Sivu 1/1
Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 10 Syys 2013 21:02
Kirjoittaja Hanu
Escoa pitäisi saada hiukan enempi irti maasta.
Onko tietoa meneekö esim Mondeon jouset tuohon heittämällä vai mistä paras jippo?
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 10 Syys 2013 21:04
Kirjoittaja Hanu
...rengaskoon kasvattaminen on jo työn alla.
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 11 Syys 2013 10:43
Kirjoittaja Eeska91
Mitä citymaasturia nää oot rakentamassa? Miksi pitäs saaha ylöspäin. Ja ootko tutkinu saako autoa korottaa ilman lupia. Vai onko taivas rajana
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 11 Syys 2013 15:45
Kirjoittaja Nieminen
Onko tänne tullut tilivelvollisuus tekemisistä/tekemättä jättämisistä? Itse ainakin keksin paljon enemmän
järkisyitä korottamiselle kuin madaltamiselle.
Eiköhän siihen samat säännökset päde kun laskemiseen, ainakin autoon hyväksyttyjen osien suhteen. Trafi ja katsastuskonttori tietänevät parhaiten. Joihinkin malleihin on ainakin takajousia saanut jämäkämpinä, muuten menee varmaankin mittailu hommiksi (esim Mondeon jousten sopivuus). Varaosaliikkeessähän noita voisi verrata keskenään.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... toksin.pdf
viewtopic.php?f=4&t=1972
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 11 Syys 2013 17:47
Kirjoittaja Hanu
Saahan tuota kysellä...
Ikäkö sen tekee että autoa pitää saada ylemmäksi?
No juu, Escosta tuloo näillä näkymin autosuunnistusauto. Elikkäs tarvitsee lisää maavaraa ja hiukka panssarointiakin.
Niin ja löytyisihän noita valmiitakin citymaastureita kyseiseen harrastukseen, mutta kun tykkään jostain kumman syystä Fordista ja sain tuon huippukuntoisen 118tkm ajetun yksilön lähes ilmatteeksi.
Tuoltahan löytyi tosiaan pykäläpainotteista keskustelua aiheesta, mutta heitin tämän kyssärin josko joku kummajainen olisi jo aiemmin pohtinut asiaa ja keksinyt helpon sekä huokean ratkaisun.
Kuten Nieminen vinkkasi niin mittailuksihan tämä taitaapi mennä...
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 11 Syys 2013 22:20
Kirjoittaja emax
Jotku offimiehet sorvauttaa korotuspalikkaa ylälautasen ja jousen väliin.
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 11 Syys 2013 22:51
Kirjoittaja jyha
Eikös jousen kierrosten väliin survottavia kumipalikoita ole myytävänä esim motonetissä.
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 12 Syys 2013 09:06
Kirjoittaja Eeska91
Tämä selitti kaiken

ei ne kumet paljoa auta. Ehkä 10mm? Entä panssarointi? 2-3mm peltiä koneen alunen ja öljypohjan kohalle esim ns huoltoluukku.
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 12 Syys 2013 19:33
Kirjoittaja Hanu
Jousien väliin asennettavia palikoita en kyl oikein kelpuuttaisi ratkaisuksi, vai onko muilla Foorti-miehillä hyviä kokemuksia?
Parhaimpana itse pitäisin piteämpiä/järeämpiä jousia.
Tuonne yläväliin voisi kyl sorvauttaa jotkin nailon holkit.
Toivotun korotuksen määrää en osaa milleissä arvioida... riittävästi kuitenkin.
Pohjapanssari materiaaliksi parasta lienee joku laiva-alumiini, on kuulemma kovaa ja kevyttä. Lieneekö sellaista olemassakaan

Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 12 Syys 2013 20:10
Kirjoittaja Nieminen
Autosuunnistusporukoista voisi kysellä millä ne niitä Subaru Justyjään ovat korottaneet. Varmaankin parhaat vinkit löytyvät sieltä suunnalta sikälimikäli ovat sovellettavissa Escorttiin.
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 12 Syys 2013 20:34
Kirjoittaja Krisse
Hanu kirjoitti:Jousien väliin asennettavia palikoita en kyl oikein kelpuuttaisi ratkaisuksi, vai onko muilla Foorti-miehillä hyviä kokemuksia?
Mulla oli joskus yhdessä autossa tollaset kumit etupäässä, en kyllä muista yhtään miksi mutta jämpti siitä tuli ja sai ajaa korotettuihin suojateihin ja hidastetöyssyihin miten vaan ilman minkäänlaista draamaa. Olikohan se niin että mulla oli vähän liian isot renkaat mitkä ottivat joustoissa helposti kiinni ja noilla kumeilla sitä sitten korotin.
Mutta jos sinne jouset pitää saada niin mene varaosakauppaan jossa on hyvät valikoimat jousia ja palvelualtis henkilökunta, sitten etitte sieltä eskortin jouset ja sitten vaan kaikki jousilaatikot levälleen ja tsekkailemaan missä olisi halutut mitat. Eri asia sitten löydätkö mistään ihan NIIN palvelualtista henkilökuntaa että tuohon rupeaisi, ne paketit kun ovat yleensä sellasia ettei niitä saa auki ja uudestaan kiinni mitenkään järkevästi.
Toinen vaihtoehto olisi varmaan Vallilan Takomo (sinne pitää sitten _soittaa_, sähköpostivastauksia saa odottaa odottaa odottaa), niillä on ratkaisu yleensä joka asiaan eikä hinnatkaan ole yleensä paljoa normijousia kalliimpia. Joskus on saanut joitain jopa halvemmalla.
Hanu kirjoitti:Tuonne yläväliin voisi kyl sorvauttaa jotkin nailon holkit.
Jos löytyy tuttu sorvari ja materiaalia jostain rojukasasta niin varmaan käypäinen budjettiratkaisu. Tosin suosittelisin tähän yhteyteen taas niitä välikumeja, niillä estyisi aika helposti se tälleissä pohjaan lyöminen.
Hanu kirjoitti:Toivotun korotuksen määrää en osaa milleissä arvioida... riittävästi kuitenkin.
Kato nyt kuitenkin että lopputulos on sitten lähempänä tämän hetkistä tilannetta kuin maksimi ulosjoustoa. Voi olla vekkuli ajaa maantienopeuksilla jos pienessäkin heitossa ulosjoustaa 'rajoittimeen' asti, eikä ne vetoniveletkää välttämättä dikkaa ihan kauheasti. Ykköskoppaisessa Fiestassa kun joutuu erikoismoottoriasennuksen yhteydessä vähän veksaamaan noita vetariasioita niin niistä lähtee sillointällöin akseli irti sisemmästä nivelestä kun on jo normaaliasennossa selvästi lähempänä uloimpaa asentoa kuin vakiona.
EDIT:tinä mainittakoon vielä että sitä ulosjoustoa kannattaa sitten jättää myös etenemiskyvyn takia, reilu maavara ja jäykkä jousitus (vaikkei toki mistään ratakireästä puhutakaan) ei ole se paras vaihtoehto joka paikkaan.
Hanu kirjoitti:Pohjapanssari materiaaliksi parasta lienee joku laiva-alumiini, on kuulemma kovaa ja kevyttä. Lieneekö sellaista olemassakaan

Laiva-alumiini kuulostaa kyllä ihan joltain amisviiksien abc-baarimateriaalilta

Eiköhän noille painoille riitä materiaaliksi esimerkiksi 4 millinen levy ihan normaalista mustasta raudasta. Maasturipiireissähän käytetään sitten esim 6 millistä hardox-terästä ja ne vehkeet voi sitten vaikka 'pudottaa kivelle' eikä panssariin tule juuri mitään, mutta se olisi kyllä henkilöautokäyttöön jo ihan overkilliä

Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 15 Syys 2013 16:14
Kirjoittaja Tessu
Hieno homma että joku vielä korottaakin autoa,noita maantielanoja kun on jo nurkat pullollaan eikä niillä voi kuulemma ees ajaa kuin 40kmh tai putoo paikat heh!
Joo ja on sitä paksuukin ja kestävääkin alumiinia ainakin mulla on lepikossa semmonen mistälie tullu ja ollu?
Re: Escortin -93 korottaminen
Lähetetty: 16 Syys 2013 20:30
Kirjoittaja Hanu
Kiitoksia kommenteista.
Mulla on tuossa Fiesta 1.6 kaasarikoneella tällä hetkellä suunnistusautona. Hiukkasen on himottanut laittaa tuo Escon kone siihen kun sen oma alkaa olemaan jo ainakin kansiremppaa vaille. Kauheaa kamppailua päätöksen suhteen...
Porrasperäinen Escortti on kuitenkin aika paljon isompi kuin Fiesta. Fiesta olisi aika rälee 1.8 ruiskukoneella. Sähköjen siirto ehkä hirvittää eniten.
Nooh... Escon Kytkinremontti nyt jo menossa, jonka jälkeen voisi alkaa toteuttamaan tuota alustan kohotusta, jos en nyt sit keksi poistaa koko pakettia Fiestan suuntaan.
Pidetään kyllä järki kädessä korottamisen suhteen, sillä pitäähän sen olla edelleen turvallinen maantie ajossakin.
Biltemassa näytti olevan nätisti myymälän hyllyllä erinäköisiä jousia. Niitä täytyy käydä mittomassa, kun eivät ole tiskin takana.
Laiva-alumiini olikin merialumiinia :
http://fi.wikipedia.org/wiki/Merialumiini
Laitan Tessulle yv:tä jos satun poikeemaan siellä Päijät-Hämeen puolella alumiinia havittelemassa.