Sivu 1/1
Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 08 Syys 2013 02:23
Kirjoittaja Mäkistation
Tervehdys tännekin foorumille!
Tuossa on jonkun kuukauden toiminut töikulkuneuvona tuollainen '87 Escort, 1.3l työntötankokoneella eli se on vissiin Valencia malliltaan. Muutaman tämän foorumin prokkiksen innoittamana olen kaavaillut istuttavani Escon konehuoneeseen Zetec tekniikan, yksi 1.8 koneella oleva MK V elintenluovuttaja olisikin jo tiedossa.
Vaan sen saaminen lailliseksi onkin suuri kysymysmerkki, herra katsastusylijumalakaan ei osannut sanoa aiheeseen juuta ei jaata, kun kolmea pohjan reikää kävin ruma viikkositten esittelemässä.
Eli mitä kaikkia muutoksia moinen operaatio vaatisi, että se kelpaisi leimalle. Pitääkö sinne alkaa rustaamaan jotain RS Turbon vermeitä ympäri autoa vai piisaako pelkkä katalysaattorin lisäys ja jarrujen vaihto elintenluovuttajasta? Ei jaksaisi alkaa vuoden välein jumppaamaan vakiotekniikkaa kiinni pariksi päiväksi.
Talven aikana moinen operatsuuni olisi ajatus toteuttaa, jahka suuret kysymykset saadaan selville.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 08 Syys 2013 02:42
Kirjoittaja pasleh
Ei kai siinä muuta kuin jarrut ja alusta vastaamaan mallisarjan tehokkainta (rsturbo?) ja avot.
Pasi
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 08 Syys 2013 12:22
Kirjoittaja Mäkistation
Hmm. Mitäs eroja siinä RS Turbon alustassa loppuviimein on vakioon verrattuna? Vakaajat ainakin jollainlailla eroaa vakioista?
Kuinkas jos sinne heittäisikin 1.6 Zetecin? Sehän vastaisi kutakuinkin tehoiltaan XR3i:tä. Vaatisikohan se massiivisia muutoksia alustan kanssa?
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 08 Syys 2013 12:31
Kirjoittaja Sierain97
Kyllä siinäkin saattaa joutua jarruja päivittelemään.
Laita mielummin se 1.8 Setekki, 1.6 on aika laiska ainakin -96 Farkku ekkerissä oli.
4 koppanen on kuitenkin paljon keveämpi kun tuo edellä mainittu, mutta silti.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 08 Syys 2013 12:37
Kirjoittaja Mäkistation
Tuskin se 1.6 Zetec laiskempi on kuin tuo 1.3 umpihoro työntötankohelvetti.
Tuollaista löysin nijetron turbo-projutopicista:
njietro kirjoitti:
Jep. Muutoskatsastuksen vaatii, ja muutoskatsastuksessa vertailumalliks tulee xr3i Escort, jossa on samat 105hp tehot kun tässä 1,8 Zetecissä. Muutoksina leimalle on ainoastaan takajarrujen päivitys 20mm isompiin. Katalysaattori pitää olla putkessa, tai vaihtoehtoisesti maahantuojalta joku virallinen dokumentti, että '89 Escortin päästöt alittuu tolla '96 Zetecillä myös ilman kattia. Itellä on nyt katin kuoret putkessa.
115hp Zetecin kans vertailumalli taitais olla jo RS-Turbo, ja sitten tarvis ilmeisesti vakaajan taakse jne.
Oiskohan se tosiaan noin yksinkertaista? Käsittääkseni se mylly olisi juuri tuo 105hv versio. Koskas tuo 115hv malli on sitten tullut? Focuksiin?
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 08 Syys 2013 12:53
Kirjoittaja Sierain97
No joo kyllähän se siihen verrattuna on tehokas.
Oho, ei olis iso homma.
Ja tuota 115hv Zetecciä on ollut myös escoissa. GT lisämerkintänä.
Teehän tästä sitten projutopicci, minä ainakin tulen lukemaan mielenkiinnolla jos teet.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 18 Syys 2013 17:46
Kirjoittaja Nare
Aihetta todella kaarrellen ja kierrellen sivuten..
Itselläni on juurikin tuo 115hp 1.8 litranen "GT" escortti. Ulkomaalaisia sivuja lueskeltuani olisin kiinnostunut että minkähänlaisesta savotasta puhuttaisiin jos haluaisin päivittää autoani heittämällä moottoripyörän kaasuläpät kiinni kulkineeseeni? Onko kukaan suomessa tehnyt kyseistä toimenpidettä (tietääkö kukaan että kuka?) ja onko noinkin uusi vähäpäästöinen mahdollista saada leimalle? Auto on siis vuosimallia 96.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 19 Syys 2013 15:20
Kirjoittaja njietro
http://faq.ford77.ru/info/eng_escort_mk3_4.htm
Tuolta löytyy aika hyvin tiedot Escortien alustasta. Kysy vaan jos on kysyttävää.
Ja unohda se 1.6 zetec, 1.8 105hp on "vähimmäisvaatimus"

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 19 Syys 2013 17:51
Kirjoittaja Keme
Nare kirjoitti:Aihetta todella kaarrellen ja kierrellen sivuten..
Itselläni on juurikin tuo 115hp 1.8 litranen "GT" escortti. Ulkomaalaisia sivuja lueskeltuani olisin kiinnostunut että minkähänlaisesta savotasta puhuttaisiin jos haluaisin päivittää autoani heittämällä moottoripyörän kaasuläpät kiinni kulkineeseeni? Onko kukaan suomessa tehnyt kyseistä toimenpidettä (tietääkö kukaan että kuka?) ja onko noinkin uusi vähäpäästöinen mahdollista saada leimalle? Auto on siis vuosimallia 96.
Teoriassa on mahdollista leimata noilla, mutta käytännössä et saa leimattua sitä tommosella virityksellä ikinä. Kengännauhabudjetilla ei noita vähäpäästösiä laitteita leimata muutetulle tekniikalle.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 19 Syys 2013 19:16
Kirjoittaja Nare
Veikkasinkin että tässä tulee vastaan Teoria ei ole yhtä kuin käytäntö ongelma..
Olisi mielenkiinnosta ollut vain mukava kokeilla kyseistä viritystä.
Helppoa hommaa.
Lähetetty: 19 Syys 2013 22:31
Kirjoittaja Keme
Moottorinohjauksen ja imusarjan suhteen tossa joutuu tekemään niin paljon muutoksia, että rapsii orggisryönät pois ja pistää Hi-Po osat kiinni. Sit leimalle vaihtelee orggisryönät takas.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 19 Syys 2013 23:35
Kirjoittaja njietro
Eräs vähäpäästönen Ford on leimattu vuosien ajan läppärungoilla, mutta on vähä tuurista ja konttorista kii. Laillinen se ei oo.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 20 Syys 2013 05:53
Kirjoittaja Nare
Eli kannattaisi pysyä alkuperäis suunnitelmassa ja napata 2.0 mondeon zetecistä läppä ja ecu. Ei ole sitten nii kamalaa savottaa joka vuosi ennen katsastusta
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 20 Syys 2013 07:39
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Sierain97 kirjoitti:
Ja tuota 115hv Zetecciä on ollut myös escoissa. GT lisämerkintänä.
Ekat 1.8 zetecit oli 105 heppasia, 95-96 ja uudemmat 115 heppasia, ei mitään väliä onko ghia, sport, GT tai vaikka ihan perusmallin 1.8 16v, sama 115 hp kaikissa. XR3i:ssä taisi sitten olla se 130hp.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 20 Syys 2013 20:56
Kirjoittaja Mäkistation
Täälä näköjään ollaan menty pahasti OT:n puolelle, mutta onpa täällä jotain viksuakin höpötelty.
Kiitos nijetro tuosta listasta. Näköjään etulevyissäkin on eroa, XR:ssä näkyy olevan jäähdytetyt ja jonkinverran vahvemmat levyt. Vaatineekohan se toimenpiteitä?
Olisi tarkoitus yhtä tuttua katsuria käydä aiheen tiimoilta jututtamassa, nyt kun aihio on saatu leimattua taas vuodeksi eteenpäin.

Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 21 Syys 2013 13:07
Kirjoittaja Xanthe_
1.6l saa tehoa irti mutta
raha määrää tahdin ja koneena pitää olla uudempi Zetec-S(E) eli mustakoppanen jotta olisi järjen hitusta yrityksessä.
Sierra2.3-16v kirjoitti:
Ekat 1.8 zetecit oli 105 heppasia, 95-96 ja uudemmat 115 heppasia, ei mitään väliä onko ghia, sport, GT tai vaikka ihan perusmallin 1.8 16v, sama 115 hp kaikissa. XR3i:ssä taisi sitten olla se 130hp.
Ghia Si:ssä myös 130HP myyntiesitteen mukaan mutta ne on harvinaisia.
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 19 Helmi 2014 20:23
Kirjoittaja Pannu82
Itsellä ois kans suunnitteilla tuommonen 105hp 1.8 zetec neloskoppaseen Escorttiin. Mulla pisti tuossa yllä olevassa linkissä (
http://faq.ford77.ru/info/eng_escort_mk3_4.htm ) silmään tuo xr3i:n takajarrujen leveys, eli onko eri rummut kuin normaali 1.6:ssa, vai onko vaan leveemmät kengät? Motonet näyttäs tarjoavan samoja rumpuja ja kenkiä molempiin. Onkos muuta eroa alustassa, paksumpaa vakaajaa tms?
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 12 Marras 2014 23:08
Kirjoittaja McPaavola
Pakko nostaa tätä vanhaa aihetta
Tänään kävin katsastamassa tuollaisen '90 Laser Ekkerin ja samalla otin tuli puheeksi tämä tekniikanvaihdon ja sen byrokratian.
Eli verrokkiautoksi tulee aina järkiään S2 RS Turbo, eli 260mm etulaikat ja 228 takarummut vähintään. Kuulemma se takavakaaja ei ole pakollinen. Meinasi herra inssi että MK1 Mondeo olisi oivallinen elintenluovuttaja moista operaatiota suunnitellessa. Niissä näkyisi olevan juurikin vaaditunkokoiset romppeet ja kuulemma satuloidenkin pitäisi olevan lähes bolttiskamaa. Onko noissa koneissa kuinka sitten eroa Escortin vastaaviin, muistelisin että jokin ei vissiin sopinut ihan heittämällä, oliko 2.0 vai mikä?
Re: Neloskoppaisen Ekkerin muutoskatsastus Zetecille
Lähetetty: 10 Kesä 2015 14:19
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
taas vähän vanhaa aihetta kommentoin, mutta miksi on otettava mallisarjan tehokkain vertailuautoksi? Saahan noita turbosierroitakin muutoskatsastettua vertaamalla XR4i:hin joka ei ole mallisarjan tehokkain. Nää on niitä konttorikohtaisia juttuja, mutta täälläpäin ainakin onnistuu verrata XR3i:hin, tai muutoskatsastaa XR3i omilla jarruillaan 1.8 115hp zetecille.