Vm. 2002 Focus nykii ja tyhjäkäynti kimpoilee korkealle

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Cimble
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Heinä 2013 18:34

Vm. 2002 Focus nykii ja tyhjäkäynti kimpoilee korkealle

Viesti Kirjoittaja Cimble »

Moi!

En ihan eka vaihtoehtona ole viemässä suoraan merkkikorjaamolle, niin kyselen täältä mahdollisilta asiantuntijoilta näkemyksiä, että mikähän saattaisi olla vikana vuoden 2002 1,8 Focus-bensafarmarissa?

Eli auto on joskus pari vuotta sitten oireillut lyhyesti siten, että kierrokset jäävät huutamaan jopa yli 4000 rpm esim. hiljentäessä tai painaessa kytkimen pohjaan. Kierrosten itsestään huutamiset kestivät yleensä lyhyitä aikoja kerrallaan ja silloinkin yhteensä vain muutaman päivän. Auto oli nyt pitkään oireeton, kunnes kuukausi sitten alkoi moottorivikavalo palaa. Samoihin aikoihin alkoi auto silloin tällöin nykiä liikkeelle lähtiessä, pienillä nopeuksilla ja tyhjäkäynnillä.

Nyt sitten tyhjäkäynti oireilee selvästi ja paikallaan käydessä kierrokset heittelevät n. 700-1500. Hetkittäin moottori meinaa sammua. Ajaessa oireet ovatkin sitten kiusallisemmat, eli hiljentäessä vaikka risteykseen kierrokset jäävät päälle tai nousevat itsestään kytkintä painettaessa. Liikennevaloissa tyhjäkäynnillä saattaa huuto olla siis ajoittain jopa 4000-5000 rpm. Valon palaessa vikakoodi luettu, en muista koodia, mutta se tarkoitti kuulemma liian laihaa polttoaineen saantia/laatua. Luennan teki ammattimies omalla lukijallaan kotioloissa.

Tämän jälkeen tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu ja polttoaineensuodatin vielä vuorossa. Juuri niiden vaihtoaika kun alkoi olla viimeistään käsillä, vähän myöhässäkin. Tuo kyseinen ammattimies epäili myös jonkunlaista ilmavuotoa jossain, mutta ei ehtinyt asiaa kummemmin enää tutkimaan.

Lähden tässä vähän tutkimaan suuntia, josko voisi itse vaikuttaa huoltotoimenpiteisiin. Jos jossain tietynlaisilla korjaamoilla aletaan tätä tutkimaan alusta alkaen, menee jo pelkkään tervehdykseen ehkä jopa satoja euroja. Siihen vielä mahdolliset uudet osat ja vaihtotyö. Vika kun ei välttämättä ole iso, who knows...
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vm. 2002 Focus nykii ja tyhjäkäynti kimpoilee korkealle

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Villi veikkauspiste imuilmavuodolle. Yhdessä tutun autossa, oli kylläkin Volvo, mut kumminkin, ihan samat oireet ja merkkiliikkeessä tutkittiin urakalla muttei kuntoon saatu. Vikana oli loppujenlopuksi ilmavuoto haitarimuovissa ilmamassa-anturin nurkilla, joka korjaantui klimpillä kuumaliimaa ja pätkällä ilmastointiteippiä :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Vm. 2002 Focus nykii ja tyhjäkäynti kimpoilee korkealle

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Katoppas onko huohotin venttiililtä tuleva kumiletku rikki. Kyseinen letku on ainakin omassani ja äitin focuksessa mennyt ja aiheuttanut vastaavia oireita. Eli siihen kaasuläppäkotelon taakse pitäisi tulla noin 1cm halkaisijaltaan oleva kumiletku ja sen toinen pää on kiinni siinä suurin piirtein puolan alapuolella kulkevassa metalliputkessa joka taas jatkuu huohotinventtiilille.

Pistä auto käyntiin ja konepelti auki. Sit vaan kuuntelemaan kuuluuko sieltä suunnalta ylimääräistä suhinaa, reikä voi olla niin pieni että sitä voi olla vaikea muuten paikallistaa.

Kyseisen kumiletkun voi korvata ihan metritavarasta tehdyllä, mutta tuskin alkuperäinenkään montaa euroa maksaa.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Cimble
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Heinä 2013 18:34

Re: Vm. 2002 Focus nykii ja tyhjäkäynti kimpoilee korkealle

Viesti Kirjoittaja Cimble »

tuomaz kirjoitti:Villi veikkauspiste imuilmavuodolle. Yhdessä tutun autossa, oli kylläkin Volvo, mut kumminkin, ihan samat oireet ja merkkiliikkeessä tutkittiin urakalla muttei kuntoon saatu. Vikana oli loppujenlopuksi ilmavuoto haitarimuovissa ilmamassa-anturin nurkilla, joka korjaantui klimpillä kuumaliimaa ja pätkällä ilmastointiteippiä :lol:
Tästä oli hyvä aloittaa. :) Vaan tutkin muovisen "haitariosuuden" sisältäneen putkiosan, joka lähtee ilmansuodatinkotelosta sisältäen ilmamassamittarin ja -anturin. Käsittääkseni. Haitariosa oli kuitenkin ilmatiivis ja vaurioton, samoin niiltä paikkeilta lähtenyt (n. 2 cm halk.) kumiletku, joka päätyi muistaakseni jonnekin kannen ja tulppien tietämille.

Googlettelun ansiosta tutkittu ilmamassamittari ei ollut täsmälleen samannäköinen kuin jonkun toisen automallin vastaava jossain TM-artikkelissa, mutta mahdollisena vian aiheuttajana se tuskin on. Oli nimittän erittäin puhdas ja hyväkuntoisen näköinen. Siinä jossain ulokkeessa oli sellaiset sulakemaiset ja ehjät langat, joiden palamista/katkeamista käsiteltiin samaisessa TM-artikkelissa. Ne langat jutun perusteella mainittiin tosin erilliselle anturille, ei itse mittarille.

Samaisen mittarin Focus-malllin anturista on minun taas vaikea sanoa mitään. Eikös se ole se lituskainen, ehkä pinta-alaltaan reilun tikkuaskin kokoinen sähköosa siinä about haitariosan ja ilmamassamittarin päällä, johon tulee sellainen monijohtoinen sähköliitin? Auttaiskohan sen anturin uusiminen ja käykö uusi liitin siihen entiseen sähköliittimeen? Olisin melkein valmis aloittamaan tilanteen purkamista vaikka hommaamalla sen uuden anturin. En tiedä vielä juuri nyt, maksaa ehkä kuulemma reilun satasen. Ja käykö minun liittimeen vaikka purkaamoautosta otettu anturi? Se anturi on tosin kiinni sellaisilla lähinnä torx-ruuveilla, joiden kannassa keskellä on kuitenkin joku avaamisen estävä pikkutappi. Eli et saa siihen mitään normaali meisselipäätä laitettua...!!!
Cimble
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Heinä 2013 18:34

Re: Vm. 2002 Focus nykii ja tyhjäkäynti kimpoilee korkealle

Viesti Kirjoittaja Cimble »

chinatown kirjoitti:Katoppas onko huohotin venttiililtä tuleva kumiletku rikki. Kyseinen letku on ainakin omassani ja äitin focuksessa mennyt ja aiheuttanut vastaavia oireita. Eli siihen kaasuläppäkotelon taakse pitäisi tulla noin 1cm halkaisijaltaan oleva kumiletku ja sen toinen pää on kiinni siinä suurin piirtein puolan alapuolella kulkevassa metalliputkessa joka taas jatkuu huohotinventtiilille.

Pistä auto käyntiin ja konepelti auki. Sit vaan kuuntelemaan kuuluuko sieltä suunnalta ylimääräistä suhinaa, reikä voi olla niin pieni että sitä voi olla vaikea muuten paikallistaa.
Anteeks taas tämmöinen autoihin tosissaan perehtymättömyys, mutta missä on kyseisen Fordin puola? Luulin tunnistavani kyseisen letkun alun kaasuläpän alta, mut en muista varmaksi mikä on se, mihin se menee. Se letku on samanlainen n. 2 cm halk, mistä puhuin tuossa aikaisemmin, ei kuitenkaan sama. Mut tämän nyt puhutun toinen pää lähtee irti helposti, vaan se kaasuläpän puoli on jollain klipsillä kiinni. Pitäis järkätä itse kunnon työkalut ja vaikeisiin paikkoihin kohdistava työvalo, on se nimittäin normi klipsi avattavaksi ahtaassa paikassa...

Öö, missä on varmuudella huohotinventtiili? Kuuntelin muuten saundeja konepelti auki ja ei mielestäni mitään outoo tai suhinaa missään.

Oon alkanu miettiä näiden oireiden suhteen vaikka mitä, mut kokonaistilanne voi olla arvoitus. Tässä nimittäin ilmeni, että vakionopeussäätimen vaijeri oli rispaantunut päästä, katkennut ja irronnut liittimestään. Kaipa siitä kaasuläpän läheltä, saakutti! ;) Mut voiko päälle jäävällä kaasulla/kierroksilla olla nopeussäätimen kautta yhteys tyhjäkäyntiongelmiin, varsinkin aina kytkintä painaessa tai hiljentäessä, kun välillä kierrokset haluavat itsestään huutaa? Samaa kaasutinta se nopeussäädinkin nykii ja sieltä ne kierrokset tulevat...

Mutta ilman nopeussäädinongelmaakin yksi ongelma on vikavalon palaminen. Se on vaan jännää, että se syttyi juuri samalla pidemmällä matkalla, kun vakionopeussäädintä käytettiin pitkästä aikaa. Ja oikeastaan ennen sitä ei ollut mitään havaintoja itsestään nousevista kierroksistakaan. Hyvin outoa...!
Vastaa Viestiin