Bensalaatujen erot? (Erityisesti uusi V-Power Nitro+??)

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Bensalaatujen erot? (Erityisesti uusi V-Power Nitro+??)

Viesti Kirjoittaja terae »

Vanha samasta aiheesta ollut ketju oli jostain vuodelta 2005 tai 2008 vai mitä lie, joten rohkenen vetää tämän kysymyksen uudelleen esiin.

Mikä on nykypäivän polttoainelaatujen ero? Mitä ahdettuun koneeseen ja millä perustein?

Yritin tehdä pientä vertailua ja löysinkin jonkin verran teknistä dokumenttia eri bensiinilaaduista, karkeasti jaotellen:
95+ ja 98+. Plussat siksi, että jokaisella luvatusta minimistä on keskimäärin suurempi lukema, se kun on se minimiarvo. Melkein kaikki kertovat kaikille polttoainelaaduilleen keskimääräiset RON/MON-arvot todellisesta tilanteesta laaturajan lisäksi. Poikkeuksena ST1 95E10 ja V-power Nitro+.
Hienompi jaottelu menisi: Nesteen, ST1/Shell, ABC ja Teboil bensat.

Näistä löytyy teknisten infojen perusteella huonoiten infoa ST1 (Shellin) V-Power Nitro+:sta ja ST1 95E10. Ne ovat polttoainelaatuja joista ei ole julkaistu kuin laaturajat kertova dokumentaatio, joka vastaa siis yleisesti 98E5 määriteltyä laaturajaa (jokaisella toimijalla yhtenäinen Suomessa), eikä siis kerro mitään varsinaisesti juuri siitä bensiinilaadusta.
ST1:n asiakaspalvelusta olen nyt turhaan odotellut lisäinfoa jo jonkin aikaa. Tänään laitoin uuden kyselyn, kun ei ole mitään kuulunut sen jälkeen kun pyysivät olemaan yhteyksissä mikäli se linkittämänsä dokumentti ei kerro kaipaamaani infoa, ja ei kertonut.

Teknisten tuotelehtien ja käyttöturvatiedotteiden perusteella voi sanoa seuraavia asioita melko varmaksi:
- Vain Nesteen polttoaineissa ei ole koskaan oktaaniboosterina tolueenia
- Vain ST1 V-power Nitro+:ssa on aina tolueenia vähintään 4,5%
- Matalampioktaanisista (95E10) kaikissa on keskimäärin sama MON-oktaanilukema (85,2) eli se todellinen puristuskestävyys rasituksessa ja vain RON-lukema vaihtelee (Neste ja ABC 96,0 RON ja Teboil, ST1 ja Shell huoltamoilla 95,4 RON)
- Korkeampioktaanisista (98E5, V-Power Nitro+) löytyy enempi eroa oktaaniluvuista; Teboil ja St1 polttoainelaaduissa 87,6 MON/98,8 RON (vanhassa V-powerissa oli ST1 aikana samat), mutta Nesteen ja ABC polttoaineissa 87,4 MON/98,7 RON. V-power Nitro+ osalta ei ole ainakaan vielä tietoa todellisista oktaanimääristä.
- 95E10 suhteen vain St1 on matalampi happipitoisuus (2,3 kun muilla 3,6 - myös Shell-laadussa isompi kuin St1-laadun) ja 98E5 suhteen Neste/ABC on isompi (2,6 kun muilla 2,3).
- Polttoaineen bensiinipitoisuus 95E10 Teboil/Neste vähintään 78% (muilla 85%), 98E5 suhteen Neste, Teboil ja V-Power Nitro+ vähintään 78% (kun muilla 85%).
- 95E10 tiheys Teboil/St1/Shell 740 ja ABC/Neste 750, saman arvon ollessa 98E5 kohdalta Neste/ABC 752 ja St1/Shell/Teboil 743. Vanhassa V-powerissa se oli 750, uudesta ei tietoa.

Äkkiseltään voisi ajatella, että on kolmea eri 95E10-laatua (St1, Shell/Teboil, sekä Neste/ABC) ja näissä Nesteen polttoaineen lisäaineistus eroaa muista eniten; se on taatusti tolueeniton.

98E5 suhteen voisi ajatella, että on kahta päälaatua ja tässäkin kohden lisäaineistuksessa Nesteen linjaus tolueenin käytön kieltämisen suhteen tekee suurimman eron. V-power Nitro+ on taas täysin päinvastainen vaihtoehto, sillä se on ainoa jossa luvataan aina olevan jonkin verran tolueenia.

95E10:ssä Nesteen ja Teboilin bensa sisältänee eniten puhdistavia ja voitelevia lisäaineistuksia. 98E5:ssä Nesteen ja Teboiin bensoissa lienee sama tilanne, mutta muista ST1 bensiinilaaduista eroten Shell V-power Nitro+ -laadussa on lisätty aikaisempaan versioon nähden tätä lisäaineistuksen määrää. Nämä siis päätellen pääosin polttoaineen bensiinipitoisuudesta yms. ja lähteenä luettelo vaarallisista kemikaaleista ja niiden pitoisuuksista.

Olisi kiva jos näistä sais jotain enempikin infoa irti.
Onko kellään tarkempaa tietoa tai esim dynokokemuksia vertailukelpoisena tarjottavaksi?

Polttoaineen jakelijoiden suhteen tuntuu olevan tapana myydä asiakkaille lähinnä mielikuvia ja teknistä tietoutta saa irti vielä huonommin kuin käytetyn auton kaupanteon yhteydessä jobbarilta; kaiken luvataan olevan hyvää ja vähintään riittävää, mutta vastaukset teknisiin yksityiskohtiin ovat kuin poliitikoilta pyytäisi tarkempaa faktatietoa jostakin. Ja mitään takeita ei anneta.

Omaan harrastusfilosofiaani kuuluu yleensä laitteiden yms suhteen faktojen kaiveleminen ja se erilaisten lukemien vertailu kaikkia valintoja tehdessä. Ehkä siksi, että haluan löytää ne monien mielestä merkityksettömän pienet erot ja oppia niistä jotakin. Ja koska haluan tietää mitä teen ja millä välineillä. En siis toivo vastauksia joissa huudellaan itsestäänselvyyksinä pidettyjä asioita, muttei ole mitään uutta tietoa. Kiitos. :)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

bensapohdintaa melkein vuotta aloitusta myöhemmin

Viesti Kirjoittaja terae »

Heikosti etenee. Tai ei edes ole edennyt tämä tutkinta aikoihin.
Ovatko kaikki jo luovuttaneet pumppubensojen suhteen?

Etanolin määrän suhteen olisin yhä maltillisen kannalla, vaikka laitteiden luvataan jo hyvin laajalti kestävän sinne 10-15% asti. Silti esimerkiksi tankkausturvallisuutta ajatellen tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että jakeluasemien kumit ja metallit kuluvat piloille nopeammin suhteessa lisättyyn etanolimäärään, joten tuskinpa autoihin asennettuna samat materiaalit kestävät sen paremmin.

Mielenkiintoinen jokeri löytyy mm. Eläintarhan Nesteeltä ja monesta muustakin paikasta suoraan pumpputankattavana, muuten sitä on saatavilla kanistereissa: pienmoottoribensiini. Tämä on kaikkein vähiten laitteita kuluttavaa, varsin hyvää säilytysbensaksi harrastusvälineille ja sitä käytetään myös kisabensana joissakin tapauksissa (lähinnä kaksipyöräisten pikkukoneissa). Se ei vaan täytä sitä nykybensoille annettua minimivaatimusta autojen tieliikennekäytön bensiinin suhteen, sillä niissä pitää olla vähempi näitä bensiinikomponentteja, enempi uusiutuvia biokomponentteja ja vähintään 95 RON. Vuosi sitten sain jo kuulla kehittelyn ja määritelmien mukautuksen nykysuuntaukseen (pienet ja matalalta kierrosluvulta lähtien ahdetut eco-bensiinikoneet) sopivammiksi olevan työn alla, mutta sitä se varmaan on polttoainevalmistajilla nykyisessä markkinatilanteessa vielä monta vuotta.

En ole ainakaan vielä rohkaistunut kokeilemaan miten äijän käy sen kanssa, jos vaikkapa tankkaisi 50:50 normaalia 98-bensaa ja pienmoottoribensiiniä sekaisin. Se tietäis noin suunnilleen 90 MON/96 RON eli Amerikkalaisten suosimaa "93-oktaanista super-bensaa" vastaavaa suorituskykyä, ainakin jos vain oktaaneihin tuijotellaan. Samalla tämä korroosiota eniten aiheuttava etanolimäärä putoaisi puoleen. Saattaisi olla kohtuullinen kompromissi. Ainakin jokainen auto kestää sen täysin varmasti, myös vanhemmat vekottimet.

Tuohon pienmoottoribensiiniin törmäsin siinä vaiheessa, kun haeskelin tietoa vanhoista Nesteen kisabensoista ja onko mitään lähellekään vastaavaa litkua. Oktaanilukemat eivät ole yhtä koholla, mutta ne on helppo nostaa lisäämällä tiettyjä komponentteja. Tätä menoa pitää alkaa kemistiksi ratapäiviä varten...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Bensalaatujen erot? (Erityisesti uusi V-Power Nitro+??)

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kun nyt olet ryhtynyt bensafilosofiksi, niin voisitko valaista näissä synkissä yksinpuheluissasi näitä ilmaisemiasi käsitteitä ja niiden perusteita.
Ymmärrätkö niin paljon itse asioita, ettet kopsaa niitä pelkästään jostain wikipediasta. Mm., että oktaaniluku ei kerro mistään energiasisällöstö, vaan ko. polttoaineen puristuskestävyydestä ja mitä merkitsevät tämän oktaaniluvun osalta nämä selittämättömät käsitteet MON ja RON ( MOL ja ROL )? Olisi mielenkiintoista kuulla miten selität nämä oktaanilukututkimukset ja niiden soveltamisen käytäntöön. Ja miten lisätään polttoaineeseen happea, joka pysyy koosteessa?
Mitä tällaisilla asioilla kuin rengasmaiset molekyylirakenteet hiilivedyillä (aromaatit) ja haarautuvat ketjumolekyylit (isoparafiinit) on tekemistä bensiinin kanssa?
Entä mihin hyödynnetään metyylitertiääributyylieetteriä? :mrgreen:

Ja ratapäiville kannattaa opetella ajamaan - enemmän kuin tekemään "soppaa". :lol:
Torque Vectoring Control
eepee
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Marras 2013 20:46

Re: Bensalaatujen erot? (Erityisesti uusi V-Power Nitro+??)

Viesti Kirjoittaja eepee »

Pääasiassa Suomessa myydään Nesteen jalostamaa bensaa. Raakaöljy tulee suurimmaksi osaksi Venäjältä. Se mitä öljy-yhtiöt (nykyään tosi vähän) mainostavat omana bensanaan tuotetta, johon on lisätty pieni tilkka jotain ihmeainetta. Sitten on näitä viinapohjaisia uusiotuotteita, joista ei ilman kemian opiskelua tiedä mitään. Polttoaineaihetta kerätään sianpaskalaareista, lehmänpaskasta, ranskalaisten paistoöljystä ja muusta mätänevästä jätteestä. Myös puupohjaista ainetta saatavilla. Siis jos autosi nykii, röpöttää tai muuten ei kulje toivottavalla tavalla, vaihda tulpat - tarkista sytytys, ja jos vieläkään ei käy, osta uusi auto.
Vastaa Viestiin