Sivu 1/2

Jarrusatularemppaa

Lähetetty: 23 Tammi 2006 16:37
Kirjoittaja K.S.
Eli ainakin toisesta etujarrusatulasta on se männän suojakumi? hajonnu.. Nyt vedin sinne reilusti jotain saranoitten voiteluainetta, niin pelittää mutta
Mitenkäs vaikea tai mahdoton homma on vaihtaa ne kumitiivisteet sinne?
Tiivisteet kun maksais 4 euroa ja satulat n. 100 euroa kipale.. samallahan noi sais hiekkapuhallettua ja maalattua.. 8)

Edit: hintoja ajantasalle..

Lähetetty: 23 Tammi 2006 17:28
Kirjoittaja eskomk4
No tuo hinta kertoo aika paljon. Jos itse teet selviät halvalla., mutta liikkeessä ne ei varmaan rupee kumeja vaihtaa. Tulee työstä enemmän hintaa kuin satuloista. Eihän tuossa muuta kun satula irti, mäntä irti, uudet kumit, koko komeus kasaan ja ilmaukset. Ja taas hyvin toimii.

Re: Jarrusatularemppaa

Lähetetty: 24 Tammi 2006 10:00
Kirjoittaja 4x4
K.S. kirjoitti:Eli ainakin toisesta etujarrusatulasta on se männän suojakumi? hajonnu.. Nyt vedin sinne reilusti jotain saranoitten voiteluainetta, niin pelittää mutta
Mitenkäs vaikea tai mahdoton homma on vaihtaa ne kumitiivisteet sinne?
Tiivisteet kun maksais 2euroa ja satulat 52euroa kipale.. samallahan noi sais hiekkapuhallettua ja maalattua.. 8)
Ei ole vaikea homma, vanha kumi pois mäntää hiukan ulos ja uusi kumi männän päälle,satulanpää ensin paikalleen, jonka jalkeen mäntää sisäänpäin ja kumi männässä olevaan uraan, eikä tarvi ilmatakaan, jos et mäntää ota kokonaan pois jarrusatulasta.
Ps.Halvalla satulan saat scorpion vastaava 100€

Lähetetty: 24 Tammi 2006 11:06
Kirjoittaja Jaakko85
Ja kannattaa muistaa ettei nuita jarrukumeja saa voidella ihan millätahansa rasvalla, saattaa haurastuttaa / venyttää / kutistaa sitä kumia.

Lähetetty: 24 Tammi 2006 11:30
Kirjoittaja kd
Joskus irrotin vanhan kumin -87 Orionista niin en kyllä millään saanut sitä enää takaisin kiinni siihen mäntään tai siis sen männän sylinteriin jos tarkkoja ollaan. Pitäisikö sen mennä sellaisenaan vai laitetaanko se jollain liimalla tms.

Siis sitä satulanpäätä en saanut millään paikalleen.

Lähetetty: 26 Tammi 2006 15:31
Kirjoittaja K.S.
Jaakko85 kirjoitti:Ja kannattaa muistaa ettei nuita jarrukumeja saa voidella ihan millätahansa rasvalla, saattaa haurastuttaa / venyttää / kutistaa sitä kumia.
Niin.. Mutta johan se onkin rikki... :wink:

Jos ei oo vaikeeta niin täytyy tossa joku päivä käydä ostamassa tiivisteet ja jarrupalat kun jaksaaa...

Lähetetty: 04 Helmi 2006 00:36
Kirjoittaja VesQ
Juu mutta jos se jo rikki on niin melkeempä suosittelisin vaihtamaan ne sylinterin kumit eli männät kokonaan pois ja uudet kumit sinne ja huolellinen putsaus esim hienolla santapaperilla sekä sylinterin seinät että männät. Sitten oikeat rasvat väliin ja suojakumit paikalleen ja satulat kiinni. Ilmaamaan toki joutuu mutta eipä se niin suuri homma ole

Lähetetty: 04 Helmi 2006 01:15
Kirjoittaja jani
(jos vaan lähtee ilmausruuvit auki :D )

Lähetetty: 05 Helmi 2006 11:26
Kirjoittaja eskomk4
kannattaa kyllä hakea varaosaliikkeestä sitten uudet ilmausruuvit tiivisteiden ohessa. Maksaa tosi vähän ja auto saadaan ehjä liikkeelle. Säästää sitä kuuluisaa v-käyrää

Lähetetty: 05 Helmi 2006 11:40
Kirjoittaja Jaakko85
eskomk4 kirjoitti:kannattaa kyllä hakea varaosaliikkeestä sitten uudet ilmausruuvit tiivisteiden ohessa. Maksaa tosi vähän ja auto saadaan ehjä liikkeelle. Säästää sitä kuuluisaa v-käyrää
Näin on, varsinkin takana ne on aina ruostunut kiinni / pieneksi niin joutuu lukkopihdeillä avaamaan.

Lähetetty: 05 Helmi 2006 11:49
Kirjoittaja Bootsi
Eiköhän kannattais ostaa/vaihtaa samalla kokonaan tehdaskunnostetut satulat?
:roll:

Lähetetty: 05 Helmi 2006 12:54
Kirjoittaja eskomk4
jos vaan viitsii niin kannattaa kyllä huoltaa, mutta se on siitä kiinni paljon laskee omalle työlle arvoa.

Lähetetty: 05 Helmi 2006 20:27
Kirjoittaja VesQ
Juu kyllä niitä tosiaan korjattujen hinnalla kannattaa kunnostaa kun ei vaikeata ole ja saa lähes yhtä hyvät kuin uudet. Olettaen tosiaan että lähtee jarruputket/letkut ja ilmaruuvit auki. Vittumaisin tilanne siitä syntyy kun katkeaa ilmaruuvit juuresta. Reilusti vaan lämpöä ennenkuin rupeaa vääntämään

Lähetetty: 05 Helmi 2006 23:04
Kirjoittaja kd
Kun olette niitä tiivistekumeja sinne vaihdellut niin voisitteko kertoa että miten olette saaneet ne uudet sinne paikoilleen?

Lähetetty: 07 Helmi 2006 17:21
Kirjoittaja K.S.
Neljä tuntia meni aikaa kun vaihto molemmille puolille kumit ja palat. eniten aikaa meni sen suojakumin kiinnittämisen ihmettelyyn.

Ja kun sitä on tässä kyselty niin näin se menee:

Ensin asettelee siihen satulaan sen tiivisteen
Sitten mäntä kauniiseen kätöseen ja se suojakumi sinne ihan männän päähän (ei siis siihen uraan mihin se kuuluu lopuksi laittaa)
Sitten näppärillä sormilla laittaa sen suojakumin kauluksen siihen jarrusatulan uraan (pidä huoli että se pysyy siinä männässä kanssa)
Ja lopuksi painaa jarrunesteellä voidellun männän sinne sylinterin sisään ja kattoo että se suojakumi meni oikein paikalleen sekä männän että satulan uraan. Ja jos ei menny niin alottaa alusta...



Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)

Niin ja rahaa meni n. 25e uusien palojen ja jarrunesteen kanssa
Satuloihin olis menny palojen kanssa n. 220e
eli itselleen voi laskea semmosen 50euron tuntipalkan :wink:

Lähetetty: 29 Maalis 2006 12:02
Kirjoittaja Jaakko85
K.S. kirjoitti: Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
No kyllä on. Riippuu tietenkin jumiutus asteesta, eli siitä onko pöljysuoja pysynyt hyvin paikoillaan ja näin olleen estänyt männän ruostumisen.. pihdeillä männän ulosjäävästä reunasta voi vetää (satula ruuvipenkkiin tiukasti) lähtee yleensä myös nuin. Tai sitten irroitusvaiheessa painaa jarrua niin että mäntä pullahtaa hollille/pihalle :D

Lähetetty: 30 Maalis 2006 21:59
Kirjoittaja WSE
K.S. kirjoitti: Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Helpoitenhan tuo mäntä lähtee siinä vaiheessa kun palat ja satula(siis vain yksi) on irti mutta jarruletku vielä kiinni, painelee poljinta kunnes mäntä on ulkona (vati alle, nesteet tulee myös).

Lähetetty: 30 Maalis 2006 22:01
Kirjoittaja WSE
Bootsi kirjoitti:Eiköhän kannattais ostaa/vaihtaa samalla kokonaan tehdaskunnostetut satulat?
:roll:
Rahamiesten puhetta..
Sama kai se on mistä työstä sen palkan saa, korjaileeko jarrusatuloita vai tekeekö jotain muuta. Kalliita nuo tuntuvat olevan, yhtäkään ei ole tullut koskaan ostettua mutta monta monta korjattua. Mutta ilmausruuvit kannattaa ostaa ehdottomasti, ja varautua siihen että ei ne lähde, kuin poralla ja kierretapilla...

Lähetetty: 30 Maalis 2006 23:34
Kirjoittaja Monteonisti
Minä olen ruutannut jumittavaan ilmaruuviin CRC:tä, odottanut puoli tiimaa, ruutannut lisää ja "pikkutoholla" kuumentanut juuresta, hyvin on auennut! 8)

Lähetetty: 02 Huhti 2006 15:40
Kirjoittaja K.S.
offtopic..
Ite tekemällä vaan yleensä säästää pitkän pennin
Tossa juuri vaihdoin sierran ruttusen takaoven ehjään.. Korjaamo olisi halunnut 100e hommasta, itellä meni alle 2h eli taas liikutaan siinä
50e/h tuntipalkassa 8)
/offtopic

Ilmausruuvit liikku oikeen hyvin enkä niitä edes vaihtanut vaikka ne tietysti olisi voinut vaihtaa kun ei varmaan montaa euroa olisi kustantanut.. :roll:

Lähetetty: 08 Huhti 2006 00:37
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän ilmaruuvit yleensä toimii, mutta jos ovat käyttämättä yli 10v, niin voivat olla tiukassa, tai ainakin se viimeinen! :roll:
Minulle kävi nuin, siis kolme aukes, mutta neljäs ei! "Tohosytkärillä" annoin lämpöä ja aukes! :D

Lähetetty: 08 Huhti 2006 10:49
Kirjoittaja Tag
Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..

Lähetetty: 08 Huhti 2006 11:04
Kirjoittaja Jaakko85
Tag kirjoitti:Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..
Tarkoitatko jarrusatulan männän suojakumea? Sehän oireilee siten että jarrut alkavat laahata kun mäntä ruostuu ja sinne männän ja satulan rakoon menee sontaa, eli mäntä jumittelee -> jarrut laahaa. Jos paloissa on vielä reilusti pintaa ja jarru laahaa on vika suht. tuore..

Voihan tuo kuvailemasi vika ehkä mahdollisesti johtua pyöränlaakeristakin?

Lähetetty: 13 Huhti 2006 18:27
Kirjoittaja K.S.
Tag kirjoitti:Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..
Täristääkö ratti, tai puoltaako auto? tai jos ajon jälkeen kuuluu paljon jarrulevyn naksumista sieltä niin siinäpä se.. kesärenkaat kun vaihdat niin siinä samalla sitä suojakumin kuntoakin pystyy kattomaan...

Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:08
Kirjoittaja VesQ
K.S. kirjoitti:Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Tuossa juuri purin yhdet ekkerin satulat ja oli toinen mäntä hieman verran jumissa. Ei kompuran 9bar riittänyt mihinkään.

Jos ne männät oikeasti haluaa sieltä pois ja kaikenlisäksi rauhallisesti ja hallitusti niin ilmaruuvin tai jarruputken/letkun tilalle sopiva rasvanippa ja rasvaprässillä puristelee ne ulos. Sillä saa jo sen verran hyvän paineen sinne että joko se mäntä tulee sieltä vaikka väkisin tai sitten halkeaa koko satula... eli toisin sanoen se mäntä tulee sieltä :D

Helppoa hommaa silloin kun on ns uivat satulat eli 1 mäntä. Mutta sitten kun on samassa satulassa 2 mäntää niin tahtoo olla aika veemäisiä kun pitäisi saada se herkemmin liikkuva pysymään paikallaan