Focus mk2 (2005) DuratecHE 2.0 moottorihäiriöt (sähkövika)
Lähetetty: 30 Touko 2013 22:55
Tulipa löydettyä Focusin koneesta ongelma, joka oli vaivannut sitä ilmeisesti viimeisen tulppien vaihdon jälkeisen ajan. Ihmettelin alkuun, miksi ennen (uutena ja pari vuotta sen jälkeen) oli appiukon ajossa jatkuvasti 7.6l/100km kulutuslukemissa ja auton tullessa meidän ajoon siinä oli kaiken aikaa 8.6l/100km. Lisäksi koneessa oli ajoittain käynnistymisongelmia tai sellaista epätasaista käyntiä, joka täristi kovasti ja parani hetken kuluttua itsekseen tai ehkä sammuttaessa ja käynnistäessä uudelleen. Sekä etenkin 95-oktaanista käyttäessä ongelmia käynnistää lämpimänä.
Päätin tässä pari iltaa takaperin tarkistella vähän kytkentöjä. Irrotin piuhat moottorin kaikista kannen päällisistä osista ja niiltä main. Eli anturikaapelit ja ruiskujen sekä tulppien johdot. Laitoin johdot takaisin ja käynnistin; se täristävä käynti ilmestyi jälleen. Hetken päällä pidettyäni heiluttelin johtoja ja yhden pytyn johtoihin koskiessa käynti tasoittui ja tärinät lakkasivat (sekä ruiskun että tulpan pienjännitejohto ovat niputettu alkupäästään yhteen). Huomattuani kontaktivian aiheuttaneen ongelmia tein vielä muutaman kerran tarkistuskierroksen eli moottorin ollessa sammutettuna kävin läpi kaikki liittimet muutamaan otteeseen mahdollisten hapettumien liittimissä varalta.
Nyt olen sitten ajellut työmatka-ajoni ensin menomatka 6.9 l/100km ja tulomatka 7.6l/100km (tulomatka ruuhkaisempaan aikaan ja enempi pysähdyksiä ja nopeita kiihdytyksiä sekä seisontaa). Eli kulutus laski aika reippaasti siitä, mitä se on ollut pätkivän toisen kahdesta keskipytystä kanssa. Takaisin uuden moottorin kulutuslukemiin.
Tarkistin ja lisäilin vielä moottoriöljyt ja kävin läpi pintapuolisesti tulpat, jotka on ilmeisesti kunnossa. Yksi tulppa oli ilmeisesti saanut hieman kosteutta, joka haihtui avatessa tulpan hattu lämpösenä, vähän sieltä tuntui höyryä poistuvan tiivistetystä tilasta.
Onko vielä jotakin mitä kannattaisi tarkistella tämän jäljiltä? Pitäiskö ne tulpat vaihtaa vaikka ne on vaihdettu 1,5 vuotta sitten huollossa, vai voiko niiden olettaa olevan normaalin vaihtovälin mukaisessa kunnossa kun yksi pytty on pätkinyt pidemmän aikaa? Mielenkiintoinen huomio oli, että ECU ei herjannut edes OBD2-palikan kautta mitään vikaa vaikka yksi pytty pimeni ja kone tärisi silmin nähden... (Ellei sitten se joku power trail error tai vastaava mikälie oli joka toistunut sillon tällön Torque-ohjelman kautta luettavassa listassa ole juuri tuohon liittyvä.)
Päätin tässä pari iltaa takaperin tarkistella vähän kytkentöjä. Irrotin piuhat moottorin kaikista kannen päällisistä osista ja niiltä main. Eli anturikaapelit ja ruiskujen sekä tulppien johdot. Laitoin johdot takaisin ja käynnistin; se täristävä käynti ilmestyi jälleen. Hetken päällä pidettyäni heiluttelin johtoja ja yhden pytyn johtoihin koskiessa käynti tasoittui ja tärinät lakkasivat (sekä ruiskun että tulpan pienjännitejohto ovat niputettu alkupäästään yhteen). Huomattuani kontaktivian aiheuttaneen ongelmia tein vielä muutaman kerran tarkistuskierroksen eli moottorin ollessa sammutettuna kävin läpi kaikki liittimet muutamaan otteeseen mahdollisten hapettumien liittimissä varalta.
Nyt olen sitten ajellut työmatka-ajoni ensin menomatka 6.9 l/100km ja tulomatka 7.6l/100km (tulomatka ruuhkaisempaan aikaan ja enempi pysähdyksiä ja nopeita kiihdytyksiä sekä seisontaa). Eli kulutus laski aika reippaasti siitä, mitä se on ollut pätkivän toisen kahdesta keskipytystä kanssa. Takaisin uuden moottorin kulutuslukemiin.
Tarkistin ja lisäilin vielä moottoriöljyt ja kävin läpi pintapuolisesti tulpat, jotka on ilmeisesti kunnossa. Yksi tulppa oli ilmeisesti saanut hieman kosteutta, joka haihtui avatessa tulpan hattu lämpösenä, vähän sieltä tuntui höyryä poistuvan tiivistetystä tilasta.
Onko vielä jotakin mitä kannattaisi tarkistella tämän jäljiltä? Pitäiskö ne tulpat vaihtaa vaikka ne on vaihdettu 1,5 vuotta sitten huollossa, vai voiko niiden olettaa olevan normaalin vaihtovälin mukaisessa kunnossa kun yksi pytty on pätkinyt pidemmän aikaa? Mielenkiintoinen huomio oli, että ECU ei herjannut edes OBD2-palikan kautta mitään vikaa vaikka yksi pytty pimeni ja kone tärisi silmin nähden... (Ellei sitten se joku power trail error tai vastaava mikälie oli joka toistunut sillon tällön Torque-ohjelman kautta luettavassa listassa ole juuri tuohon liittyvä.)