Sivu 1/1

Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 12 Elo 2013 19:34
Kirjoittaja hulio
Elikkäs alakierroksilla tehot hukassa ja 3000 rpm on pahin kohta, mutta kun tuosta on päästy moottori ottaa "tehopiikin" ja kiertää hyvin rajottimelle asti. Tulpat/johdot, sytyspuolan, ilmansuodattimen olen vaihtanut ilman tulosta. Otin maffin johdon irti ja ei huomattavaa muutosta käytöksessä, paitsi moottorijarru oli paljon kovempaa. Päästöt oli katsastuksessa kunnossa. Moottorina 2.0 zetec.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 13 Elo 2013 10:44
Kirjoittaja yritäedes
Onko jakohihnaan koskettu lähiaikoina? Jos nokka-akselit, tai toinen niistä, on pielessä, voisi tulos olla jotain tuollaista.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 13 Elo 2013 13:49
Kirjoittaja hulio
Jakohihnan vaihdosta on jo aikaa. Parhaiten tukkoisuuden huomaa kun kaasu on pohjassa, tuntuu kuin moottori tukehtuisi. Kun kaasua nostaa auto kiihtyy paremmin, mutta ei niin kuin pitäisi.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 13 Elo 2013 22:23
Kirjoittaja yritäedes
Katsastuksessa siis oli arvot kunnossa ja vikakoodeja ei anna? No se sulkee pois yhtä ja toista.
Ja tyhjäkäynti on kunnossa ja bensaakaan ei kulu tavallista enempää?
Hakuammuntaahan tämä on - kaasuläpän asentoanturikin oireilisi muullakin tavoin...

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 14 Elo 2013 08:43
Kirjoittaja hulio
Päästöt oli kunnossa, bensaa tuntuu menevän normaalia enemmän. Vikakoodeja en ole käyny katsomassa.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 14 Elo 2013 11:58
Kirjoittaja Kheissi
Kannattaa tutkia tarkasti löytyykö imuilmavuotoja. Ainakin 1.8 zetecissä (mondeo) löytyy T-haara joka on usein rikki, tosin silloin on monesti päästötkin pielessä.

Onkos tässäkin zetecissä pakokaasun takaisinkierrätyssysteemi? Jos on niin nämä EGR-venttiilit, solenoidit kannattaa irroittaa ja puhdistaa. Tahtoo karstottua ajan kanssa.

Itsellä oli juuri 1.8 mondeossa samanlaisia oireita. Kaasuläppäkotelo aivan karstassa sekä yksi alipaineletku irti ja sulanut umpinaiseksi. Toisaalta en ehtinyt kokeilemaan vaikutuksia ajossa, koska autosta tuli ajokelvoton muista syistä.

Katso nuo läpi ja kerro miten kävi.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 14 Elo 2013 16:01
Kirjoittaja hulio
Täytyy katsoa nuo letkut. Mistäs löytyy tuo egr venttiili vai onko näissä edes sitä? Kaasuläpän irroitin ja putsasin ja aika puhdas se oli.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 15 Elo 2013 09:42
Kirjoittaja Kheissi
Jos kaasuläppäkotelo oli suhteellisen puhdas, voisi olettaa, ettei EGR ole kovin tukossa, mutta tässä ohjeet mondeon zetec moottorin T-haaran vaihdosta ja EGR venttiilin puhdistuksesta. Myös noissa kuvissa näkyvä sienen näköinen venttiili kuuluu EGR-systeemiin ja sen voi myös puhdistaa. Toki focuksessa nuo osat saattavat olla erinäköiset ja eri paikassa mutta tuo ohje on ainakin suuntaa antava.

viewtopic.php?f=3&t=36027

Kannattaa myös puhdistaa se ilmamäärämittari. Ohjeet löytyy helposti hakukoneita käyttämällä. Hätätapauksessa jarrucleaner käy mutta löytyy myös tarkoitukseen suunniteltuja kemikaaleja.

Oletko tutkinut polttoaineen suodattimen? Toimiiko polttoainepumppu normaalisti? Voisi ajatella että pienillä kierroksilla polttoainetta virtaa vähemmän ja jos suodatin on tukkoinen niin ei saa polttoainetta tarpeeksi.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 16 Elo 2013 14:48
Kirjoittaja hulio
Yritin etsiä tuota T-haaraa, mutta ei löytynyt ja tässä ei näyttäisi olevan ollenkaan tuota egr:ää. Ilmamassaanturia olen koittanut puhdistaa ilman mitään tulosta. Seuraavaksi vamraan vaihdan tuon polttoaine suodattimen.

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 20 Elo 2013 16:34
Kirjoittaja hulio
Nyt on luettu vikakoodit ja vikaa olisi regerointiventtiilissä. Onko se tuo musta mötikkä pelkääjänpuolella moottoria mihin tulee yksi letku ja siitä lähtee letku imusarjaan?

Re: Ford focus mk1 tehot hukassa alakierroksilla.

Lähetetty: 23 Elo 2013 18:34
Kirjoittaja yritäedes
Regenerointiventtiili eli kierrättää aktiivihiilisäiliöltä bensahöyryjä imusarjalle.
hulio kirjoitti:Onko se tuo musta mötikkä pelkääjänpuolella moottoria mihin tulee yksi letku ja siitä lähtee letku imusarjaan?
Kyllä se siltä kuulostaa. Voit kokeilla väliaikaisesti tukkia/litistää sen imusarjalle menevän
letkun, niin saat tietää, katosiko vikasi.