Sivu 1/7

FOCUS II, käyttäjän kokemuksia

Lähetetty: 21 Tammi 2006 10:56
Kirjoittaja huitla
Kirjoitellaan tähän palstalle kokemuksia uudesta Focuksesta. Viestiä vain uuden mallin omistajat/käyttäjät!!

Itsellä on 1.6 TI-VCT Sport 5d ja 21TKM takana.

Auto toiminut hienosti ja eka huolto takana. Takuuseen on vaihdettu takaluukun lukko, kun ei enää käsin auennut.

Joskus pakkasella pienellä nopeudella ja varsinkin liikkeelle lähtiessä kuulu pientä kolinaa, mutta johtuu kallistuksenvakaajien kovasta kumimateriaalista joten ei johtanut toimenpiteisiin. Ei muita natinoita tai kolinoita.

Auton ajo-ominaisuudet ovat olleet mahtavat, vaikka ei edellinen -02 vuoden Golf huonokaan ollut. Omasi vain niin paljon pikkuvikoja että Focukseen siirryttiin.

Pakkasilla lämpenee melko nopeasti ja ikkunat on pysyny auki, joten lämmityslaite on hyvää tekoa. Ja vaikka oli tullut 17'' nastoilla auto niin melu ei nyt niin kauhea ollut joten pidin kumit, onhan ne hyvän näköiset...

Ja tietty moottori on on hyvä, riittävästi tehoja liikkumiseen löytyy. Vakionopeudensäädintä jäi kaipaamaan, mutta taitaa olla kallis investointi Focukseen, n.600-750 euroa. Golfiin se maksoi jälkiasennuksena alkuperäisosin merkkiliikkeessä n. 200 euroa....

Sisusta on hienon näköinen ja sportin penkit todella tukevat! ja tilaa on takanakin vaikka allekirjoittanut onkin 190 cm pitkä..

Eihän tämä mikään mersu ole, mutta tyytyväinen kuitenkin!

Re: FOCUS II, käyttäjän kokemuksia

Lähetetty: 21 Tammi 2006 18:24
Kirjoittaja eskomk4
huitla kirjoitti: Eihän tämä mikään mersu ole, mutta tyytyväinen kuitenkin!
Mitäs tuo nyt meinaa??
En itse ole ajanut kun vanhempaa focusta ja noin "ajajan autona" mersut jäävät aika selkeästi

Lähetetty: 22 Tammi 2006 02:37
Kirjoittaja ti-vct
Hienosti on Focceri pelannu, niinku nimmaristakin jo näkee, niin mullakin on toi TI-VCT-kone, farkku kori ja Sport varusteet, kilometrejä 15000 ja rapiat päälle, ens kuussa tulee vuos täyteen luovutuspäivästä.

Mullakin kuuluu tuota pientä kolinaa liikkeelle lähdettäessä, mutta en oo siitä Fordille maininnu, eikä enää tarviikkaan, kun tuli nyt selväksi mikä sen aiheuttaa...Korjaamolla ei oo tarvinnu käydä kun kerran ja sekin vaan sen takia, kun kutsuttiin...Vaihtoivat takalasinpyyhkimenvarteen toisenlaisen tiivisteen, tai jotain...

Ajomelun kanssa on vähän niin ja näin, ei oo mielestäni sen hiljasempi kuin vanhakaan Focce, ei nyt sentään huutamalla tarvitse keskustella, mutta kuiteski, farmarikorin piikkiin taitaa mennä kyllä tuo, muuten on kyllä kiva ajaa!!!
Ja tilaa on riittävästi!!!

Ainoot lisät mitä tuohon oikeestaan kaipaisin olis just tuo vakkarisäädin ja sen lisäks sen lisävarusteena myytävän Sonyn cd-soittimen ja alustasarjan ja 18" vanteet ja korisarjan ja...

Lähetetty: 22 Tammi 2006 21:57
Kirjoittaja Tonski
Onhan sen hyvä että joillain Focus toimii...
Omallani ikää n. 3kk ja 8500 km mittarissa. Aivan sairaan kylmä auto näillä pakkasilla, moottorinlämmön mittari ei liikahdakaan 45 km:n matkalla :( mutta onneksi on sähköinen lisälämmitin niin ei tarvii palella...
Muutaman kerran on jumittanut takajarrut, flektikin jumittaa toisinaan päälle jolloin ainakaan ei lämmöt nouse, äänimerkki ei toimi ja
vakionopeuden säädin ei aina ota käskyjä vastaan, seuraavassa huollossa on pojilla korjattavaa :wink: Auto on kyllä aikas hyvä ajaa, tilaa on riittävästi ja moottori tarpeeksi tehokas :D

Lähetetty: 23 Tammi 2006 08:39
Kirjoittaja eskomk4
Tuo lämpöisyys taitaa olla aika monessa nyky-dieselissä ongelma, ei pelkästään focucksen vika

Lähetetty: 23 Tammi 2006 18:35
Kirjoittaja Tonski
eskomk4 kirjoitti:Tuo lämpöisyys taitaa olla aika monessa nyky-dieselissä ongelma, ei pelkästään focucksen vika
Onhan se selvä että ilman moottorin lisälämmitintä ei diesel tosiaan ihan äkkiä lämpiä, mutta häiritseehän tuo siltikin :evil:

Lähetetty: 24 Tammi 2006 23:02
Kirjoittaja -T-
Pääasiassa hyvin on toiminut ja olen tyytyväinen hankintaan paria juttua lukuunottamatta. Suurimpana "häiriötekijänä" autossa pidän väärän värisiä puskureita (etenkin etu). Etupuskuri on jo kertaalleen yritetty maalata saman väriseksi kuin muukin auto on, mutta huonolla tuloksella. Loisteputken valossa on lähes siedettävä. Päivänvalossa ei sinne päinkään. Lähes kaikki hopean ja tonicin väriset (kuten mulla) näyttää pahoilta.

Tänään töistä kotiin ajellessa alkoi kuulumaan tuota kolinaa. Aiemmin ehkä satunnaisesti pientä kolinaa, mutta nyt lähes jatkuvana ajettaessa epätasaisella pinnalla. Lämpötilakin oli nollan paikkeilla. Voisiko kolina johtua tästä?

Lähetetty: 25 Tammi 2006 12:59
Kirjoittaja pinomik
Nuo "tie rods":it on ilmeisesti ne koiranluut, joilla kallistuksenvaimennin kytketään alatukivarteen. Niissä ei tosiaankaan tartte olla kuin olematon välys niin aiheuttaa kolinaa esim. mukulakivellä ajettaessa. Pientä välystä ei saa selville irrottamatta niitä koiranluita (ja jos ne irrottaa niin kannattaa heitää uudet tilalle.) Aika monessa automerkissä ja mallissa noita saa vaihella jos haluaa kolinoitta ajella.

Lähetetty: 25 Tammi 2006 18:10
Kirjoittaja Tonski
-T- kirjoitti:Suurimpana "häiriötekijänä" autossa pidän väärän värisiä puskureita (etenkin etu). Etupuskuri on jo kertaalleen yritetty maalata saman väriseksi kuin muukin auto on, mutta huonolla tuloksella. Loisteputken valossa on lähes siedettävä. Päivänvalossa ei sinne päinkään. Lähes kaikki hopean ja tonicin väriset (kuten mulla) näyttää pahoilta.
Itsekin kuullut tästä ongelmasta ja saanut siihen selityksenkin:
Muovipuskuri ja pelti näyttää aina hieman erilaisilta maalattuina (itselläni hopeanvärinen ja puskuri tummempi), taisi olla niin että pohjissa käytetään eri aineita jolloin met.hohtovärin läpi kuultaa se pohjaväri erilailla tjtn. sinnepäin, korjatkoon asiantuntijat jos muistan väärin... :wink:

Lähetetty: 25 Tammi 2006 20:37
Kirjoittaja -T-
Tonski kirjoitti:Itsekin kuullut tästä ongelmasta ja saanut siihen selityksenkin:
Muovipuskuri ja pelti näyttää aina hieman erilaisilta maalattuina (itselläni hopeanvärinen ja puskuri tummempi), taisi olla niin että pohjissa käytetään eri aineita jolloin met.hohtovärin läpi kuultaa se pohjaväri erilailla tjtn. sinnepäin...
Niuhotukseksi menee, mutta mielestäni tällä ei pitäis olla mitään merkitystä, jos auto myydään korin värisillä puskureilla ja väriero on näin selvä. Ratkaisevaa on se, että onko ne saman värisiä. Ei se, että eri materiaalit vaativat eri pohjamalit yms.. Edellinen autoni oli Seat Leon ja ei siinä ollut näitä ongelmia vastaavasta puskurin/pellin rajasta huolimatta. Ja onhan noita muitakin muovipuskurillisia autoja... (vaalean sininen nissan primera on kärsinyt myös värivirheistä)

edit: Niijoo. kävin vielä varmuudenvuoksi sulattelemassa autoa lämpimässä parkkihallissa ja etupää kolisee edelleen. Pitänee käydä näyttämässä autoa huollossa.

Eli pikkujutut häiritsevät muuten ominaisuuksiltaan hyvää autoa(ni)...

Lähetetty: 26 Tammi 2006 15:30
Kirjoittaja swrt555
Vasta 1000km ajaneena (31tkm mittarissa) olen ollut tyytyväinen. Ei ole entistä ikävä tullut vaikka hyvä sekin oli (-99 focus)
Koneena 115hv 1.6 joka tuntuu ihan pirteälle tosin välityksilläkin varmaan osuutta asiaan vs. entinen 1.6.
Ratti trend mallissa on huonon tuntuinen käteen. Rahalla siitäkin olisi selvinnyt mut näillä nyt mennään.
Lämmitettävä tuulilasi on osoittautunut hyväksi varusteeksi vaikkei vielä monesti ole tarvinnut.

Sitten vikoja:
Pakkasella ovikytkimet ei toimineet vikaa oli kummassakin etuovessa, eli ei tunnistanut että ovi on kiinni. Kun ajoi pitempään ni alkoivat toimimaan kun lämpesi sisältä kunnolla. Nyt ilman lauhduttua ei ongelmaa ole enään.

Airbagin valokin alkoi palamaan. Huollossa todettiin että vänkärin turvavyön kiristin aiheuttaa vian.

KOLINA

Lähetetty: 27 Tammi 2006 09:38
Kirjoittaja huitla
Tänään töistä kotiin ajellessa alkoi kuulumaan tuota kolinaa. Aiemmin ehkä satunnaisesti pientä kolinaa, mutta nyt lähes jatkuvana ajettaessa epätasaisella pinnalla. Lämpötilakin oli nollan paikkeilla.

Korjaamolta kerrottiin minulle, että kallistuksenvakaajan kumit ovat niin kovaa seosta, että nollakeleillä ja pakkasella aiheuttaa kolinaa etupäässä. Vaihtoehtoisia kumeja ei ole olemassa...

Focus II - kokemuksia

Lähetetty: 31 Tammi 2006 09:17
Kirjoittaja sval
19tkm/9kk ajoa takana. Hyvin on toiminut muutamaa pienempää vikaa lukuunottamatta: takakontin lukkoa alkoi kolisemaan tuossa 15tkm kohdalla. Vaati vain säätöä ja pari tippaa rasvaa. Pari kertaa nopeusmittari laskenut nollaan kesken ajon vaikka nopeus pysynyt vakiona. Radion valo vilkkuu aika-ajoin (pakkanen?) ja pyyhkijät jääneet yläasentoon muutaman kerran.

Mielestäni auto on meluisampi kuin edellinen autoni. Varsinkin nastarenkailla. Lämpö on riittänyt kohtuullisen hyvin, muutaman km ajon jälkeen alkaa puhaltaan lämmintä ilmaa.

Pissapojan säiliön täyttöaukko voisi olla hiukan suurempi. Pyyhkijät sen sijaan paremmat, kuin vanhan malliset. Lämppärituulilasin vastuslangat voisi olla sillä alueella millä pyyhkijät toimivat. Takalasi likaantuu erityisen nopeasti (=farkkujen ongelma).

Itse huomasin, että tulee helposti kivenhaukkaumia takapyörien etupuolelle sivupeltiin. Muilla samoja havaintoja? Kannattanee vahata aika-ajoin.

Ajo-ominaisuuksiin olen ollut todella tyytyväinen. Samoin hallintalaitteiden toimivuuteen. Lukolliseen nokkapeltiin en ole oikein vieläkään tottunut, mutta eiköhän se siitä :)

Hanskalokero vois olla pykälää isompi, samoin keskikyynärnojassa tavaroiden säilytysmahdollisuus.

Tuossahan sitä olikin jo jotain... Mukavaa talvenjatkoa kaikille!

S

Lähetetty: 04 Helmi 2006 09:31
Kirjoittaja fiiikus
Tonski kirjoitti: Onhan se selvä että ilman moottorin lisälämmitintä ei diesel tosiaan ihan äkkiä lämpiä, mutta häiritseehän tuo siltikin :evil:
HÄH onko se jätetty säästösyistä pois uuskoppasesta ? vanhassa sentään poltin oli vakiona, kellosarjaan piti satsata omaa rahaa.

Lähetetty: 05 Helmi 2006 14:13
Kirjoittaja Tonski
fiiikus kirjoitti: HÄH onko se jätetty säästösyistä pois uuskoppasesta ? vanhassa sentään poltin oli vakiona, kellosarjaan piti satsata omaa rahaa.
Tuohon minun Focceriin on asennettu sähköinen lisälämmitin, joka lämmittää VAIN sisätilaa, eli taas on säästetty väärässä paikassa!! :evil:

Lähetetty: 06 Helmi 2006 18:48
Kirjoittaja Tonski
Jälleen jatkoa pienille ongelmille...

Tänä aamuna töihin lähtiessä huomasin jotain punaista autopaikalla, siinä kohdassa jossa moottori oli ollut. Menin tutkimaan mitä se on ja tulin siihen tulokseen että pakko olla jäähdytysnestettä. Mistä lie vuotanut, en alkanut pakkasessa ryömimään joten täytyy seurailla tilannetta... :evil:

Uusi Focus

Lähetetty: 07 Helmi 2006 10:58
Kirjoittaja SkinOfEvil
Moro,

kannanpa korteni kekoon minäkin. Eli auto on Focus Sport (5ov) 2.0 bensakoneella. Kilometrejä on kertynyt päälle 20tkm. Takuuseen on vaihdettu takalasinpyyhkijän akselin tiiviste ja etupäähän raidetankojen päät tjsp. Ensinmainittu oli takaisinkutsukampanja (pyyhkijän moottoriin olisi saattanut päästä suolavettä) ja jälkimmäinen johtui ohjausta ääriasentoihin käänneltäessä kuuluneista kolinoista.
Auto on pelannut muuten aika hyvin, nyt talvella tosin kuuluu ärsyttävää kitinää etujarruista, asialle pitänee tehdä jotain. Muita suuria ketutuksen aiheita ei ole. Kummallisuuksista voisin listata takalasin pyyhkinjän sulan pituuden. Sulka jää lasin yläreunasta n. 5cm, tämä on harmi koska takalasin ylälaita on muutenkin matalalla, joten näkyvyyttä takaakse ei tarvitsisi huonontaa entisestään. Pystyperäisen mallin takalasi kun on kurassa aina.
Esp jäi joskus käynnistyksen jälkeen pois päältä, takuuseen vaihdettiin ratin asennon tunnistin, jolloin vika korjautui.
Sulakerasia on pelkääjän puolella jalkatilan katossa ja sen peitteenä on huopapalanen, jonka kiinnikkeet ainakaan minun yksilössäni eivät tahdo pysyä kiinni.

Ajettavuus on ainakin minun mielestäni hyvä ja vaihteisto sopivan napakka. Ratin säätömahdollisuudet ovat paremmasta päästä. Sport-penkkien sivutuki tosin menee vähän hukkaan tällaisella leveäselkäisellä miehellä. Muuten pitkäkin mies mahtuu autoon hyvin, jopa takapenkille (stetsonin joutuu jättämään kotiin).


Osaako joku muuten sanoa jotain tuohon etujarrujen kitinään?

Lähetetty: 07 Helmi 2006 19:03
Kirjoittaja Tonski
Jälleen jatkolle jatkoa :roll:

Tänään kesken ajelun päätti ohjaustehostin ottaa lepohetken ja kytkeytyi pois päältä, oli hieman hikinen ketki kun satuin juuri olemaan kääntymässä risteyksestä... Soitto Fordille ja sitten kylään, nähtävästi menee ohjaustehostimen pumppu ja jotain heebeleitä vaihtoon. Ikävä kyllä nyt on jännitettävä ens viikon torstaihin asti että milloin se taas tekee temput :?
Jäähdytysnesteen vuoto löytyi, lohkolämppärin kupeesta liruu ja jotain vaihdetaan sinnekin.
Kaikille tiedoksi että vetarin (sisäpäästä?) tulee helposti rasvat pihalle näillä pakkasilla, niin minullakin oli käynyt...
Vakionopeussäädinkään ei aina ota viestiä vastaan, maanantaikappale sanon minä!!! Kohta alkaa kaduttaa! :evil: :evil: :evil:

Lähetetty: 11 Helmi 2006 22:14
Kirjoittaja korgie
eskomk4 kirjoitti:Tuo lämpöisyys taitaa olla aika monessa nyky-dieselissä ongelma, ei pelkästään focucksen vika
Jaa tuota... itsellä on kokemusta talviajossa seuraavista diesel-autoista:
-93 Hiace 2,4D
-98 Transit 2,5TD
-99 Mondeo 1,8TD
-04 Renault Trafic 1,9dCi
-02 Mondeo 2,0TDDi

Näistä kyllä tuo viimeksimainittu on ollut kaikkein nopein lämpiämään. Traficci ei jää kauas; sen sijaan noilla 90-lukuisilla sai kyllä pakkaspäivinä ajella pitkän matkaa ennenkuin kone alkoi olla kunnolla lämmennyt.

Focus II - kokemuksia

Lähetetty: 21 Helmi 2006 10:49
Kirjoittaja sval
Tulipa vielä mieleen pari juttua:
1. farkussa takaluukun alaosan syvennys. Aivan käsittämätön systeemi tänne Suomen talveen. Lunta ja jäätä kertyy ko. syvennykseen ja sitten ei saa luukkua auki. Tai jos saa auki niin ei saa kiinni ilman jään kraapimista. Saas nähdä millaisia jälkiä siitä ilmestyy...

2. Ghia:n omat aluvanteet kerää talvella sopivassa säässä lunta todella paljon, jonka jälkeen alkaa epämukava pompotus takapäässä. Ilmeisesti tämäkin farkun ongelmia... Muutaman kerran joutunut pysähtyyn tienviereen skrapaileen lumia pois vanteista.

S

Lähetetty: 27 Helmi 2006 22:59
Kirjoittaja Tonski
No niin, taas seisoo auto odottamassa korjausta :evil:

Perjantaina piti vaihtua ohjaustehostimen pumppu, ja vaihtuikin, mutta kun vanha johtosarja ei käynytkään uuteen pumppuun! Taas meni osia tilaukseen eikä tietoa milloin saadaan suomeen. Autoliike oli onneksi ystävällinen ja antoi minulle toisen Focuksen tilalle siksi aikaa, ei tarvitse pelätä milloin se tehostus taas pettää :wink:

Lähetetty: 11 Maalis 2006 16:40
Kirjoittaja ti-vct
Nyt ois eka huolto takana, 170€ tuli maksamaan...Samalla selvis tuo etupään kolina: sisempi raidetangonpää on väljä, menee vaihtoon parin viikon päästä...Takuun piikkiin luonnollisesti, samalla vaihdetaan toinen etu-umpio, kun tuppaa keräämään kosteutta sisälle, itteeni ei oo tuo umpio häirinny, vaihtavat sen ihan omasta aloitteesta!!! Täytyypi antaa täydet pinnat paikalliselle Ford-liikkeelle 8)

Lähetetty: 12 Maalis 2006 19:23
Kirjoittaja Tonski
Mulla oli myös oikeassa ajovaloumpiossa kosteutta, porasivat lisää ilmareikiä ettei kerää enää kosteutta...
Auto on muuten edelleen siellä Fordin pihassa, mitään ei ole kuulunut aikataulusta mutta ajellaan nyt sitten kilometrejä autoliikkeen autoon :?

Lähetetty: 20 Maalis 2006 23:10
Kirjoittaja Tonski
Jotain positiivistakin: Nyt ei ole tullut lisää vikoja Focukseen! (Seisoo edelleen korjaamon pihalla, joten ei näköjään ainakaan itsekseen hajoa :D )

Tiettävästi ohjaustehostimelle on jo tullut uusi johtosarja, mutta tietojen perusteella nyt odotellaan tietokoneohjelmaa jotta auto saataisiin liikenteeseen...
Jokohan kohta voisi vaatia uutta autoa, kun tuo ei tunnu valmistuvan? Ei kerinnyt kuitenkaan mittariin tulla kuin 10 tkm. :roll:

Lähetetty: 21 Maalis 2006 09:51
Kirjoittaja swrt555
Eilen kävin takalasin pyyhkimen tiivisteen korjauttamassa.
Samaan hoitoon piti vaihtaa käsijarrun kahva. Palautus nupin koriste muovi lohjennut, mutta vaihtoivat koko kahvan.

Aika nihkeetä fordin suunnassa ollut madallusjousien hinnan löytäminen. Monta kertaa sai kysyä ja vastasivat ettei kannata laittaa. Ihmetyttää vaan miksi niitä sitten esitteessä mainostetaan?
Sitten lopulta löyti hinta 250e + 250e asennus.
Saksasta sais 200e + 66e suuntaus fordilla (muttei takuuta) , jos itse asentaa.