Sivu 1/1

Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 27 Heinä 2013 21:53
Kirjoittaja Billie
Vuoden 2001 ford mondeo 2.0 duratec koneella. Eli ennen katalysaattoria kun siinä on se joustoliitin pakoputkistossa niin siitä tihuttaa vettä. Mielestäni vesi oli aika kirkasta, jäähdytinnestekin on punaista. Voiko olla mahdollista että siitä jotenkin kondensoituisi vettä mikä toki kuulostaa aika hullulta vai onko sieltä koneesta kansipahvi menossa?? Muita ulkoisia vuotoja ei näy missään. Moottori lämpenee aivan normaalisti. Pientä jäähdytysnesteen käryä on kun auton sammuttaa ajamisen jälkeen, mikä on edellisten autojen tapaan ollut mielestäni normaalia?

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 27 Heinä 2013 23:10
Kirjoittaja Tekno
no häviääkö jäähdytysnestettä?

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 28 Heinä 2013 11:34
Kirjoittaja mago
Ei kannata huolestua. Noissa on ilmastoinnin kondenssivesiputki juurikin sen joustoliittimen päällä joten vesi on vain ilmasta tiivistynyttä kosteutta. Sitä en kyllä ymmärrä miksi se on pitäny juuri siihen tunkea pakoputkea ruostuttamaan..

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 28 Heinä 2013 18:34
Kirjoittaja Billie
joo huomasin tuon tihuttelun vaan öljynvaihdon yhteydessä. jäähdytinnestettä ei häviä ja neste oli tosiaan ihan kirkasta eikä haissu millekkään joten jotain tuollaista epäilin kuin ylempänä mainittiin.

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 29 Heinä 2013 08:34
Kirjoittaja hluukkonen
Nykyajan autot pudottaa "vettä" allensa juurikin ilmastoinnin takia, kylmiin putkiin tiivistyy vesi ja varsinki tuo lämppärin kennon kondensioveden poisto saattaa lirutella ihan kunnolla, toki Mondeossa se tiputta sen veden tuohon pakoputken päälle jolloin kuuma putki haihduttaa veden heti pois...

Glykolin tunnistaa heti kun sitä maistaa, se on "makeaa".

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 29 Heinä 2013 08:37
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
mago kirjoitti:Ei kannata huolestua. Noissa on ilmastoinnin kondenssivesiputki juurikin sen joustoliittimen päällä joten vesi on vain ilmasta tiivistynyttä kosteutta. Sitä en kyllä ymmärrä miksi se on pitäny juuri siihen tunkea pakoputkea ruostuttamaan..
Juurikin näin.

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 31 Heinä 2013 16:53
Kirjoittaja Tessu
Tuleepi sitä vettä vanhankin auton pakoputken sisältäkin!
Eikä silti oo menny kannentiiviste,senverta kondensoituu putkeen että kun käyntiin laittaa niin vettä valuttaa muutamat kilsat pois putkesta että oikee saattaa vana jäädä,ilmanko noi äänenvaimentimet tuppaakin syöpyy sisältä kun vettä läpimenee.

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 01 Elo 2013 20:39
Kirjoittaja Juudasman
Kysyn tässä nyt samalla, kun liittyy ilmastointiin kai?
Auton moottori on kylmä ja laittaa ilmastoinnin päälle niin flekti alkaa melkein heti hurista ja mondeossahan ei tuo flekti kovin pientä meteliä pidä.
Johtuuko siis flektin usein pyriminen ilmastoinnista jotenkin? voiko flektin pyörimis aikaa jotenkin säätää yms.?

auto mondeo -01 TDCI 2.0

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 01 Elo 2013 21:09
Kirjoittaja _Pale_
Jos on ilmastointi päällä nii flekti pöhisee koko ajan,jäähdyttää ilmastoinnin kennoa.

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 02 Elo 2013 11:45
Kirjoittaja ynjevi
Kyllähän usein näkee liikkeelle lähtevän auton pakoputkesta tulevan vettä, joskus oikein lorisemalla. Johtuneeko pätkäajossa kertyneestä kondensoitumisesta? Kun putkisto ei ole niin kuuma, että kosteus haihtuisi putkesta, niin lientä riittää takapuskurille asti. Jos sitä vettä on sen joustoliittimen seudulla ja liittimessä vuoto, se vesi tulee ulos siitä kohtaa(kin).

Re: Mk3 mondeo tiputtaa vettä pakoputken joustoliittimestä

Lähetetty: 02 Elo 2013 22:51
Kirjoittaja mösjöö
Voihan se joo niinkin tehdä. Toi kun tulee vettä lorisemalla johtuu tuosta paloreaktiosta jossa syntyy mm. vetyä ja happea. Nämä kun tapaavat määrätyissä olosuhteissa niin lopputuloksena on vettä. Harmiton reaktio sinällään. Pätkäajossa saattaa muodostaa vettää takapöntön tai muuten vaan putkiston alimpaan kohtaan. Myös uudehkoissa dieseleissä, jotka käyvät aika kylmänä, saattaa muodostua vettä putkistoon ja talvella se jäätyy, joka voi aiheuttaa joitain ongelmia jos vesi ei pääse haihtumaan tai putkesta ulos.

Toi kondenssivesiputken sijoitus on kyllä mun mielestä sukkasaippuan paikka suunnittelijalle, joka olis toki voinu miettiä vähän pitemmällekkin. Tietty noissa on varmasti useampi muuttuja, mutta kuitenkin.