Sivu 1/1
Aurauskulmat
Lähetetty: 15 Syys 2013 14:43
Kirjoittaja m4ketech
Eli nyt lueskelin noita viestejä ja eri sivustoja läpi. Itselläni tuo mk1 mondeo kuluttaa renkaat sisäpuolelta. Eli haritusta havaittavissa.
Tein tuommoisen kuvan kertokaa jos tuo nyt meni oikein tai väärin

Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 15 Syys 2013 15:43
Kirjoittaja jyha
Ihan oikein olet piirustellut. Lisäksi pystysuuntainen kallistuma vaikuttaa kulumiseen.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 15 Syys 2013 15:58
Kirjoittaja vilif85
Ennen suuntausta suosittelen käymään puslat läpi. Tuossa stw:ssä niitä varsinkin takana riittää. Itsellä MK2 ja oli myös tuollaista sisäreunojen kulumista takana. Eli piti vähän puslia vaihdella. Tällä hetkellä edestä syö sisäreunoja, ja varsinkin oikealla tukivarren puslat heikossa hapessa. Vasemmalle on muuten mielenkiintoinen operaatio vaihtaa tuo tukivarsi..

Ja väljät pallonivelet tekee tuota kulumista myös.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 15 Syys 2013 18:15
Kirjoittaja m4ketech
vika on 100 varmasti aurauskulmissa, kun vanha omistaja ne mainitsi auto on uraherkkä, ratti on vinossa mutta kulkee suoraan. Renkaat on vaihdettu edestä taakse kertaalleen

Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 16 Syys 2013 17:42
Kirjoittaja mösjöö
Rengaskoko myös vaikuttaa tohon uraherkkyyteen. Ainakin oma mk2:nen 225 leveillä on aikasta uraherkkä, syytän renkaita. Mutta jos ne renkaat on jo huomattavasti kuluneet, ei sitä kulumista saa pysäytettyä aurauskulmia säätämällä. Rengas jatkaa epänormaalia kulumista, vaikka kulumisvauhti hieman hidastuukin.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 16 Syys 2013 18:27
Kirjoittaja jyha
Uraherkkyyteen vaikuttaa merkittävästi myös renkaan muoto. Profiililtaan kantikas on herkempi urille kuin pyöreämpireunainen.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 16 Syys 2013 20:46
Kirjoittaja m4ketech
Ei tässä kulumista enään haluta estää, vaan ettei uudet renkaat lopu heti kun iskee alle, saavat nyt odotella että jaksan säätää nuo.
Mites mondeossa kun ratti on hiukan vinossa oikealle, oikeata pyörää säädetään sisään vai ulos? Käsityksen mukaan sitä puolta johon ratti osottaa mondeossa lyhennetään raidetangon kierroksia. Sierassa lisätään, mutta raidetangot onkin keulan puolella, mondeossa perän puolella.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 17 Syys 2013 09:02
Kirjoittaja jyha
Melkeinpä väittäisin että kuskin puolen (eli vasen) rengas harittaa, eli raidetangon pidennys.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 17 Syys 2013 16:32
Kirjoittaja tursas
Pistä ratti suoraan ja raidetagonpäistä pyörittämällä päitä pyörät sitten suoraan. Näin sitä ei sais tehdä, mutta mä oon aina tehny.... 8)
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 17 Syys 2013 17:24
Kirjoittaja mösjöö
tursas kirjoitti:Pistä ratti suoraan ja raidetagonpäistä pyörittämällä päitä pyörät sitten suoraan. Näin sitä ei sais tehdä, mutta mä oon aina tehny.... 8)
Ai kunnei? Noinhan se periaatteessa menee suuntauspukilla tehtynä, vaikkakin puolet säädetään yksitellen.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 17 Syys 2013 23:44
Kirjoittaja jyha
Ei kait voortissakaan tartte raidetangon päätä irrottaa säätöä varten? Eikö pelkän raidetangonpään ja itse tangon välisen lukituspultin/ mutterin löysääminen ja tangon pyörittely olis helpompaa? En tosiaan tunne fordin systeemiä, mutta esim rellussa onnistuu näin. Jos tarttis raidetangonpäätä pyöritellä, jäis säätö melko karkeaksi, eli koko kierros.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 17 Syys 2013 23:51
Kirjoittaja m4ketech
jyha kirjoitti:Ei kait voortissakaan tartte raidetangon päätä irrottaa säätöä varten? Eikö pelkän raidetangonpään ja itse tangon välisen lukituspultin/ mutterin löysääminen ja tangon pyörittely olis helpompaa? En tosiaan tunne fordin systeemiä, mutta esim rellussa onnistuu näin. Jos tarttis raidetangonpäätä pyöritellä, jäis säätö melko karkeaksi, eli koko kierros.
Ei tarvitse irroittaa ainakaan sierrassa tai mondeossa. mutta MUISTAKAA tarkistaa että hammastangon kumi pyörii vapaasti tangon ympärillä, meinaan kun säätää eikä pöyri niin se hajoaa suht helposti. CRC öljyä suihkutin itse tangon ja kumin väliin. Merkkasin raidetankoon viivan, avasin lukitusmutterin ja pyöritin kierroksen verran kuskin puolta ulospäin.
Nyt ratti on suorassa ja auto kulkee suoraan. 8)
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 21 Syys 2013 18:04
Kirjoittaja terae
Joo ja suuntauksien tarkistusta suosittelen kyllä sekä eteen että taakse kaikille joilla sitä ei ole tehty.
Itse säädätin merkkiliikkeessä meidän sinisen (mk2, meni siinä alustan vaihdon yhteydessä) kun viime vuoden jälkeen oli jotenkin mennyt harituksen puolelle...
Lisäksi säädätin MK3 Focus ST:ssä uutena nyt tänä kesänä Saksan tehtaan jäljiltä väärät kulmat kuntoon:
* tehtaan jäljiltä etuvasen -1.0mm etuoikea +1.9mm ja takavasen +1.4mm ja takaoikea -0.4mm
* oikeat säätöarvot edessä -0.3mm ja takana +1.2mm
Ratti piti kääntää vinoon ajaessa JOTTA AUTO MENI SUORAAN ja tuota vastaan ottanut asiakaspalvelija yritti jo selitellä että tien kallistukset ja...oli kuitenkin toisen huoltotyypin kanssa puhuttu asia etukäteen ja pistin meiliä perään että kattoo poikien kans varmasti selvittävän että kulmat on kunnossa, että siinä on taatusti vikaa. Ja niin oli.
Kuulemma ei ole koskaan ennen sattunut eteen että olis uudessa tehtaan jäljitä näin pielessä...mutta olipahan vaan. Itse olen kuullut useammallakin olleen ja myös esimerkiksi SEAT Leoninsakin kaveri säädätti uusiksi heti uutena, kun siinäkin oli killissä...kuljetuksessa nuo kai saattaa ainakin mennä? Kuitenkaan Fordin huollon tarkistuksiinkaan ei luovutuksessa kuulu tarkistaa että renkaat näyttää oikeaan suuntaan...paha paha. Jätin vähän palautetta Laakkoselle tuosta...
Niin että suuntaukseen vaan jos vähänkään tuntuu että renkaat kuluu miten sattuu tai että auton tuntuma on outo.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 23 Syys 2013 00:11
Kirjoittaja Tessu
Mulla kun aikanaa säätivät kulmat niin haritusta nimenomaan etuvetoseen laittoivat,takavetosiin kuuluu sitten sitä aurausta,näin sanoi ammattiliike sillon,no voi olla autoissa eroakin?
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 23 Syys 2013 00:39
Kirjoittaja jyha
Yleensä etuvedossa on pieni haritus eturenkailla, koska kuormitettaessa kumipuslat joustaa ja renkaat kääntyy suoraan.
Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 23 Syys 2013 21:28
Kirjoittaja m4ketech
No juu pientä voi ollakkin, mutta ei varmaan niin isoa että renkaat kuluu silmiin pistävästi sisäreunoista

Re: Aurauskulmat
Lähetetty: 26 Syys 2013 01:54
Kirjoittaja Tessu
Joo ei liikaa oiskohan se Escossakin ollu vaan jotain 2mm? että eipä paljoa ole