Sivu 1/1
kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 15 Heinä 2013 20:53
Kirjoittaja 6210r
kannattaako 400tkm ajettuun -01 diiseli mondeoon laittaa kaksoismassaa vai laittasko vaan kiinteen? onko kokemuksia kellään? Mistä sais sopivaan hintaan?
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 16 Heinä 2013 11:07
Kirjoittaja orhi
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 16 Heinä 2013 21:15
Kirjoittaja 6210r
ei saa tuolta kiinteitä 85 kw tddi:ihin, eikä taida kukaan olla vaihtanut tämmöstä..
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 16 Heinä 2013 21:47
Kirjoittaja mösjöö
Mikäs kone toi tddi on olevinaan. Ristiriitaista tietoa löytyy ja päädyin itsekseni tulokseen, että on ZSD/Puma "Duratorq", eli 2 litrainen ainoo 85kW mitä ford on tehnyt. Valmistettu ilmeisesti ainoastaan 2000-2001, jonka jälkeen muuttui 96kW tehoiseksi. Oli miten oli. Mikäli moottori todella on tämä "Duratorq" niin microcat ei ainakaan tarjoa tähän muuta kuin kiinteää vauhtipyörää. Sikälimikäli 1,8 litraseen PSA:n "Lynxiin" on saatavilla sekä kiinteää, että kaksoismassavauhtipyörää.
Eli oletko täysin varma, että siellä olisi kaksoismassa. Bensakoneissa on kaksoismassa, mutta dieseleistä en mene sanomaan.
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 16 Heinä 2013 23:55
Kirjoittaja orhi
kyllä sellaanen löytyy dieselistä
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 17 Heinä 2013 09:23
Kirjoittaja MondeoTDDi
6210r kirjoitti:ei saa tuolta kiinteitä 85 kw tddi:ihin, eikä taida kukaan olla vaihtanut tämmöstä..
ei saa tuolta, mutta ebay auttaa. Löytyy montaa eri hintasta pakettia. Oma on juurikin toi 85kW tddi ja siihen vaihdoin kiinteän vauhtipyörän, ei ongelmia ainakaan 10tkm aikana, hyvin toimii. Ainut murhe on kytkimen "kalkatus" tyhjäkäynnillä, syynä momenttijousien värinä, eli sama ääni kuin vanhemmissa dieseleissäkin.
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 17 Heinä 2013 10:19
Kirjoittaja orhi
Tuo kiinteä vauhtipyörä olisi kyllä hyvä tehon lisäyksen kannalta , ei olisi ns:heikoin lenkki.
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 17 Heinä 2013 11:23
Kirjoittaja JohnFinn
Kaksoismassavauhtipyörä on useassa nykyautossa tiettyjen ajoituksellisten ja rakenteellisten seikkojen summaaman ongelmavärähtelyn eliminoimiseksi. Kun korvaatte kaksoismassaisen kiinteällä niin varautukaa pahimmillaan jopa kampiakselin katkeamiseen - tällöin valmistajan (tuote)vastuu ei ole enää kuviossa mukana.
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 18 Heinä 2013 00:30
Kirjoittaja Tessu
Kaverin Mersupakussa on kans se kaksoismassa pyötä ja sanovat että ainakin vääntö huononee jos sen vaihtaa kiinteään, muuta en kyl tiedä... mut kysellä kannattaa että mitä voi tehä?
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 18 Heinä 2013 10:00
Kirjoittaja MondeoTDDi
JohnFinn kirjoitti:Kaksoismassavauhtipyörä on useassa nykyautossa tiettyjen ajoituksellisten ja rakenteellisten seikkojen summaaman ongelmavärähtelyn eliminoimiseksi. Kun korvaatte kaksoismassaisen kiinteällä niin varautukaa pahimmillaan jopa kampiakselin katkeamiseen - tällöin valmistajan (tuote)vastuu ei ole enää kuviossa mukana.
tuskin valmistaja kauheasti muutenkaan ottaa vastuuta tuollaisesta 350tkm ajetusta fordin raadosta. Taitaa toi värinä olla pahimmillaan tyhjäkäynnillä ja tosi pienillä kierroksilla, pyörintänopeuden kasvaessa värinän taajuuden pitäis hieman tasaantua ennakoiden mukaan ja moottorin pyörivien massojen kasvaessa, ja voimansiirto alkaa toimimaan ajossa ns. vauhtipyöränä. Tuskinpa silti uutena ovat turhaan sitä kaksoismassapyörää sinne laittaneet. Tosi on että esim. BMW:n kutosdieselistä saa kampuran poikki jos hihnapyörän kaksoismassaisuus menetetään, eli toisin sanoen jos se vulkanointi antaa periksi ja ulkokehä hirttää sisäkehään kiinni.
Tessu kirjoitti:Kaverin Mersupakussa on kans se kaksoismassa pyötä ja sanovat että ainakin vääntö huononee jos sen vaihtaa kiinteään, muuta en kyl tiedä... mut kysellä kannattaa että mitä voi tehä?
eipä omassa sprintterissä muutama vuosi taaksepäin huomannut eroa kaksoismassa vs. kiinteä pyörä, tai ainakaan mitään normi käytössä huomattavaa.
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 18 Heinä 2013 12:14
Kirjoittaja JohnFinn
MondeoTDDi kirjoitti:tuskin valmistaja kauheasti muutenkaan ottaa vastuuta tuollaisesta 350tkm ajetusta fordin raadosta. Taitaa toi värinä olla pahimmillaan tyhjäkäynnillä ja tosi pienillä kierroksilla, pyörintänopeuden kasvaessa värinän taajuuden pitäis hieman tasaantua ennakoiden mukaan ja moottorin pyörivien massojen kasvaessa, ja voimansiirto alkaa toimimaan ajossa ns. vauhtipyöränä. Tuskinpa silti uutena ovat turhaan sitä kaksoismassapyörää sinne laittaneet. Tosi on että esim. BMW:n kutosdieselistä saa kampuran poikki jos hihnapyörän kaksoismassaisuus menetetään, eli toisin sanoen jos se vulkanointi antaa periksi ja ulkokehä hirttää sisäkehään kiinni.
Mitu-mutu-"värinäoppi" ei muuta tosiasioita. Mm. 1. ja 2. kertaluvun massavoimat ja vääntömomenttivaihtelut käsitellään sylinteriluvusta riippuen erilaisin menetelmin, mm. erillisin tasapainoitusakselein. 4-sylinterisellä rivimoottorilla puuttuu tasapainosymmetria 2. kertaluvun kampitähdestä; se voidaan tasapainottaa kahdella vastakkaisiin suuntiin kaksinkertaisella kampiakselin kierrosnopeudella pyörivällä vastapainolla ( Lanchester- ). Tämä ongelmavärinä voidaan käsitellä halvemmalla kohtuullisesti käyttämällä kaksoismassavauhtipyörää.
Värinäongelma ei ole suurimmillaan joutikäynnillä, vaan nimenomaa tietyllä rajoittuneella tehoalueen ( korkeahkolla ) pyörintänopeudella; tästä syystä mm. Alfa-Romeon 4-sylinteristen moottoreiden ( 1750 ) yhteydessä pyörintänopeusmittarin asteikolla oli jo ennen maksimikierroksia punainen käyttöalueen merkintä: jatkuva alueen käyttö kielletty kampiakselin värinähuipun kohdalla - vain nopea alueen ylitys sallittu.
Suorassa 6-sylinterissä moottorissa ( sytytysvälit 120/120 astetta ), mm. BMW:n koneessa, 1. kertaluvun vapaat voimat = 0, 2. kertaluvun vapaat voimat = 0, 1. kertaluvun vapaat momentit = 0, 2. kertaluvun vapaat momentit = 0; Tässä syy, miksi BMW:n suora kutonen on tasaisimmin ja hienoimmin käyvä mäntä-/polttomoottori.
Ps. toki kaikki saa rikki asiattomalla käytöllä ja nimenomaa osaamattomalla "korjaamisella".

Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 18 Heinä 2013 19:18
Kirjoittaja 6210r
juu, ei paljoa valmistajan tuotevastuu paina 400tkm ajetussa räppänässä. mietin vaan kestääkä edes 500tkm asti sellaisella.. onko asennuksessa eroa vrt kaksoismassaan?
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 19 Heinä 2013 09:45
Kirjoittaja JMSC
5- manuaalin kanssa (MTX-75) ilmeisesti toimii kiinteä ihan OK, 6- manuaalin kanssa ei niinkään.
Tämä on tosin huhupuhetta joten otettava jonkinlaisella varauksella...
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 19 Heinä 2013 23:48
Kirjoittaja Tessu
Hyvä tietää että ei sitten Mersussa ollu vaikutusta,ja ei tosiaankaan ole valmistajalla enää mitään sanomista kun autolla on ajettu tarpeeks,ainut on varaosatakuu,että vaihetaan uuteen jos heti rikkoontuu materiaalivian ym vuoksi,tai on jo asennettaessa viallinen.
Re: kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle
Lähetetty: 12 Touko 2015 21:33
Kirjoittaja _1st_
Nostetaas vanhaa aihetta..
Tuli hommattua Passatin tilalle käyttöajokiksi '05 1.8 bensa (110hv) Mondeo muutama viikko sitten.
Nyt tossa kun on alkanut tutustua uuden tuttavuuden "sielunelämään" niin oon huomannut että tyhjäkäynnillä jos ilmastointi ei ole päällä, niin kierrokset laskee sinne 750 tuntumaan. Tällöin kuuluu kytkinkopan tienoilta pientä kolkatusta, joka häviää kytkintä painettaessa.
Lienee siis alkavaa kaksoismassapyörän kolinaa?
Onkohan näihin bensavehkeisiin saatavilla kiinteää vaihtoehtoa tai käviskö jopa jostain toisesta koneesta kiinteä pyörä ja kytkinpaketti suoraan, onko harrastajilla ja tee-se-itse miehillä kokemuksia?
Terv. Uusi fordisti
