Mondeo ST220 3,0

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja kaku »

En tiedä mihin osioon tämän laittaisin mutta kai täältä voi aloittaa! Uuden auton ja merkin omistaja n. 2 viikkoa! Rek. 12/02 mutta onko tämä mallia -03 kun kysistä mallia ei ole ollut -02 alkupuolella..kuvia ei ole vielä laitaa!? Tehtaan varustelupaketti jossa vanteet, levikkeet, puskurit eli ihan orkkis! Muutamia kysymyksiä noussut esiin ja koska tekniikka vielä tuntematon tällä kokemuksella kysynkin täältä suoraan jos olisi jo tiedossa olevia "ominaisuuksia"? Polttoaine maistuu kun on 3,0 kone mutta liika on liikaa! Ajotietokone näyttää 12,7-12,9l jatkuvasti vaikka auto kävisi tyhjäkäyntiä tai ajaisin raskaalla jalalla. Ajotk. näyttä keskinopeuden, kulutuksen, lämpötilan ja jäljellä olevan ajomatkan kyseisellä kulutuksella eikä esim. hetkellistä kulutusta ollenkaan! Tuntuu jotenkin "aatamin aikaiselta" tuo ajotietokone koska keskikulutuksessa ei tapahdu mitään muutoksia..sen tiedän että bensaa kuluu etten kerkeä samassa tahdissa tienaamaan. Vapaasti hengittävä on tietysti tarkka ilmanputsarista, tulpista ym. mutta toivosin vinkkejä mitä voisin käydä lävitse tämän bensaongelman koska mielelläni itse teen mahdollisimman paljon ja tässä samalla tutustun ajan kanssa autooni että jatkossa tiedän mitä se pitää sisällään! Kytkin ongelmasta jo aiemmin erääseen viestiketjuun laitoin kyselyn ja sieltä hyvää vinkkiä sain. Onhan auto mahtava kokemus ajon aikana ja ulkoisesti ihailua herättää..ainakin minussa :lol: Näiltä sivuilta varmaan löytyy hyviä viestiketjuja sekä vinkkejä, linkkejä mutta hyviä ehdotuksia otetaan vastaan esim. huolto-ohjeita ym. btw..soittimet on kyllä ihan Annelista jos vertaan edellisen autoni perusoittimiin ja niihin hyvää päivitystä kaivataan myös. Millainen potentiaali (cd6000) näistä perussoittimista löytyy jos subbariyksikön laittaisin penkin alle ja erillis-diskantit? Sony on ilmeisesti seuraava parannus näihin soittimiin vai olenko väärässä? Asiallisia vastauksia kiitos mutta niitähän täällä varmaan tuleekin, kiitos etukäteen 8)
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Nollaa se keskikulutus näyttö niin varmasti alkaa näyttämään muutakin lukemaa, eli sen näytön vieressä olevaa nappia pidetaan pohjassa 5-10s niin "nollantuu".

Kulutushan on 3l moottorille jopa hyvä! Tässä kehä 3 sisäpuolella edellinen auto, mersu w210 2.4l v6 + automaati vei tuon saman ja puhtaassa kaupungissa meni se 15l/100km kun taas maantiellä mentiin alle kasin kulutuksella!

Kulutustahan ei katsota hetkellisestä kulutuksesta vaan juurikin keskikulutuksesta ja mitä sillä hetkellisellä tekee? Itselläni on aina lämpötila näytössä ja kaiken on viennyt tähän asti mitä tankkiin olen laittanut! :lol:

Soittimen kun vaihdat Sonyn alkuperäiseen ja kajuttimet parempiin niin sointi paranee kummasti!

Kuva


Toinen mikä vaikuttaa sointiin ja matkustus mukavuuteen on vaimennus, Mondeohan on aika meluisa auto, mutta jo muutamalla satasella vaimentaa auto huomattavasti!

Yli 10v vanhaan autoon en menisi enään merkkiliikkeeseen viemään vaan teksin itse (jos mahdollista),

- Öljyt 10-20tkm 1-2krt/v

- Tulpat, ilmansuodattimet ym. 1krt/v

- Parin kolmen vuoden välein muut nesteet

Muut korjataan jos korjattavaa...
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja kaku »

Kiitos paljon! Sonysta tiesinkin jo ja jos jollain on ylimääräisenä siisti ja toimiva laite voi sitä tarjota jos on jäänyt ylimääräiseksi? Sain tuon nollauksen tehtyä ajotietokoneelle ja lukemat tippui 10,3l..aika kohtuullista vai mitä? 8
Niin noista huolloista vielä että tekisin kyllä kaiken mitä pystyn mutta moni arvostaa leimoja huoltokirjassa kuin että kertoisin kuinka hyvin on autoani huoltanut..aika ristiriitainen tilanne? Autoliikkeissä pitää myyjille rautalangasta vääntää mitä on tehty ja onko sitä sitten kuinka vakuuttava kun huoltokirjasta löytyy käsin kirjoitettuna mitä on "mukamas" autolle tehty! Kertokaa mitä mieltä itse olette asiasta?
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Ei ne leimat siellä huoltokirjassa arvoa nosta, korkeintaan helpottavat osto päätöstä.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja kaku »

chinatown kirjoitti:Ei ne leimat siellä huoltokirjassa arvoa nosta, korkeintaan helpottavat osto päätöstä.
Se on varmaan aina helppo sanoa noin..haluaisin vähän ajatuksianne lisää! Minäkin voisin käydä näitä viestiketjuja läpi kommentoimalla puoli huolimattomasti jotain!
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Itse en käytä enää omaa autoa korjaamolla vaikka on vasta 8v vanha vaan teen huollot itse. Tuossa on täydellinen merkkihuollon kirja 190tkm asti ja sen jälkeen olen itse aina kirjottanut mitä tehty ja millon ja kuitit mukaan. Jos ei jollekki kelpaa niin menkööt muualle renkaita potkimaan! Toki empä tuota ole varmaan hetkeen myymässä...
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja chinatown »

kaku kirjoitti: Se on varmaan aina helppo sanoa noin..haluaisin vähän ajatuksianne lisää! Minäkin voisin käydä näitä viestiketjuja läpi kommentoimalla puoli huolimattomasti jotain!
Kommentoin kuule ihan 10v kokemuksella eli mistään essonbaari jutusta ei ole kyse. Jos sä haluat viedä auton huoltoon ja maksaa perus öljynvaihto huollosta 350€ niin ei se minulta ole pois, mutta se ei todellakaan nosta sitä sinun auton arvoa ei sitten euron euroa. Automyyjiä ja liikkeitä kiinnostaa vuosimalli, kilometrit ja renkaiden kunto, ei ne leimat siellä kirjassa.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

chinatown kirjoitti: Kommentoin kuule ihan 10v kokemuksella eli mistään essonbaari jutusta ei ole kyse. Jos sä haluat viedä auton huoltoon ja maksaa perus öljynvaihto huollosta 350€ niin ei se minulta ole pois, mutta se ei todellakaan nosta sitä sinun auton arvoa ei sitten euron euroa. Automyyjiä ja liikkeitä kiinnostaa vuosimalli, kilometrit ja renkaiden kunto, ei ne leimat siellä kirjassa.
Edellisen auton kun myin ja siinä olin myös huollot itse tehnyt, niin liike vain kysyi että olenko merkinnyt mitään huoltokirjaan, sanoin että päivän kilometrit ja mitä tehty ja myyjä sanoi että hyvä, se on tärkeintä että on edes jotain kirjotettu mitä tehty!
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja kaku »

Kokemusta mistä?? Mä en tullut tänne kokeilemaan kuka sanoo viimeisen sanan ja joku joka ymmärtää mistä on kysymys tietää mistä puhun. En usko että autokauppakaan on niin mustavalkoista että näin ajatellaan koska eteen päin myydessä huomioidaan kyllä kaikki ja se näkyy hinassa! Kovasti kyllä mainostetaan aina täyttä huoltohistoriaa ainakin kun autoa ollaan eteenpäin laittamassa..no se siitä! Ajattelin vain ajatuksianne kysyä koska minua hieman vaivasi että miten tähän suhtaudutaan yleisesti ja millaisia ajatuksia se herättää..kaiken olen kyllä aina pyrkinyt tekemään itse koska se on mukavaa ja kiinnostavaa eikä tuota rahaa ole niin ylimääräistä että huolloista maksaisin! Anteeksi jos jotain loukkasin mutta asiat täytyy pystyä perustelemaan paremmin että syntyy kunnon keskusteluja!
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja KajS »

Pari kommenttia kiivaaseen keskusteluunne:

1) Se huoltokirja. Huolletaanko siis auto sitä varten, että saadaan jotain leimoja (niinkuin neukuissa tai DDR:ssä), joilla kerätään uskottavuutta ja pidetään jälleenmyyntiarvoa korkealla? Olen ymmärtänyt, että auto huolletaan siksi, että se huolto on auton toimivuuden ja hyvinvoinnin kannalta oleellista. Huoltokirjan voi ihan hyvin käyttää vaikka saunan sytykkeinä. Jos huollatat merkkihuollossa, niillä on tiedossa ne huollot ja nykyään vaikka lähikorjaamo näkee varausjärjestelmästään, mitä autolle on tehty. No eihän nuo sille ostajalle näy. Eikä se täydellisinkään huoltokirja takaa, että autoa on hoidettu. Olihan tuolla toisaalla juuri jarrunesteproblematiikkaa; se neste kun pitää ihan itse älytä vaihtaa tai vaihdattaa kahden-kolmen vuoden välein. Toinen on vaihteistot: tehtaan huolto-ohjelma neuvoo ajamaan ne rikki malliin lubricated for life. Langzeitautoa haluava vaihtaa tai vaihdattaa sen vaihteistoöljyn.

2) Ne poppilaittteet, jotka on Annelista. Arvostelit poplaitteistoa, joka juontaa juurensa syvälle 1990-luvulle. Autosihan on pre-facelift. Jos tuon ikäiset laitteet ovat vielä ehjät, se on tänä päivänä ihan hyvä saavutus (Ajoin joku aika sitten kaksi vuotta vanhalla Accordilla, jossa oikean etuoven ämyri oli rikki eli aika tärveltyneet soundit). Nuo äänivehkeet ovat pitkälti makuasia, mutta omassa munattomuuudessaan nuo perusfordsoittimet ja ämyrit ovat parempia, kuin rikkinäiset tai ei poppeja ollenkaan. Jos nuo popit on tärkeä kriteeri, niin pitänee sitten ostaa BMW tai Mersu, jossa on Harman Kardon tai Bose-kaiuttimet eikä mitään Visteon Made In Portugal-radiota 20W tusinakaiuttimilla. Maineikas tavaramerkki parantaa aina kuunteluelämystä. Niinhän muinoin kuuppa-iMaceissakin oli kahden tuuman Harman Kardonit, joka yllytti konttorin rouvia soittamaan Guitarslingersiä ja Eros Ramazottia kybällä.

Joten, jos se arkifoord jyrsii, pitää muistaa, että se on Ford, ei mikään parempi niinkuin Lexus tai Oberklasse-BMW. Arkifoordismi on vähän samanlaista kuin petetyn, jätetyn ja yksinäisen Sanna-Kaarinan sinkkuus: "Tietoinen valinta".
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

KajS kirjoitti: Arkifoordismi on vähän samanlaista kuin petetyn, jätetyn ja yksinäisen Sanna-Kaarinan sinkkuus: "Tietoinen valinta".
Tää oli päivän paras :lol:
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
kaku
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Kesä 2013 13:14

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja kaku »

Kiitos vastauksista!
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mondeo ST220 3,0

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Omiin autokauppakokemuksiin perustuen, sanoisin että vaihdossa autoa liikkeeseen antaessa ei hyvästä huoltohistoriasta/pienistä eikä suuristakaan remonteista hyvitetä pätkääkään extraa. Kerran on jopa miltei näillä samoilla sanoilla suoraan merkkiliikkeessä kerrottu.

Seuraavalle ostajalle kyllä hehkutetaan kuinka "pilkuntarkka fanaattinen harrastaja entinen omistaja on ollut, katso vaikka huoltokirjaa!"

Autoihini (5-15 vuotiaita) olen teettänyt jonkin verran huoltoja liikkeessä ja aika paljon itse tehnyt/ vihkoon merkannut. Jokusen auton yksityiselle käytettynä myynyt, jolloin ollaan yhdessä käyty huoltohistoria ja auton kunto virheineen läpi. Näkeehän sen myös joistain osista päältä päin että ne tosiaan on joskus vaihdettu jos ei ostajaehdokas meinaa uskoa vihkon kertomaa... Kaikki elämäni autot ovat olleet minulla suhteellisen pitkän aikaa, joten aina on jotain toimenpiteitä tullut merkattua.

Auton hintaan vaikuttaa niin moni asia, huoltohistoria on yksi niistä, mutta ei koko totuus 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin