy. Tosin yleensä muutosten jälkeen pysyy hetken poissa.
Nyt uutena vikana ilmaantunut se, että sisäpuhallin lakkasi toimimasta. Mittasin tänään, että sille ei tule virtaa ollenkaan.
Viime viikkoina päätin käyttää hyväkseni starttaamattomuuden ja yrittää paikallistaa vikaa tarkemmin:
- Kun auto ei starttaa, ei solenoidille tule jännitettä (mitattu konehuoneessa olevasta liitoksesta, ei solenoidilta. Sama piuha kuitenkin
- Kun auto ei starttaa, virtalukon pohjan starttinastalla (15?) on jännite (sama tietysti myös silloin kuin starttaa)
- Irrotin sulakerasiasta johdot ja välillä virtalukonpohja-sulakerasia on yhteys, samoin kuin välillä sulakerasia-konehuoneessa oleva liitos (tätä mitatessa tosin ei tietoa olisiko auto käynnistynyt, koska piuhat olivat irti, eli teoriassa jompikumpi johdoistakin saattaa olla huonona)
Sulakerasia avattiin ja silloin startin herätepiiri toimi (kun ohitti releen, jossa ei siis jännitettä silloin). Huonoihin liitoksiin voi tietysti vaikuttaa boksin kuljettaminen sisätiloihin, jossa se lämpesi. Osa näkyvistä liitoksista näytti vähän heikoilta, mutta huonon kolvin takia ei pystytty tekemään uudestaan.
Käytännössä mittailujen perusteella virta ei kulje joko a) startin herätteen virtapiiri katkeaa sulakeboksin sisällä tai b) virtalukolta ECU:lle menevä virtapiiri katkeaa sulakeboksissa, eikä se kytke relettä joka yhdistää startin herätteen virtapiirin. Tämä kuitenkin oma autosähköjä juurikaan tuntemattoman arvaus, eli vika voi hyvinkin olla myös muualla.
Muualta olen kuitenkin ymmärtänyt, että näissä esorteissa sulakerasia on yleinenkin ongelma ja se tässäkin tapauksessa startin herätteen mittailujen sekä sisäpuhaltimen toimimattomuuden jälkeen vaikuttaa potentiaaliselta syylliseltä.
Kysymys: Onko ajatuksia siitä, missä muualla vika voisi olla vai marssinko marmoritiskille ja lyön Fordin sedälle 350e kouraan.
Samaa alustusta voi käyttää myös siihen, jos sulakerasian vaihdon jälkeen ongelma jatkuu, eli heitelkää ideoita vapaasti. Kommentoin myöhemmin muille tiedoksi, jos viasta pääseen eroon.
Terveisin,
Eemeli