Sivu 1/1
Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 31 Heinä 2013 22:06
Kirjoittaja Pikke
Ilmestyi uusi ominaisuus autoon (Galaxy 2007 2.0 Diisseli) kun peruutin pihalta ratti ääriasennossa (oikealle) ja eteenpäin lähtiessä ei ollutkaan ohjaustehostin ensimmäisten metrien aikana lainkaan mukana touhussa vaan sai vääntää oikein isän kädellä. Hetken päästä taas toimii, mutta tuntuu että nyt vähän nykii (ainakin) vasemmalle käännettäessä.
Nostin etupään pukkien päälle ja koitin saadaa nykimistä siinä aikaiseksi, mutta en huomannut mitään omituista. Liekö renkaat ilmassa niin kevyt kääntää ettei ohjaustehostinta paljon tarvita.
Ohjaustehostimen öljysäiliö on jostain syystä hieman yli max-viivan (ajon jälkeen). Liekö vain laajentunut lämmettyään mutta öljyä siellä kyllä näyttää piisaavan.
Auto on menossa parin päivän päästä määräaikaishuoltoon ja samalla lupasivat katsella mikähän tuo ohjaustehostinjuttu on. Aattelin kuitenkin kysyä foorumilaisten ajatuksia etten ole pelkästään merkkihuollon "vaihdetaan vähän kaikkea parilla tonnilla niin eiköhän se kuntoon tule" -asenteen armoilla.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 31 Heinä 2013 22:48
Kirjoittaja m4ketech
Viimeksi eri auto mutta samat oireet niin meni koko pumppu vaihtoon. Nesteiden vaihto voisi auttaa mutta veikkaan että jostain vuotaa? näkyykö mitään erikoista vuotoa, ilmaa tai vaahtoaako neste kun auto käynnissä ja kääntää?
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 31 Heinä 2013 23:02
Kirjoittaja Juudasman
Kokeile ilmata järjestelmä tai vaihtaa nesteet niin kuin aikaisempikin sanoi. Voi olla että pumpun tiiviste vuotaa = vaihtoon koko pumppu. Itsellä teki samaa nykimistä (eri malli) kun pumppu sai ilmaa pumpun tiivisteen rikkoituessa ja välillä tuntu ettei olis tehostinta lainkaan. Säiliö aina täyttyi ja vuoti yli kun käänsi toiseen suuntaan ja taas toiseen suuntaan säiliö meni alle minimin.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 31 Heinä 2013 23:09
Kirjoittaja m4ketech
Lisätään myös ettei ole kiva ajaa tollasella pumpulla motarin rampista kun alkaa nykimään sekä samalla kaide lähenee

Ainakin joihinkin pumppuihin löysin aikanaan uusia tiivistesarjoja, tulee pirusti halvemmaksi kuin koko pumpun vaihto. Kerran on nesteiden vaihto omalla kohdalla auttanut ja kerran auttoi viikoksi kunnes vuoto paheni ja alko valuttamaan niin hitosti nesteitä ulos.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 31 Heinä 2013 23:57
Kirjoittaja Juudasman
M4ketech kirjoitti:Lisätään myös ettei ole kiva ajaa tollasella pumpulla motarin rampista kun alkaa nykimään sekä samalla kaide lähenee

Ainakin joihinkin pumppuihin löysin aikanaan uusia tiivistesarjoja, tulee pirusti halvemmaksi kuin koko pumpun vaihto. Kerran on nesteiden vaihto omalla kohdalla auttanut ja kerran auttoi viikoksi kunnes vuoto paheni ja alko valuttamaan niin hitosti nesteitä ulos.
ite kyselin tiivistettä fordin alkuperäiseen tehostin pumppuun, sain selkeän vastauksen fordilta "ei ole", "joudut ostamaan uuden pumpun".
Kuitenkin pyytävät panttia jos ei tuo vanhaa takasin. kuitenkin lähettävät vanhan rapakon taakse, kunnostavat ja laittavat uutena myyntiin?

Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 01 Elo 2013 00:50
Kirjoittaja m4ketech
Juudasman kirjoitti:
ite kyselin tiivistettä fordin alkuperäiseen tehostin pumppuun, sain selkeän vastauksen fordilta "ei ole", "joudut ostamaan uuden pumpun".
Kuitenkin pyytävät panttia jos ei tuo vanhaa takasin. kuitenkin lähettävät vanhan rapakon taakse, kunnostavat ja laittavat uutena myyntiin?

Juurikin näin

Latvian ym maan pojat putsaa ja korjaa sitten tulee takasin taas muutama nolla perässä hintalapun kanssa.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 01 Elo 2013 14:37
Kirjoittaja Pikke
Uuh! Pahalta näyttää että menee siis se "tonnin pumppu" vaihtoon kun tuskin innostuvat merkkihuollo$$a vaihtamaan pelkkiä tiivisteitä tai litkuja kun olisi kunnot massit tiskin toisella puolella odottamassa.
Auto tosiaan tiputtaa jotain litkua allensa, mutta täytyypä tutkia onko ilmastoinnin kondenssia vai jotain öljyä. Luulisi tosin säiliön tyhjentyvän jos jostain vuotaa kun mun tapauksessa mehua on melkein liikaa.
Itsellä kävi vastaava ajatus "uudenveroisista" osista mielessä joku vuosi sitten kun Webaston kanssa sekoiltiin. Pajan puolella oli laatikollinen webastoja enkä tiennyt onko ne tulossa vai menossa. Koskaan en oo nänhy niitä rikkinäisiä osia autostani, jotka piti vaihtaa "uusiin". Pitäis varmaan pyytää ne rikkoontuneet osat aina itelle ja joko myydä/antaa/dumpata jonnekin.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 01 Elo 2013 15:56
Kirjoittaja m4ketech
Aina sama rata, pitää vaihtaa uuteen, näin ainakin merkkihuollon mielestä. Itse vaihdan yleensä nesteet, sitten käytetty pumppu tilalle ja metsästän vanhaan tiivisteet ja putsaan. Mersujen pumppuja tuli korjattua monia, muutama volkkarin myös...Halpaahan se on jos löytyy tiivisteet, sarja yleensä 30-60e + mahd postikulut euroopasta.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 01 Elo 2013 16:04
Kirjoittaja mösjöö
Se vaan vaatii itseltään viitseliäisyyttää ruveta korjaamaan vanhaa syysteemiä. Merkkihuollossa tai varmaan missään muuallakaan ei noita perusteellisia korjaushommia ruveta tekemään, koska työ todennäköisesti kestää pitempään ja vaikka osan hinnassa säästettäisiinkin niin loppuveloitus tulisi olemaan aika samaa luokkaa kuin vanha pois ja uus tilalle. Toiseksi: kun ruvetaan jotain järjestelmää peruskorjaamaan tulee vastaan yksi tai useampi muuttuja - aina. Kolmanneksi: kukaan täysjärkinen ei anna esim. just ohjausvaihteen korjaukseen samaa työtakuuta kuin uuden asennukseen. Mahdollista on, että vuoto vain siirtyy tai muuten kaikki menee 'häneksi', jolloin pitäisi taas korjata ilmaiseksi.
Merkillä tottakai on katteet kohdillaan ja ei hirveän isoa hommaa tarvitse teettää niin tonni palaa. Joku pienempi sitoutumaton firma varmasti ihan mielellään vaihtaisikin asiakkaan itsensä hankkiman käytetyn pumpun ja ehkä jopa rupeisi vaihtamaan tiivisteitäkin.
Pääsääntöisesti merkillä osat vaihdetaan aina uusiin. Varaosissa on aikasta paljon katetta ja mikäli jos se purettu "ehkätoimiva" osa lyödään kiinni ja se korkkaa niin vähintään asentajaa vituttaa tehdä sama homma uusiksi, joka kuitenkin oli kaikinpuolin ikävä ja vittumainen. Myös taloa saattaa vituttaa menetetyt myynnit työn ajalta. Tarvikkeita tai pienempiä osia kierrätetään jatkuvasti. Letkuja, nippoja, pultteja, lisävarusteiden osia. Monet asentajat säilövät aivan uskomattomia määriä osia, joissa on joitain kulutusosia tai mahdollisuuksia käyttää uusiksi. Näitten käyttö saattaa esiintyä silloin kun joku asia menee rikki ja uutta osaa ei ole tai se on niin kallis, ettei sitä asiakkaalta voida veloittaa. Tällöin se korjataan mikäli rikkimenneen osan pystyy vaihtamaan.
Esimerkkinä akkukengänkiristyspultti, jossa on usein muotoiltu alapää, joka menee aika helposti poikki.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 02 Elo 2013 09:55
Kirjoittaja Pikke
Näin se varmasti menee ja kuuluukin mennä merkkihuollossa kun rautalankavirityksille takuun antaminen olisi aikas riskaabelia hommaa. Muutenkin siitä mielenrauhasta ettei kulkuväline laukea perheen kesälomareissulla jonnekin öiselle moottoritien kiihdytyskaistalle oon valmis hieman jopa maksamaan...
Välillä vaan kaipaisi jotain itse korjaamisen (kun ei osaa) ja kirkkaiden loisteputkivalaisimien & kiiltävien uusien autojen seassa isolla rahalla korjaamisen välille. Jostain syystä vaan nämä "Pärnäsen kone- ja moottoripajat" ovat oivaltaneet mitä asiakkaan voivat maksaa öljynvaihdosta ja hinnat ovat jokseenkin samat tai vielä korkeammat.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 02 Elo 2013 11:28
Kirjoittaja yritäedes
Niin se vaan on. Se minkä voi tehdä, on etsiä vaikka netistä laadukas varaosa (noita pumppuja läytyy esim. TRW:ltä JER116 noin 400 €) ja pyytää korjaamolta tarjous sen vaihdosta. Saa edes jotain vertailupohjaa merkkiliikkeen tarjoukselle. Tuo on kuitenkin turvallisuuskysymys, ja täytyy korjata - kuten jo tuli todettua.
PS. Ja onko vika varmasti pumpussa - voihan se vuoto olla ohjausvaihteessakin.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 03 Elo 2013 09:55
Kirjoittaja ReiluReiska
RVS käsittelyä voisi kokeilla jos vaikka auttaisi. Ei ainakaan ole kallis investointi verrattuna uuteen pumppuun asennuksineen.
http://www.rvs.fi/products/page14.html
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 03 Elo 2013 16:58
Kirjoittaja Pikke
Noniin. M€rkkihuolto vilkaisi tuota ohjausta ja pojat tulivat siihen arvaukseen että ohjausvaihde olisi tiensä päässä (kuten "yritäedes" jo arvelikin). Eipä siinä muuten mitään, mutta Laakkosen hinnoilla uusi paikoilleen laitettuna olisi hieman päälle 1400 euroa! Sillähän hinnalla ihmiset ostaa autoja. Ihan varmoja pojat eivät edes tuosta viasta olleet kun eivät käyttäneet sen tutkimiseen kuin 30 minuuttia, mutta mielellään olisivat vaihtaneet uuden tilalle.
Täytyy vielä vilauttaa jollekin autojen korjaajalle eikä pelkästään uusien osien asentajille että saa toivottavasti siedettävämmän arvion.
Tuo RVS käsittely kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta jos vika on ohjaustehostimessa, mutta taidan ensin ottaa toisen arvion siitä missä vika voisi olla.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 04 Elo 2013 19:26
Kirjoittaja m4ketech

No ohjaisvaihe aina vaihtoon ja oho ei kun olikin pumppu, vaihetaan sekin... Tietty yksi on jos kaartuvista rampeista ajaa vaikka 50km/h ratti lähes äärilaidassa ja nykii noin voisin sano 99% varmuudella pumppuvikaa..
No jos on pumpussa vikaa niin ebay? hinnat 50-200 puntaa pumpulle, ei mielestäni edes paha jos uuden löytää vaikka 100 punnalla + postikulut ja asentajalle vaikka 50e. Löytyy muuten vähän yli 100 punnalla pumppuja jolla 12kk takuu ja saa vanhasta 20 puntaa takaisin. Tosin mä voin ottaa vanhan vastaan

Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 04 Elo 2013 20:48
Kirjoittaja yritäedes
Eikös tuossa Galaxy 2.0 Tdci:ssä 2007 ole sähköinen pumppu? Se on vähän kalliimpi kuin perinteinen...
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 04 Elo 2013 23:47
Kirjoittaja Pikke
Juurikin noin isot ja luotettavat merkkihuollot näköjään pelaavat. Mahdollisimman paljon kamaa vaihtoon kun osissa on kivasti katetta ja työstäkin voi velottaa vaikka mitä. Asiakas saa suurella todennäköisyydellä auton kuntoon eikä tule häiritsemään takuuasioilla yms. vähään aikaan.
Tuntuu että vika vähän aaltoilee kun välillä takkuaa oikein kunnolla ja tänään tuskin huomasi. Voi kun oliskin vaas jotain sontaa letkuissa ja nyt pelittäis - tai sitten helpottaa ennen kuin laukee kokonaan. Nyt kun vikaan on enemmän kiinnittänyt huomiota niin pelkästään vasemmalle kääntyessä siinä on pieni "jumi" kun alkaa kääntämään, mutta muuten toimii normaalisti. Voisi kuvitella että pumppuvika olisi molempiin suuntiin kääntyessä ja tämä puolestaan sinne ohjausvaihteeseen (vai mikä se pötkylä nyt onkaan johon ohjaustehostimen painetta ruutataan). Jotain kökköä letkuissa, liittimet vuotaa, ohjausvaihteessa sisäistä vuotoa tai jotain ihan muuta?
En tiedä millainen pumppu autossa on kun ei oo vahvimpia puolia tää automekaniikka ja kaikki romut on siellä niin ahtaassa että vasta röntgenkatseella konehuoneesta näkisi muutakin kuin muovikansia. Ohjaustehostimen nestesäiliö kuitenkin löytyy mutta millä sitä mehua pumppaillaan ja minne on vielä täysi mysteeri. Kenties tämän projektin jälkeen tiedän taas vähän enemmän.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 05 Elo 2013 00:07
Kirjoittaja Pikke
Asiaa vielä netistä opiskelemalla tuli mieleen ihan niinkin yksinkertainen juttu kuin ohjaustehostimen öljyn vaihto. Merkkihuollon poika oli sitä mieltä ettei sitä tartte koskaan vaihtaa, mut kovin paljon tuntuu silti keskustelua löytyvän öljyn vaihdosta...
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 05 Elo 2013 08:39
Kirjoittaja KajS
Pikke kirjoitti:Asiaa vielä netistä opiskelemalla tuli mieleen ihan niinkin yksinkertainen juttu kuin ohjaustehostimen öljyn vaihto. Merkkihuollon poika oli sitä mieltä ettei sitä tartte koskaan vaihtaa, mut kovin paljon tuntuu silti keskustelua löytyvän öljyn vaihdosta...
Juu, Merkkihuolto on tätä Lubricated-For-Life-koulukuntaa. Kun mun Mondeo oli kuusi vuotta vanha, pyysin merkkihuoltoa vaihtamaan ohjaustehostimen nesteet. Eivät suostuneet vaan mukava autonhuoltaja soitti kesken päivän ja ehdotti ilmastointihuoltoa tilalle. Seuraavana vuonna sitten jo miltei capslock alhaalla vaadin, että ne ohjaustehostimen nesteet vaihdetaan huollon yhteydessä. No silloin siihen suostuttiin.
Lienee strategiana se, että älä vie merkkihuoltoon "vanhaa" autoa eli kolmea vuotta vanhempaa. Ja jos kuitenkin viet, niin aja ensin vaihteisto rikki ja ohjaustehostin ja jarrupääsylinteri, jotta saadaan hyväkatteista lisämyyntiä. Luonnollisesti merkkihuoltoa ei kiinnosta, jos tyhmä asiakas haluaa "Das Langzeitauton" sen kahden-kolmen vuoden autonvaihtosyklin sijaan.
Jatkan vielä vähän offtopikkia: Menin vuonna 1992 Fordhuoltoon kysymään neuvoa 1988 Transitin nykimiseen. Vanhemman huoltoneuvojan/työnvastaanottajan eka kommentti oli: "Ai, se on niin vanha". No joo, bongasin EHV-222:sen vielä 2000-luvulla liikenteestä.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 05 Elo 2013 14:23
Kirjoittaja m4ketech
Tottahan tuokin. Merkkihuolto on yleensä aina kallein paikka ja siellä koitetaan vaihattaa kaikkea. Juurikin ohjaustehostimen nesteitä ei tunnuta missään suostuvan vaihtelemaan... Tietty kannattaa ehkä kysellä huoltoa myös jostain "normihuollosta" jossa on fordin erikoistuneita? onhan noita vaikka mitä...
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 01 Syys 2013 23:27
Kirjoittaja Pikke
Päivitystä tähänkin ominaisuuteen...vähän enemmän kyytiä ohjaukselle annettua tuo jumittaminen on käytännössä kadonnut lähes kokonaan. Työmatka-ajo kun on ollut lähestulkoon suoraa 100 km/h ajoa ovelta ovelle niin oiskohan tässä käynyt vaan niin että ohjaustehostin tai ohjausvaihde olisi jumittanut käytön puutteesta. Autot nyt vaan tosiaan tykkää et niillä ajetaan...
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 02 Syys 2013 13:07
Kirjoittaja m4ketech
Teitkö muita toiminpiteitä? Hyvä jos nyt toimii.
Re: Ohjaustehostin nykii
Lähetetty: 15 Syys 2013 16:28
Kirjoittaja Pikke
Ihan pelkällä "kovuutta ohjaustehostimelle" -hoidolla hoitui. Mitä enemmän ajelee sitä paremmaksi tulee. Kohta kehtaa jo viedä katsastukseenkin. Ohjaustehostimen öljyyn dippasin tikun, mutta näytti ihan kirkkaalta tavaralta, joten annoin sen puolen olla.