Sivu 1/1

Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 12 Syys 2013 12:59
Kirjoittaja tersa
Tänään katsastettu moitteetta.

Autossa 2 vk vanhat trw-iskarit takana, vanhat jouset, oikea takaiskarin arvo 59%, vasen 70%. Vähän kummastuttaa? Edessä 70+%.

Etupäähän eilen vaihdettu molemmat alatukivarret ja molemmat vetarit ja nelipyöräsuuntaus. Uudet kesäkumit aluvanteilla. Silti kuulemma kiihdyttäessä ravistaa tai vatkaa, mistä vikaa, taitaa jarruttaessakin täristää..

-99 1.8 bensa mondeo sedan.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 13 Syys 2013 23:13
Kirjoittaja mösjöö
Vetarit todennäköisimmin. Ulkopään nivelen vaihto saattaa vaikuttaa asiaan jotain, mutta uusi vetari maksaa joitain euroja ja melkein molemmat pitäis vaihtaa. Onko tärinää/vatkausta vain tietyllä nopeusalueella? Esim. 50-60km/h ja reippaahkossa kiihdytyksessä. Eli hiljaa kiihdyttäen pääsee ilman vatkailuja?

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 13 Syys 2013 23:59
Kirjoittaja jyha
Lasittunut kytkin saattaa ravistaa vedättäessä. Kunnon luistatuksella saa poltettua paremmaksi. (Uudempien bemareiden vika)
Kulunutta kytkintä luistatus ei tietysti korjaa.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 14 Syys 2013 22:38
Kirjoittaja tersa
Siis sinne on juuri vaihdettu vasen ja oikea vetari. Koko ajan vatkaa, jarruttaessa vielä pahemmin. Ja mun mielestä jotain jurinaa kuuluis. Tuntuis oikea etupää et siel ois jotain. Ja sitte kallistelee kyl liikaa, mikä juttu siel nyt on mikä ei katsastuksessakaan tullu ilmi..

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 16 Syys 2013 17:57
Kirjoittaja mösjöö
No periaatteessa toi vois tulla iskarin yläpään laakerista. Jos on siis täysin tohjona, mutta silloin se yleensä ääntää/rohisee/on välyksellinen pyöriä käännettäessä. Toki se tärinä voi myös tulla alatukivarren sisäpäästä, mutta se vaatis, että molemmat helat ja alapallo olisi pahasti välyksellinen ja varmaankin esiintyis enemmänkin muljuiluna kuin vatkaamisena. Sitten voi kanssa miettiä laatikon kannatinkumia. Oikeestaan toinen varteenotettavin vaihtoehto on ne etujouset ja iskarit. Se iskaritestihän ei juuri kerro muutakuin miten hyvin(kauan) pyörä on kontaktissa täristyslevyyn täristyksen aikana. Ja sitten vielä yleisesti toi 59% normikokoisen auton etupäästä on kyllä aika heikko tulosa, eli ton mukaan ne olisivat jo edesmenneet.

Jos vaihtoon rupee niin kannattaa vaihtaa jousi ja kaikki kumihilut samalla. Iskari maksaa sen 60e, jousi 40e ja siihen päälle, laakeri ja ja yläkumi. Noihin McPhersoneihin on jälkikäteen hieman työlästä ruveta vaihtelemaan suojakumeja/laakeria kun koko pirun paketti pitää suurella todennäköisyydellä purkaa.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 18 Syys 2013 12:31
Kirjoittaja tersa
Alatukivarret on edelleen uudet.
Siis se 59% tuli oik. takapäästä täysin uudesta iskarista. Muut 70+%

Oik. etupää on pamahdellu vuoden takasen remontin (iskari + jousi + pyöränlaakeri) jälkeen jos ajaa hidasteelta alas. Iskarit eessä paskat lip gassit joilla keula oli taivaissa. Nyt viimisimmän remontin jälkeen en ole viitsinyt testata (takaiskarit, etualatukivarret + vetarit siis), kun ei kuitenkaan alatukivarsien puslat kestä jos ajelee.

Eli lähinnä mitä sinne jää? Pyöränlaakeri ja sen napa, raidetangon pää, laatikolta lähtevä oikeanpuolen vetoakseli tukilaakeriin asti? etupään iskarien ne yläpään laakerit, mutta millä niitä todentaa.

Ajaessa etupäästä kuuluu ääntä, mikä ei oikein tule mistään. Mitään vikapaikkaa ei tunnu löytyvän. Sileällä asfaltilla katoaa, karkeammalla häiritsee.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 18 Syys 2013 16:27
Kirjoittaja mösjöö
Jännä vika. Ainoo mikä siellä iskarin yläpäässä periaatteessa vois tehdä tollasta ravistelua on löysä/rikkonainen laakerin yläpuolelle tuleva kumikartio. Mutta se tosiaan vaatis melkein sen, että ylin pulteista olis löysällä. Pyöränlaakeri tai rt-ulkopää ei kyllä noin käyttäydy. Ja periaatteessa jos kyse olis raidetangosta vatkauksen pitäis olla maltillisempi jos pyörät on käännettynä.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 19 Syys 2013 07:34
Kirjoittaja tersa
Pystyykö sen pultin löysyyden miten toteamaan? Konepellin puolelta on ainakin tiukka. Aiemmassa autossa kun ne jätti lyösälle, tuli kauhea pauke pienestäkin epätasaisuudesta. Toi pauke isommassa alastulossa vois viitata just johonki semmoseen.

Mutta, ainoa mitä tuolta toistaseks löydettiin, oli moottorin alla taaempi tukikumi ihan huonona.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 19 Syys 2013 19:15
Kirjoittaja mösjöö
Joo mulla sama ongelma sen laatikon tukikumin kanssa kun käytin tänään ylhäällä autoa. Se pauke kaiken järjen mukaan tulee vaan jos se ylempi pultti on löysällä. Koitin omastakin riuhtoa tolpasta, mutta se mitään lonksunu.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 23 Syys 2013 16:44
Kirjoittaja AssTee
Iskaritestiin "ei kannata" luottaa aivan ihan... Sitäpaitsi, on mennyt huonompaan suuntaan, kun toi rahastus tuli. Ennen vaihdettiin iskareita varmuuden vuoksi, mutta nykyään tavikset vaihtaa vasta kuin inssi käskee, Ja kone laskee aika huonot iskarit läpi :shock: Itse en voisi ajaa niin huonoil iskareil jotka on aivan rajalla.
Omassa ST200 oli takaiskarit vasen n. 70 ja oikea 40. Mut tajusin juuri ennen testiin menoa että mulla on liian vähän ilmaa renkaassa (vuoti).
Ja on edelleen molemmat takaiskarit kunnossa ja ei tullut vaihtokehotusta, kun tajusin sanoa tuon. Tosin tarkasti, että pitääkö paikkaansa.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 24 Syys 2013 22:25
Kirjoittaja mösjöö
Joo se tärinälevy on ilmeisesti vain sitävarten, että voidaan antaa jotain faktatietoa niitten kunnosta. Ja silloin viimeistään määrätä vaihtoon.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 24 Syys 2013 22:33
Kirjoittaja jyha
Faktatiedon kanssa tärinälevyllä ei ole juurikaan tekemisti. Alustarakenne ja moni muu asia vaikuttaa paljon tulokseen. Mutta jotainhan siellä on mitattava, että voivat laskuttaa järjettömältä tuntuvia tuntitaksoja.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 26 Syys 2013 01:52
Kirjoittaja Tessu
Juu eipä se leiman iskaritesti kaikkea näytä,meilläkin oli Sierran iskarit aivan loppu ja autoa oli tosi paha ajaa silti näytti että iskarit on ok,siis edessä.
Eiköhän se vatkauksen syy löydy kun tarpeeks ettii,voi se tulla lootan sisältäkin kuten mulla ja siihen ei auta kuin lootan tai auton vaihto!

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 15 Marras 2013 23:39
Kirjoittaja JMSC
Onko vika selvinnyt?

Takapään kolinaan vaihda takapoikittaistukivarren runkoon kiinnittävät kumipuslat.
Kaverin focuksessa oli hirveä ravistaminen ~120km/h nopeudessa vika löytyi lopulta etujarrulevyistä.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 18 Marras 2013 13:40
Kirjoittaja tersa
Ei muuta oo löytyny, ku vasen taka joku vasemmalta oikealle renkaalle menevä kallistuksen vakaustanko tms. en minä tiedä, on kulunut vasemmalta kiinnityksistä (kahdella pultilla kiinni) ja voi jotain ääntä pitää. Ei voi korjata, ellei vaihda kokonaan uutta osaa. Se on korkeintaan tietynlaisen takapään kolinan aiheuttaja, mutta ei kai muuten haittaa? Vai voiko aiheuttaa takapään vetelyyttä?

Suurin ongelma on pyöränmutterit, jotka löystyvät muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, yleensä oikealta edestä (myös takarenkaissa saattaa välillä yksi mutteri löystyä vasemmalta ja oikealta). Yleensä vielä sama(t) mutterit, ainakin oikealla edessä on samat aina, vaikka olisi kunnolla kiinni laitettu. Ajo muuttuu tosi hakevaksi, ihan kuin ei se sitä olisi muutenkin jo, ja mitään vikaa ei mistään vaan löydy koko autossa. Kiristämisen jälkeen siis hetken aikaa taas ok. Paineet on renkaissa ~2.5 baria. Ja täristää joo välillä, milläs sen näkee onko jarrulevyt kierot? :)

Jurinaa tulee, joka muka on rengasmelua vaikka väitän että ei ole. Äänen lähde tuskin selviää, ei ole oik. etupyörän laakeri eikä mikään, muutaman kerran ollut tutkittavana monesta asiasta.

Ennemmin kummastuttaa kulkupuolella, oisko joku bensatankkiin liittyvä osa. Kulku on parempaa tai huonompaa ehkä sen mukaan, paljonko bensaa on tankissa. Täydellä tankilla jees, ehkä n. 100 km jälkeen huononee kulku, kunnes pinta alittaa bensatankin ja täyttöputken liitoksen kohdan - voisiko vuotaa siitä jossain tilanteessa bensaa pois, jos tankissa kova alipaine? Sitten helpottaa, ja tyhjemmällä tankilla paranee. Tyhjemmällä tankilla (mittarin mukaan n. neljäsosa eli eka viiva) voi nykiä bensan tankissa heilumisen mukaan, siltä se ainakin tuntuu. Ja kulku yleensä paranee, jos kaartelee vasemmalle-oikealle taikka ajaa epätasaisella soratiellä. Jotain paskaa jossain suodattimessa (bensansuodatin aina välillä vaihdettu kyllä)? Samaten jos autolla ei aja pariin päivään, kulkee hyvin hetken. Mutta on tuolla vielä pumppu (ja siinä joku suodatin?), takaiskuventtiili ja säiliön hengitys tutkimatta enkä itse ainakaan osaa.

Ja joskus, yleensä tyhjemmällä tankilla voi kuulua takaata "plop" ja sitten kulku paranee :) Outo on mondeo, mutta samanlainen oli edellinenkin mondeo, eikä siihenkään tullut selvyyttä ikinä :)

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 20 Marras 2013 23:17
Kirjoittaja AssTee
Onko sulla alumiinivanteissa oikeat soviterenkaat paikallaan? Liittyen ravistukseen ja mutterien löystymiseen.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 21 Marras 2013 08:20
Kirjoittaja tersa
AssTee kirjoitti:Onko sulla alumiinivanteissa oikeat soviterenkaat paikallaan? Liittyen ravistukseen ja mutterien löystymiseen.
On.. mutta nyt on jo alla talvirenkaat peltivanteilla.

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 21 Marras 2013 11:21
Kirjoittaja JMSC
Ei muuta oo löytyny, ku vasen taka joku vasemmalta oikealle renkaalle menevä kallistuksen vakaustanko tms. en minä tiedä, on kulunut vasemmalta kiinnityksistä (kahdella pultilla kiinni) ja voi jotain ääntä pitää. Ei voi korjata, ellei vaihda kokonaan uutta osaa. Se on korkeintaan tietynlaisen takapään kolinan aiheuttaja, mutta ei kai muuten haittaa? Vai voiko aiheuttaa takapään vetelyyttä?
Juuri kyseinen tanko päissä "koiranluut" jotka kiinnittyvät niihin pyörännapaan kiinnittyviin poikittais"palkkeihin" sori en tiedä oikeaa nimitystä näille.
Tämä tanko kiinnittyy auton runkoon keskeltä joissa kumipuslat jotka aiheuttavat kolinaa kun vanhenevat (pikakorjaus vetämällä jesaria puslan ja tangon väliin),
takapään vetelyys taas johtuu em. tangon koiranluiden väljyydestä.
Suurin ongelma on pyöränmutterit, jotka löystyvät muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, yleensä oikealta edestä (myös takarenkaissa saattaa välillä yksi mutteri löystyä vasemmalta ja oikealta). Yleensä vielä sama(t) mutterit, ainakin oikealla edessä on samat aina, vaikka olisi kunnolla kiinni laitettu. Ajo muuttuu tosi hakevaksi, ihan kuin ei se sitä olisi muutenkin jo, ja mitään vikaa ei mistään vaan löydy koko autossa. Kiristämisen jälkeen siis hetken aikaa taas ok. Paineet on renkaissa ~2.5 baria. Ja täristää joo välillä, milläs sen näkee onko jarrulevyt kierot? :)
Ettei olis kierteet "paskana"?
Jurinaa tulee, joka muka on rengasmelua vaikka väitän että ei ole. Äänen lähde tuskin selviää, ei ole oik. etupyörän laakeri eikä mikään, muutaman kerran ollut tutkittavana monesta asiasta.
Auto ylös kulma/pää kerrallaan ja pyörittelee renkaita jos laakereissa vikaa niin sen huomaa kyllä.
Ennemmin kummastuttaa kulkupuolella, oisko joku bensatankkiin liittyvä osa. Kulku on parempaa tai huonompaa ehkä sen mukaan, paljonko bensaa on tankissa. Täydellä tankilla jees, ehkä n. 100 km jälkeen huononee kulku, kunnes pinta alittaa bensatankin ja täyttöputken liitoksen kohdan - voisiko vuotaa siitä jossain tilanteessa bensaa pois, jos tankissa kova alipaine? Sitten helpottaa, ja tyhjemmällä tankilla paranee. Tyhjemmällä tankilla (mittarin mukaan n. neljäsosa eli eka viiva) voi nykiä bensan tankissa heilumisen mukaan, siltä se ainakin tuntuu. Ja kulku yleensä paranee, jos kaartelee vasemmalle-oikealle taikka ajaa epätasaisella soratiellä. Jotain ulostetta jossain suodattimessa (bensansuodatin aina välillä vaihdettu kyllä)? Samaten jos autolla ei aja pariin päivään, kulkee hyvin hetken. Mutta on tuolla vielä pumppu (ja siinä joku suodatin?), takaiskuventtiili ja säiliön hengitys tutkimatta enkä itse ainakaan osaa.

Ja joskus, yleensä tyhjemmällä tankilla voi kuulua takaata "plop" ja sitten kulku paranee :) Outo on mondeo, mutta samanlainen oli edellinenkin mondeo, eikä siihenkään tullut selvyyttä ikinä :)
Bensapumpun vaihtamisella kannattanee aloittaa on kohtuu helppo homma...
Tuosta näkyy pumpun sijainti ja miten irroittaa letkut rikkomatta niitä liittimiä.
http://www.youtube.com/watch?v=Wt6ojuIo1aQ

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 23 Marras 2013 01:17
Kirjoittaja Tessu
Ettei se jurina/vatkaus vaan tule vaihelootasta/vetopyörästöstä?

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 25 Marras 2013 08:55
Kirjoittaja tersa
Tessu kirjoitti:Ettei se jurina/vatkaus vaan tule vaihelootasta/vetopyörästöstä?
Miten sen saa selville?

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 08 Joulu 2013 12:12
Kirjoittaja Makee...
Millaisilla arvoilla iskaritestin läpäisee?

Omassa Mk3 Mondeossa huomasin jo viime syksynä että toinen takaiskari vuotaa. Silloin meni katsastuksesta läpi mutta kovasti saarnasi että takaiskarit pitäisi vaihtaa.

Laiskuuttani en ole tehnyt niille mitään. Kuukausi sitten vein taas katsastukseen ajatuksella "hylkäys sieltä tulee mutta haetaan vikalista" Nyt taka iskarit oli 52% ja 53% läpi meni huomautti taas että toinen iskari vuotaa ja olisi hyvä vaihtaa...

Onhan toi iskareiden huonous tiedossa. Kun kesällä vetää venettä niin kyllähän peä aika alas painuu ja luiskalta kun nostaa niin turhan herkästi auto alkaa sutimaan.
Jospa keväällä lopultakin vaihdattaisi uudet iskarit

Re: Iskariarvo 59%. Vatkaus kiihdyttäessä? Mondeo mk2

Lähetetty: 08 Joulu 2013 16:53
Kirjoittaja JMSC
Mulle katsastusmies sanoi ettei ole mitään varsinaista raja arvoa kunhan ei nollaa näytä, mutta iskareiden välillä ei saisi olla kauheasti eroa.