1.7 Puma kiukuttelee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sirp-

1.7 Puma kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja sirp- »

Hei. Auttakaa tietämätöntä.
Minun 1.7 Puma kiukuttelee siinä 2000 kierroksilla. Tuntuu että se tukehtuisi/hyytyisi. Ei auta ajossa mikään, sitte ku pitää lappua lattiassa ni hetken päästä mennään taas täysin normaalisti. Kierrokset/vauhti ei muutu mitenkään kiukuttelun aikana, mutta muu ei tosiaan auta ku pitää kaasua pohjassa ja odottaa että puma taas innostuu kulkemaan normaalisti. Ihan sama mikä vaihde on sisässä, mutta ei uskalla ajella 2000 kierroksilla kun kiukuttelee niin se tekee kaupungissa ajamisesta hiukan haastavaa. Ei ala nykimään tai muuta vastaavaa. Olisiko neuvoja tietämättömälle?

Kiitos jo etukäteen. :)
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: 1.7 Puma kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

Paljon en moottoreista tiedä, mutta voisiko olla roskaantunut/tukkeutunut ilmamäärämittari?
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.7 Puma kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Gona »

Tarkista kytkinpedaalista kojelaudan alta löytyvä sähköliitin, että ei ole irronnut tai huonosti paikallaan. Myös ilmamäärämittarin kannattaa tarkistaa vähä kaasarin puhdistukseen tarkoitettua kamaa sinne, vältä sormin koskemista siihen ja koitat puhdistaa sen mahdollisimman hyvin. Myös kaasuläppäanturin sähköliitin kannattaa samalla putsata.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1.7 Puma kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tommonen puutuminen on aika usein syynä ilmamassamittarin viimeisistä hengenvedoista. Puhdistaminen saattaa auttaa, mutta sekin ilo on hetkellistä. Ilmamassamittarin lankoja en suosittele puhdistettavaksi millään muulla kuin sille tarkoitetulla aineella. Kaasuläpän/imusarjan puhdistuskama on aika voimakasta kamaa verrattina ilmamassamittarille tarkoitettuun aineeseen. Ilmamäärämittaria saa puhdistaa suhteellisen kovakouraisesti, sillä sen potentiometri on koteloinnin sisällä.

Eli:
Ilmamassamittari mittaa sen ohitse kulkevan ilman massan, pääsuureena ajoneuvon tietokone käyttää grammasekuntia = g/s. Pääsääntöisesti esiintyy kuumalankamittareita, pyörremittareita (karman vortex/syklon), tahi kalvomittareita. Näistä kuumalankamittari on eniten käytetty ja sen putsaaminen tulisi käyttää vain kuumalankailmamassamittareille tarkoitettuja kemikaaleja. Toki muilla kemikaaleillakin voi jo ehtoopuolella olevaa kuumalankaa koittaa elvyttää, mutta suurempi tuho tai ennnenaikaisempi kuolema on todennäköisempää.

Ilmamäärämittari eroaa vain mekaanisuudellaan. Ilmamäärämittarissa ilman kulkee imuputkea pitkin ja joutuu siirtämään mittarin läppää päästääkseen sen ohitse. Läpän asema mitataan potentiometrin tai muutoin aseman mukaan muuttuvan vastuksen avulla ja tuloksena tietokone saa imetyn ilman tilavuuden.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jcos
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Helmi 2010 12:04

Re: 1.7 Puma kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja jcos »

Ja sitten kans kaasuläpän asennon tunnistin. Sen voi kyllä mitata ihan yleismittarilla ettei ole katkoksia. Tosin ne on aika teräviä heittoja. Ja eikös tuos Pumassa ollut se muuttuva imuventtiilien ajoituskin, miten se sitten vaikuttaa jos prakaa?
Mondeo -02 2.0i
Ex Mondeo -97 1.8 TD
sirp-

Re: 1.7 Puma kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja sirp- »

Kiitoksia tosi paljon neuvoista. Täytyy tutkia näiden neuvojen perusteella sitten kun menen käymään vanhempieni luona niin pääsee halliin tutkimaan isäukon ja isoveljen kanssa. Itse en osaa tutkia, mutta isoveli ja isäukko varmasti ymmärtävät.
Täytyy viestitellä tänne sitten kun saa asiaan lisää selvyyttä. :)
Vastaa Viestiin