Sivu 1/1

mondeo mk1 2.0 zetec kannentiiviste

Lähetetty: 20 Elo 2013 17:21
Kirjoittaja H4rr4stelij4
Apuva. huomasin aamulla termostaattia vaihtaessa että jäähdytysneste on ruskean väristä. olettaisin että kannentiiviste on menny. oiskohan kellään mitään ohjeistusta + yms infoa antaa mitä kaikkee ja missä järjestyksessä pitää purkaa, jotta saa kannen näppärästi pois.?

Re: mondeo mk1 2.0 zetec kannentiiviste

Lähetetty: 20 Elo 2013 22:30
Kirjoittaja mösjöö
Jos todellakin päädyt kansihommaan niin aika simppelisti näin:

1. Auto pukille, oIkea etupyörä pois, sisälokari pois, (öljyt pois)
2. Moottori kannatukseen vaikka öljypohjasta, etupään moottorinkannatin irti.
3. Tulpanjohdot, puola, kaikki mikä venttiilikopasta lähtee ja on tiellä irti.
4. Moniurahihna pois, (vesipumppu, jos haluat vaihtaa(suosittelen)). Vedet joudut kuitenki ottaa pois.
5. Venakoppa auki, tiiviste varmaan kannattaa hankkia uusiksi. Jako kohilleen, ainakin kampiakselista.
6. Jakopään koppa auki, hihna pois, kiristimet ja rullat uusiks.
7. Merkkaa nokkapukit, järjestys ja puoleisuus. Irrota pukit ja nokat.
8. Taistele pakosarja ja ehkä myöskin imusarja pois kannesta. Voi olla, että on helpompaa jättää imusarja kiinni ja joku putki jostain irrottaa kun taistella siellä perällä. Varaudu myös poikkimeneviin pinnapultteihin.
9. Nyt pitäis pikkuhiljaa näkyä kansipultit nokkien alla, ne irrotetaan. Irroitusjärjestys reunoilta keskelle ristiin kaikkia vähän kerrallaan.
10. Kansi pois, todennäköiseti joudut sitä lyömään, puu/kumivasara on kova sana. Älä kampea tiivistepinnan välistä. Nosta varovasti, vie plaaniin/remonttiin ja asennus toisinpäin.

Todennäkösesti joudut hommaamaan uudet kansipultit, ainakin suosittelen niin. Tietty matkan varrella kuuluukin kuulua useampi kirosana, sillä ei se helposti kuitenkaan tule tapahtumaan, mutta periaatteessa noin. Suosittelen vahvasti hommaamaan korjausoppaan, joka selventää paljon esim. jaon löytämistä paikalleen. Viikonlopussa irti, kansi viikon pajalla ja toinen viikonloppu ja kovaa ajoa. Tai sit ei. :lol:

Re: mondeo mk1 2.0 zetec kannentiiviste

Lähetetty: 20 Elo 2013 23:13
Kirjoittaja Eeska91
Ookko miettiny että mahollisuus on myös että jäähdytysjärjestelmässä on ruostetta? Miltä paisarin korkki näyttää. onko siellä harmaata..

Re: mondeo mk1 2.0 zetec kannentiiviste

Lähetetty: 21 Elo 2013 14:39
Kirjoittaja mösjöö
Paisarin korkki? Veden sekaan tosiaan saattaa joutua öljyä, joka tekee siitä hieman harmahtavaa, mutta kuitenkin sekoittuvat huonosti. Öljyn sekaan jos vettä pääsee niin tuloksena on majoneesinmaista kamaa öljyn seassa/öljynä. Kumpi tilanne tahansa niin jompaa kumpaa tai molempia nesteitä pitää kulua reilusti. Tietty ennen kansihommaa olis järkevää tehdä puristus- ja ohivuotomittaukset, mutta jos tekemistä pitää keksiä niin kyllä yks kansihomma tylsyyden tappaa.

Re: mondeo mk1 2.0 zetec kannentiiviste

Lähetetty: 25 Elo 2013 22:19
Kirjoittaja Jaanne
Paisarin korkki = Paisuntasäiliön korkki. Eli se säiliö mihin jäähdytysnestettä lisäät. Jos vettä joutuu öljynsekaan nii se kuvailemasi majoneesi näkyy yleensä öljykorkissa. Jos öljy pääsee veden sekaan niin majoneesin löydät paisarin korkista ja nesteen seassa kelluu mustia öljy pisaroita. Monesti pitkään ajetut jähsytysnesteet ovat ruskeita ja se väri juurikin tulee siitä ruosteesta. Jäähdytysjärjestelmän voi pestä ihan vedellä ja konetiskiaineella, kuhan muistaa huuhdella hyvin! Voitha tietenki ihan tylsyyttäskin vaihtaa sen tiivisteen mutta onko siinä mitään järkiä? Tuntuuko vesiletkut koville kun auto on käynnisä?

Re: mondeo mk1 2.0 zetec kannentiiviste

Lähetetty: 26 Elo 2013 23:16
Kirjoittaja H4rr4stelij4
Moi kiitos vastauksista, oikein hyviä kommentteja ja olitte kaikki oikeassa. Sain kannen aukastua ja hyvännäkönen oli kannentiiviste. Ja ruostettahan se vaan oli. tulipahan treenattua

P.S. Melkein taivaspaikan menetin, mutta onneksi armo riittää.

Re: mondeo mk1 2.0 zetec kannentiiviste

Lähetetty: 27 Elo 2013 16:09
Kirjoittaja Eeska91
Kannattaa pestä nestejärjestelmä. Sitä on semmosta litkua mikä pistetään kiertämään sinne. Vanhat nesteet pois. Autoa käytetää joku 15min? Sen jälkee nesteet pois ja vettä juoksuttaa läpi. Sitte uudet nesteet.